probleem met de nikon D200

Discussies over fotografie met de D100, D200, D300, D300s, D500, D700, D800, D800E, D810 en D850
dick
Forumlid
Forumlid

probleem met de nikon D200

Bericht door dick » di jun 12 2007 10:06 pm

Goedeavond fotografen.

Zojuist kreeg ik een telefoontje van een kennis van mij, met het verzoek of ik onderstaand bericht op het forum wil plaatsen.

Groet, Dick.

---------------------------------------------------------------------------

Tijdens een huwelijksreportage kreeg ik in de trouwzaal een paar keer problemen met de nikonD200 (in combinatie met de SB800)
Als lens gebruik ik de VR 18-200 van nikon.

Een viertal foto's zijn zodanig onderbelicht dat er nagenoeg geen beeld zichtbaar is.
Op een foto, genomen van het bruidspaar, is een lichte streep boven in het beeld te zien. Dat blijkt de ruimte tussen hen in te zijn, van een venster achter hen. Van de personen zelf is niets te onderscheiden.
Bij een paar andere foto's is door het raam naar buiten (in het midden van het beeld gesitueerd) , soms redelijk belicht maar soms ook te donker, het "buitengebeuren"te zien. Maar van de trouwzaal en personen in de trouwzaal is nagenoeg niets te zien.
Zelfs bij het uitvallen van de SB800 zou er minstens enige contouren te zien moeten zijn.
De flitser heeft aangestaan ( gezien de opname gegevens). Zelfs als de flitser per ongeluk niet had aangestaan zou , bij diafragmavoorkeuze die ik gebruik, de sluitertijd zijn aangepast. Er zou dan wel een goed belicht beeld moeten zijn, maar dan mogelijk met bewegingsonscherpte.

De opnamegegevens zijn als volgt:

Centrumgerichte lichtmeting
Iso 200
Sluitertijd 1/60
Diafragma 11
Flashmode TTL
Er heeft geen belichtingscorrectie plaatsgevonden. Niet via de camera en ook niet bij de SB800.

Als ik in een fotobewerkingsprogramma zo veel mogelijk ga verhelderen is er wel, met heel veel moeite, een volledig beeld te zien. Dus er is wel wat licht op de ccd gekomen.

Na afloop heb ik buiten, onder de bomen, met flitser nog enige opnamen gemaakt. 1x deed zich het zelfde verschijnsel voor.

Wie kan me helpen de oorzaak op te sporen, zodat ik een volgende keer niet weer voor verrassingen kom te staan.

Al vast hartelijk dank voor de reactie.

Tammo Schut

www.schutsfotografie.nl

George Fennes
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

moeilijk

Bericht door George Fennes » di jun 12 2007 10:30 pm

Een exacte oorzaak zou ik niet kunnen noemen.

Maar met een zacht niet pluizend doekje de contactjes van zowel de lens/body als van de flitser en het flitsschoentje schoonmaken.

Kan een oorzaak zijn.

Ik ken de 17-55mm 2.8 niet echt, maar heeft die ook zo'n knopje om het diafragma te vergrendelen?

Als dat zo is zou het diafragma niet echt goed vergrendeld kunnen zijn.

Ik hoor graag wat de oorzaak is geweest.

En Dick, doe Tammo de groeten van me, mijn dochter heeft eens een Tamron lens bij hem opgehaald en ze heeft er nog steeds plezier van.

Groetjes George :D
Blijf het objectief bekijken

Paul Demo

Re: moeilijk

Bericht door Paul Demo » di jun 12 2007 10:32 pm

George Fennes schreef: Ik ken de 17-55mm 2.8 niet echt, maar heeft die ook zo'n knopje om het diafragma te vergrendelen?

?????????????????

Als lens gebruik ik de VR 18-200 van nikon

luc
Forumlid
Forumlid

Bericht door luc » di jun 12 2007 10:35 pm

Hij staat toevallig toch niet in commander mode ?

In de exif staat TTL maar CM is ook TTL

Bij mijn D70s krijg ik dan ook hele vreemde belichting als ik alleen met de flitser van de camera flits of met de SB600 op de camera.

Luc.
Life is like A camera Lens.
Focus only on wath's inportant
and you will capture it perfectly
flickr

George Fennes
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *

sorry

Bericht door George Fennes » di jun 12 2007 10:40 pm

Ja sorry Paul, het is allang kinderbedtijd geweest het moest de 18-200mm VR zijn.

Hoe ik bij die 17-55mm kom weet ik niet, misschien omdat ik wel meer Foto's van Tammo gezien heb die echt heel goed zijn en daarom niet goed gelezen heb en ik gelijk aan dat dure stukje glas zat te denken.

Maar je hebt helemaal gelijk de 18-200mm VR

Blijf het objectief bekijken

ton
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door ton » di jun 12 2007 11:18 pm

Hallo Dick volgens mij had hij de SB800 op TTL-BL moeten instellen .

Groeten Ton .
Groeten Ton .

Roelof
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***

Bericht door Roelof » wo jun 13 2007 1:00 am

Heb je misschien te snel achter elkaar afgedrukt, zodat de flitser nog niet weer volledig opgeladen was? Zo had ik zaterdag ook een paar donkere foto's, ik wilde te snel teveel, weer andere batterijen erin en het opladen ging weer sneller, de batterijen hoeven dan nog lang niet helemaal leeg te zijn.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.

ton
Forumlid
Forumlid

Bericht door ton » wo jun 13 2007 11:03 am

Roelof schreef:Heb je misschien te snel achter elkaar afgedrukt, zodat de flitser nog niet weer volledig opgeladen was? Zo had ik zaterdag ook een paar donkere foto's, ik wilde te snel teveel, weer andere batterijen erin en het opladen ging weer sneller, de batterijen hoeven dan nog lang niet helemaal leeg te zijn.

Dat kan inderdaad ook het geval wezen , heb ik ook gehad .
Groet Ton .
Groeten Ton .

Rogier

Bericht door Rogier » wo jun 13 2007 11:20 am

Ik ga hier met Roelof mee, ik denk idd dat de flitser nog niet klaar was. Bij de gebruikte instellingen (iso 200, 1/60, F11) zou je binnen het licht van de flitser zeer waarschijnlijk hard nodig gehad hebben. Waarschijnlijk moest deze ook nog eens een flink vermogen leveren waardoor hij er langer over doet om bij te laden. Als de flitser dan nog niet klaar was zul je behoorlijk onderbelichte foto's krijgen.

Kleine tip: zet de camera in zo'n situatie lekker handmatig op 1/60 F4, dan hoef je ook niet knalhard te flitsen. Is mooier voor de foto's en je flitser kan veel sneller bijladen.

Rogier

Bericht door Rogier » wo jun 13 2007 11:22 am

ton schreef:Hallo Dick volgens mij had hij de SB800 op TTL-BL moeten instellen .

Groeten Ton .
Denk niet dat dit geholpen zou hebben. In TTL-BL meet de camera/flitser alleen anders zodat behalve het onderwerp ook de omgeving verlicht wordt. Hier is ook het onderwerp niet verlicht.

MvBoetzelaer
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door MvBoetzelaer » do jun 14 2007 1:10 am

De camera doet precies wat je van hem verwacht: centrumgerichte lichtmeting op het raam dat in het centrum van het beeld staat. Daarom is het raam ook goed belicht. De rest is donkerder dan het raam en dus (zwaar) onderbelicht. Volgende keer dus matrixmeting gebruiken of het bruidspaar naast het raam zetten. Sowieso is het buitengewoon onverstandig om een gebeurtenis als een huwelijk te fotograferen met een camera waar je weinig of geen ervaring mee hebt. Je krijgt geen tweede kans.

Groeten,
Marnix
Een dag zonder Nikon is een dag niet geleefd.

wil
Clublid
Clublid

Bericht door wil » do jun 14 2007 8:07 am

moeilijk antwoord geven als je de foto's niet kan zien om te beoordelen. Mij lijkt het ook een instellingsfout. Centrummeting diafragma op 11 en raam op achtergrond dat kan fout gaan.

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » do jun 14 2007 8:11 am

Ik ken nog wel winkels, waar je je de afgedrukte foto's kunt ophalen. Gaat er eens nu eens iets mis met een foto, dan krijg je gelijk advies van de verkoper.

Denk je nu dat het aan je camera en of flitser ligt, dan ga je normaal even terug naar de winkel waar je die dingen gekocht hebt.

Hier op dit forum weten we met z'n allen ook wel wat maar zonder dat we de originele foto zien, blijft het gokken.

Dus svp een linkje naar de foto.

Tammo Schut

probleem met de nikonD200

Bericht door Tammo Schut » do jun 14 2007 3:42 pm

Als kennis van Dick die een probleem van mij met de D200 aan jullie heeft voogelegd, wil ik jullie bedanken voor de reacties.
Toch kan ik met de gegeven suggesties nog niet goed uit de voeten.
Ik meen voldoende ervaring met de camera te hebben. Met de SB800
iets minder (ik ken nog niet alle mogelijkheden)
De foto's van de reportage zijn ,zowel buiten als binnen nagenoeg allemaal correct belicht. Tijdens de huwelijksvoltrekking in een zaaltje in een kasteel kun je het bruidspaar niet ergens anders neerzetten.
Ze zaten en stonden keurig in en voor een bankje dat voor twee ramen was geplaatst.
Suggesties als matrixmeting gebruiken had geen ander effect gehad.
Bij gebruik van een groot diafragma heb je het risico van te weinig scherptediepte bij inzomen. Indien de flitser onvoldoende was opgeladen zou er toch voldoende informatie te zien zijn geweest. Die ervaring heb ik inmiddels wel opgedaan. Het meest frapante was een opname van het aandoen van de ringen. Ingezoomd op de handen heb ik meerdere foto's gemaakt., waarvan 1 zwart. De andere waren correct belicht.
Mocht iemand nog andere suggesties hebben dan lees ik het graag.

Tammo Schut

ton
Forumlid
Forumlid

Bericht door ton » do jun 14 2007 4:06 pm

Dag Tammo ten eerste welkom op het forum , het probleem dat jij heb , heb ik met een SB - 80 gehad gewoon tussen goede opnamen een paar donkeren ik snapte er ook niets van , ik heb nu een SB800 en het gaat nu perfect geen problemen meer hij werkt prima op mijn D200 met 18-200VR , je kan volgens mij beter even naar de winkel terug gaan voor advies als je dat al niet gedaan heb ik kan je helaas niet verder helpen .
succes .

Groeten Ton .
Groeten Ton .

Plaats reactie

Terug naar “D100, D200, D300(s), D500, D700, D8x0(E)”