Fotoshoot in kerkje voor kledingatelier

Plaats hier foto's (gemaakt met een Nikon camera) die je graag wilt laten zien. Het gaat hier om de inhoud van de foto's, en niet zozeer om de technische kwaliteiten.
Plaats reactie
Dreamlogic
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Fotoshoot in kerkje voor kledingatelier

Bericht door Dreamlogic » ma mar 28 2011 6:15 pm

Ik fotografeer nu een jaartje met mijn Nikon D3000. Voor een vriendin, die een atelier heeft in bijzondere (bruids)mode heb ik foto's gemaakt. Het was in een nieuw kerkje wat niet meer gebruikt wordt. Van de makelaar mocht ik het gebruiken, maar het was die dag erg grauw weer.
Ik heb de foto's gewoon zo 'uit de hand' gemaakt zonder hulpmiddelen. Het meeste met de standaard kitlens van 18-55 mm. Ik heb geen schermen, flitsers, lampen, etc. Beetje sneu he ;)

De best gelukte wil ik graag hier laten zien. Mijn vriendin was superblij met de foto's. Zelf zie ik wel het een en ander wat ik anders zou willen. Heb ook nog wel wat bewerking met Photoshop CS4 uitgevoerd natuurlijk.
Hopelijk vinden de kenners het ook nog wat.

# 1 Afbeelding

# 2 Afbeelding

# 3Afbeelding

# 4 Afbeelding

Heb er nog wel wat meer, maar laten we hier maar eens mee beginnen.
Ik heb zo het gevoel dat het niet heel erg....wow is. Misschien foto 1 te flets nog? Is het niet saai? Mag het spannender?
Ik ben een ZIJ! Mijn Flickr-pagina Dreamlogic Design
D7000 D3000 Nikkor 18-55mm Nikkor 50mm 1.4G Tamron 17-50mm 2.8 statief Velbon Sherpa Yongnuo 460II

Tjeerd88
Forumlid
Forumlid

Re: Fotoshoot in kerkje voor kledingatelier

Bericht door Tjeerd88 » ma mar 28 2011 6:37 pm

Sorry Dreamlogic, zoals je zelf zegt krijg je niet meteen een 'wauw'-gevoel van de foto's. Maar je hebt je als beginnend fotograaf ook geen makkelijke opdracht gegeven.

Als eerste valt me de uitdrukking op het gezicht van het model op: ze lijkt nou niet erg veel zin in die bruiloft te hebben ... en een beetje enthousiasme lijkt me toch een voorwaarde om de verkoop wat te stimuleren .... Ze kijkt zo van: 'Wanneer kunnen we weer naar huis?'

Ook vind ik de bruidskleding zelf niet goed zichtbaar en daardoor niet goed te beoordelen, en daar ging het toch om?
Los van de bedoeling de jurken goed te laten zien, vind ik de pose bij de eerste 2 foto's wel mooi. Omdat het om de jurk gaat, zou ik bijvoorbeeld bij foto 2 niet met tegenlicht gewerkt hebben. Nu valt alle tekening in de jurk weg.

Volgende keer zou ik experimenteren met hulpmiddelen zoals lampen etc. erbij.

Wel goed dat je het gewoon probeert, want daar leer je van.

vr. gr.,
Tjeerd
Nikon D90; AF-S Nikkor 18-55 mm VR; AF-S Nikkor 55-200 mm VR; AF Nikkor 50 f 1/1,8 D; SB-700 Flitser

Dreamlogic
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Dreamlogic » ma mar 28 2011 6:48 pm

Hoi Tjeerd,
Dank je voor je feedback!

Het was ook geen bruids-shoot natuurlijk met een echte bruid. Niet zo van: happy jeee ik ga trouwen!! Mocht ik ooit zo'n opdracht krijgen dan zou ik het ook anders aanpakken.
Op de website van het atelier staat het model ook nog in z'n geheel gefotografeerd, zodat het gehele kledingstuk zichtbaar is.
Ik heb van elke outfit meerdere foto's gemaakt. Close-ups, maar ook gewoon de kleding zelf, want die moet natuurlijk verkocht worden :)
Zelf vind ik foto 1 wel goed gelukt, juist vanwege de uitdrukking denk ik. Het is alternatieve kleding natuurlijk, niet per se bruidskleding.

Met het tegenlicht was best wel lastig, maar wel leuk om te proberen. Ook daar heb ik gelukkig nog meer foto's van waarop de kleding wel in z'n geheel zichtbaar is.

Mocht ik ooit in het bezit komen van lampen dan ga ik ze wellicht ook wel gebruiken. En ik ga nog wat thuis-knutselen met reflectie denk ik.

#5 Afbeelding
Hier staat het model helemaal op. En geen verveelde uitdrukking, toch?
Laatst gewijzigd door Dreamlogic op ma mar 28 2011 6:58 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
D7000 D3000 Nikkor 18-55mm Nikkor 50mm 1.4G Tamron 17-50mm 2.8 statief Velbon Sherpa Yongnuo 460II

Brava
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Brava » ma mar 28 2011 6:57 pm

Nou ik vind dat je als pas beginnend fotografe al heel aardig op weg bent hoor! en dit zijn zeker geen eenvoudige onderwerpen/locaties en je werkt met weinig anders dan de D3000 met standaard 18-55 objectief. Ik heb ook nog even op je Flicker account gekeken en vind metname je ''Costume Play'' fotografie verfrissend leuk en best goed gedaan en daar hoort die wat strakke gezichtsuitdrukking bij.

De serie in het leegstaande kerkje was geen bruiloft maar een mode/kleding shoot toch? Ik denk wel dat je wellicht eens iets moet gaan proberen met andere objectieven zoals je ook in je ander topic vraagt en je hoeft dan niet alles direct te kopen -zeker niet denk ik- . Overweeg eens na wat zoek en vraagwerk de huur van een objectief of objectieven kost je ongeveer zo'n 25 euro per dag per objectief al werkende zie je dan of dat het objectief geschikt is voor het doel wat jij voor ogen hebt.

@ edit ik zie dat je met antwoorden net voor was dus soms al ingehaalde opmerkingen.

Groet,
Brava

Dreamlogic
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Dreamlogic » ma mar 28 2011 7:31 pm

Maakt niet uit Brava, alsnog bedankt voor ook jouw feedback!
Ik had er ondertussen nog even een nieuwe foto bijgeplaatst ook nog :)

Ik ben benieuwd wat ik dan nog zou kunnen doen met een ander objectief. En goed idee, ik zou natuurlijk eens wat rond kunnen vragen en kijken of ik een objectief kan huren.
Ik heb ook laatst een shoot gedaan in een ander kerkje, maar er was zoveel niet goed gegaan...Het was er te donker en ik had geen statief dus niks aan langere sluitertijden...te veel bewegingsonscherpte van mij of model, te weinig licht en te veel ruis, kreeg niks scherp, te grauw...dus als ik vaker dit soort dingen wil doen dan moet ik wel meer gebruik gaan maken van lampen. Maar een lichtsterker objectief zou ook al kunnen schelen neem ik aan.

Brava
Forumlid
Forumlid

Bericht door Brava » ma mar 28 2011 7:47 pm

Precies een lichtsterker objectief f1.4 of f 1.8 en dan liefst ook nog met vastbrandpunt b.v. 50mm, 85mm e.d. daar krijg je echt mooiere scherpte-diepte/bokeh plaatjes mee. Daarnaast denk ik ook dat een stevig statief onontbeerlijk is voor de rest denk ik lekker aanklooien. Laat je nou (nog) niet gek maken met de aanschaf van allerlei lampen en meer zooi want dat is -zeker in het begin- meer ballast dan plezier.

Mijn motto door minder fototroep ontstaat meer creativiteit. Zoek en gebruik het aanwezige licht, dat is wat je moet doen op de locaties zoals boven en ik denk dat je dat hier en daar al aardig is gelukt.

Brava

Eeuw
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Eeuw » ma mar 28 2011 7:50 pm

Hoi,

ik zit er zo eens over na te denken, maar het zou ook wel heel leuk zijn als je in de nabewerking het alternatieve wat meer onderstreept. Dus met vignetten of andere min of meer heftige bewerkingen. Het mag stoerder zal ik maar zeggen.
Ik ga het volgen!
*´¨ )
¸.•´¸.•´¨) ¸.•*¨)
(¸.•´ (¸.•´ (¸.•*´¯`*•>
There are two kinds of photographers: those who make pictures, and those who talk about it.

dboomsma
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door dboomsma » ma mar 28 2011 7:55 pm

Ik ben van mening dat dit hele gave foto's zijn! Oke, de belichting is gedaan met natuurlijk licht, maar vooral de compositie, opstelling, houding, uitdrukking etc zijn fantastisch! Zou willen dat ik het ook kon!

Dreamlogic
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Dreamlogic » ma mar 28 2011 8:13 pm

Dank jullie wel! Ik krijg weer een beetje meer zelfvertrouwen! :)

Ik heb een plan gemaakt voor een draagbaar reflectie scherm. Zo'n rond ding wat een ander vast moet houden is volgens mij niet handig...
Dus ik dacht aan piepschuimplaten bijvoorbeeld, aan de ene kant wit en aan de andere kant bekleden met zilverfolie of isolatiemateriaal van de bouwmarkt. Lijkt me wel wat om een soort van kamerscherm te maken wat ik gewoon naast het model kan zetten of zo.

Vriendlief is ondertussen z'n best aan het doen op Ebay, maar er komt nog niet zoveel uit. Ik zal zelf maar eens gaan surfen. Ik heb natuurlijk al wel objectieven gezien bij Konijnenberg, maar zou het (lekker op z'n Hollands :D) -nog- goedkoper kunnen?

Oja Eeuw, ik doe ook wel wat meer stoerder fotoshoppen soms.
Bedoel je misschien zoiets: Afbeelding
Ik vind alleen de linkerarm wat te donker geworden achteraf. En ze lijkt een 'hoedje' op te hebben....Moet ik nog maar eens bijwerken.

Brava
Forumlid
Forumlid

Bericht door Brava » ma mar 28 2011 8:20 pm

Let wel op bij het kopen van tweedehands objectieven op Ebay en Marktplaats. Altijd zelf gaan kijken testen en je verstand gebruiken misschien beter zoeken bij de fotozaken naar gebruikt materiaal iets duurder maar wel praktisch altijd met garantie

Dreamlogic
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Dreamlogic » ma mar 28 2011 8:29 pm

Op Ebay zou je nieuwe objectieven hebben, maar merkloos??? Er staat bij dat ze op de D3000 passen, maar ik ben toch wat wantrouwig.
Ik zag bij Foto Konijnenberg dat ze ook 2ehands hebben. Misschien is dat wat voor mij...Ik zou ze op internet alleen nieuw kopen denk ik en dan bij voorkeur van een wat bekender merk. Maar ik heb er al wel helemaal zin in om aan de slag te gaan met weinig haha.

Eeuw
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Eeuw » ma mar 28 2011 8:39 pm

Dreamlogic schreef: Oja Eeuw, ik doe ook wel wat meer stoerder fotoshoppen soms
Juist!! Mooi zo. :oohh:
*´¨ )
¸.•´¸.•´¨) ¸.•*¨)
(¸.•´ (¸.•´ (¸.•*´¯`*•>
There are two kinds of photographers: those who make pictures, and those who talk about it.

Plaats reactie

Terug naar “Foto presentaties”