D700 perikelen

Discussies over fotografie met de D100, D200, D300, D300s, D500, D700, D800, D800E, D810 en D850

Onderwerp:

Re: D700 perikelen

Berichtdoor Léon Obers » vr feb 18 2011 12:01 pm

JanR schreef:er is inderdaad een boel mogelijk, maar de opnames zouden op een automatische stand al behoorlijke kwaliteit moeten hebben.
Anders zou je als fabrikant geen instapcamera's maken. Die zijn echt voor een groter publiek. En dat de mogelijkheden op een D700 dan enorm zijn doet daar in eerste instantie niets aan af.

Maar als een gebruiker dan afwijkt van de default "matrixmeting" zoals de TS dat doet, komen er andere resultaten uitrollen dan de camerafabrikant ze als default heeft bedoeld. Qua belichting doet een spiegelreflex in default niet veel anders als wat een tegenwoordige compactcamera doet.
Met dezelfde onevenwichtigheid, verkeerde kleuren en contrasten en helderheden onder bijv. tegenlichtsituaties, zoals de foto met die twee meisjes.
Van een compactcamera wordt dat veel gemakkelijk geaccepteerd omdat het "maar een compactcamera is".

En daar zit nu juist het verkeerde verwachtingspatroon van mensen. Een gebruiker van een dure spiegelreflex verwacht meestal direct dat die camera ineens betere platen aflevert dan die compactcamera. Voor goed belichte platen, moet je simpel het gezond fotografisch verstand erbij houden, ongeacht welke camera je gebruikt. "Garbage in is garbage out".
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: D700 perikelen

Berichtdoor JanR » vr feb 18 2011 12:19 pm

Leon,

Klopt helemaal, daarom is een autostand zo gek nog niet om aan een camera te wennen.
En heel veel oefenen.
JanR

Forumlid
Berichten: 1115


Locatie: Hoogeveen
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D700 perikelen

Berichtdoor melkman » vr feb 18 2011 12:48 pm

Ik denk dat ik toch bewust ben afgeweken van de matrix-meting, ik zal het histogram zeker bekeken hebben en dit als oplossing hebben bedacht. In tegenstelling tot wat Leon stelt, ga ik er niet vanuit dat een duurdere camera ineens betere platen aflevert. Mijn mamiya 645 maakt niet 10 keer betere foto's dan mijn oude nikon f50. Daar heb ik ook tijd in moeten steken, maar daar kon ik op een gegeven moment aardig van op aan. Uiteraard is het lastig om je eigen fouten daar te zien omdat het lab het een en ander corrigeert.

Maar ik ga er wel vanuit dat een camera (voor mij) standaard situaties makkelijk zou moeten kunnen oplossen. En als dat niet gebeurt, wil ik wel proberen dat te beredeneren, maar op een gegeven moment houdt mijn kennis op. Daar heb ik problemen mee, en dat kan heel goed aan mij liggen, en dat probeer ik, mede door jullie inbreng, aan te pakken! En, kleine progressie is gemaakt. Neutral als uitgangspunt bij profielen bevalt me beter en ik zal eens een aantal nef'jes in NX2 bewerken, kijken hoe dat loopt.

Groet,

Erik
Oude meuk is leuk.
Rolleiflex 3.5F | Leica R4s | Nikon D700
Gebruikersavatar
melkman

Forumlid
Berichten: 169


Locatie: Groningen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D700 perikelen

Berichtdoor gewoon peter » vr feb 18 2011 1:09 pm

melkman schreef:Hoewel in NX2 ook zeker niet verkeerd vind, de interface is wel erg archaïsch en de snelheid matig (maar dar zijn de meningen over verdeeld). Misschien moet in NX2 weer een kans geven. Het was trouwens wel het eerste pakket waar ik mee ging werken, toen op een tragere mac en dat was voor mij de aanleiding om nar LR te gaan (ook omdat het een prettige manier is om je bibliotheek te beheren). Hopelijk komt er eens een NX3.....

Nu kan ik me wel indenken dat nikon als beste weet wat er in hun eigen nef'jes gebeurt, hoe zit het dan met dng's? Dit zou dan in LR of NX toch gelijk moeten zijn?


Groet,

Erik


Erik, wel leuk dat jij het over archaïsch hebt terwijl er in je onderschrift staat "oude meuk is leuk" :mrgreen: Maar ik geef toe ben zelf nu bijna 3 jaar bezig en heb al die tijd geroepen "wat een draak van een programma" maar toen ikzelf ging uitroberen met een NEF file in PS3, LR PS Elements en Aperture. bleek de NEF er in CNX2 stukken mooier te zijn (wel in RAW mode zetten (het ikoontje wat normaal grijs is en daarna geel wordt tot de lopende streepjes stoppen). Ook het feit dat je diverse bewerkingen op soms meerdere manieren kunt doen. Succes, groet peter

Sorry mods, erg off topic :oops: (heb geen ikoon shame)
gewoon peter



Onderwerp:

Re: D700 perikelen

Berichtdoor Léon Obers » vr feb 18 2011 1:30 pm

melkman schreef:En, kleine progressie is gemaakt. Neutral als uitgangspunt bij profielen bevalt me beter

Zo zijn er nog wel wat andere kleine stapjes te maken. Misschien bevalt in die Neutral stand dan zelfs nog extra een klikje zachter contrast bij de separate instellingen voor contrast binnen die Neutral groep. Maar daarmee loopt ook de kracht in beelden weer iets terug en mogelijk ook de kracht in kleur. Dat laatste zou je dan weer kunnen tweaken met een extra puntje verzadiging.
Ga je verder, kun je als onderdeel van Nikon ViewNX of Nikon CaptureNX2 binnen de tool "Picture Control Utility" ook curves aanpassen, en de instellingen uploaden naar je camera.
Genoeg zaken om een camera helemaal naar je eigen hand te zetten.
Laatst gewijzigd door Léon Obers op vr feb 18 2011 4:14 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: D700 perikelen

Berichtdoor Tobias » vr feb 18 2011 3:20 pm

JanR schreef:Leon,

Klopt helemaal, daarom is een autostand zo gek nog niet om aan een camera te wennen.
En heel veel oefenen.


Wennen aan wat? Hoe je de camera vast moet houden :?: :egeek:

Met een camera van 1700 euro in de P stand fotograferen is net zoiets als met een tractor+ aanhanger vijf kilo aardappels halen bij de supermarkt.

Wat heb ik vandaag toch met tractoren :?: :lol:

'Sorry maar met een dergelijke reactie vraag je erom. :mrgreen:
Tobias



Onderwerp:

Re: D700 perikelen

Berichtdoor yzf1kr » vr feb 18 2011 3:36 pm

Ik ben het ook met Leon eens.

Leren doe je met zo'n camera in de M stand, en AF op S en spot, en metering op spot.
Daardoor schakel je alle hulpmiddelen uit, en van daaruit kan je langzaam weer alles inschakelen en leren wat ze doen.
yzf1kr

Forumlid
Berichten: 2112


Locatie: Uttendorf (AT)
Ervaringsniveau: *

Onderwerp:

Re: D700 perikelen

Berichtdoor george013 » vr feb 18 2011 4:01 pm

Ken de D7000 niet. Kun je de matrixmeting uberhaupt beinvloeden?
George
george013



Onderwerp:

Re: D700 perikelen

Berichtdoor JanR » vr feb 18 2011 4:10 pm

Tobias schreef:
JanR schreef:Leon,

Klopt helemaal, daarom is een autostand zo gek nog niet om aan een camera te wennen.
En heel veel oefenen.


Tobias schreef:Wennen aan wat? Hoe je de camera vast moet houden :?: :egeek:


Zelfs dat zou kunnen, maar er zit meer op dan alleen de P stand, waarom zit die er op eigenlijk, zelfs op de D3s zit het

Tobias schreef:Met een camera van 1700 euro in de P stand fotograferen is net zoiets als met een tractor+ aanhanger vijf kilo aardappels halen bij de supermarkt.


Dus jij doet dat in 1 keer zonder begeleiding, en hangt er 3 ton aan lading achter zonder ervaring. Want anders gebruik je de tractor niet naar zijn mogelijkheden.
Over dergelijke reacties gesproken, als je een vergelijking maakt zorg dan dat het in de buurt komt. :mrgreen:

Tobias schreef:Wat heb ik vandaag toch met tractoren :?: :lol:

'Sorry maar met een dergelijke reactie vraag je erom. :mrgreen:


Is dat zo??? :idea:
JanR

Forumlid
Berichten: 1115


Locatie: Hoogeveen
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D700 perikelen

Berichtdoor Patrick » vr feb 18 2011 4:59 pm

yzf1kr schreef:Ik ben het ook met Leon eens.

Leren doe je met zo'n camera in de M stand, en AF op S en spot, en metering op spot.
Daardoor schakel je alle hulpmiddelen uit, en van daaruit kan je langzaam weer alles inschakelen en leren wat ze doen.

Is dat niet een beetje omgekeerd werken? In het begin weet je niets en laat je alles aan de camera over. Je merkt dat dat niet altijd optimale resultaten oplevert. Dan ga je zelf kijken hoe e.e.a. beter kan.

In veel gevallen komt de camera trouwens tot prima resultaten. Mag ook wel voor zo'n moderne camera!
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26851


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D700 perikelen

Berichtdoor JanR » vr feb 18 2011 5:39 pm

Patrick schreef:
yzf1kr schreef:Ik ben het ook met Leon eens.

Leren doe je met zo'n camera in de M stand, en AF op S en spot, en metering op spot.
Daardoor schakel je alle hulpmiddelen uit, en van daaruit kan je langzaam weer alles inschakelen en leren wat ze doen.


Is dat niet een beetje omgekeerd werken? In het begin weet je niets en laat je alles aan de camera over. Je merkt dat dat niet altijd optimale resultaten oplevert. Dan ga je zelf kijken hoe e.e.a. beter kan.

In veel gevallen komt de camera trouwens tot prima resultaten. Mag ook wel voor zo'n moderne camera!


Tja helemaal met Patrick eens, je begint ook niet met hogere wiskunde om uiteindelijk de tafel van 1 t/m 10 te kunnen opdreunen. :mrgreen: 8)

Vergelijk het maar met software, eerst de basis en dan maak je een verdiepingsslag en leer je alles te gebruiken.
JanR

Forumlid
Berichten: 1115


Locatie: Hoogeveen
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D700 perikelen

Berichtdoor george013 » vr feb 18 2011 5:47 pm

Het begrijpen van wat belichting is, is voor fotografen hetzelfde als kunnen tellen voor een wiskundige. Daar zul je eerst mee moeten beginnen.
Voor het verder is fotograferen het weten hoe er mee om te gaan. Kort door de bocht, maar toch.
Ben het dus niet eens met Patrick en JanR.
George
george013



Onderwerp:

Re: D700 perikelen

Berichtdoor Johan1025 » vr feb 18 2011 6:04 pm

Tip...........

Gebruik M stand.................... je hebt dan alles zelf in de hand en fouten laten zich makkelijk herleiden.
Gebruik AF-on onder een toegewezen knop. (draadje op NCN)......scherp daar waar jij wil !!!
Oefen veel !!!


Op deze manier ben ik zelf al 4 weken aan het klooien met de nieuwe D7000, en het word steeds een beetje beter.
Fuji X Pro - 3 en divers glas :)

M.vr.gr.Johan1025
Gebruikersavatar
Johan1025

Forumlid
Berichten: 558


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D700 perikelen

Berichtdoor flitslicht » vr feb 18 2011 6:15 pm

JanR schreef:Tja helemaal met Patrick eens, je begint ook niet met hogere wiskunde om uiteindelijk de tafel van 1 t/m 10 te kunnen opdreunen. :mrgreen: 8)


Nee, maar je begint ook niet met een rekenmachine die met één druk op de knop alle sinus-, cosinus-, en tangensgrafieken laat zien als je wiskunde wilt gaan studeren; die grafieken zeggen je dan helemaal niets. Die automaatstanden nemen een gemiddelde uit 30,000 stadaardfoto's en bakken daar een belichting van. Knappe jongen als je daar de fotografische wetmatigheden uit weet te distelleren. Je kan beter gewoon met 'M' beginnen want dan krijg je alles gelijk voor je kiezen en hebben je aanpassingen ook zin. Ga je met de automaatstanden werken dan moet je eerst het ingebakken computerprogramma uit je hoofd leren om het te kunnen compenseren voor je serieus kan gaan fotograferen. Veel succes.
flitslicht



Onderwerp:

Re: D700 perikelen

Berichtdoor Patrick » vr feb 18 2011 6:16 pm

Ik vergis me toch niet als ik zeg dat de TS echt wel weet hoe hij moet fotograferen; hij heeft ervaring met diverse camera's, met name analoog. Hij is alleen teleurgesteld in de resultaten met de D700. Ik zou niet eens de suggestie willen doen dat hij niet weet wat diafragma's en zo zijn...

En natuurlijk is het hartstikke fijn als je je foto helemaal zelf verpest hebt in standje M en handmatig scherpgesteld. Maar ik vind het geen probleem de camera een deel van de taken toe te bedelen. Tenslotte is hij gemaakt om te fotograferen, ik niet. Laat mij me nou maar druk maken over WAT en HOE het onderwerp op de foto moet, en de camera denkt lekker mee over goede belichtingen en zo. Als ik zie of weet dat het niet optimaal gaat, weet ik meer dan genoeg hoe in te grijpen en ervoor te zorgen dat de resultaten beter worden. Ik fotografeer vrijwel altijd in standje A (Aperture). Daarmee heb ik alle controle die ik wil, en blijft er nog wat over voor al die dure elektronica die ik gekocht heb.

Maar wellicht ben ik gewoon te lui voor standje M hoor. :roll: Ik gebruik die heel selectief... wanneer dat voor mij het beste werkt.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26851


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “D100, D200, D300(s), D500, D700, D8x0(E)”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten