Fuse schreef:Hoi Vivianne
Ik zie dat je al een hoop tips hebt gekregen maar misschien dat je hier ook nog wat aan hebt.
Zoals D90-s zegt "Ga vooral veel testen en oefenen" dit is echt de enige manier om je Party fotografie skills onder de knie te krijgen!

En..! Zet je camera op Manuel. Het licht in een discotheek verandert zo snel dat je camera dit op de automatische stand niet bij kan houden en hier 9 van de 10 keer een zooitje van maakt.
Terugkomend op je vraag "Welke lens?"
Je kan het best een groothoek zoom objectief gebruiken. Of je nou een Nikon kitlens, een betaalbaar Sigma/Tamron objectief of een veel te dure Nikon 14-24 of 24-70 2.8 gebruikt maakt naar mijn mening echt niet veel uit.
Natuurlijk zie je verschil in kwaliteit (scherpte, vertekening, vignettering), maar om mooie leuke plaatjes te schieten heb je echt geen dure spullen nodig!!! Het gaat hierbij meer om de techniek! En doorgaans worden dit soort foto's alleen in lage resolutie op internet geplaatst.
Hieronder wat voorbeelden, gemaakt met verschillende camera's en objectieven. (oa Nikon D70s, D300, D300s, Sigma 18-125 f3.5-5.6, Sigma 17-70 f2.8-4.5, Tokina 10-17 Fisheye, Nikon 12-24 f4, Nikon 14-24 f2.8, Nikon 24-70 f2.8, Nikon 16-85 f3.5-5.6 VR, Nikon 50mm 1.8 )
Foto's hieronder zijn gemaakt ZONDER flitser.

Ik lees in verschillende reacties dat ze je aanraden geen flitser te gebruiken.. natuurlijk zijn er situaties waar je geen flitser wilt of hoeft te gebruiken maar 90% van de tijd heb je die flitser toch echt wel nodig, zeker bij de portretfoto's. En het maakt hier ook echt niet uit of je een Nikon SB600, 700, 800 of SB900 gebruikt.
Je Nikon 50mm 1.4 moet je ook zeker meenemen, je kan hiermee het begin van de avond (als het rustig is) prachtige portretten en detail foto's schieten… totdat er 500 man naast en tegen je aan staan te springen, dan heb je niets meer aan dit objectief.
50mm f1.8
Foto's hieronder gemaakt met de "Duurdere" Nikon objectieven 12-24mm f4, 14-24mm f2.8, 24-70mm f2.8
Sigma 18-125mm f3.5-5.6 (dit objectief heeft bijna 2 jaar lang feesten, discotheken en festivals volgehouden, na zeker 5 keer op de grond stuiteren, zwemmen in een modderpoel en minimaal 10 bier, 3 cocktails en 6 cola te hebben getrotseerd heeft zij ons verlaten.

)
Sigma 17-70mm f2.8-4.5
Nikon 16-85mm f4.5-5.6 VR en de geweldige Tokina 10-17mm f3.5-4.5
Je moet beginnen met de camera op de M stand, iso 400-800, sluitertijd 1/2 tot 1/10 sec, diafragma f1.8 tot f6.3 en je flitser op ttl. Let op waar het licht vandaan komt (voor een mooie achtergrond) en waar je de mensen neerzet die je wilt fotograferen. Als dit goed gaat kan je gaan proberen draadloos te flitsen, in de ene hand je camera en de ander je flitser. Hiermee zorg je dat je foto's minder "plat" overkomen en kan je de sfeer in je foto's totaal veranderen.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt.