Guy schreef:@ Erikb
Om de foto van het pad naar de boom als voorbeeld te nemen had ik de boom volgens jou dus links moeten plaatsen en het pad euh uit de linker onder hoek moeten laten lopen?
greetz
Kwestie van spiegelen ja
Ik zal ondanks dat dit foto presentaties is toch even wat uitgebreider per foto feedback geven
Foto 1: Helaas heb je hier dus de lucht niet mee. Een grijsverloopfilter zou hier uitkomst kunnen bieden

Heb je toevallig ook een foto waarbij de lucht goed belicht is en de voorgrond onderbelicht?

Foto 2: Is alles over gezegd

Als dit resultaat je bevalt, ga je er verder in verdiepen zou ik zeggen, het is een vak apart

Foto 3: Ik mis in deze foto een zichtpunt. De voorgrond loopt deels over de achtergrond en horizon. De lucht zit helaas vrijwel niets in, je hebt daar helaas de omstandigheden tegen. Er zit helaas te weinig diepte in de foto. Daarvoor kan ik je tips geven, maar veel beter kan ik je verwijzen naar een schitterend boek: Nederlandse landschappen fotograferen van Ruben Smit. Een aanrader

Foto 4: Als je deze spiegelt is de diepte al sterker. Hier in westerse landen kijk je van links naar rechts. En dus is een invoerende lijn vanaf links dus ook het sterkste

Het licht is vrij hard en de omstandigheden werken niet echt lekker mee. Goede omstandigheden is heel belangrijk voor een goede landschapsplaat

Foto 5: Mooie plek daar op de Posbank

Als de hei in bloei staat meteen terugkomen

Het zandpaadje dat er loopt had ook hier denk ik beter uit de linkeronderhoek kunnen komen (afhankelijk of je fatsoenlijk een stukje naast het pad kan staan). Het paadje loopt dan lekkerder de diepte in en gaat naar het zichtpunt, de boom. De horizon zou je eens kunnen kijken wat het doet als je die hoger zet, minder lucht en meer voorgrond. Maar belangrijker is dat je dit plekje onthoud

Want..! Als je terugkomt als de hei in bloei staat en je hebt hier mooi licht, dan wordt er hier iemand enorm jaloers

Foto 6 en 7: geen verstand van, ik ben landschapsfotograaf, geen vogelaar

Ik kan je hier niet uit ervaring over vertellen, ik zou blij zijn met zulke foto's
Ik hoop dat ik niet te vrij ben geweest met deze uitgebreide feedback. Als dat wel zo is dan hoor ik dat graag van je!