NRD FireFly sensor reiniging

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Plaats reactie
Eeuw
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

NRD FireFly sensor reiniging

Bericht door Eeuw » do mar 31 2011 7:33 pm

Allereerst zou ik eens willen vragen of ik nou stof of vocht op de sensor heb zitten. Normaal heb ik wel vaker kleine spikkeltjes die zich met een kwastje en een blaasbalgje redelijk makkelijk weg laten halen. Deze vlekjes herken ik niet en ik krijg ze ook niet 1-2-3 weg.
Afbeelding
Nou zag ik op het net dit apparaatje.
Afbeelding
Wie kent dit en kan me vertellen of het goed werkt?
*´¨ )
¸.•´¸.•´¨) ¸.•*¨)
(¸.•´ (¸.•´ (¸.•*´¯`*•>
There are two kinds of photographers: those who make pictures, and those who talk about it.

Sharkey
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Re: NRD FireFly sensor reiniging

Bericht door Sharkey » do mar 31 2011 9:46 pm

Mmm, mijn eerste reactie is . . . waarom een CAD plaatje ipv een echte foto ???
Tweede reactie: :roll:

Ziet er meer uit als een hoax/scam/aprilfool etc . . . :mryellow:
Arjan ( avi-foto.nl & Flickr[/size] )
"Je maakt, theoretisch, één of twee grootse foto's per jaar ... hoogtepunten ..." - Paul Huf

Eeuw
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Eeuw » do mar 31 2011 10:09 pm

Oow, hoezo dat dan?
Ik heb nu een filmpje gevonden met een soort van demo van dit product.
filmpje
Aan het einde hoor ik dat het apparaat bijna 200 dolar kost. Best duur eigenlijk.

Enig idee wat het voor vlekjes zijn op de sensor? Gewoon stof of vocht, condens of zo? Ik vind het nogal raar dat het van die kringen zijn namelijk. Met het blote oog zie ik niks op de sensor zitten. Het enig dat ik heb om te reinigen is een droge sensorkwast en een Giotto balg. Ik heb al veel weggekregen maar dit dus nog niet. Ik ben niet zo weg van de 'natte' methode daarom zoek ik iets anders.
*´¨ )
¸.•´¸.•´¨) ¸.•*¨)
(¸.•´ (¸.•´ (¸.•*´¯`*•>
There are two kinds of photographers: those who make pictures, and those who talk about it.

ruud
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door ruud » do mar 31 2011 10:21 pm

Lijkt inderdaad vocht of misschien heb je wat vet meegepakt tijdens het borstelen.
De enige manier om dit weg te krijgen is gewoon nat zwabberen .

Sharkey
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Sharkey » do mar 31 2011 10:36 pm

Mijn reactie was puur mijn gevoel. Moet ook zeggen dat ik echt niet verder heb gekeken omtrent de FireFly.
Nu diverse FireFlies gegoogled, en ziet er op zich niet verkeerd uit (voor de techneuten onder ons http://www.cleaningdigitalcameras.com/b ... f-v-z.html).
Alleen zoals je al aangeeft die prijs is nogal fors.

Ik ben zeker geen expert op dit (of enig ander :mryellow: ) gebied, maar mijn gedachten zou ook zijn vocht of misschien stuifmeel/pollen op je sensor. Mocht dit vocht zijn denk ik dat je enige optie de vochtige swab is.
Of anders zou je misschien kunnen wachten op één of andere "Nikon gratis sensor schoonmaak beurt" bij één van de grotere camera zaken. Die acties zie je regelmatig voorbij komen.
Arjan ( avi-foto.nl & Flickr[/size] )
"Je maakt, theoretisch, één of twee grootse foto's per jaar ... hoogtepunten ..." - Paul Huf

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”