Bokeh Foto's [Verzamel]

Melliw
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: Bokeh Foto's [Verzamel]

Bericht door Melliw » zo jan 23 2011 11:05 pm

Oei Daevit... Die eerste :D
BrinksFotografie

I believe that the greatest tool we have as photographer is our own two feet.

Deavit

Bericht door Deavit » zo jan 23 2011 11:16 pm

Je zal maar zo'n set hebben zeg, poeh.

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Patrick » zo jan 23 2011 11:35 pm

Ruud O schreef:Modelspoorbaan Zuiderpark Den Haag.
Die trein is weer een echte op-en-top bokehfoto! Mooi!
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

gewoon peter

Bericht door gewoon peter » ma jan 24 2011 12:06 am

Zie hier hele leuke, mooie, knappe foto's langskomen. Maar zou iemand mij nu kunnen uitleggen wat het verschil is tussen een "bokeh" foto en een foto met een mooi verlopende scherptediepte? Hoor en leer graag weer, groet, peter

iJoost

Bericht door iJoost » ma jan 24 2011 12:18 am

De bokeh is de manier waarop de scherpte naar onscherpte verloopt. Die kan op zich dan nog nog goed of slecht zijn. In het algemeen wordt het als goed gezien als de onscherpe delen zo min mogelijk de aandacht trekken.

Iemand die het heeft over een "bokeh foto", heeft de klok wel horen luiden maar weet niet echt waar de klepel hangt. ;-)

De foto van de Modelspoorbaan bijvoorbeeld heeft maar een matige bokeh. Er gebeurt van alles in de onscherpte, ruitjes, ballen, strepen... Ik weet niet welk objectief er gebruikt is, maar dat zal dan andere waardevolle eigenschappen hebben want de weergave van de onscherpte is voor verbetering vatbaar.

En dat geldt voor heel veel foto's in dit draadje. Logisch, want zijn niet zo heel veel objectieven met een echt mooie bokeh helaas.

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » ma jan 24 2011 12:31 am

Wat ik bedoelde met de term is dat de onscherpte een wezenlijke bijdrage levert aan de foto. Bekend zijn bijvoorbeeld de foto's van kerstballen en kerstlichtjes waar alles onscherp is.

Ik weet dat het een niet-bestaande term is... :wink:
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Grojan
Forumlid
Forumlid

Bericht door Grojan » ma jan 24 2011 1:12 am

gewoon peter schreef:Zie hier hele leuke, mooie, knappe foto's langskomen. Maar zou iemand mij nu kunnen uitleggen wat het verschil is tussen een "bokeh" foto en een foto met een mooi verlopende scherptediepte? Hoor en leer graag weer, groet, peter
Hallo Peter, als je terug gaat naar de eerste drie of vier pagina's van dit draadje dan kan je veel lezen over wat bokeh is.

Groeten Jan

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » ma jan 24 2011 1:16 am

Jan je was me net voor, was al een reactie aan het voorbereiden.
Omdat ik direct naar links verwijs, deze reactie er toch maar extra bij gezet.
gewoon peter schreef:Zie hier hele leuke, mooie, knappe foto's langskomen. Maar zou iemand mij nu kunnen uitleggen wat het verschil is tussen een "bokeh" foto en een foto met een mooi verlopende scherptediepte? Hoor en leer graag weer, groet, peter
Eigenlijk vragen naar de bekende weg. :wink:
Dit draadje gaat over bokeh. Een beetje het draadje vanaf het begin doornemende kom je vanzelf aan de uitleg, en voorbeelden.
1. http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 13#p218613
Verwijzing in bericht 1. http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 58#p167058
2. http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 92#p218892
3. http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 95#p219195 Volg beslist de links die in de reactie staan.
Vriendelijke groet, Léon Obers

iJoost

Bericht door iJoost » ma jan 24 2011 7:55 am

Patrick schreef:Wat ik bedoelde met de term is dat de onscherpte een wezenlijke bijdrage levert aan de foto.
Dat begrijp ik wel. En het is ook best leuk en waardevol om foto's met behoorlijk wat onscherpte in een draadje te verzamelen. Maar het is wel wat verwarrend. En je merkt inderdaad dat veel mensen de term bokeh wat losjes gebruiken. Het zou duidelijker zijn als we het hebben over "foto's met een mooie (of minder mooie) bokeh" in plaats van over bokeh-foto's.

Aan de andere kant, de betekenis van woorden verandert soms. Dus ach... ;-)

gewoon peter

Bericht door gewoon peter » ma jan 24 2011 8:23 am

Het hele topic vanmorgen vanaf de 1e doorgelezen. Helaas veel links die niet meer werken en ook vele foto's verwijderd. Maar mijn conclusie daaruit is dat zo'n 50-50% hetzelfde denkt en vraagt als hetgeen ik vroeg. En dat de meningen alsmede de interpretatie heel verschillend zijn. (aanv. zie al de post van Joost hierboven)
Ik heb ook nu in het hele topic weer foto's gezien met een werkelijk subliem verlopende scherpte (naar onscherp) en foto's met hele mooie "lichtvlekjes" van lampjes o.i.d. hetgeen mij altijd verteld is "dat is nu bokeh". Dus gelukkig is mijn vraag beantwoord. groet en bedankt, peter

en blijft mijn stelling een ieder is blij met z'n eigen foto's! :)

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » ma jan 24 2011 11:27 am

iJoost schreef:Aan de andere kant, de betekenis van woorden verandert soms. Dus ach... ;-)
Wellicht ben ik een trendzetter, en kunnen we over een tijdje zeggen dat het hier, gisteren, is begonnen... :mryellow:

Daniël

Bericht door Daniël » ma jan 24 2011 11:40 am

@iJoost,
graag zie ik dan een in jouw ogen goede bokeh foto :mrgreen:

yzf1kr
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door yzf1kr » ma jan 24 2011 12:14 pm

Ik kwam dit topic gister ook tegen, en snapte de bedoeling ook niet helemaal.
Een betere titel, en een goede topic start met omschrijving had inderdaad wel gemogen. Nu geeft het het idee dat dit topic bedoeld is voor foto’s met een kleine scherptediepte.

Bokeh is bokeh, of het nu mooi of lelijk is. Het is niet dat mooie onscherpte bokeh is, en minder mooie onscherpte een andere naam heeft.

Met een mooie bokeh wordt over het algemeen bedoeld een rustige, zachte onscherpte zonder storende scherpe lijnen.

Even gegoogled op wat foto’s voor een vergelijk tussen mooie en minder mooie bokeh.

Hier een vergelijk:

Afbeelding
Afbeelding

De eerste is niet perse lelijk, maar de 2e is veel mooier en rustiger.

Hier nog een mooi voorbeeld, waarbij de 2e foto duidelijk laat zien wat met mooie bokeh bedoeld wordt.

Afbeelding
Afbeelding

Hier staan nog wat voorbeeldjes. Deze zijn niet met een Nikon gemaakt, maar geven wel een goed voorbeeld.
http://munitions.com/jgreely/stf135/page1.html

Vincent
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *
Contacteer:

Bericht door Vincent » ma jan 24 2011 1:47 pm

Niks mis met oude ideeën toch?? :oops:

Afbeelding
Fin.