adviezen babyfotografie

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.

Onderwerp:

adviezen babyfotografie

Berichtdoor patricia » zo jan 30 2011 10:42 am

Hallo allemaal,

Op dit moment ben ik druk bezig mijzelf te verbeteren mbt het fotograferen en vind het heerlijk om ermee bezig te zijn. Nu hebben mijn broer en schoonzus gisteren gevraagd of ik foto's wil maken van hun te verwachten tweeling in maart (zien af en toe foto's van mijn kinderen). Ik vind het natuurlijk super dat ze mij dit gevraagd hebben, maar heb ook aangeven dat succes niet gegarandeerd is :wink: Ben de afgelopen maaden wel weer lekker bezig geweest om veel onder de knie te krijgen mbt het fotograferen en kan gelukkig veel oefenen op mijn eigen kinderen.....
Toch krijg ik graag advies over dingen waar ik zeker aan moet denken of niet moet vergeten etc.
Las laatst bijv. dat het flitsen (wat ik ook zoveel mogelijk wil voorkomen, vind zonder vaak mooier) schadelijk kan zijn voor de ogen van baby's. Ik wil natuurlijk niet de oorzaak zijn van oogproblemen bij mijn as nichtjes of neefjes! Maar weet iemand of dit klopt?
Wat voor lens kan ik het beste gebruiken etc.

Ik heb al een boek over babyfotografie gelezen (van David Nightingale), maar meer tips zijn welkom!

Ik hoor het allemaal graag!

gr Patricia
patricia



Onderwerp:

Re: adviezen babyfotografie

Berichtdoor ElRonno » zo jan 30 2011 10:54 am

Als je Google'd op flitsen in babyogen lees je dat die discussie al jaren wordt gevoerd zonder bewijs van schadelijk of onschadelijk. Maar op vol vermogen recht in iemands ogen flitsen is natuurlijk zowiezo af te raden :lol: Mijn drie kinderen hebben genoeg flitsen te verduren gekregen en geen van hen heeft nog een brilletje, dus dat zit wel goed 8) (en ze zijn nog wel erfelijk belast, mijn vrouw en ik zijn allebei wel aan de bril sinds jonge leeftijd).

Ik ben zelf nogal flitslichtfan, mits goed toegepast. Maak het licht zacht met een (grote) softbox, of flits indirect via het plafond of via een omhooggehouden vel wit karton.

En iso omhoog en flits omlaag kan natuurlijk geen kwaad. Maar als je daar te ver in gaat verlies je weer detail en dan krijg je die fijne babyhaartjes er weer lastig op.
ElRonno

Forumlid
Berichten: 2743


Locatie: Eanske
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: adviezen babyfotografie

Berichtdoor Léon Obers » zo jan 30 2011 1:13 pm

ElRonno schreef:Als je Google'd op flitsen in babyogen lees je dat die discussie al jaren wordt gevoerd zonder bewijs van schadelijk of onschadelijk. Maar op vol vermogen recht in iemands ogen flitsen is natuurlijk zowiezo af te raden :lol:

Tja, wat is schadelijk? Er wordt IMO over het algemeen te luchtig over flitslicht gesproken. Oogjes van pasgeboren baby's zijn nog volop in ontwikkeling en nog niet goed gesterkt voor het normale daglicht, laat staan voor flitslicht. De ene baby is ook gevoeliger in de ogen als een ander. Dus een mate van terughoudendheid op flitslicht is zeer aan te bevelen. Flits in ieder geval niet rechtstreeks, dat is een priemende steek van licht in de ogen, (dus niet de ingebouwde flits van de camera gebruiken), maar hooguit indirect, bounce via plafond met een externe flitser, zodat het licht over een groot oppervlak verspreid wordt.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: adviezen babyfotografie

Berichtdoor jettiny » za feb 12 2011 9:57 am

Hoi Patricia,

Ook ik ben gevraagd om foto's te maken van een baby die ieder moment geboren gaat/moet worden.
Leuk, maar daar komt weer iets op je af, pffffffffff.
Ik heb eigenlijk geen deugdelijke spullen zoals in de studio's , en ben geheel afhankelijk van de spullen die ik heb.
Roeien met de riemen dus.
Zoals ik het nu ga doen is hetzelfde concept als met de huwelijksfotografie.
Ten eerste veel sites bekijken, en veel informatie tot je nemen over deze vorm van fotografie.
Mijn neef en zijn vriendin hebben redelijk gericht aangegeven wat ze ongeveer wensen.
Dat maakt het iets makkelijker, maar ook weer van de andere kant moeilijker omdat er een verwachtingspatroon aan vast hangt.
Wel komt er nu studiowerk op me af waar ik nog geen kaas van heb gegeten.
Gelukkig werk ik in een drukkerij, en kan ik beschikken over veel materialen voor bounchen, afschermen van het licht, achtergrond papier, kartonnen kokers om een paar spots qua uitstraling binnen de perken te houden.
En ben nu driftig aan het oefenen met diverse lichtopstellingen, oefenend op een "vleespop" die mijn dochter ooit gekregen heeft van ons.
Deze pop gaat ook mee als ik de shoot ga doen, want eerst de lichtopstelling goed zetten met de pop, en dan pas de baby erbij.
Anders krijg je zo'n gezeul met zo'n klein hummeltje, en dat is het toch al meer dan genoeg als je diverse foto's wil maken.
De objectieven die ik wil inzetten zijn de 18-200 mm en de Tamron 90 mm macro.
Ooit heb ik gelezen dat de 90 mm macro zich ook heel goed leent voor portretfotografie.
Verder neem ik een achtergronddoek mee een paar statieven, een opzetflitser radiografisch aangestuurd, twee spots van een lichttentje :oops: wat witte kartonnen platen om de flitser te bounchen en zwart papier, en veel rust en geduld.
Er wordt op locatie gefotografeerd, en we hebben afgesproken dat we het tweede weekend na de bevalling de shoot doen.
Is iedereen een beetje bijgekomen van deze indrukwekkende gebeurtenis, en zijn de belangrijkste mensen al op visite geweest.
Verder ga ik tot die tijd verder met oefenen, en maak aantekeningen van diverse shoots en lichtopstellingen.
Probeer ik efficiënt de lichtopstelling te combineren met de foto's we willen, zodat je structuur in de shoot krijgt.
En maak ik daar ook een lijstje van.
Dit bevorderd de broodnodige rust voor jezelf en de "modellen" , en de shoot zal daardoor ook sneller klaar zijn.
Het enige waar ik nog een beetje mee zit is het tijdstip van de shoot.
Net voor ze gevoed moeten worden huilen veel baby's, en daarna liggen ze weer te slapen :lol:
Heeft iemand daar een tip voor ??

Dat was het zo'n beetje voor nu, ik ga maar weer oefenen :lol:

vrgr
Tiny
jettiny

Forumlid
Berichten: 3087


Locatie: Uden
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: adviezen babyfotografie

Berichtdoor yzf1kr » za feb 12 2011 10:11 am

jettiny schreef:Net voor ze gevoed moeten worden huilen veel baby's, en daarna liggen ze weer te slapen :lol:
Heeft iemand daar een tip voor ??


Ja, je fliters thuis laten, en een paar lekker warme lampen halen.
Net uit bed, na het verschonen zijn ze wakker, en vinden ze het heerlijk om onder een warme lamp te liggen.

Flitsers worden ze alleen maar onrustig van.
yzf1kr

Forumlid
Berichten: 2112


Locatie: Uttendorf (AT)
Ervaringsniveau: *

Onderwerp:

Re: adviezen babyfotografie

Berichtdoor Léon Obers » za feb 12 2011 10:44 am

jettiny schreef:Net voor ze gevoed moeten worden huilen veel baby's, en daarna liggen ze weer te slapen :lol:

Na het voeden en voor het slapen moet er eerst nog een boertje komen. :lol:
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: adviezen babyfotografie

Berichtdoor jettiny » za feb 12 2011 11:15 am

Leon en yzf1kr bedankt voor de aanvullende tips. :D

@yzf1kr de lampen wilde ik zometeen ook even voor gaan neuzen in de stad.

@ Leon, het boertje brengt me op een idee, klompjes voor die kleine, moeten ze in St Oedenrode toch wel hebben die maat :lol:

vrgr
Tiny
jettiny

Forumlid
Berichten: 3087


Locatie: Uden
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: adviezen babyfotografie

Berichtdoor patricia » za feb 12 2011 12:14 pm

@Tiny, bedankt voor je verhaal. En de anderen natuurlijk voor de overige tips.
Na zelf van 3 kinderen te zijn bevallen, maak ik me niet zo druk om het tijdstip etc. Daarnaast is het gewoon bij mijn broer en ach lukt het nu niet, de vlg keer is ook goed. (gelukkig!)
Wat dat betreft ben ik wel relaxed (zeg ik nu haha)

Ik heb inderdaad ook geoefend met de babyborns van mijn dochters. Eerst met steeds 1 en toen bedacht ik, ja het gaat om een tweeling dus ook maar kijken hoe het leuk is met 2 poppen/baby's.
Heb de foto's naar ze gemaild en ze zijn er erg over te spreken. Zelfs zo dat de schoonzus van mijn broer, die ook net bevallen is, ook wel foto's van haar dochtertje wil :shock: ...... Heb iedereen wel even duidelijk gemaakt dat ik echt geen prof ben en het resultaat misschien wat zal tegenvallen...

Heb inderdaad ook veel sites bekeken van andere fotografen en toevallig staat er een stuk in de Zoom over Patricia vd Sloot (als ik de naam goed heb :oops: ).
Ik wil eigenlijk proberen zoveel mogelijk met natuurlijk licht te werken en idd wel veel wit.
We zullen zien, heb (hopelijk) nog even de tijd, maar ja bij een tweeling kom je ms nog wel voor verassingen te staan...
patricia



Onderwerp:

Re: adviezen babyfotografie

Berichtdoor jettiny » za feb 12 2011 11:21 pm

Ja Patricia, verrassingen !!!!
Dat is ook een leuke kant van de fotografie, creatief inspelen op de dingen die spontaan gebeuren.
Soms valt je gedegen voorbereid plan helemaal in het water, en komt er iets heel anders uit wat ook goed kan zijn.
Goed voor de ontwikkeling als fotograaf. :D
Succes in ieder geval.

vrgr
Tiny
jettiny

Forumlid
Berichten: 3087


Locatie: Uden
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: adviezen babyfotografie

Berichtdoor patricia » wo mar 02 2011 3:32 pm

over verassingen gesproken.....ze zijn inmiddels al geboren (vorige week maandag al). Heb helaas nog geen foto's kunnen maken, ze liggen allebei in de couveuse. Vorige week zelfs met allerlei slangetjes en toestanden. Ze zijn 5,5 wk te vroeg en wegen maar 2kg. Tja je kan niet alles plannen hè?

op dit moment gaat het heel goed, geen slangetjes etc meer en ze komen langzaamaan wat aan, maar nog wel in de couveuse......dus nog even geen foto's, tja en wat zijn foto's nou eigenlijk op de gezondheid van de kleintjes!
Ik denk dat de foto's pas over een paar weken gemaakt kunnen worden, niet helemaal meer pasgeboren, maar nog wel klein........

Oh ja, het zijn een jongen en meisje, heb ze wel even mogen zien, heeeel lief
patricia



Onderwerp:

Re: adviezen babyfotografie

Berichtdoor yzf1kr » wo mar 02 2011 4:15 pm

Dat komt allemaal goed, 34 weken is eigenlijk wel een normale leeftijd voor een tweeling.

Mijn kleine meid is 27 december 12 weken te vroeg geboren, en woog 1280 gram.
Gister is ze na 9 weken ziekenhuis thuis gekomen, ze is kerngezond en weegt inmiddels 2750 gram.

Belangrijkste advies dat ik heb voor de ouders, is dat ze voldoende tijd nemen voor zichzelf, en nu goed uitrusten voordat de kleintjes thuiskomen.
Ik weet het is tegen het moeder instinct in, maar de ouders hoeven niet 24/7 aanwezig te zijn, in het ziekenhuis worden ze erg goed verzorgd,
En geloof mij, ze zullen alle energie nodig hebben als die 2 over een 2 weekjes thuis komen. :roll:
Laatst gewijzigd door yzf1kr op do mar 03 2011 2:18 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
yzf1kr

Forumlid
Berichten: 2112


Locatie: Uttendorf (AT)
Ervaringsniveau: *

Onderwerp:

Re: adviezen babyfotografie

Berichtdoor patricia » do mar 03 2011 12:14 pm

yzf1kr schreef:
patricia schreef:over verassingen gesproken.....ze zijn inmiddels al geboren (vorige week maandag al). Heb helaas nog geen foto's kunnen maken, ze liggen allebei in de couveuse. Vorige week zelfs met allerlei slangetjes en toestanden. Ze zijn 5,5 wk te vroeg en wegen maar 2kg. Tja je kan niet alles plannen hè?

op dit moment gaat het heel goed, geen slangetjes etc meer en ze komen langzaamaan wat aan, maar nog wel in de couveuse......dus nog even geen foto's, tja en wat zijn foto's nou eigenlijk op de gezondheid van de kleintjes!
Ik denk dat de foto's pas over een paar weken gemaakt kunnen worden, niet helemaal meer pasgeboren, maar nog wel klein........

Oh ja, het zijn een jongen en meisje, heb ze wel even mogen zien, heeeel lief


Dat komt allemaal goed, 34 weken is eigenlijk wel een normale leeftijd voor een tweeling.

Mijn kleine meid is 27 december 12 weken te vroeg geboren, en woog 1280 gram.
Gister is ze na 9 weken ziekenhuis thuis gekomen, ze is kerngezond en weegt inmiddels 2750 gram.

Belangrijkste advies dat ik heb voor de ouders, is dat ze voldoende tijd nemen voor zichzelf, en nu goed uitrusten voordat de kleintjes thuiskomen.
Ik weet het is tegen het moeder instinct in, maar de ouders hoeven niet 24/7 aanwezig te zijn, in het ziekenhuis worden ze erg goed verzorgd,
En geloof mij, ze zullen alle energie nodig hebben als die 2 over een 2 weekjes thuis komen. :roll:



ooh 1280gr is inderdaad wel heel ieniemienie, poe 9wk ziekenhuis..... fijn dat het nu helemaal goed gaat! Nu heerlijk ongestoord thuis genieten van je kleine meid!
Wb het uitrusten, dat doen ze inderdaad, ze kunnen nu nog lekker slapen haha da's over een paar weken wel anders.
Ze zien de kleintjes nu 3x p/d en 's avonds mogen ze kangoeroeën. Dat is iig makkelijk, ze kunnen er allebei één vasthouden.

tja en die foto's komen wel.......
patricia



Onderwerp:

Re: adviezen babyfotografie

Berichtdoor Léon Obers » do mar 03 2011 12:55 pm

yzf1kr en patricia

Liever niet de hele voorgaande berichten quoten, zeker niet quote op quote. Het wordt zo een onnodig lange tekstbrei.
Het antwoord zit precies onder het voorgaande waar het betrekking op heeft. Dus ieder snapt de strekking en de volgorde.
Alleen het hoognodige quoten als er wordt terug gegrepen op eerdere berichten en het voor de duidelijkheid nodig is, anders niet.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: adviezen babyfotografie

Berichtdoor jettiny » zo mar 06 2011 5:52 pm

Nou Patricia dat wordt spannend maar wel leuk de komende tijd :D
Ik heb vorige week de baby-fotoshoot gedaan, en heb er van genoten hoe mooi deze vorm van fotografie kan zijn.
Je ziet uiteraard veel liefde van de kant van de ouders naar de toen pas 10 dagen oude/jonge baby, en daar moet je dankbaar gebruik van maken.
Een heel plan had ik gemaakt om diverse foto's te maken, maar je bent vanzelf afhankelijk hoe de jongeling het doet.
We hadden vrijdagavond en zondagmiddag ingepland om verschillende sferen te krijgen.
Vrijdag wou het niet zo lekker met de kleine, hij voelde zich behoorlijk gestoord in zijn ritme van eten en slapen.
Hij heeft twee papa ondergeplast, en mama ook twee keer met als toetje nog wat anders erachteraan :lol:
Hij had steeds een luier aan maar steeds als die even afging was het prijs :lol:
Ik had best veel spullen meegenomen, maar heb er niet veel van gebruikt.
Een spot om als instellicht te gebruiken, een achtergronddoek en een flitser met een witte paraplu van 70 cm doorsnee.
Dit laatste is echt een aanrader, je kunt mooi je flitslicht bounchen en hebt prachtige zachte schaduwen.
De flitser heb ik op 1/4 gezet en dat was voldoende.
Zondags heb ik veel gebruik gemaakt van het daglicht, en heb mijn macroobjectief 90 mm Tamron af en toe opgeschroefd voor close-ups, scherpte en scherptediepte.
De baby een beetje scheef gepositioneerd ten opzichte van het buitenlicht, en de schaduwen met flitser en paraplu verzacht.
Zondag zat ons model ook wat lekkerder in zijn vel, en heb ik veel foto's kunnen maken waar de ouders ontzettend blij mee zijn.
Daar doen we het toch voor !!!
Tevreden klanten :lol:

vrgr
Tiny
jettiny

Forumlid
Berichten: 3087


Locatie: Uden
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: adviezen babyfotografie

Berichtdoor patricia » ma mar 07 2011 12:46 pm

Wat leuk Tiny!
Ik zag net al foto's staan bij de beoordelingen, heel mooi!
Fijn dat je zo uitgebreid hebt beschreven wat je hebt gebruikt en hoe je het hebt gedaan. Ik heb lang niet alles, maar dan heb ik wel een idee.
Het lijkt mij ook super om te doen, je hebt inderdaad al een bepaalde sfeer en je kan zelf toch ook niet anders dan vertederd zijn door zo'n klein mensje?

Voor mij duurt het nog even, de kleintjes mogen ws vrijdag naar huis en ja dan wacht ik af tot mijn broer en schoonzus aangeven wanneer ze de foto's willen doen. helemaal pasgeboren zijn ze dan natuurlijk niet meer, maar wat formaat betreft ws wel.....

gr patricia
patricia




Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 43 gasten