Nikon 16-85 mm of 85 mm ff voor portret fotografie?

Discussies over standaardzoom objectieven zoals de 18-70 mm, 28-80 mm of 24-120 mm

Onderwerp:

Re: Nikon 16-85 mm of 85 mm ff voor portret fotografie?

Berichtdoor Riemke » vr jan 07 2011 4:16 pm

Ik denk dat de vertekening erg meevalt. 35 mm is 52 mm FF. Kijk maar eens op http://www.pixel-peeper.com Je kunt daar voorbeeldfoto's zien. Ik vind daar hele mooie portretten bij zitten.
The single most important component of a camera is the twelve inches behind it.
Gebruikersavatar
Riemke

Clublid
Berichten: 3597


Locatie: Heerhugowaard
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon 16-85 mm of 85 mm ff voor portret fotografie?

Berichtdoor iJoost » vr jan 07 2011 4:30 pm

Met portretten op 50 mm. kleinbeeld moet je wel al een beetje gaan oppassen met de neuzen. Als je te dicht op de gezichten kruipt worden die wat groot.

Zoals deze bijvoorbeeld:

Afbeelding

(Gevonden na enig bladeren bij de 35 mm. F/1.4 foto's op pixelpeeper.)
iJoost



Onderwerp:

Re: Nikon 16-85 mm of 85 mm ff voor portret fotografie?

Berichtdoor Brava » vr jan 07 2011 5:04 pm

Altijd een lastige vraag vind ik met een aantal persoonlijke factoren, zelf gebruik ik vaak wat meer mm (b.v. 70-200) om minder het gevoel te hebben er ''te dicht bovenop'' te zitten en ook de geportretteerde -vooral als het onbekenden zijn- een beetje ruimte te geven.

Toch denk ik dat een 50 mm op een Dx het heel goed doet bij portretten. Een uitstekend voorbeeld daarvan kun je o.a. zien bij forumlid Lothian (zoekfunctie + Lothian) die voorheen gebruikmakend van een Nikon D50 en een 50 mmm objectief met zijn Eva portretten serie's al heel wat mooie prijzen in de wacht heeft gesleept. Let op! de laatste serie's zijn gemaakt met een ander merk camera maar dat laat onverlet vooral een goed fotograaf en bewerker die Lothian.
Brava

Forumlid
Berichten: 288


Locatie: Dirksland
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Nikon 16-85 mm of 85 mm ff voor portret fotografie?

Berichtdoor iJoost » vr jan 07 2011 5:48 pm

Jawel, maar dan heb je het dus over 50 mm. met een DX sensor. Dat geeft het perspectief van een 75 mm. lens op kleinbeeld formaat.

Ik had het echter over een 35 mm. objectief in combinatie met een DX sensor.
iJoost



Onderwerp:

Re: Nikon 16-85 mm of 85 mm ff voor portret fotografie?

Berichtdoor pirke64 » vr jan 07 2011 8:23 pm

Inmiddels mijn 85 mm prime opgehaald, haarscherp !
Bedankt allemaal voor het meedenken.
pirke64



Onderwerp:

Re: Nikon 16-85 mm of 85 mm ff voor portret fotografie?

Berichtdoor Eric-DH » vr feb 18 2011 12:19 pm

pirke64 schreef:Inmiddels mijn 85 mm prime opgehaald, haarscherp !
Bedankt allemaal voor het meedenken.


Gefeliciteerd!!

Mag ik weten hoe dit objectief bevalt voor portretten op DX? Ik ben zelf ook aan het kijken naar en prime lens voor portretten op een DX camera. Momenteel gebruik ik de 17-55mm zoomlens op de uiterste stand (55mm), en dat werkt qua werkafstand eigenlijk best goed. Zeker als je niet alleen het gezicht op de foto wilt.
Eric

D300 | AF-S 17-55mm f/2.8 | AF-S 12-24mm f/4 | AF-S VR 70-300mm f/4.5-5.6 | AF-S 300mm f/4 | TC-17E II | SB-800 | Gitzo GT2330/Markins M10 | Lowepro Vertex 100
Gebruikersavatar
Eric-DH

Forumlid
Berichten: 281


Locatie: Den Haag

Onderwerp:

Re: Nikon 16-85 mm of 85 mm ff voor portret fotografie?

Berichtdoor yzf1kr » vr feb 18 2011 1:30 pm

iJoost schreef:Jawel, maar dan heb je het dus over 50 mm. met een DX sensor. Dat geeft het perspectief van een 75 mm. lens op kleinbeeld formaat.

Ik had het echter over een 35 mm. objectief in combinatie met een DX sensor.


Dit is dus de grootste misvatting wbt crop factor.

Het perspectief van een 50 mm is voor DX en FX gelijk.
Wat er verandert is beeldhoek.
yzf1kr

Forumlid
Berichten: 2112


Locatie: Uttendorf (AT)
Ervaringsniveau: *

Onderwerp:

Re: Nikon 16-85 mm of 85 mm ff voor portret fotografie?

Berichtdoor annoh » za feb 19 2011 10:02 am

Voor portretfotografie vind ik een brandpuntafstand van 50 mm op een DX camera te kort. Vooral als je een wat krap uitgesneden portret maakt. Kin en neus kunnen dan wat te geprononceerd worden en dat is zelden fraai.

Een 70 mm, denk daarbij aan de Sigma 70mm/2.8, of een 85 mm is dan veel geschikter.

Stap je later over op Full Frame dan is 85 mm weer wat kort.

En zo blijf je bezig!
annoh



Onderwerp:

Re: Nikon 16-85 mm of 85 mm ff voor portret fotografie?

Berichtdoor iJoost » di feb 22 2011 8:30 pm

yzf1kr schreef:
iJoost schreef:Jawel, maar dan heb je het dus over 50 mm. met een DX sensor. Dat geeft het perspectief van een 75 mm. lens op kleinbeeld formaat.

Ik had het echter over een 35 mm. objectief in combinatie met een DX sensor.


Dit is dus de grootste misvatting wbt crop factor.

Het perspectief van een 50 mm is voor DX en FX gelijk.
Wat er verandert is beeldhoek.


Perspectief is alleen afhankelijk van de afstand tot het onderwerp. En inderdaad helemaal niet van de sensor-afmetingen of van de brandpuntsafstand. Daar heb je helemaal gelijk in.

Maar wil je een bepaald onderwerp op dezelfde grootte* in beeld hebben bij een DX sensor als bij een FX sensor, dan zul je de afstand tot je onderwerp moeten veranderen. Met als gevolg een ander perspectief.

Vandaar dat er gemakshalve vaak toch gezegd wordt dat een gegeven beeldhoek een bepaald perspectief geeft.

De beeldhoek wordt bepaald door zowel de brandpuntsafstand als door de sensor-afmetingen. Vandaar ook de zogenaamde cropfaktor. Daarmee reken je een gegeven sensormaat terug naar een denkbeeldige brandpuntsafstand bij kleinbeeld-formaat. Dat kan (en dat is tot op zekere hoogte zinvol) omdat de sensor-afmetingen en de brandpuntsafstand allebei de beeldhoek bepalen.

* Bijvoorbeeld beeldvullend.
iJoost



Onderwerp:

Re: Nikon 16-85 mm of 85 mm ff voor portret fotografie?

Berichtdoor JanR » di feb 22 2011 9:02 pm

Ik zou zelfs nog zeggen dat een 105mm prima is voor portretten.
Het hangt er maar helemaal vanaf wat je precies wilt portretteren, en hoeveel ruimte je hebt.
JanR

Forumlid
Berichten: 1115


Locatie: Hoogeveen
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nikon 16-85 mm of 85 mm ff voor portret fotografie?

Berichtdoor ATOR » wo feb 23 2011 2:06 pm

Voor mezelf heb ik eens uitgerekend wat de maximale lengte of breedte is die ik kan vastleggen met verschillende brandpuntsafstanden als ik 4m van het onderwerp afsta.

Maximaal vast te leggen lengte of breedte op een afstand van 4m op DX:

11mm - 10.4m
16mm - 5.7m
24mm - 4.3m
35mm - 3.1m
50mm - 2.2m
85mm - 1.3m
105mm - 1.1m
200mm - 0.6m
300mm - 0.4m
Gebruikersavatar
ATOR

Clublid
Berichten: 2850


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon 16-85 mm of 85 mm ff voor portret fotografie?

Berichtdoor Germay » wo feb 23 2011 6:34 pm

Met mijn Tamron 90mm 2.8 macro maak ik meestal portretten een heerlijk lensje daar voor en ragscherp. :mrgreen:
Wat ik eerst NIKON probeer ik nu te verbeteren.
Met een vriendelijke groet,
Gert.
Camera D7000,en tig lichtsterk glaswerk hangend aan de Black-Rapid.
Gebruikersavatar
Germay

Forumlid
Berichten: 886


Locatie: Drecht-steden.
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nikon 16-85 mm of 85 mm ff voor portret fotografie?

Berichtdoor Duuuv » zo feb 27 2011 8:57 pm

Om te beginnen een antwoord op je vraag. Ja, de 16-85 is beter dan de 18-200.
Echter, als je puur portret werk een objectief zoekt, koop dan geen zoom maar een prime! Juist bij portret werk is een mooie bokeh belangrijk en daar blinken zooms niet in uit (en de 16-85 al helemaal niet, hoe goed hij verder ook is). De 85 is m.i. te lang voor een DX camera om als portret lens te gebruiken.
Ik zou zeggen dat een 50 f/1.8 een must have is (voor iedereen aangezien het een zeer betaalbaar en goed lensje is) Daarnaast zou ik nog een 35 en 24 mm prime zoeken. (en die zijn al een tijd op de markt dus kun je ook prima gebruikt vinden)
Duuuv

Forumlid
Berichten: 178


Ervaringsniveau: *


Terug naar “Standaardzoom”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten