Het besluit. [super-groothoek]

Discussies over groothoek zoomobjectieven zoals de 17-35 mm of 12-24 mm
Plaats reactie
Kathmandu

Bericht door Kathmandu » do feb 17 2011 4:08 pm

Hallo,

Naar aanleiding van het vragen topic hier onder over groothoek lenzen (waar ik jullie erg dankbaar ben voor de antwoorden) heb ik een lijstje opgesteld van de objectieven die mij het meest aanspreken.

Eigenlijk twijfel ik het meeste tussen de Sigma 8 - 16 en de Tokina 11-16. De Sigma om zijn super breedte, de Tokina om zijn lichtsterkte, de prijs en zijn super scherpte die zelfs een stuk beter is dan de Nikon 12-24.

Verder heb ik nog de keuze uit:

Tokina 12-24, deze lijkt mij niet beter dan de 11-16 en is weer iets minder breed.. wel wat meer zoom.. opzich een leuk voordeel maar heb al een nikkor 18-105
Sigma 10-20, deze lijkt meer vertekening te hebben dan de 8-16, wel zelfs iets goedkoper dan de 11-16 maar niet beter (minder lichtsterk en minder scherp dan de 11-16)

Nikon 12-24, maar de Tokina 11-16 is beter volgens kenrockwell.com. 1mm minder breedte.

De strijd gaat eigenlijk tussen de Sigma 8 - 16 (grotere hoek) en de Tokina 11-16.. (lichtsterker)
Welk objectief adviseren jullie mij voor mijn D90? Ik ga waarschijnlijk de tweedehands markt op, hebben jullie daar nog tips voor? Ik hoor wel eens dat tweedehands lenzen vaak problemen hebben waar je dan pas een tijd later achter komt.

/edit: Ik zie net dat de Sigma 8-16 het erg goed doet op Photozone.de. Dit is alleen de Canon uitvoering. Is de Nikon uitvoering dan even goed, of kan je dat niet zeggen?

http://www.photozone.de/canon-eos/515-s ... sc?start=1

iBub

Re: Het besluit. [super-groothoek]

Bericht door iBub » do feb 17 2011 4:24 pm

Ìk zou persoonlijk voor de Tokina gaan. Lichtsterkte is daarbij de belangrijkste drijfveer maar de kwaliteit van Tokina is mij goed bevallen.

Gerard

Roelof
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Roelof » do feb 17 2011 4:42 pm

Om het dan moeilijker te maken: Ik zou voor de Sigma gaan. Daar heb ik zelf ook wel serieus over gedacht (maar ik kan nu eenmaal niet alles kopen) en de Tokina heeft mij nooit aangesproken.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.

Kathmandu

Bericht door Kathmandu » do feb 17 2011 4:46 pm

Roelof schreef:Om het dan moeilijker te maken: Ik zou voor de Sigma gaan. Daar heb ik zelf ook wel serieus over gedacht (maar ik kan nu eenmaal niet alles kopen) en de Tokina heeft mij nooit aangesproken.
Waarom niet? Is toch een puik lens ? Volgens mij beter dan de Sigma. In ieder geval lichtsterker. De Sigma is alleen nóg breder..

iBub

Bericht door iBub » do feb 17 2011 4:47 pm

Dat bedoel ik...Je hebt er over gedacht maar geen ervaring. Kan je dan een goed advies geven?

Roelof
Clublid
Clublid

Bericht door Roelof » do feb 17 2011 5:13 pm

Natuurlijk kun je advies geven zonder de lens zelf gehad te hebben. Zoals ik al zei de Tokina heeft mij nooit aangesproken, de lichtsterkte is leuk, maar van secundair belang bij groothoek, want daar heb je nu eenmaal meer speling met de sluitertijd. En het kleine bereik is domweg niet interessant. Bovendien heb ik geen uitgesproken goede ervaringen met Tokina.
Met Sigma heb ik alleen goede ervaringen en het bereik is veel interessanter.
En wat 'denken over een aanschaf' betreft, dat houdt bij mij in dat je ook naar testjes kijkt.
Als je alleen maar advies mag geven als er ervaringsdeskundige dan denk ik dat je hier op het forum snel uitgepraat raakt, want zoveel zullen er niet zijn die deze twee groothoekjes allebei intensief gebruikt hebben op een D90.

Kathmandu

Bericht door Kathmandu » do feb 17 2011 8:16 pm

Is deze Sigma voor de Nikon het zelfde als voor de Canon qua kwaliteit?
En je kan zeker geen filters gebruiken op die sigma gezien het bolle glas?

beersy

Bericht door beersy » do feb 17 2011 8:26 pm

iBub schreef:Ìk zou persoonlijk voor de Tokina gaan. Lichtsterkte is daarbij de belangrijkste drijfveer maar de kwaliteit van Tokina is mij goed bevallen.

Gerard
Hi Gerard, even vraag: hoe bevalt hij op je d700, denk er ook over na maar na het lezen van kommentaren is deze lens eigenlijk een DX en niet echt full-frame of lees ik iets verkeerd bij Ken. Hij is wel erg enthousiast erover of wordt het dan een 15 mm. Graag je gebruikerservaring en wellicht een voorbeeld op 11mm

Hartelijk dank

Beersy

iBub

Bericht door iBub » do feb 17 2011 10:56 pm

Ik heb hem gebruikt op mijn D200.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Roelof
Clublid
Clublid

Bericht door Roelof » vr feb 18 2011 8:10 am

Kathmandu schreef:Is deze Sigma voor de Nikon het zelfde als voor de Canon qua kwaliteit?
Optisch zelfde ontwerp, bouwkwaliteit ook hetzelfde.
En volgens http://www.sigmabenelux.com/objectieven ... merk=nikon kun je inderdaad geen filter plaatsen

yzf1kr
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door yzf1kr » vr feb 18 2011 9:20 am

Kathmandu schreef:Is deze Sigma voor de Nikon het zelfde als voor de Canon qua kwaliteit?
Ja, de kwaliteit is het zelfde.
Nee, op dit moment kan je nog geen filters plaatsen, maar er is een fabrikant bezig met een oplossing waardoor het wel gaat.
Ik geloof dat deze ook een filter maakt voor een van de Nikon groothoeken met bolle lens (type wee tik niet zo uit mijn hoofd)

Maar van de andere kant, is een filter dan zo belangrijk? De enige filters die nut kunnen hebben op een groothoek zijn kleur/grijsfilters.
De rest wil je er toch niet op hebben.

Plaats reactie

Terug naar “Groothoekzoom”