Computers en fotobewerking/opslag

Overige onderwerpen op het gebied van fotografie in het algemeen
Plaats reactie
Yvette Verwer

Computers en fotobewerking/opslag

Bericht door Yvette Verwer » wo jun 13 2007 3:44 pm

Hallo,

Gisteren heb ik een digitale camera gekocht (een D80 om precies te zijn).
In september start ik met een opleiding aan de fotovakschool.
Mede daarom wil ik een nieuwe computer gaan kopen voor fotobewerking en -opslag (Photoshop en Picture project). Mijn huidige computer is 8 jaar oud en draait met moeite windows '98 en wat beperkte software. Ook heb ik nog maar 9GB ruimte op de harddisk, kortom het wordt ook tijd.

Mijn vraag aan jullie allen is nu: hebben jullie adviezen?
Wat gebruik jezelf? Laptop of desktop?
Tips? Waar moet ik op letten?

Ik heb wel al een redelijk flatscreen trouwens (vorig jaar gekocht ivm ruimte op mijn bureau, het is een 17").

Bij voorbaat dank voor alle hulp en suggesties,

Yvette

Lucas

Bericht door Lucas » wo jun 13 2007 3:52 pm

Proficiat met je D80, prachtige aanwinst! Veel plezier ermee!

Als je veel grafisch werkt gaat er eigenlijk niks boven een Apple!
Dat is het overwegen waard, zeker nu je op Apples tegenwoordig ook Windows kunt draaien. Je zou zelfs een i-Book (Apple laptop)kunnen overwegen. Superding.
Voor de bewerking zou je ook kunnen denken aan Capture NX van Nikon.

paparazzi

Bericht door paparazzi » wo jun 13 2007 3:56 pm

laptops zijn niet aan te bevelen vanwege de beeldschermen, een plat scherm mag dan wel mooi staan, er gaat toch niets boven een goed beeldscherm van bijv. Lacie voor fotobewerking

FvM
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door FvM » wo jun 13 2007 4:48 pm

Ik zou zeggen: een goede Mac!

koentor

Bericht door koentor » wo jun 13 2007 5:00 pm

FvM schreef:Ik zou zeggen: een goede Mac!
inderdaad.

als je minder geld te besteden hebt, laat dan een desktop pc in elkaar zetten, met in ieder geval(!) genoeg RAM-geheugen en een flinke videokaart. het is misschien duurder dan een desktop in de winkel kopen, maar dan heb je wel daadwerkelijk goed spul.

de mijne komt hier vandaan: http://www.houseofhardware.nl/

Macosx

Bericht door Macosx » wo jun 13 2007 5:07 pm

Ik durf het haast niet te zeggen ;-( Een Mac ?

8)

bert
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door bert » wo jun 13 2007 5:18 pm

Begin met een mooi Eizo scherm daar krijg je zeker geen spijt van.
Ik werk met een Eizo CE 210W je ziet duidelijk verschil als je foto's,
bewerkt dit scherm kan je hardwarematig kan calibreren.

mvgr Bert
D4 en wat andere leuke stukjes glas

pabusk

Bericht door pabusk » wo jun 13 2007 5:55 pm

paparazzi schreef:laptops zijn niet aan te bevelen vanwege de beeldschermen, een plat scherm mag dan wel mooi staan, er gaat toch niets boven een goed beeldscherm van bijv. Lacie voor fotobewerking
Maar een laptop met een extern scherm (en die had ze geloof ik al) werkt ook. Ben het met je eens dat laptopschermen nite goed zijn voor fotobewerking. Elke verandering in positie achter het scherm geeft je een ander beeld daar die dingen alleen gemaakt zijn om rech voor te zitten.

Ik heb zelf een HP laptop met een docking station en een externe monitor voor het bewerken (kijkt prettiger ook). Laptop is vooral handig als je weg gaat omdat je dan gelijk je foto's kan bekijken om te zien waar je kan verbeteren.

Grtz,
Paul

SwederD70
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door SwederD70 » wo jun 13 2007 6:20 pm

Ligt er ook aan wat je budget is...?

En hoe lang denk je er mee te doen?
Een desktop pc is makkelijker en goed koper uit te bereiden/upgraden als een laptop! Als jij een pc investering maar eens in de 6 jaar kunt doen dan is een desktop makkelijker...

Maar een laptop is weer handiger meenemen naar school! En icm meet goed extern scherm! hmmmm best ideaal lijkt me.

Denk van te voren ook na over hoe je je backup regelt...bijv. externe hardeschijf, 2 harde schijven in je desktop?, RAID config....
Niet Ziet Jij Wat Zie Zie, Ik Ik

https://www.flickr.com/photos/roder16078/

paparazzi

Bericht door paparazzi » wo jun 13 2007 6:22 pm

als je budget hebt voor 'n laptop erbij is dat natuurlijk altijd mooi meegenomen!

als maccer (op mijn werk) heb ik thuis toch voor 'n pc gekozen aangezien deze goedkoper is en er veel makkelijker *censuur* programma's voor te vinden zijn

Gert Wagelaar

Bericht door Gert Wagelaar » wo jun 13 2007 11:59 pm

Heb al een paar laptops versleten, op een Dell was ik niet tevreden van de scherm kwaliteit, een HP met speciale kwaliteitseisen voor het scherm heb ik lang als standaard gebruikt, momenteel gebruik ik ook vaak een Sony VAIO, prima ding, ben niet zo'n Appel fan, op losse 32 en 26 inch schermen presenteer ik met HDI de beelden van de laptops, die mogelijkheden zijn er met Microsoft producten. Probeer vooral een winkel te vinden waar je een goede vergelijking kan maken tussen de beeldschermen.

Cookie1397
Clublid
Clublid

Bericht door Cookie1397 » do jun 14 2007 2:45 am

Ik zou eerst heel goed nadenken wat ik precies wil. Dan een desktop pc samen laten stellen en weten wat je er in nodig het.
Begin met een goed moederboard waar pci kaarten inkunnen (agp is nl achterhaald). AMD chip erin (intel is te duur) Goede grafische kaart. Zware voeding i.v.m grafische kaart die vretenn stroom (tegenwoordig is 350 watt voor een kaart normaal). Geluidska niet nodig en is meestal onboard bij een moederboard. Dubbel layer dvd brander 2de dvd speler is ook nooit weg. Goede stille koeling. Flinke harde schijf. 1 en het liefst 2gb geheugen. Genoeg usb ingangen en een multikaart reader is ook nooit weg. Draadloze muis en toetsenbord is ook uitermate handig. Persoonlijk liever geen vista maar xp (ik heb iets tegen vista, sorry) maar xp wordt moeilijker te krijgen.
Nikon Z Z & de maskers

Plaats reactie

Terug naar “Overig fotografie”