Aankoop D7000

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.
flitslicht

Re: Aankoop D7000

Bericht door flitslicht » zo apr 03 2011 8:51 pm

Ik denk niet dat de camera precies 'weet' waar hij scherpstelt. Wel in de zin van het feitelijke punt maar niet in de zin van welke afstand dat punt heeft. Dan ga je ook geen scherptediepte kunnen berekenen. Kijk maar eens in de exif bij de scherpstelafstand.

Eeuw
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Eeuw » zo apr 03 2011 8:57 pm

*´¨ )
¸.•´¸.•´¨) ¸.•*¨)
(¸.•´ (¸.•´ (¸.•*´¯`*•>
There are two kinds of photographers: those who make pictures, and those who talk about it.

flitslicht

Bericht door flitslicht » zo apr 03 2011 9:01 pm

Ik heb geen flauw idee of het bij die Canon werkt. Ik weet alleen dat de afstandsindicatie die ik in de exif terugvindt niet erg nauwkeurig is, om het voorzichtig uit te drukken.

BTW, waarom hebben wij geen TV-mode? :evil:
:lol:

george013

Bericht door george013 » zo apr 03 2011 9:05 pm

Maar je bent de controle over de sluiterijd en het diafragma kwijt. Belichting regelen met je ISO-instelling. Ben ik weer niet blij mee.
George

Eeuw
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Eeuw » zo apr 03 2011 9:18 pm

george013 schreef:Maar je bent de controle over de sluiterijd en het diafragma kwijt. Belichting regelen met je ISO-instelling. Ben ik weer niet blij mee.
George
Zonder variabele valt er weinig te automatiseren.
*´¨ )
¸.•´¸.•´¨) ¸.•*¨)
(¸.•´ (¸.•´ (¸.•*´¯`*•>
There are two kinds of photographers: those who make pictures, and those who talk about it.

Eeuw
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Eeuw » zo apr 03 2011 9:20 pm

flitslicht schreef:
BTW, waarom hebben wij geen TV-mode? :evil:
:lol:
Ik heb een Nikon gehad die die TV instelling wel kende!
Maar je, dan ging de camera op 1/50sec om een foto van een tv te kunnen maken, whaha!
*´¨ )
¸.•´¸.•´¨) ¸.•*¨)
(¸.•´ (¸.•´ (¸.•*´¯`*•>

george013

Bericht door george013 » zo apr 03 2011 9:25 pm

Ik wil zelf mijn balboekje beheren.
Een ander soort pretstand. Wie zit hier op te wachten?
Laat in een of andere vorm de diafragmaring weer terugkomen. Ik kan mijn afstandsinstelling op de lens overrulen, misschien ook zoiets voor het diafragma in de toekomst. Nu ja, nog meer elektronica dat kapot kan gaan.
George

henkk
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door henkk » zo apr 03 2011 9:37 pm

george013 schreef:Ik wil zelf mijn balboekje beheren.
Een ander soort pretstand. Wie zit hier op te wachten?
Laat in een of andere vorm de diafragmaring weer terugkomen. Ik kan mijn afstandsinstelling op de lens overrulen, misschien ook zoiets voor het diafragma in de toekomst. Nu ja, nog meer elektronica dat kapot kan gaan.
George
De aanduiding van de scherptediepte is geen pretstand maar iets wat we 'vroeger' altijd hadden Ik heb zelfs een 35-105 Nikkor schiuifzoom waarop in schuine lijne de scherptediepte per varierend brandpuntafstand werd aangegeven. Waarom kan dat digitaal niet? het objectief stelt ergens op scherp en 'weet 'in principe ook hoe ver dan punt weg ligt. Dat het niet op de centimeter klopt, doet er niet toe voor mijn doel.
Broet ,Henk
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums

Eeuw
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Eeuw » zo apr 03 2011 9:55 pm

Het mooiste dat ik heb gezien is op de Hasselblad 40mm Distagon. Zie de rode pijltjes tussen de diafragmaring en de afstandinstelling. Die pijltjes bewegen van en naar elkaar als je aan de diafragmaring draait. Mechanisch en simpel. In een oogopslag te zien waar je scherptebereik ligt. Bij zoomlenzen misschien niet te doen, maar electronisch geen probleem natuurlijk.
Afbeelding
Sorry, ik ga nu een beetje off topic geloof ik.
*´¨ )
¸.•´¸.•´¨) ¸.•*¨)
(¸.•´ (¸.•´ (¸.•*´¯`*•>

flitslicht

Bericht door flitslicht » zo apr 03 2011 9:59 pm

Jawel, maar scherptediepte hangt ook af van de afdrukgrootte en de bekijksafstand. Dus als je eea op de camera voor elkaar zou hebben moet je de foto altijd verplicht op A4 afdrukken en er vanaf 25 cm afstand naar kijen (oid). Anders klopt het niet meer.

Eeuw
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Eeuw » zo apr 03 2011 10:08 pm

Keuzes, keuzes, keuzes..

Het is maar een houvast en het hoeft niet op de millimeter nauwkeurig te kloppen natuurlijk. Anders kunnen we wel stoppen met bedenken, ontwikkelen en produceren.
Je kunt op deze manier wel een gemiddelde aangeven, zoals dat bijvoorbeeld met brandstofverbruik van een voertuig gebeurt. Niemand zal precies die getallen gaan claimen of nastreven. Het is een handige houvast, toch? :)
*´¨ )
¸.•´¸.•´¨) ¸.•*¨)
(¸.•´ (¸.•´ (¸.•*´¯`*•>

george013

Bericht door george013 » zo apr 03 2011 10:24 pm

Iemand die groter wil afdrukken is bewuster bezig met de foto. Hij weet van tevoren wat hij wil schieten en wat hij wil afdrukken. Scherptediepte zowel op de afstandsring als op de dof-calculators gaan uit van een defintie, afspraak. Wil je daarvan afwijken is dat altijd mogelijk maar zul je daar iets extra's voor moeten doen.Met een calculator kun je de coc zelf invullen.
Ik zou graag de mogelijkheid terug willen hebben dat ik bij het nemen van de foto een simpele handeling/beoordeling mij een idee geeft waar mijn scherptegebied ligt, deze te veranderen en daarbinnen mijn onderwerp te kunnen verplaatsen.

@Henkk,
De knop scherptediepte zoals op het filmpje van Eeuw staat bij de programmeerstanden, is zoiets als portretstand en ga verder. Je hebt geen controle meer over de sluitertijd en het diafragma.

Terug naar de D7000. Als ik de afmetingen terugdraai naar die van de D90, ongeveer 87%, heb ik dan wel of geen vergelijkbaar beeld. In dat draadje van Flitslicht gebeurde het omgekeerde. Hij vegrootte het beeld en ging toen vergelijken. Om daarna weer te verkleinen. Ik heb dat nooit begrepen.
George

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » zo apr 03 2011 11:03 pm

henkk schreef:
Léon Obers schreef: Maar dat is iets anders als de algemene afname in scherpte door diffractie wat je aanhaalt.
Leon, eens met de rest van je reactie maar deze zin snap ik niet. Ik heb het helemaal niet over diffractie in mijn post.
Maar je haalt wel het gedeelte aan van mijn reactie wat nota bene specifiek en expliciet juist daarover handelt.
Zie: http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 66#p426866" onclick="window.open(this.href);return false;
Lees met name de blauw aangehaalde tekst.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » zo apr 03 2011 11:07 pm

flitslicht schreef:Jawel, maar scherptediepte hangt ook af van de afdrukgrootte en de bekijksafstand. Dus als je eea op de camera voor elkaar zou hebben moet je de foto altijd verplicht op A4 afdrukken en er vanaf 25 cm afstand naar kijen (oid). Anders klopt het niet meer.
Dat is niet anders als wat die rode pijltjes op het Hasselblad objectief aangeven, of de scherptediepte diafragma streepjes op oudere manuele objectieven en DOF omrekentabellen.
flitslicht schreef:Ik heb geen flauw idee of het bij die Canon werkt. Ik weet alleen dat de afstandsindicatie die ik in de exif terugvindt niet erg nauwkeurig is, om het voorzichtig uit te drukken.
Kwestie van onderdelen daarvoor in een lens aanpassen zodat het wel nauwkeuriger gebeurt.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » zo apr 03 2011 11:13 pm

george013 schreef:Maar je bent de controle over de sluiterijd en het diafragma kwijt. Belichting regelen met je ISO-instelling. Ben ik weer niet blij mee.
Dan gebruik je het toch simpelweg niet, als die optie aanwezig zou zijn.
Doorgaans gebruik je zoveel niet wat er allemaal opzit. De keus is aan jezelf.
george013 schreef: Ik zou graag de mogelijkheid terug willen hebben dat ik bij het nemen van de foto een simpele handeling/beoordeling mij een idee geeft waar mijn scherptegebied ligt, deze te veranderen en daarbinnen mijn onderwerp te kunnen verplaatsen.
Scherptedieptecontroleknop indrukken, en je hebt wat je wilt hebben.

Plaats reactie

Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”