Beginner/fototips - D90 met 50 mm lens f1.4 of flitser

Alles dat niet in een van de overige secties over objectieven past, kan je hier kwijt
Lodewijk68

Re: Beginner/fototips - D90 met 50 mm lens f1.4 of flitser

Bericht door Lodewijk68 » ma apr 25 2011 5:59 pm

Het is de vakfotograaf bij ons op het dorp die mij dit adviseerd.
Ze is zuid Nederlands kampioen, ze gebruikt zelf Fuji spiegelreflex :roll:

Ze beargumenteerd het met gauw schaduw achter de persoon door te veel licht, het is 50 jaar huwelijk van mijn ouders die ik dus ga doen. Moet 10000% goed zijn.

Zullen we dan nu maar overgaan, tot on-topic?

JacTrum
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door JacTrum » ma apr 25 2011 6:15 pm

Lijkt me zeer on topic hoor :-) Even voor de vak vrouw die je adviseert: slagschaduw (dat is die schaduw achter de persoon door te veel licht, zoals je schrijft) ontstaat omdat het licht van één punt komt en natuurlijk schaduw veroorzaakt. Bij foto's noemen we dat slagschaduw. Daarbij is de sterkte van het licht niet zozeer van belang als de plaats waar het vandaan komt. Dat komt bij het gebruik van een ingebouwde flitser van boven de camera, dus valt de schaduw achter je onderwerp. Bij het gebruik van een externe flitser die je bovenop de camera schuift komt het licht vanuit dezelfde hoek, namelijk van boven de camera. De slagschaduw blijft daardoor nagenoeg hetzelfde, maar je hebt meer licht tot je beschikking. Bovendien heb je met het gebruik van een ingebouwde flitser last van het zgn. rode ogen effect, waar je met een opbouw - dus externe flitser - geen last van hebt. De belichting zelf bepaal je verder door het instellen van de juiste lensopening, maar dat hoef je maar eenmaal te doen, omdat de flitser vervolgens voor elke foto de juiste hoeveelheid licht geeft.

Ik wist overigens niet dat er zuid Nederlandse kampioenschappen fotograferen gehouden werden. Ik heb in Nederland in 50 jaar nog nooit van een kampioenschap fotografie gehoord. :-)
Nikon D700 / Nikon 1.4/50 / NikonAF-S Nikkor 24-70mm 2.8 G ED / Nikon AF-S Nikkor 70-200mm 2.8GII / Micro Nikkor 2.8/105G ED / Nikon Speedlight SB910

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » ma apr 25 2011 6:52 pm

Lodewijk68 schreef:het is 50 jaar huwelijk van mijn ouders die ik dus ga doen. Moet 10000% goed zijn.
Als de feestzaal een niet te hoog wit plafond heeft, kun je met een externe flitser prachtig indirect via het plafond flitsen. Gebruik dan ook nog de combinatie met het witte opklapschermpje of transparant bounce kapje. Mooie zachte schaduwen, egaler van lichtspreiding.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Rick S.

Bericht door Rick S. » ma apr 25 2011 6:58 pm

Dorie,

Lees onderstaand verhaal ook even, denk dat je er wel wat aan hebt namelijk.
Fuse schreef:Hoi Vivianne

Ik zie dat je al een hoop tips hebt gekregen maar misschien dat je hier ook nog wat aan hebt.

Zoals D90-s zegt "Ga vooral veel testen en oefenen" dit is echt de enige manier om je Party fotografie skills onder de knie te krijgen! ;) En..! Zet je camera op Manuel. Het licht in een discotheek verandert zo snel dat je camera dit op de automatische stand niet bij kan houden en hier 9 van de 10 keer een zooitje van maakt.

Terugkomend op je vraag "Welke lens?"
Je kan het best een groothoek zoom objectief gebruiken. Of je nou een Nikon kitlens, een betaalbaar Sigma/Tamron objectief of een veel te dure Nikon 14-24 of 24-70 2.8 gebruikt maakt naar mijn mening echt niet veel uit.
Natuurlijk zie je verschil in kwaliteit (scherpte, vertekening, vignettering), maar om mooie leuke plaatjes te schieten heb je echt geen dure spullen nodig!!! Het gaat hierbij meer om de techniek! En doorgaans worden dit soort foto's alleen in lage resolutie op internet geplaatst.

Hieronder wat voorbeelden, gemaakt met verschillende camera's en objectieven. (oa Nikon D70s, D300, D300s, Sigma 18-125 f3.5-5.6, Sigma 17-70 f2.8-4.5, Tokina 10-17 Fisheye, Nikon 12-24 f4, Nikon 14-24 f2.8, Nikon 24-70 f2.8, Nikon 16-85 f3.5-5.6 VR, Nikon 50mm 1.8 )
Foto's hieronder zijn gemaakt ZONDER flitser.
Afbeelding
Ik lees in verschillende reacties dat ze je aanraden geen flitser te gebruiken.. natuurlijk zijn er situaties waar je geen flitser wilt of hoeft te gebruiken maar 90% van de tijd heb je die flitser toch echt wel nodig, zeker bij de portretfoto's. En het maakt hier ook echt niet uit of je een Nikon SB600, 700, 800 of SB900 gebruikt.

Je Nikon 50mm 1.4 moet je ook zeker meenemen, je kan hiermee het begin van de avond (als het rustig is) prachtige portretten en detail foto's schieten… totdat er 500 man naast en tegen je aan staan te springen, dan heb je niets meer aan dit objectief.

50mm f1.8
Afbeelding

Foto's hieronder gemaakt met de "Duurdere" Nikon objectieven 12-24mm f4, 14-24mm f2.8, 24-70mm f2.8
Afbeelding

Sigma 18-125mm f3.5-5.6 (dit objectief heeft bijna 2 jaar lang feesten, discotheken en festivals volgehouden, na zeker 5 keer op de grond stuiteren, zwemmen in een modderpoel en minimaal 10 bier, 3 cocktails en 6 cola te hebben getrotseerd heeft zij ons verlaten. :( )
Afbeelding

Sigma 17-70mm f2.8-4.5
Afbeelding

Nikon 16-85mm f4.5-5.6 VR en de geweldige Tokina 10-17mm f3.5-4.5
Afbeelding

Je moet beginnen met de camera op de M stand, iso 400-800, sluitertijd 1/2 tot 1/10 sec, diafragma f1.8 tot f6.3 en je flitser op ttl. Let op waar het licht vandaan komt (voor een mooie achtergrond) en waar je de mensen neerzet die je wilt fotograferen. Als dit goed gaat kan je gaan proberen draadloos te flitsen, in de ene hand je camera en de ander je flitser. Hiermee zorg je dat je foto's minder "plat" overkomen en kan je de sfeer in je foto's totaal veranderen.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt. ;)

Plaats reactie

Terug naar “Overig objectieven”