lenzen wisselen beu

Discussies over telezoom objectieven zoals 55-200 mm, 80-200 mm, 70-300 mm of 200-400 mm

Onderwerp:

Re: lenzen wisselen beu

Berichtdoor D. Haaksma » zo apr 17 2011 4:59 pm

Dat geklooi met lenzen wisselen, tja het is niet anders :?
Maar een tweede body geeft wel lekker veel speelruimte.
Bij FF is dat natuurlijk wel een hap uit een normaal butged.
Maar bij mijn D200 destijs had ik er een D70 bij en dat was wel heel tof.
D. Haaksma

Forumlid
Berichten: 1320


Locatie: Boxtel
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: lenzen wisselen beu

Berichtdoor JeroenS » zo apr 17 2011 9:18 pm

Zelf heb ik een AF-S DX NIKKOR 18-200mm f/3.5-5.6 G ED VR II als basis gekozen, maar zal zeker vaste objectieven bijsparen - heb nu als eerste de AF-S DX NIKKOR 35mm f/1.8G gekozen.
Ben wel erg blij met de zoom, maar zie wel dat foto's genomen met vaste lezen de beelden briljanter en scherper zijn.
Maar zonder zou ik niet meer willen. Zelfs in gedachte om bij een extra camera voor mijn vrouw als eerste eenzelfde lens erbij te nemen en dan graag (!) door naar vaste.

Groet, Jeroen
Gebruikersavatar
JeroenS

Forumlid
Berichten: 746



Onderwerp:

Re: lenzen wisselen beu

Berichtdoor dboomsma » ma apr 18 2011 3:45 pm

Ik herken wat Kees1957 schrijft. Tegenwoordig heb ik meer ervaring met fotograferen en kies 's ochtends met welke lens ik ga fotograferen. Bijvoorbeeld bij een stedentrip in Genève van 2 dagen heb ik voldoende tijd gehad om op beide dagen de bezienswaardigheden te fotograferen, eenmaal met een groothoek, eenmaal met de zoom. Juist door de beperkte kwaliteit van de superzoomlenzen zoals de Nikkor 18-200 ben ik overgestapt naar de 17-55 en de 70-200. Ik wissel liever dan dat ik de 18-200 er nog 1x opzet!
Gebruikersavatar
dboomsma

Forumlid
Berichten: 195


Locatie: Druten
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: lenzen wisselen beu

Berichtdoor Marten » ma apr 18 2011 4:26 pm

Een fotograaf met een spiegelreflex, die geen objectieven wil wisselen is....
als een automonteur die alleen een engelse sleutel wenst te gebruiken.
Marten

Forumlid
Berichten: 6933


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: lenzen wisselen beu

Berichtdoor dirk-jan boon » ma apr 18 2011 7:14 pm

+1 @ Marten

Superzoom objectieven kunnen nooit dezelfde kwaliteit bieden als bv losse objectieven met een korter bereik im mm en of licht gevoeligheid

Wil je echt het optimale uit je body halen dan zijn prime's een must
ik heb echter door mijn handicap lenzen met VR nodig of voldoende licht , omdat ik persoonlijk geen noise ninja heb , ik toch zelden mijn iso waarde hoef te verhogen met de 18-105 vr , heb bewust voor deze lens gekozen omdat hij optisch beter is door het kortere bereik maar door de door ontwikkeling van vr techniek toch aantrekkelijk geprijsd is .

Super zooms zoals de genoemde tamron lens komen er bij mij niet in .
mij glas (muv het dx glas) past op alle 4 de nikons (nee heb er geen nieuwe bij ik bedoel er een met verwisselbare sensoren) (F65)

Super zooms zijn eigenlijk maar in een ding goed namelijk bereik voor liefst weinig geld
dirk-jan boon



Onderwerp:

Re: lenzen wisselen beu

Berichtdoor Tobias » ma apr 18 2011 8:10 pm

Gewoon werken met twee of drie body's. Te denken aan 28mm, 85,mm en iets in de buurt van de 135mm. :wink: 200mm indien gewenst.
Tobias



Onderwerp:

Re: lenzen wisselen beu

Berichtdoor Marten » ma apr 18 2011 8:24 pm

Dat worden dus tenminste 4 body's, Tobias. Ieder natuurlijk zijn eigen lader, een eigen kaart.
Twee rugzakjes vol schat ik zo.
Het leven wordt er niet eenvoudiger door.
Marten

Forumlid
Berichten: 6933


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: lenzen wisselen beu

Berichtdoor JeroenS » ma apr 18 2011 9:11 pm

dirk-jan boon schreef:+1 @ Marten

Superzoom objectieven kunnen nooit dezelfde kwaliteit bieden als bv losse objectieven met een korter bereik im mm en of licht gevoeligheid

Wil je echt het optimale uit je body halen dan zijn prime's een must
ik heb echter door mijn handicap lenzen met VR nodig of voldoende licht , omdat ik persoonlijk geen noise ninja heb , ik toch zelden mijn iso waarde hoef te verhogen met de 18-105 vr , heb bewust voor deze lens gekozen omdat hij optisch beter is door het kortere bereik maar door de door ontwikkeling van vr techniek toch aantrekkelijk geprijsd is .

Super zooms zoals de genoemde tamron lens komen er bij mij niet in .
mij glas (muv het dx glas) past op alle 4 de nikons (nee heb er geen nieuwe bij ik bedoel er een met verwisselbare sensoren) (F65)

Super zooms zijn eigenlijk maar in een ding goed namelijk bereik voor liefst weinig geld


Kan ik me (bijna..) helemaal in vinden met dat ik een vraag heb - ik kijk even naar het laatste stukje tekst. Het valt me op dat de Nikkor 18-200 VRII (kieskeurig) va 528 euro te vinden is maar een 'splitsing' in de Nikon AF-S 18-55mm f/3.5-5.6G VR DX Zoom en de Nikon AF-S VR 55-200mm f/4-5.6 DX tezamen voor 235 euro.
Mocht ik opnieuw een keuze kunnen maken zal laatste combinatie dan de voorkeur hebben boven de 18-200?
En is de 18-200 gewoon prijziger door een wellicht meer ingewikkelder constructie?

100% kan ik me vinden in de helderheid en scherpte van losse objectieven to van zoom. Mooi voorbeeld vind ik de foto's van uit dit topic viewtopic.php?f=34&t=31792 maar verder neuzen geeft ook helder beeld...
Gebruikersavatar
JeroenS

Forumlid
Berichten: 746



Onderwerp:

Re: lenzen wisselen beu

Berichtdoor dirk-jan boon » di apr 19 2011 8:32 am

Marten, ik denk dat je inderdaad beter de 18-55+55-200 kan kopen dan een 18-200 vr. (versie 1) en zelfs nog versie 2 en het geld dat je bespaard kan je bv in een mooie tas steken.

voor zijn geld is de 18-55 vr prima , maakt mooie foto's , de enige reden dat ik de mijne destijds met mijn d70 verkocht heb was dat ik bereik miste wat mijn 18-70 leverde maar door dat ik een lichte handicap heb helpt een vr lens mij met meer bruikbare foto's op dan zonder vr

de 55-200 vr is een mooie aansluiting op de 18-55 vr

ik heb ipv een 18-200 voor een 18-105 vr gekozen , korter bereik dus optisch beter en toch goedkoper.dan de 18-200vr
de 105 vr is een stuk duurder en gelukkig komen er ook meer primes met vr op de markt.
dirk-jan boon



Onderwerp:

Re: lenzen wisselen beu

Berichtdoor Marten » di apr 19 2011 8:49 am

dirk-jan boon schreef:Marten, ik denk dat je inderdaad beter de 18-55+55-200 kan kopen

Nee, nee Dirk-Jan,
Marten gaat helemaal geen zooms kopen.
Dat is meer iets voor Jeroen.
groet,
Marten
Marten

Forumlid
Berichten: 6933


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: lenzen wisselen beu

Berichtdoor dirk-jan boon » di apr 19 2011 5:44 pm

Marten schreef:
dirk-jan boon schreef:Marten, ik denk dat je inderdaad beter de 18-55+55-200 kan kopen

Nee, nee Dirk-Jan,
Marten gaat helemaal geen zooms kopen.
Dat is meer iets voor Jeroen.
groet,
Marten

Ook goed (HAP HAP )..:-)
dirk-jan boon



Onderwerp:

Re: lenzen wisselen beu

Berichtdoor gewoon peter » di apr 19 2011 6:47 pm

Marten schreef:Een fotograaf met een spiegelreflex, die geen objectieven wil wisselen is....
als een automonteur die alleen een engelse sleutel wenst te gebruiken.



Marten, sorry maar ik lees hem nu pas, hij is steengoed!!! :D :D :D
gewoon peter



Onderwerp:

Re: lenzen wisselen beu

Berichtdoor Marten » di apr 19 2011 6:54 pm

Peter, het gaat uiteindelijk alleen maar over de vraag, welk gereedschap gebruik je wanneer.
Marten

Forumlid
Berichten: 6933


Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Telezoom”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten