Brand maar los *Meijendel*

Dit subforum is de plek waar jij foto’s kan plaatsen om feedback te krijgen én te geven.

Onderwerp:

Brand maar los *Meijendel*

Berichtdoor Daniël » wo apr 20 2011 8:27 am

Omdat ik weinig opmerkingen krijg op mijn foto's plaats ik ze hier.
Wil vooruit dus opmerkingen zijn welkom.
Fire away en schroom niet. Maar kom niet met alleen de opmerking "vind het niks". Daar heb ik niks aan.

1
Afbeelding
2
Afbeelding
3
Afbeelding
4
Afbeelding
5
Afbeelding

Ik hoor het graag.
Daniël



Onderwerp:

Re: Brand maar los *Meijendel*

Berichtdoor willemr » wo apr 20 2011 8:40 am

Hoi Daniël,

van foto 1,3 en 4 vind ik de bokeh erg onrustig en het leidt af van je onderwerp.
De compositie heb ik weinig op aan te merken.

Met foto 2 en 5 is op zich technisch weinig mis (ze lijken scherp van voor tot achter), maar ik mis iets 'spannends'. Bijvoorbeeld een wandelaar, fietser, of een stuk wild (olifant of zo :wink: ). Ik had waarschijnlijk de voorgrond wat minder prominent aanwezig laten zijn.
Thuis te vinden en op SmugMug
Nikon: D300, 17-55mm f2.8G, 70-200mm f2.8G AF-S VR, TC1.7, SB-600
Sigma: 105mm f2.8 EX
Gebruikersavatar
willemr

Forumlid
Berichten: 336


Locatie: The Hillback of Utrecht
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Brand maar los *Meijendel*

Berichtdoor Daniël » wo apr 20 2011 8:54 am

Qua bokeh van 1 en 3 ga ik in mee.
4 niet echt. Daar vind ik het wel rustig. Maar ik kan wat missen. Waardoor vind je het onrustig?
Dank voor de comment over de composities.

2 en 5 snap ik. Heb mezelf aangeleerd om er geen mensen op te zetten. Het wordt tijd om dat is af te leren.
Bedankt voor je inzicht en opmerkingen.
Daniël



Onderwerp:

Re: Brand maar los *Meijendel*

Berichtdoor Bak » wo apr 20 2011 8:54 am

Door de gebruikte scherptediepte trekt bij nr.1 de aandacht naar het midden van de tak, maar daar valt niet specifiek iets bijzonders te beleven. Wellicht zou iets meer scherptediepte ook het linkerdeel van de tak in focus krijgen en daarmee de hele tak als hoofdonderwerp kunnen dienen. Misschien dat je daarmee iets meer rust krijgt, want ook ik vind de achtergrond wat onrustig maar daar is waarschijnlijk weinig aan te doen.
Andersom geredeneerd heeft de achtergrond van 1 wel iets psychedelisch en dat zou je misschien juist op een of andere manier kunnen benadrukken.

2 & 5 ben ik met willemr eens dat een olifant het plaatje completer zou maken. Zonder gekheid, overal is een markt voor en ze zouden niet misstaan in een brochure van Landal Green Parks. Niet spectaculair maar wel gewoon goed en netjes.
Gebruikersavatar
Bak

Clublid
Berichten: 509


Locatie: Haarlem
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Brand maar los *Meijendel*

Berichtdoor dboomsma » wo apr 20 2011 9:40 am

Hoi Daniël,

Ik worstel een beetje met hetzelfde vraagstuk als jij: beter worden in deze hobby. Wat bij mij enorm heeft geholpen is een mentale omslag waarbij ik minder foto's maak en kritischer naar eigen werk kijk. Toevoegingen die ik veel meer in foto's wil krijgen, zijn: emotie, spanning of een verhaal (of combi's daarvan). Misschien kun je eens met zo'n blik naar je foto's kijken??

Gr, Doede
Gebruikersavatar
dboomsma

Forumlid
Berichten: 195


Locatie: Druten
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Brand maar los *Meijendel*

Berichtdoor Léon Obers » wo apr 20 2011 9:41 am

1. Vind ik een weinig interessante compositie, die ook wat "rammelt".
Door het opnamestandpunt ligt nu aan de rechterkant het verlengde van de tak met die bocht/kronkel precies achter het dikkere deel van de tak in het midden.
Had je nu je standpunt net iets anders gekozen, was de bocht/kronkel aan de linkerkant hoger naar de hoek doorgelopen, en was aan de rechterkant die bocht/kronkel niet in het verlengde verscholen, maar kwam die aan de onderkant tevoorschijn. Dan had je een soort liggende S in die tak. Interessanter van vorm, en krijgen krijgen de delen die minder scherp zijn dan ook een meer logisch aansluitend geheel met het onderwerp in het midden.

2 en 5 zijn wat braafjes. Daar gebeurt eigenlijk net iets te weinig spannends. Waarbij ik bij 4 minder voorgrond zou hebben gekozen als brave versie.

Bij 3 en 4 zou je beter op de achtergrond kunnen letten hoe dat in die onscherpte beter of minder storend in het beeldveld zit door je opnamestandpunt net wat anders te kiezen.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: Brand maar los *Meijendel*

Berichtdoor Daniël » wo apr 20 2011 10:23 am

Bak schreef:Door de gebruikte scherptediepte trekt bij nr.1 de aandacht naar het midden van de tak, maar daar valt niet specifiek iets bijzonders te beleven. Wellicht zou iets meer scherptediepte ook het linkerdeel van de tak in focus krijgen en daarmee de hele tak als hoofdonderwerp kunnen dienen. Misschien dat je daarmee iets meer rust krijgt, want ook ik vind de achtergrond wat onrustig maar daar is waarschijnlijk weinig aan te doen.
Andersom geredeneerd heeft de achtergrond van 1 wel iets psychedelisch en dat zou je misschien juist op een of andere manier kunnen benadrukken.

Je zou dus graag een meer geknepen diafragma willen hebben of mijn scherpstel punt meer naar links had moeten doen.

dboomsma schreef:Hoi Daniël,

Ik worstel een beetje met hetzelfde vraagstuk als jij: beter worden in deze hobby. Wat bij mij enorm heeft geholpen is een mentale omslag waarbij ik minder foto's maak en kritischer naar eigen werk kijk. Toevoegingen die ik veel meer in foto's wil krijgen, zijn: emotie, spanning of een verhaal (of combi's daarvan). Misschien kun je eens met zo'n blik naar je foto's kijken??

Thanks Doede. Ik ben al meer kritischer gaan kijken. Ik ga het nog meer doen ;)

Léon Obers schreef:1. Vind ik een weinig interessante compositie, die ook wat "rammelt".
Door het opnamestandpunt ligt nu aan de rechterkant het verlengde van de tak met die bocht/kronkel precies achter het dikkere deel van de tak in het midden.
Had je nu je standpunt net iets anders gekozen, was de bocht/kronkel aan de linkerkant hoger naar de hoek doorgelopen, en was aan de rechterkant die bocht/kronkel niet in het verlengde verscholen, maar kwam die aan de onderkant tevoorschijn. Dan had je een soort liggende S in die tak. Interessanter van vorm, en krijgen krijgen de delen die minder scherp zijn dan ook een meer logisch aansluitend geheel met het onderwerp in het midden.

Duidelijk punt. Je hebt helemaal gelijk.
Léon Obers schreef:2 en 5 zijn wat braafjes. Daar gebeurt eigenlijk net iets te weinig spannends.

:) te braafjes, bedankt denk ik hahaha.
Léon Obers schreef:Waarbij ik bij 4 minder voorgrond zou hebben gekozen als brave versie.

Dus je had minder tak willen zien op de voorgrond?
Léon Obers schreef:Bij 3 en 4 zou je beter op de achtergrond kunnen letten hoe dat in die onscherpte beter of minder storend in het beeldveld zit door je opnamestandpunt net wat anders te kiezen.

Ok, soms moet je het doen met wat je hebt maar ik begrijp je en neem het mee voor de volgende keer.
Daniël



Onderwerp:

Re: Brand maar los *Meijendel*

Berichtdoor Léon Obers » wo apr 20 2011 10:48 am

Daniël schreef:
Léon Obers schreef:Waarbij ik bij 4 minder voorgrond zou hebben gekozen als brave versie.

Dus je had minder tak willen zien op de voorgrond?

Sorry, verkeerder nummer. Ik bedoel nummer 5.

Aansluitend op: 2 en 5 zijn wat braafjes. Daar gebeurt eigenlijk net iets te weinig spannends. Waarbij ik bij 5 [correctie] minder voorgrond zou hebben gekozen als brave versie.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: Brand maar los *Meijendel*

Berichtdoor Daniël » wo apr 20 2011 11:15 am

5 update
Is deze beter Léon qua compo?
Afbeelding
Daniël



Onderwerp:

Re: Brand maar los *Meijendel*

Berichtdoor Sharkey » wo apr 20 2011 11:23 am

Ben geen Léon :wink2:
Maar ik zeg ja, veel beter! :D

Leuke foto's trouwens, maar ook voor mij niet "spannend" genoeg. Probeer die dingen die je nu aan het doen ben ook vaak . . .maar bij mij belanden ze vrijwel altijd in de digitale prullebak . . . vind het uiteindelijke beeld dan weer net niet je dat. Hele bosgebieden en al hun dode takken heb ik weggegooid ....
Voor mij is dat een punt van verschil in werkelijke oogpunt en plat foto compositie. Daar ga ik vaak de mist mee in (wil niet zeggen dat dat bij jouw ook is hoor :wink2: )
Arjan ( avi-foto.nl & Flickr )
"Je maakt, theoretisch, één of twee grootse foto's per jaar ... hoogtepunten ..." - Paul Huf
Gebruikersavatar
Sharkey

Forumlid
Berichten: 1558


Locatie: Gorcum
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Brand maar los *Meijendel*

Berichtdoor Léon Obers » wo apr 20 2011 11:31 am

Minder voorgrond, maar meer bomen / takken aan de bovenkant. Camera iets naar boven kantelen (maar die heb je wellicht niet).
Maar op zichzelf vind ik deze al veel beter als de eerste versie, ondanks het tekort aan takken/bomen aan de bovenkant en een soort van tweedeling door het midden (vooral aan de rechterkant te zien, de horizontale grasrand).
Om dat te doorbreken (die tweedeling in het midden) zou je zelfs nog meer voorgrond van het gras eraf kunnen halen (tot de helft van de grasrand). Het panorama formaat doet het hierbij wel goed.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: Brand maar los *Meijendel*

Berichtdoor Daniël » wo apr 20 2011 11:49 am

OK, bedankt beide.
camera kantelen naar boven om de takken erbij te krijgen. Ook deze neem ik mee.

Ook ik heb veel shots weg gegooid hoor Sharkey ;)
Maar deze heb ik expres bewaard.

Ik vond bij foto nr 5 juist het pad met bruggetje die over een plasje hangt een mooi object om vast te leggen. Ik had de camera niet gekanteld vanwege distorsie. Ik had het achteraf wel moeten doen. Want zoal Léon geraden heeft heb ik die versie niet :frown:
Volgende keer beter.

Bedankt tot nu toe voor de opmerkingen.
Daniël



Onderwerp:

Re: Brand maar los *Meijendel*

Berichtdoor Daniël » do apr 21 2011 1:58 pm

valt me een beetje tegen qua opmerkingen verder.
Niemand een mening of inzicht verder of is alles al gezegd?
Daniël



Onderwerp:

Re: Brand maar los *Meijendel*

Berichtdoor ruud » do apr 21 2011 6:19 pm

Qua belichting is het wel ok Daniël maar vind het saaie foto's.
Wat ik bedoel is dat ze de aandacht niet echt vasthouden en je er snel doorheen gebladerd bent.
ruud

Forumlid
Berichten: 1774


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Brand maar los *Meijendel*

Berichtdoor Daniël » do apr 21 2011 6:49 pm

eerlijke mening Ruud, waardeer ik.

Ga kijken of ik de volgende reeks spannender kan maken :wink2:
Daniël




Terug naar “Fotobespreking”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 gasten