niknack schreef:Leon,
Bedankt voor de duidelijke uitleg. Ik snap dat bij lenzen scherpte aan de randen minder kan zijn dan in het midden. Het punt dat mij verbaasde was dat de onscherpte zo breed was. Kan warmte invloed gehad hebben?
Ik heb nog niet direct de indruk dat je nu begrijpt wat beeldveldwelving inhoudt. Geeft niet, laat in je doordringen met name de uitleg van dat "kommetje".
Meer uitleg:
http://toothwalker.org/optics/astigmatism.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Praktisch:
http://diglloyd.com/blog/2011/20110320_1-Zeiss35.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Warmte heeft daar dus geen invloed op. Het is echt gewoon de eigenschap van een objectief. De optische eigenschappen.
Bij een zoomlens kan de mate daarvan wel verschillend zijn afhankelijk van de zoom-instelling.
niknack schreef:
1. Voor welke situaties bij het fotograferen zou jij de 17-55mm gebruiken?
2. Welk objectief zie jij geschikt voor onderwerpen in een recht plat vlak? Denk aan groepsfoto's.
3. Zou jij je storen aan een foto met de 17-55mm zoals genomen bij de foto voor de groepsfoto als het gaat om beeldveldwelving?
17-55mm is goed bruikbaar voor reportages. Daar is over het algemeen de actie in het midden het meest belangrijk.
Typisch ook de reden dat mensen die beeldveldwelving bij die andere opnamen met megafoon e.d. niet direct opmerken, omdat de personen op de rand eigenlijk helemaal niet zo belangrijk zijn in de actie.
Het komt ook voor dat mensen in een wat kleinere ruimte in een ronding "om" een fotograaf heen staan. Aan de zijkanten wat dichterbij dan in het midden. Dan pakt dit juist weer heel aardig uit. Je kunt er met die eigenschap ook positief op inspelen.
Voor groepsfoto's misschien een prime. Zoomlenzen hebben al gauw enige mate van beeldveldwelving.
Een 17-55mm of andere lens die beeldveldwelving heeft zou ik absoluut zelf niet gebruiken voor groepsfoto's .
Zelf maak ik bijv. zeer bewust gebruik van een manuele Voigtländer 40mm/2.0 gediafragmeerd tussen f 5.6 en f 8.0 op een D700, of een manuele Nikkor 50mm/1.8
Een Voigtländer 58mm/1.4 absoluut
juist niet om dezelfde reden van beeldveldwelving.
Voor het DX formaat weet ik zo niet welke objectieven daar goed geschikt voor zijn omdat de brandpunten dan net wat anders liggen. Eerder gebruikte ik daar wel een Nikkor 18-35mm/3.5-4.5 voor.