Naar aanleiding van het vragen topic hier onder over groothoek lenzen (waar ik jullie erg dankbaar ben voor de antwoorden) heb ik een lijstje opgesteld van de objectieven die mij het meest aanspreken.
Eigenlijk twijfel ik het meeste tussen de Sigma 8 - 16 en de Tokina 11-16. De Sigma om zijn super breedte, de Tokina om zijn lichtsterkte, de prijs en zijn super scherpte die zelfs een stuk beter is dan de Nikon 12-24.
Verder heb ik nog de keuze uit:
Tokina 12-24, deze lijkt mij niet beter dan de 11-16 en is weer iets minder breed.. wel wat meer zoom.. opzich een leuk voordeel maar heb al een nikkor 18-105
Sigma 10-20, deze lijkt meer vertekening te hebben dan de 8-16, wel zelfs iets goedkoper dan de 11-16 maar niet beter (minder lichtsterk en minder scherp dan de 11-16)
Nikon 12-24, maar de Tokina 11-16 is beter volgens kenrockwell.com. 1mm minder breedte.
De strijd gaat eigenlijk tussen de Sigma 8 - 16 (grotere hoek) en de Tokina 11-16.. (lichtsterker)
Welk objectief adviseren jullie mij voor mijn D90? Ik ga waarschijnlijk de tweedehands markt op, hebben jullie daar nog tips voor? Ik hoor wel eens dat tweedehands lenzen vaak problemen hebben waar je dan pas een tijd later achter komt.
thanks

/edit: Ik zie net dat de Sigma 8-16 het erg goed doet op Photozone.de. Dit is alleen de Canon uitvoering. Is de Nikon uitvoering dan even goed, of kan je dat niet zeggen?
http://www.photozone.de/canon-eos/515-s ... sc?start=1