Stilstaande auto's fotograferen

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Plaats reactie
Niel360

Stilstaande auto's fotograferen

Bericht door Niel360 » vr apr 22 2011 10:13 pm

Hallo,

Ik heb het forum afgezocht maar nergens kunnen vinden wat ik precies zoek.
Hoe maak ik mooie foto's van een stilstaande auto?

Nou is "mooi" een vaag begrip maar dit is wat ik bedoel:

Afbeelding

Afbeelding

Ik vind dat deze foto's een sfeertje hebben en dat het het karakter van de auto's goed weergeven (een sjieke Audi in de stad en een ruige subaru bij het bos). Als ik foto' van een auto maak ga ik meestal op me hurken zitten en dan de auto in het midden onder proberen te zetten.

En hoe kan je de weerspiegeling minimaliseren en weet iemand nog een creatieve/goede/leuke manier om een auto te fotograferen?

Groeten, Niel
Laatst gewijzigd door Niel360 op vr apr 22 2011 11:06 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Arthur Mol
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Re: Stilstaande auto's fotograferen

Bericht door Arthur Mol » vr apr 22 2011 10:34 pm

Tips:
* zet de voorwielen in de rijrichting
* zorg voor een rustige achtergrond
* kijk hier eens als je iets over "rig shots" wilt lezen --> http://photography-on-the.net/forum/sho ... p?t=490505" onclick="window.open(this.href);return false;
* let op je histogram als je een witte auto fotografeerd
Pana FZ1000, Oly E-M5 II, 12-40, 40-150R, 75-300.

jettiny
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door jettiny » vr apr 22 2011 10:45 pm

Allereerst moet ik je zeggen dat ik de eerste foto niet kan zien, Niel360 !!
Dan verder, auto's mooi vastleggen dan zijn er hier wel een paar op het forum, hopelijk gaan ze reageren op je onderwerp.
Zelf heb ik bij de diverse bruiloften die ik gedaan heb, wat overzichtfoto's gemaakt van de auto's en close-ups van alles wat er maar in je opkomt.
De koplampen, achterlichten, de gril, het logo, velg enz. enz.
Loop dus een keer rond de auto.
Je snapt wat ik bedoel, en je maakt er een mooie collage van.
Een mooie overzichtfoto kun je b.v. maken door schuin voor de voorkant van de auto op de grond te gaan liggen en dan de hoek voorkant/zijkant pakken.
Let je wel op voor je veiligheid !!!
Maar ook de voorkant beeldvullend pakken, symmetrisch met de koplampen aan, kan ook erg mooi zijn.
Wellicht de binnenverlichting aan doen, of een flitser in de auto plaatsen, kan ook een toegevoegde waarde geven, mits goed uitgevoerd.
De reflectie kun je grotendeels wegkrijgen met een polarisatiefilter, even mee spelen om te kijken welke reflectie weg MOET, en welke mag blijven, want waarschijnlijk krijg je niet alles weg.
Let er ook op dat je wat licht verliest met de polafilter, ongeveer 1 stop.

Succes.
Vrgr
Tiny

george013

Bericht door george013 » vr apr 22 2011 10:50 pm

Heb altijd het idee dat dit soort fotgrafie het verbeelden is van de geldbuidel die je hebt of zou willen hebben.
Bekijk de auto ook als een oud mens,m/v, met een geschiedenis. Staan ook vaak stil.
En vergeet niet, deze auto heeft meer kleuren als alle Ferraries bij elkaar.

Afbeelding

Niel360

Bericht door Niel360 » vr apr 22 2011 11:14 pm

jettiny schreef:Allereerst moet ik je zeggen dat ik de eerste foto niet kan zien, Niel360 !!
Dan verder, auto's mooi vastleggen dan zijn er hier wel een paar op het forum, hopelijk gaan ze reageren op je onderwerp.
Zelf heb ik bij de diverse bruiloften die ik gedaan heb, wat overzichtfoto's gemaakt van de auto's en close-ups van alles wat er maar in je opkomt.
De koplampen, achterlichten, de gril, het logo, velg enz. enz.
Loop dus een keer rond de auto.
Je snapt wat ik bedoel, en je maakt er een mooie collage van.
Een mooie overzichtfoto kun je b.v. maken door schuin voor de voorkant van de auto op de grond te gaan liggen en dan de hoek voorkant/zijkant pakken.
Let je wel op voor je veiligheid !!!
Maar ook de voorkant beeldvullend pakken, symmetrisch met de koplampen aan, kan ook erg mooi zijn.
Wellicht de binnenverlichting aan doen, of een flitser in de auto plaatsen, kan ook een toegevoegde waarde geven, mits goed uitgevoerd.
De reflectie kun je grotendeels wegkrijgen met een polarisatiefilter, even mee spelen om te kijken welke reflectie weg MOET, en welke mag blijven, want waarschijnlijk krijg je niet alles weg.
Let er ook op dat je wat licht verliest met de polafilter, ongeveer 1 stop.

Succes.
Vrgr
Tiny
Bedankt voor de reactie, nuttige info. Ik zal dit zeker gaan toepassen. Ik heb nog ergens een polarisatie filter liggen dus dat moet goed komen.
En wat betreft de motor(het zijn plaatjes die ook op een auto-forum komen) is dat beter om gewoon simpelweg een overzichtsfoto te maken of is het beter/duidelijker om van een aantal onderdelen een close-up te maken? Misschien wordt het iets te technisch op het gebied van de auto zelf maar dit kan ik moeilijk op een auto-forum vragen.

PS. De foto hoort nu weer te werken :wink:

Niel360

Bericht door Niel360 » vr apr 22 2011 11:19 pm

george013 schreef:Heb altijd het idee dat dit soort fotgrafie het verbeelden is van de geldbuidel die je hebt of zou willen hebben.
Bekijk de auto ook als een oud mens,m/v, met een geschiedenis. Staan ook vaak stil.
En vergeet niet, deze auto heeft meer kleuren als alle Ferraries bij elkaar.

Afbeelding
Misschien had ik het uiteindelijke doel van de foto's moeten vertellen, bij deze. De foto's komen op een auto-forum en ik ga nog al een naar evenementen en dan wil ik wel met leuke foto's thuis komen. Auto's zijn tevens mijn hobby, wat is er mooier dan twee hobby's met elkaar te combineren.
Met alle respect voor jouw mening natuurlijk.

george013

Bericht door george013 » za apr 23 2011 12:16 am

Ik zie nu 2 foto's en je bericht is aangepast.
Ik begrijp je intentie nu beter. Maar kijk naar de foto's die je ziet van jouw onderwerp, en met name wat ze gemeen hebben. Probeer dat te onderscheppen en stap daar vanaf. Ik vind auto-foto's over het algemeen eentonig.

George

jettiny
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door jettiny » za apr 23 2011 8:56 am

Dit is wat ik bedoel met een soort van collage.

Afbeelding

Aan de rechterkant kun je dan een overzichtfoto maken van de hele auto.
Dan heb je wel iets aparts voor op het autoforum.

Heel toevallig is mijn schoonzoon ook een auto(forum)freak.
Hij heeft dan fotografie niet als hobby, maar maakt toch aardige overzichtsfoto's met z'n forummaatjes.
Twee of drie auto's kaan ook mooi zijn.
Een paar folders halen bij de diverse autodealers, moet je ook de nodige info geven hoe je auto's netjes en op welke wijze vastlegd.

succes en vrgr
Tiny

ATOR
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door ATOR » za apr 23 2011 4:46 pm

De site van Tim Wallace bekijken, de Rembrandt van autofotografen :lol:

Niel360

Bericht door Niel360 » za apr 23 2011 5:39 pm

ATOR schreef:De site van Tim Wallace bekijken, de Rembrandt van autofotografen :lol:
Wow! Dat is PRECIES wat ik bedoel, ik heb alleen het gevoel dat hen niet zo even 1,2,3 gedaan is. Maar het is zeker inspirerend. Bedankt

Niel360

Bericht door Niel360 » za apr 23 2011 5:40 pm

jettiny schreef:Dit is wat ik bedoel met een soort van collage.

Afbeelding

Aan de rechterkant kun je dan een overzichtfoto maken van de hele auto.
Dan heb je wel iets aparts voor op het autoforum.

Heel toevallig is mijn schoonzoon ook een auto(forum)freak.
Hij heeft dan fotografie niet als hobby, maar maakt toch aardige overzichtsfoto's met z'n forummaatjes.
Twee of drie auto's kaan ook mooi zijn.
Een paar folders halen bij de diverse autodealers, moet je ook de nodige info geven hoe je auto's netjes en op welke wijze vastlegd.

succes en vrgr
Tiny
Mooie collage, welk programma heb je daar voor gebruikt?

jettiny
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door jettiny » za apr 23 2011 6:34 pm

De collage heb ik gemaakt met Photoshop CS2, maar dat kan ook met andere simpelere programma's hoor.

vrgr
Tiny

SwederD70
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door SwederD70 » za apr 23 2011 7:17 pm

Niel360 schreef:
ATOR schreef:De site van Tim Wallace bekijken, de Rembrandt van autofotografen :lol:
Wow! Dat is PRECIES wat ik bedoel, ik heb alleen het gevoel dat hen niet zo even 1,2,3 gedaan is. Maar het is zeker inspirerend. Bedankt
Da's de Photoshop/Niksoft trucendoos uitbuiten! :-)
Wel mooi :o
Niet Ziet Jij Wat Zie Zie, Ik Ik

https://www.flickr.com/photos/roder16078/

ATOR
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door ATOR » za apr 23 2011 8:08 pm

SwederD70 schreef:
Niel360 schreef:
Da's de Photoshop/Niksoft trucendoos uitbuiten! :-)
Wel mooi :o
:D Yeah right!

Dat is de perfecte locatie vinden voor de auto, de perfecte 'pose' vinden voor de auto op die locatie, wachten op het perfecte ambient licht en de auto gebalanceerd met het ambient licht perfect belichten met een aantal studioflitsers met striplights, softboxes en octa's.

Daarna ongetwijfeld nog stevig wat photoshop werk. Maar een Niksoft 'maak van een prutfoto iets geweldigs' filter? Naah, dat denk ik niet :P

Op zijn site kun je wat behind the scenes videos vinden waarin je hem even aan het werk ziet. Hij geeft workshops, dus als je wilt weten hoe het moet...

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”