afkortingen bij lenzen

Discussies over al het andere dat je bij fotografie nodig hebt. Denk aan tassen, filters, etc.

Onderwerp:

afkortingen bij lenzen

Berichtdoor joerig1970 » vr jun 02 2006 6:00 am

ik ben eens aan het zoeken geweest naar de betekenis van de letter die bij nikkon lenzen vermeld staan

dit heb ik al gevonden en klopt dit
AF = Autofocus lenzen
EG = goedkopere lens maar geen manueel diafragmaring
ED = durer lens, betere kwaliteit dan EG = minder last van lichtschttering

zijn er nog zo'n afkortingen, zodat als je een lens ziet tenminste weet over wat voor lens het gaat, en wat je koopt
joerig1970



Onderwerp:

Berichtdoor Hans Braakhuis » vr jun 02 2006 8:48 am

Je vraag wordt beantwoord door de service van Nikon Europe, daar kopieer ik het volgende van:

Wat betekenen de verschillende aanduidingen/codes op AF-objectieven van Nikon?
Antwoord
Nikon heeft in de loop der jaren veel verschillende soorten AF-objectieven (autofocus of automatische scherpstelling) geproduceerd en veel ervan zijn nog steeds compatibel met de huidige camera's. Nikon gebruikt allerlei aanduidingen die de functies en mogelijkheden van een objectief aangeven. De aanduidingen op Nikon AF-objectieven kunnen worden verdeeld over vijf basiscategorieën: AF, AF-D, AF-G, AF-S en DX.

AF
Dit is de eerste generatie Nikon AF-objectieven. Alle Nikon SLR-camera's met autofocus zijn compatibel met Nikon AF-objectieven die een CPU (centrale processor) bevatten. Deze objectieven zijn eenvoudig te herkennen aan de letters 'AF' op het objectief, terwijl ze CPU-contacten op de achterzijde bevatten (zoals u ziet in de onderstaande afbeelding).

Oudere Nikon camerabody's die de AF-technologie gebruiken, ondersteunen automatische scherpstelling. Nieuwere camera's die zijn geproduceerd na 1996, gebruiken echter een geavanceerd lichtmeetsysteem en vereisen D-informatie (distance = afstand) voor de lichtmeting (zie AF-D hieronder). Camera's die geavanceerde 3D-matrixmeting ondersteunen vereisen dat het objectief afstandsinformatie doorgeeft. Als een standaard AF-objectief wordt gebruikt, wordt een beperkte versie van het lichtmeetsysteem toegepast.

AF-D
In 1996 introduceerde Nikon de AF-D-serie voor objectieven. Hoewel deze objectieven lijken op AF-objectieven, bevatten ze een codeerchip die informatie over de scherpstelafstand doorgeeft aan de camerabody. Deze informatie wordt gebruikt om de nauwkeurigheid van het lichtmeetsysteem en het flitssysteem te verbeteren. Camera's met geavanceerde 3D-matrixmeetsystemen vereisen AF-D-compatibele objectieven om deze technologie volledig te kunnen benutten. Alle huidige autofocusobjectieven van Nikon versturen afstandsinformatie naar compatibele camera's en zijn daarom AF-D-compatibel. AF-D-objectieven zijn herkenbaar aan de aanduiding D op het objectief, zoals in de onderstaande afbeelding.

AF-G
AF-G-objectieven zijn geïntroduceerd in 2000. Deze objectieven lijken op AF-D-objectieven en bieden dezelfde functionaliteit. Ze hebben echter geen diafragmaring. (Een diafragmaring is alleen vereist voor oudere Nikon SLR-camera's die deze informatie niet via het objectief kunnen detecteren.) Klik hier voor meer informatie over AF-G-objectieven.

AF-S (AF-I)
Nikon AF-S-objectieven en hun voorganger, de AF-I, bieden dezelfde functionaliteit als AF-D- of AF-G-objectieven. Het verschil tussen deze objectieven is dat AF-S/AF-I-objectieven een ingebouwde scherpstelmotor hebben in plaats van de ingebouwde autofocusmotor van de camerabody te gebruiken. Dit systeem maakt het mogelijk sneller scherp te stellen en is in het geval van AF-S-objectieven vrijwel geluidloos.

DX
In 2002 kondigde Nikon de introductie aan van DX-objectieven die de technologie van eerdere lenstypen bevatten, maar betere prestaties bieden voor digitale SLR-camera's. DX-objectieven produceren een kleinere beeldcirkel die het gebied van een kleinbeeldfilm niet volledig beslaat. Daarom worden ze afgeraden voor gebruikt me analoge SLR-camera's aangezien dan een deel van het beeld wegvalt. Door het geavanceerde ontwerp is het mogelijk optische elementen van hoge kwaliteit en een groot zoombereik toe te passen in een compact objectief. Klik hier voor meer informatie over DX-objectieven.

Klik hier voor meer informatie over andere aanduidingen die Nikon gebruikt en de achterliggende technologie, zoals IF, ED en VR.


Deze link zou kunnen helpen:

http://nikoneurope-en.custhelp.com
Vul als zoekterm in ED AF DX, met als produkt Nikkor Lenses.

maar dit is wel de Engelstalige site. Registreer je bij Inca en je hebt ook de Nederlandse help site.
Gebruikersavatar
Hans Braakhuis

Forumlid
Berichten: 6051


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor ML » vr jun 02 2006 5:19 pm

Je kunt ook de lenzenfolder van nikon downloaden, daar staan alle afkortingen in.
http://www.europe-nikon.com/uploads/nnl ... kor_Nl.pdf
succes
ML



Onderwerp:

Berichtdoor joerig1970 » za jun 03 2006 5:23 am

bedankt

zijn de afkortingen voor alle merken zo
zodat ik weet waar ik naar moet kijken als ik een goede lens wil kopen

en mss koop ik een tamron of sigma lens
omdat ik heb gehoord dat die ook op een d50 of d70 passen en ook heel goed zijn en iets goedkoper
joerig1970



Onderwerp:

Berichtdoor RVK » za jun 03 2006 9:58 am

Nee helaas niet, het beste kun je een Tamron en Sigma catalogus downloaden hierin staan de dooor hun gebruikte afkortingen.( sommige afkortingen lijken wel erg op elkaar dus min of meer"geleend"

RVK
Luiheid is feitelijk alvast uitrusten voor eventuele toekomstige inspanning

https://robvankralingen.fotoport.nl/
RVK

Clublid
Berichten: 958


Locatie: Nieuwerkerk ad IJssel
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Overige fotoapparatuur”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten