D3100: welke lens zal ik er als 1e lens bijkopen?

Discussies over fotografie met de D40, D40x, D50, D60, D3x00 serie en D5x00 serie

Onderwerp:

D3100: welke lens zal ik er als 1e lens bijkopen?

Berichtdoor Aily » ma apr 18 2011 11:11 pm

Hallo allemaal!

Ik zou graag advies willen over het volgende:
ik wil graag een D3100 aanschaffen en daarbij 1 lens om mee te beginnen.
Ik twijfel tussen een aantal lenzen, maar misschien raden jullie wel heel iets anders aan?
Ik ben geen expert, maar wil dat wel graag worden. Foto's die ik wil maken zijn m.n. foto's van ons gezin, mooie natuurfoto's, landschappen, dieren. Ook mooi foto's van ons kindje met veel detail. Een goed zoombereik vind ik belangrijk. Bij voorkeur gebruik ik natuurlijk 1 lens, maar ik weet dat dat vrij onmogelijk is aangezien de 18-200 en 18-300 niet binnen ons budget liggen op dit moment.

De lenzen die ik nu overweeg:
Nikon 18-105
Nikon 18-55 + 55-200
Tamron 18-200

Nikon 18-200 ligt helaas buiten ons budget op dit moment.
Maar ik heb er dus eigenlijk onvoldoende verstand van, misschien zijn er wel heel andere lenzen die ik ook in overweging zou moeten nemen?

Ik hoor graag jullie advies!

Alvast hartelijk bedankt!!

Vrgr, Aily
Aily



Onderwerp:

Re: D3100: welke lens zal ik er als 1e lens bijkopen?

Berichtdoor Dreamlogic » ma apr 18 2011 11:30 pm

Hoi Aily,
De 3100 zal waarschijnlijk ook verkrijgbaar zijn als losse body, maar meestal is de body plus de standaard kitlens wel iets voordeliger. Ik zie ook wel eens aanbiedingen met 2 objectieven voorbij komen. Standaard leveren ze er waarschijnlijk de 18-55 mm bij. Als je portretten van huisdieren, familie, kinderen, etc wil doen heb je daar qua bereik wel genoeg aan. Ik merk alleen aan mijn eigen 18-55mm dat-ie niet zo geschikt is voor ruimtes met weinig licht (vanwege de lichtsterkte). Van de 55-200 weet ik niet zoveel; ben zelf van plan om van de zomer de 70-300mm aan te schaffen, vanwege betere reviews en meer bereik dan de 200mm.
Als je je kindje goed op de foto wil krijgen zou ik misschien nog eerder een prime aanschaffen (bijv. de 35mm of 50mm) dan gebruik te gaan maken van een (korte) telelens. Je moet dan namelijk flink wat afstand nemen en inzoomen doet je foto's -volgens mij- dan niet goed. Maar denk dat je met 18- 105mm ook al een heel end moet komen dan. Het voordeel aan een prime is weer dat-ie lichtsterker is en dat je er mooiere scherpte-diepte van (dus vage achtergronden bij een groot diafragma) kan maken.

Helaas is er niet één lens geschikt voor alle doeleinden. En als-ie er is, is-ie vast heul erg duur!
Ik ben een ZIJ! Mijn Flickr-pagina Dreamlogic Design
D7000 D3000 Nikkor 18-55mm Nikkor 50mm 1.4G Tamron 17-50mm 2.8 statief Velbon Sherpa Yongnuo 460II
Dreamlogic

Forumlid
Berichten: 845


Locatie: Enschede
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D3100: welke lens zal ik er als 1e lens bijkopen?

Berichtdoor Patrick » ma apr 18 2011 11:39 pm

De combinatie met de 18-105 VR is denk ik het beste. Mooi bereik en gewoon een goed objectief, zeker voor het geld. Daar kan je echt wel even mee vooruit.

Alternatieven zijn al snel veel duurder.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26851


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D3100: welke lens zal ik er als 1e lens bijkopen?

Berichtdoor Goodje » ma apr 18 2011 11:51 pm

Aily schreef:Hallo allemaal!

Ik zou graag advies willen over het volgende:
ik wil graag een D3100 aanschaffen en daarbij 1 lens om mee te beginnen.
Ik twijfel tussen een aantal lenzen, maar misschien raden jullie wel heel iets anders aan?
Ik ben geen expert, maar wil dat wel graag worden. Foto's die ik wil maken zijn m.n. foto's van ons gezin, mooie natuurfoto's, landschappen, dieren. Ook mooi foto's van ons kindje met veel detail. Een goed zoombereik vind ik belangrijk. Bij voorkeur gebruik ik natuurlijk 1 lens, maar ik weet dat dat vrij onmogelijk is aangezien de 18-200 en 18-300 niet binnen ons budget liggen op dit moment.

De lenzen die ik nu overweeg:
Nikon 18-105
Nikon 18-55 + 55-200
Tamron 18-200

Nikon 18-200 ligt helaas buiten ons budget op dit moment.
Maar ik heb er dus eigenlijk onvoldoende verstand van, misschien zijn er wel heel andere lenzen die ik ook in overweging zou moeten nemen?

Ik hoor graag jullie advies!

Alvast hartelijk bedankt!!

Vrgr, Aily

Ik heb zoals je kan zien de kit zet met de 18-105 VR lens gekozen ik heb voor een paar centen de standaard lens 18-55 VR er bij gekocht (50,00 Euro :D ), om met macro voorzet filter macro opnames te maken. Ik ben tot nu toe plus minus 1,5 maand verder erg tevreden, wil op den duur wel meer afstand er bij hebben. (weet nog niet wat)
Je zou dus moeten weten, wat je wil lenzen wisselen of niet. Het verschil in 18-105 en 18-55 en 55-200 is wisselen van lens tijdens foto's maken met al de risico,s (vuil in camera of moment missen) en met de 18-105 kan je het vaak met 1 lens af, beter zou zijn 18-200 of 18-250 of zo iets.(nadeel zwaarder) Maar heb nog geen spijt van mijn aankoop, is niet makelijk als je geen DSLR gewend bent, mijn voorige camera is Canon A80, auto stand en klaar. Hiermee moet je toch echt meer gaan doen anders niet kopen voor auto stand :wink:
Goodje



Onderwerp:

Re: D3100: welke lens zal ik er als 1e lens bijkopen?

Berichtdoor Patrick » ma apr 18 2011 11:55 pm

De reden voor mij om de 18-105 VR te kiezen boven de 18-55 VR is vooral de bouw. Ik vind die van de 18-55 VR niet goed genoeg. Optisch een prima objectief, eigenlijk ongelooflijk goed voor het geld, maar de 18-105 VR is veel fijner om mee te werken. Met name als je eens met de hand wilt scherpstellen.

Beide aanschaffen is wat mij betreft nogal zinloos... :huh:
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26851


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D3100: welke lens zal ik er als 1e lens bijkopen?

Berichtdoor Goodje » di apr 19 2011 12:00 am

Patrick schreef:De reden voor mij om de 18-105 VR te kiezen boven de 18-55 VR is vooral de bouw. Ik vind die van de 18-55 VR niet goed genoeg. Optisch een prima objectief, eigenlijk ongelooflijk goed voor het geld, maar de 18-105 VR is veel fijner om mee te werken. Met name als je eens met de hand wilt scherpstellen.

Beide aanschaffen is wat mij betreft nogal zinloos... :huh:

Zoals ik schrijf puur voor te spelen met macro en als ik op verjaardag binnen foto's eens een minder gewicht wil. :wink:
Had 50,00 euro over en vond het dat waard :)
Goodje



Onderwerp:

Re: D3100: welke lens zal ik er als 1e lens bijkopen?

Berichtdoor Patrick » di apr 19 2011 12:16 am

Goodje schreef:
Patrick schreef:De reden voor mij om de 18-105 VR te kiezen boven de 18-55 VR is vooral de bouw. Ik vind die van de 18-55 VR niet goed genoeg. Optisch een prima objectief, eigenlijk ongelooflijk goed voor het geld, maar de 18-105 VR is veel fijner om mee te werken. Met name als je eens met de hand wilt scherpstellen.

Beide aanschaffen is wat mij betreft nogal zinloos... :huh:

Zoals ik schrijf puur voor te spelen met macro en als ik op verjaardag binnen foto's eens een minder gewicht wil. :wink:
Had 50,00 euro over en vond het dat waard :)

De 18-55 is toch geen macro-objectief. Ik zou het geld er niet aan uitgeven en liever doorsparen voor een AFS 35mm f1.8 of zo.

50 Euro is trouwens wel heel gunstig als het inderdaad om de VR versie gaat. Daar ben je goed aangekomen. Maar om nou anderen aan te raden beide te kopen is mijns inziens wat overdreven...
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26851


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D3100: welke lens zal ik er als 1e lens bijkopen?

Berichtdoor Bob42 » di apr 19 2011 8:20 am

Ik zou beginnen met de 18-105. De 18-55 is qua bouwkwaliteit niet echt overtuigend en die zul je waarschijnlijk snel willen vervangen.
Ik gebruik zelf ook graag de oudere 18-70, waar 2e-hands rond de 100 Euro wel aan te komen is. Prima objectief (maar geen VR).
Of je een tele-objectief nodig hebt hangt af van wat je zoal fotografeert. De beste keus is een 70-300VR, maar een 55-200 doet het ook prima als je de 70-300 te duur vindt.
Bob42

Forumlid
Berichten: 1157


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D3100: welke lens zal ik er als 1e lens bijkopen?

Berichtdoor Goodje » di apr 19 2011 1:53 pm

Goodje schreef:
Patrick schreef:50 Euro is trouwens wel heel gunstig als het inderdaad om de VR versie gaat. Daar ben je goed aangekomen. Maar om nou anderen aan te raden beide te kopen is mijns inziens wat overdreven...

Als je mijn verhaal goed leest raad ik dat niet aan, hij vraagt welk zetje hij beter kan aanschaffen en daar staat de 18-55 wel tussen.
Aily schreef:Hallo allemaal!

De lenzen die ik nu overweeg:
Nikon 18-105
Nikon 18-55 + 55-200
Tamron 18-200
Nikon 18-200 ligt helaas buiten ons budget op dit moment.
Ik hoor graag jullie advies!
Alvast hartelijk bedankt!!
Vrgr, Aily

En ik heb geprobeerd uit te leggen waarom ik hem er bij gekocht heb de 18-55mm VR voor 50,00 euro.
Mijn advies ga ik verder niet herhalen, neem gewoon de 18-105mm vr kitlens 605,00 euro in Beuningen bij http://www.digitalstreet.nl
ik weet niet wat je te besteden heb maar als ik goed kijk kost de D3100 met kitlens 18-55mm VR 478,00 en nikon 55-200mm vr 155,00 totaal 633,00
Link naar lens nikon 55-200mm VR http://www.kieskeurig.nl/objectief/niko ... ws/264435/
Goodje



Onderwerp:

Re: D3100: welke lens zal ik er als 1e lens bijkopen?

Berichtdoor Aily » di apr 19 2011 6:41 pm

Hallo allemaal!

Onderweg naar huis zat ik mij al te verheugen om hier te gaan kijken, want ik ben natuurlijk erg nieuwsgierig naar wat jullie mij hebben aangeraden! Ten eerste wil ik iedereen die gereageerd heeft graag heel hartelijk bedanken! Ik denk dat ik ga voor de 18-105 en dan later (na enig spaarwerk ;-)) de 70-300 erbij aanschaf! Dat lijkt mij de beste koop.

Het enige wat ik nog uit wil gaan zoeken is wat de gunstigste prijs is waarvoor ik de D3100 + 18-200 nu zou kunnen kopen, dan ga ik dat nog overwegen... Ik heb overigens wel op een paar sites gelezen dat de 18-200 niet zo'n goede lens is (onscherpe foto's/afdrukken op maximaal bereik). Weten jullie of dat klopt? Als dat zo is, kan ik sowieso beter voor bovengenoemde gaan van 18-105 en later 70-300 erbij.

Groetjes,
Aily
Aily



Onderwerp:

Re: D3100: welke lens zal ik er als 1e lens bijkopen?

Berichtdoor noogle » wo apr 20 2011 8:07 am

Ik heb nog een z.g.a.n. 18-70 liggen, mag je voor € 100 ophalen in Alkmaar. Eventueel heb ik ook nog een 18-200 (ook in nieuwstaat) In verband met overgang naar full frame ga ik de hele boel verkopen, dus binnenkort gaan ook de 17-55 2.8, de 17-50 2.8, de 14-24 en de 50 1.8 in de verkoop...

Michael
"The camera doesn't make a bit of difference. All of them can record what you are seeing. But, you have to SEE" (Ernst Haas)

een blog sinds kort: http://www.michaeldevreugd.wordpress.com
Gebruikersavatar
noogle

Forumlid
Berichten: 1747


Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D3100: welke lens zal ik er als 1e lens bijkopen?

Berichtdoor Daniël » wo apr 20 2011 8:35 am

goed glaswerk is een goede investering.
Ik zou inderdaad de 18-70 of de 16-85 aanraden.
Maar de 18-105 is een ondergewaardeerde lens. Deze presteert ook erg goed.

Enige nadeel, ze zijn niet lichtsterk waardoor je sneller met je ISO omhoog moet of veel met VR werken. Mooie bokeh is soms ook lastiger.
Dan zou ik eerder kijken naar een Nikkor 35mm AF-S 1:1.8 DX. Dit is werkelijk een super lensje. Maar je moet wel van de beeldhoek houden.
Daniël



Onderwerp:

Re: D3100: welke lens zal ik er als 1e lens bijkopen?

Berichtdoor dboomsma » wo apr 20 2011 9:54 am

Aily schreef:Hallo allemaal!

Ik heb overigens wel op een paar sites gelezen dat de 18-200 niet zo'n goede lens is (onscherpe foto's/afdrukken op maximaal bereik). Weten jullie of dat klopt? Als dat zo is, kan ik sowieso beter voor bovengenoemde gaan van 18-105 en later 70-300 erbij.


De 18-200 is een fantastische lens qua bereik. Hij levert minder scherpe foto's op dan de duurdere lenzen maar op A4 formaat heb ik 't nog niet zo goed kunnen waarnemen!! Wel op het beeldscherm!

Sinds de aanschaf van de Nikkor 17-55 is de 18-200 niet meer opgeschroefd geweest vanwege dit verschil. Anderhalf jaar later heb ik de Nikkor 70-200 VR2 gekocht, amai wat een scherpte vergeleken met het 70-200 bereik van de Nikkor 18-200 lens.

Tot slot, naar mijn beleving nog een heel fijn verschil: de 17-55 en 70-200 zijn over het hele bereik even lichtgevoelig: F/2.8. De 18-200 heeft dat niet, waardoor binnenfotografie een stuk lastiger wordt zodra je gaat zoomen. Een eerder geopperde 35 of 50mm bij F/1.8 zou een goede keuze zijn voor jou denk ik.

Gr, Doede
PS: mijn 18-200 is te koop :-)
Gebruikersavatar
dboomsma

Forumlid
Berichten: 195


Locatie: Druten
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D3100: welke lens zal ik er als 1e lens bijkopen?

Berichtdoor Aily » do apr 21 2011 10:31 pm

Ik ben creatief en fotograferen is denk ik echt een hobby voor mij, maar ik heb er totaal geen verstand van (van de apparatuur), dus ik weet niet meer wat ik moet doen.... Ik ken eigenlijk alleen de 'standaard lenzen' (die ze dus aanbieden in pakketvorm, dus 18-55, 18-105, etc). Ik begrijp redelijkerwijs het verschil hiertussen, maar wat dan bijvoorbeeld het verschil is tussen 18-55 en 17-50? Ik vind het dus heel moeilijk om te beslissen. Ik wil zo graag een goede koop doen, dus niet een leuk cameraatje aanschaffen, maar ook een camera waarmee ik - als ik er meer kennis van heb - echt mooie foto's kan maken (fotograafachtige stijl zeg maar). Voor nu ben ik even helemaal de weg kwijt in alle lenzen. Bijvoorbeeld ook de 35mm lens of de 50mm lens: betekent dat dan dat die niet kan zoomen, maar op 1 afstand kan fotograferen? Sorry hoor, ik ben echt een leek. Dat van die lichtgevoeligheid is trouwens een hele goede, want ik wil zeker ook binnen fotograferen. Maar wat ik nou moet aanschaffen?! Ik weet het niet meer!!
Aily



Onderwerp:

Re: D3100: welke lens zal ik er als 1e lens bijkopen?

Berichtdoor henkk » do apr 21 2011 11:07 pm

Mijn advies:
1) koop een boek over fotograferen of ga een paar uur praten met een vriend of kennis die er wel verstand van heeft;
2) ga eens bij een betrouwbare fotozaak langs (die zijn er echt wel); ga op een rustig moment en laat het je uitleggen;
3) belangrijkste kenmerken van lenzen zijn brandpuntafstand (vast of zoom) en grootste diafragma-opening (laagste waarde); een 18-55 is qua brandpuntsafstand (bepaalt de beeldhoek) vrijwel niet te onderscheiden van een 17-50 maar als de ene een grootste diafragma heeft van 3.5-5.6 en de ander 2.8 over het hele zoombereik, moet je met de eerste 1 à 2 stops langere slutiertijden of hogere gevoeligheid gebruiken (maar misschien raak je nu al de draad kwijt). als je ze naast elkaar vergelijkt, zie je het verschil wel.
4) dan zijn er nog wel dingen als wel/niet VR, kortste instelafstand etc.
Op een D31oo lijkt mij de door anderen geadviseerde 18-105 als start geen slecht idee. Met de 18-55 ben je gauw aan het eind van de zoom en (dat geldt voor vrijwel alle lenzen) aan het eind van het traject ineemt de beeldkwaliteit af.
Succes, Henk
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4939


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:


Terug naar “D40(x), D50, D60, D3x00, D5x00”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten