Macro, zonder macrolens.

Plaats hier foto's (gemaakt met een Nikon camera) die je graag wilt laten zien. Het gaat hier om de inhoud van de foto's, en niet zozeer om de technische kwaliteiten.
Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Re: Macro, zonder macrolens.

Bericht door Léon Obers » wo apr 13 2011 12:56 pm

george013 schreef:Speel ook nog met het idee of de eventuele afwijking met korte balg anders is als met een lange balg.
Voor de parallelliteit maakt dat niet uit. Niet loodrecht op je onderwerp, blijft niet loodrecht op je onderwerp.
Wel kun je camera/balg combinatie met het gebruik van een langer brandpunt door een grotere onderwerpsafstand makkelijker "loodrecht" afregelen.
Vriendelijke groet, Léon Obers

george013

Bericht door george013 » wo apr 13 2011 7:37 pm

Voor de paralleliteit maakt dat niet uit. Maar is een afwijking van mn het voorste, schuifbare gedeelte op de ene stand beter of niet beter zichtbaar bij gebruike van dezelfde lens. .
Wel kun je camera/balg combinatie met het gebruik van een langer brandpunt door een grotere onderwerpsafstand makkelijker "loodrecht" afregelen.
Wat je hier bedoeld is dat je de camera opstelt tov een vlak, ruitjespaper, dat je met een lens met een langere brandpuntsafstand meer kijk hebt op de zuiverheid van je opstelling? En daarna eventueel van lens verwisselen.
George

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » do apr 14 2011 10:47 am

george013 schreef:Maar is een afwijking van mn het voorste, schuifbare gedeelte op de ene stand beter of niet beter zichtbaar bij gebruike van dezelfde lens.
Dat maakt niet uit. Dat zie/ervaar je als "dezelfde" afwijking.

Standaards dicht bij elkaar ---> kleinere vergrotingsmaatstaf, staat er meer op het beeld, alles is kleiner afgebeeld.
Bij gebruik van een ruitjespatroon (met millimeterverdeling) zie je mogelijk wel meer ruitjes afwijken, maar in het grotere aantal aan afgebeelde ruitjes, is de afwijking "procentueel" gezien, een vast gegeven als afwijking.

Standaards ver uit elkaar ---> grotere vergrotingsmaatstaf, staat er minder op het beeld, alles is groot afgebeeld.
Je ziet minder ruitjes als geheel, het gaat om een kleiner gebied wat je ziet in de zoeker, je ziet beslist minder ruitjes afwijken, maar alles is naar verhouding meer uitvergroot. Procentueel gezien zie je dezelfde afwijking.
Die je dus ook even makkelijk of moeilijk zult opmerken als in het voorbeeld hierboven.
george013 schreef:
Wat je hier bedoeld is dat je de camera opstelt tov een vlak, ruitjespaper, dat je met een lens met een langere brandpuntsafstand meer kijk hebt op de zuiverheid van je opstelling? En daarna eventueel van lens verwisselen.
George
Betere uitlijning, maar geen brandpunt verwisselen. Dat gaat niet, want dan sta je te ver van je onderwerp af voor gebruik met die kortere brandpunt.

Gebruik van een langer brandpunt:
Als voorbeeld beredeneren we even andersom, gezien vanuit het platte onderwerp en makkelijk voor het begrip op papier te tekenen. Trek een rechte lijn als onderwerp (blauwe lijn in onderstaande afbeelding), in het midden een loodlijn (groene lijn), en vanuit hetzelfde punt vanaf het onderwerp een lijn die qua hoek wat afwijkt (rode lijn).

Dan kijken we langs de loodlijn verder weg vanaf het onderwerp.
Een kort brandpunt impliceert een korte onderwerpsafstand. Loodlijn en die andere lijn die net afwijkt zitten redelijk dicht bij elkaar, op een punt waar je nog redelijk dicht bij je onderwerp zit

Ga je verder weg van het onderwerp wijken die eerder getekende loodlijn en die andere lijn steeds meer van elkaar af.
Bij gebruik van een langer brandpunt, laten we zeggen twee keer zo groot, is de afwijking daarmee 2x zo groot.
Bij een brandpunt 3 keer zo groot als de eerste is de onderwerpsafstand ook 3x zo groot, idem de afwijking.

Praktisch gezien met die hele combinatie van camera en balg kun je bij de fysiek grotere afwijking bij een langer brandpunt die camera nauwkeuriger opstellen, wat zich vertaalt naar een betere "loodlijn" uitrichting, enerzijds.
Anderzijds, ondanks die grotere onderwerpsafstand kijk je naar dezelfde afmeting als onderwerp. De vergrotingsmaatstaf van het beeld is hetzelfde als bij gebruik van een korter brandpunt (en kortere onderwerpsafstand). Daarmee heb je de procentuele afwijking van het voorbeeld hier helemaal bovenaan doorbroken. Het perspectief is daarmee ook "platter" geworden.

Dat is een de truc die ook wordt toegepast om reproducties van schilderijen te maken. Makkelijker met een langer brandpunt dan met een korter. Bovendien heb je minder last van opgestelde verlichting die de randen van schilderijen meer kunnen doen glimmen.

Afbeelding

pacha
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door pacha » ma apr 18 2011 11:44 am

Heb intussen Live-view geprobeerd, om beter te kunnen scherpstellen, zoals Léon Obers mij heeft geadvizeerd.
't was even wennen.
Als jullie mij toestaan, toon ik enkele resultaten ter beoordeling/advies.

De volledige configuratie:
D7000
Novoflex balg
Nikon PK 13 tussenring (27.5mm)
BR-2A omkeerring
Omgekeerd objectief Nikon Nikkor 50mm 1:1.8 D.

Afbeelding
Nikon D7000, en wat glas.
http://blog.seniorennet.be/pacha/" onclick="window.open(this.href);return false;

pacha
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door pacha » ma apr 18 2011 11:56 am

Foto 1.

Om te beginnen, enkel het 50mm. objectief omgekeerd op de camera, geen balg, geen tussenring.

Onderwerp is een detail van een 50 euro biljet.
Heb bewust het spiegelend gedeelte(rechts), mede in beeld gebracht, het leek me een uitdaging om dit te proberen.

Afbeelding
http://blog.seniorennet.be/pacha/" onclick="window.open(this.href);return false;

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » ma apr 18 2011 12:30 pm

Kijk eens aan, je ziet dat je met LiveView aan een stuk beter resultaat komt qua scherpte.
Zo merk je direct hoe kritisch die scherpstelling is.

Als je verder gaat vergroten met balg, zou je voor de aardigheid eens de horizontale "lijntjes" kunnen fotograferen verder links in het biljet.
Kom je tot een leuke ontdekking waar die "lijntjes" uit bestaan.

pacha
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door pacha » di apr 19 2011 11:46 am

Inderdaad Léon, met LiveView kom je aan een stuk beter resultaat, qua scherpte.
Bedankt voor de tip, heb het principe intussen ook bij het fotograferen van dichtbij, in open lucht toegepast.

Ben op Uw vraag, verder gegaan met vergroten met balg, heb geprobeert horizontale "lijntjes" in beeld te brengen,
weet niet of het de goeie zijn.
Als je mij toestaat toon ik eerst het vervolg op voorgaande foto.

Foto 2.

De componenten zijn: de balg helemaal uitgeschoven, hierop het 50mm. objectief omgekeerd, geen tussenring.

Het onderwerp is opnieuw een detail van hetzelfde 50 euro biljet.
Nu is enkel het spiegelend gedeelte in beeld gebracht, 't kon er eigenlijk niet volledig op, door de hoge reproductie ratio.
Het onderwerp wat afgebeeld is, meet 15mm. in de lengte,
de camera sensor meet 23,6mm.
23,6 gedeelt door 15 = 1,57
De reproductie ratio is 1,57/1

't is eigenlijk fascinerend hoeveel detail er te voorschijn komt, uit dit het spiegelend gedeelte.
Wie heeft deze details ooit opgemerkt, met het blote oog?

Afbeelding

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » di apr 19 2011 9:23 pm

pacha schreef: Ben op Uw vraag, verder gegaan met vergroten met balg, heb geprobeert horizontale "lijntjes" in beeld te brengen, weet niet of het de goeie zijn.
Als je mij toestaat toon ik eerst het vervolg op voorgaande foto.
Ik ben juist benieuwd naar de andere.
Overigens met deze verdere uitvergroting van die glanzende delen loopt de scherpte weer verder terug.

pacha
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door pacha » wo apr 20 2011 6:39 pm

Léon,
heb geprobeert wat 'lijntjes' verder links in het biljet in beeld te brengen,
hoop dat de goeie er bij is.

Foto 1.

Afbeelding

Foto 2.

Afbeelding

Foto 3.

Afbeelding

Foto 4.

Afbeelding

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » wo apr 20 2011 7:08 pm

Kijk eens heel goed naar foto 3.
De horizontale "lijntjes" zijn feitelijk geschreven teksten.
Bijna alle horizontale "lijnen" bestaan uit die teksten (zelfs de getallen 50 in de ronding van het getal). Dat is het opmerkelijke aan dat biljet, wat je normaal nooit ontdekt met het biljet in de hand. Zelfs niet met een 1:1 vergroting. Het is niet heel scherp, maar je weet waar je nu naar kunt kijken. :D
pacha schreef: Foto 3.

Afbeelding

pacha
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door pacha » do apr 21 2011 4:01 pm

Léon, heb geprobeert de geschreven teksten, duidelijker in beeld te brengen.
Echt leesbaar zijn ze nog niet.
Scherpe foto's maken, is niet mijn beste vak.
Hoe kan ik de letters scherper krijgen?

Foto 1.

Afbeelding

Foto 2.

Afbeelding

Foto 3.

Afbeelding

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » zo apr 24 2011 9:38 am

pacha schreef:Léon, heb geprobeert de geschreven teksten, duidelijker in beeld te brengen.
Echt leesbaar zijn ze nog niet.
Scherpe foto's maken, is niet mijn beste vak.
Hoe kan ik de letters scherper krijgen?
Een werkelijk goede uitvergroting is mij ook nog niet gelukt, omdat ik zelf niet tot de gewenste vergrotingsmaatstaf ben gekomen. Ik gebruik wat langere brandpunten die jij tot nu toe hebt gebruikt waardoor ik aan minder uitvergroting kom. Desondanks op bepaalde delen wel een scherper resultaat dan jij laat zien. Op andere delen dan weer niet omdat het papier niet strak genoeg is, en in de minimale golving dan al uit te scherptediepte loopt.

Als je in jouw opstelling ook de standaard 50mm lens hebt gebruikt die je in je voorgaande voorbeelden ook gebruikte, denk ik niet dat je überhaupt aan een optimale scherpte komt. Daar is die lens niet goed geschikt voor.
Is de omkeerring voor je vergrotingslens nog niet binnen gekomen?

Echt helemaal scherp leesbaar zul je het misschien ook niet helemaal krijgen denk ik. De inkt die enigszins op het papier ligt, lijkt daarin net teveel uit te lopen in de hechting met het papier. Maar misschien vergis ik me als ik werkelijk een enorme uitvergroting heb kunnen maken en beter kan beoordelen wat er werkelijk van over blijft.

george013

Bericht door george013 » zo apr 24 2011 1:15 pm

Afbeelding

Omkeerring en een 35mmlens. Heeft dezelfde schroefdraad. Met het schieten van een lineaal komt er 13mm op de lange kant.
Probleem is alleen het diafragma. Ik moest het palletje fixeren in de open stand. Een klein beetje licht gecorrigeerd en contratst opgevoerd in NX
Heb nog geprobeerd de flitser in commanderstand te gebruiken, doch de flitser blokkeert met de omkeerring. Weet hier nog niet het fijne van. Met de D80.
George

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » zo apr 24 2011 11:54 pm

Geld is kennelijk een aardig testobject. :D
george013 schreef: Heb nog geprobeerd de flitser in commanderstand te gebruiken, doch de flitser blokkeert met de omkeerring. Weet hier nog niet het fijne van. Met de D80.
Flitser van de D80 werkt in dedicated modus functies alleen met een objectief op de camera met gekoppelde CPU.
Met een omkeerring heb je geen CPU-connectie. Je kunt de flitser wel in manuele modus zetten en gebruiken.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » ma apr 25 2011 5:38 pm

Een paar reacties terug:
Léon Obers schreef: Als je in jouw opstelling ook de standaard 50mm lens hebt gebruikt die je in je voorgaande voorbeelden ook gebruikte, denk ik niet dat je überhaupt aan een optimale scherpte komt. Daar is die lens niet goed geschikt voor.
Is de omkeerring voor je vergrotingslens nog niet binnen gekomen?
TER WAARSCHUWING / LERING voor mensen die omkeer- of verloopringen gebruiken voor hun vergrotingslenzen:
Ik ben zelf wat aan de gang gegaan met een specifieke verloop adapterring om een bepaalde vergrotingslens omgedraaid op een Nikon BR-2A ring aan te sluiten maar stuitte op een niet helemaal juiste schroefpassing van de verloopring met de lens (echter geen probleem van de verloopring naar de Nikon BR-2A ring). Na anderhalve draai loopt mijn ring wat stroef/vast op de lens. (Niet verder forceren).

Nu denk ik dat de standaard adapterringen die ik op E-bay heb gekocht, niet de juiste draad pitch hebben.
Bij forceren kun je dan de draad kapot draaien. Het gaat overigens om andere vergrotingslenzen met een andere draad diameter en pitch afmeting dan de Schneider Componon 50mm/2.8 lens die Pacha gebruikt.

De lens van Pacha heeft aan de voorzijde een diameter van 43mm + draad pitch van 0.75mm
Zie een eerdere reactie en de twee opvolgende reacties vanaf << HIER >> betreffende de conversie.
Dat lijkt vooralsnog keurig netjes aan een standaard gebruikte "filter" adapterring draad te voldoen.
Dus jij zult waarschijnlijk niet tegen problemen aanlopen met een Schneider Componon 50mm/2.8 lens.

Ik gebruik vergrotingslenzen met o.a. een 40.5mm draad (105mm EL Nikkor + 75mm Rodenstock vergrotingslenzen).
Die hebben een pitch van slechts 0.5mm
Normaal verkrijgbare adapterringen (b)lijken daarbij een draad pitch te hebben van 0.75mm
Dat gaat wringen. Mensen die dus andere type vergrotingslenzen gaan gebruiken, moeten alert zijn op andere afmetingen, met name dus van die draadpitch wat kennelijk niet standaard is.

In ieder geval hier een Duitse leverancier (Heliopan) die juiste verloopringen levert:
Prijslijst - PDF bestand - pagina 18: http://www.heliopan.de/Preisliste.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Plaats reactie

Terug naar “Foto presentaties”