Waarom heeft een DSLR geen dubbel AF systeem ?
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Re: Waarom heeft een DSLR geen dubbel AF systeem ?
Leon, ik begrijp best dat je elke verandering van een product moet zien in het licht van zijn toegevoegde waarde. Ik vind het knap dat jij nu al weet hoe weinig toegevoegde waarde een combi van CD en PDAF heeft. Ik zou het niet onprettig vinden als ik geen last meer zou hebben front- of backfocus, om maar één voordeel te noemen.
- ATOR
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Bij mijn vraag dacht ik aan de filmfunctie van de huidige DSLRs. Met foto's maken heb ik geen enkel probleem met de automatische scherpstelling, ik vraag me af waarom ze geen werkende autofocus in de film stand kunnen maken als die functie al zo lang aanwezig is in filmcamera's.Léon Obers schreef:Omdat scherpstelling bij video veel en veel trager verloopt.ATOR schreef:Wat ik me al een tijd afvraag: Hoe stellen videocamera's scherp en waarom hebben ze dat systeem nog niet bij een DSLR geïmplementeerd.
Verder kent de ontwikkeling van fotocamera's een andere geschiedenis dan die van video.
Belangrijkste verschil is wel dat bij een fototoestel als spiegelreflex de scherpstelling vanuit de historie plaats heeft vóór de opname. In een snelheid die inmiddels de snelheid van topsport bijhoudt. En dat voor individuele opnamen.
Bij video moet je het eerste stuk film wellicht weggooien omdat de scherpstelling nog niet optimaal op het onderwerp is scherp gesteld. Dat doet het pas gedurende de loop van de scene.
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Front- of backfocus kun je regelen met de AF Fine-Tune regeling.lock schreef:Ik vind het knap dat jij nu al weet hoe weinig toegevoegde waarde een combi van CD en PDAF heeft. Ik zou het niet onprettig vinden als ik geen last meer zou hebben front- of backfocus, om maar één voordeel te noemen.
En zoals gesteld het is maar de vraag of je geen last hebt van focusfouten met contrast meting nabij het prisma. De onderdelen zijn separaat van de sensor. Elke minimale afwijking van spiegel of montage van de externe sensor vertaalt zich terug in afwijkingen.
Verder gebeurt contrast detectie op de sensor (bij LiveView) zoveel mogelijk met de insgestelde diafragma-opening. (Zover de lichtomstandigheden dat toelaten). Wil je dat via de zoeker met open diafragma doen (i.v.m. maximaal helder zoekerbeeld) via een externe sensor en niet met gesloten diafragma, is dat per definitie onbetrouwbaar, omdat veel objectieven (met name erg lichtsterke objectieven) simpelweg een focus-shift hebben afhankelijk van het ingestelde diafragma door sferische aberratie. Daarmee loop je tegen vergelijkbare problemen aan die je nu ook hebt met fase detectie.
Dus er valt helemaal niets te winnen met het gebruik zoals jij het je voorstelt.
Laatst gewijzigd door Léon Obers op vr mar 25 2011 4:10 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groet, Léon Obers
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Het zijn verschillende sensors die gebruikt worden bij video en in een fotocamera. Er zit ook nogal wat verschil in resolutie.ATOR schreef:Bij mijn vraag dacht ik aan de filmfunctie van de huidige DSLRs. Met foto's maken heb ik geen enkel probleem met de automatische scherpstelling, ik vraag me af waarom ze geen werkende autofocus in de film stand kunnen maken als die functie al zo lang aanwezig is in filmcamera's.
Misschien is het in de huidig gebruikte sensor techniek niet mogelijk om de data voor de opbouw van het fotobeeld te scheiden van de data om contrast te meten. Of kost het simpelweg een meer rigoureuze aanpak in het ontwerp van een camera.
Een fotocamera is vanuit de historie opgebouwd om er foto's mee te maken, niet om ermee te filmen.
Elk nieuw cameramodel is voortborduren op de techniek en ontwikkeling van voorgaande camera's. Er worden relatief slechts kleine veranderingen aangebracht, niet een rigoureus ander toestel met andere technieken. Wat nu niet is kan over een paar generaties camera's wellicht weer anders zijn.
Zie ook volgende reactie vanaf 2e alinea en vul voor het woord "LiveView" het woord "Film" in:
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 97#p371197" onclick="window.open(this.href);return false;
Vriendelijke groet, Léon Obers