Foto met 17-55mm wazig aan rechter- en linkerkant

Discussies over standaardzoom objectieven zoals de 18-70 mm, 28-80 mm of 24-120 mm
Plaats reactie
niknack
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Foto met 17-55mm wazig aan rechter- en linkerkant

Bericht door niknack » di apr 26 2011 10:52 am

Heb een prachtige objectief overgenomen; de 17-55mm. Al grandioze foto's mee gemaakt met mijn D300 :D . Maar vorige week een serie groepsfoto's met aan de rechter- en linkerkant wazige personen. Midden scherp.
Herkent iemand dit probleem? Heb ik misschien een verkeerde instelling gebruikt. Was wel de eerste dag met zeer warm weer (woensdag) en volop zon, dus zeer hard licht. Kan het een warmte probleem geweest zijn?
De supportafdeling van Nikon Nederland kon geen reden opgeven.

Onderstaande foto's zijn niet bewerkt en direct omgezet naar JPEG.
De RAW foto's, met instellingen, zijn te downloaden via de volgende link: http://www.sendspace.com/file/61q4y8

Daarvoor foto's zonder probleem gemaakt en daarna ook geen probleem meer gehad.

Foto voor groepsfoto:
Afbeelding

De bewuste groepsfoto:
Afbeelding

Foto na groepsfoto:
Afbeelding

Laatste foto is toegevoegd om te laten zien dat links en rechts wel scherp is.

Kan iemand mij helpen met redenen of tips.

Nik.

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Re: Foto met 17-55mm wazig aan rechter- en linkerkant

Bericht door Patrick » di apr 26 2011 11:13 am

Kan je iets meer vertellen over de gebruikte instellingen bij foto 2? De EXIF informatie zit niet meer in de foto. Gokje: 17mm. Diafragma?

Wel jezelf even uit die foto shoppen trouwens... :mryellow:
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » di apr 26 2011 11:19 am

Bestanden even gedownload.
Met een vermoeden dat die lens waarschijnlijk beeldveldwelving zal hebben, heb ik de groepsfoto specifiek daarop beoordeeld.
De scherpte links en rechts lijkt vooral helemaal onderaan in de uiterste hoeken te zitten. Vooral in de linker onderhoek te zien (nog net dat stukje witte kalkstreep in het gras). In die zin klopt mijn vermoeden met hetgeen wat je ziet.

Beeldveldwelving is het fenomeen dat een scherptevlak niet plat is, maar in een gebogen vlak rondom.
Het scherptevlak loopt dan in de vorm van een "kommetje". De bodem van de kom zit in het midden, ter hoogte van al die kinderen. Naar de randen toe loopt de scherpte dan meer naar voren, ver voor die kinderen uit.
In de hoeken feitelijk dus erg dichtbij.

Dat is een eigenschap van de lens, daar kun je weinig aan doen. Tja, diafragma misschien nog één stop knijpen tot f8 (is nu f5.6).
Deze lens is niet echt geschikt om daar onderwerpen in een recht plat vlak mee te fotograferen.

Die beeldveldwelving is overigens ook zeer duidelijk zichtbaar bij de andere opnamen.
Kijk maar eens uiterst links en rechts van de opnamen, de kinderen veel dichterbij zijn scherp, maar niet de kinderen links en rechts op dezelfde afstand als het midden waarop is scherp gesteld.

1e foto
Het kind met schoudertas voor de paal helemaal links is scherp.
Rechts die vrij grote jongen met dat blauwe shirt met wat letters erop.

3e foto
De persoon helemaal op de rand links met opgestoken arm, kijk naar het broekje, dat is scherp.
Rechts loopt de scherpte ongeveer ter hoogte van de twee kinderen in een oranje shirt en het kind aangesneden op de rand die de hockeystick vasthoudt.

@Patrick
EXIF zit in de origineel te downloaden RAW-bestanden.
Laatst gewijzigd door Léon Obers op di apr 26 2011 11:43 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » di apr 26 2011 11:42 am

Ik had even over die link heen gekeken... :?

Inderdaad wel erg soft naar de zijkanten. Ik kan me niet herinneren zulke slechte zijkanten te hebben gehad bij f5.6 bij mijn exemplaar.

Ik vraag me trouwens af of het aan beeldwelving ligt (wat gevaarlijk is als Léon zegt dat het dat waarschijnlijk is). Ik zie namelijk helemaal niets dat scherp is aan de zijkanten.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » di apr 26 2011 11:48 am

Ik heb mijn reactie nog iets verder aangevuld, terwijl je waarschijnlijk jouw reactie aan het schrijven was.
Kijk eens naar de punten die ik heb aangegeven. (Met name dat stukje witte kalkstreep helemaal in de hoek).
Daarbij kun je bedenken dat de absolute scherpte naar de hoeken toe op zichzelf minder is als in het midden, dus het bereikt op zichzelf niet die hoge mate van scherpte als het midden. Maar de ronding van het scherptevlak is toch echt wel waarneembaar in de richting zoals ik het heb aangegeven. Met name ook bij die andere opnamen te zien. Daar heb je nog kinderen links en rechts van het midden die beslist minder scherp zijn afgebeeld dan de kinderen meer dichtbij helemaal op de rand.

Bij foto 1, kijk naar de man helemaal rechts in een oranje shirt, die zit ongeveer op dezelfde afstand als de dame in het midden met die megafoon. Die man rechts is echt minder scherp dan die grote jongen in dat blauwe shirt (met de tekst "College - 19 IYC 8") op de rand helemaal rechts.
Laatst gewijzigd door Léon Obers op di apr 26 2011 11:59 am, 1 keer totaal gewijzigd.

niknack
Clublid
Clublid

Bericht door niknack » di apr 26 2011 11:57 am

Leon,

Bedankt voor de duidelijke uitleg. Ik snap dat bij lenzen scherpte aan de randen minder kan zijn dan in het midden. Het punt dat mij verbaasde was dat de onscherpte zo breed was. Kan warmte invloed gehad hebben?

Toch nog een paar vragen:
Léon Obers schreef:Dat is een eigenschap van de lens, daar kun je weinig aan doen. Tja, diafragma misschien nog één stop knijpen tot f8 (is nu f5.6).
Deze lens is niet echt geschikt om daar onderwerpen in een recht plat vlak mee te fotograferen.
1. Voor welke situaties bij het fotograferen zou jij de 17-55mm gebruiken?

2. Welk objectief zie jij geschikt voor onderwerpen in een recht plat vlak? Denk aan groepsfoto's.

3. Zou jij je storen aan een foto met de 17-55mm zoals genomen bij de foto voor de groepsfoto als het gaat om beeldveldwelving?

Groeten,

Nik.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » di apr 26 2011 12:17 pm

niknack schreef:Leon,
Bedankt voor de duidelijke uitleg. Ik snap dat bij lenzen scherpte aan de randen minder kan zijn dan in het midden. Het punt dat mij verbaasde was dat de onscherpte zo breed was. Kan warmte invloed gehad hebben?
Ik heb nog niet direct de indruk dat je nu begrijpt wat beeldveldwelving inhoudt. Geeft niet, laat in je doordringen met name de uitleg van dat "kommetje".
Meer uitleg: http://toothwalker.org/optics/astigmatism.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Praktisch: http://diglloyd.com/blog/2011/20110320_1-Zeiss35.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Warmte heeft daar dus geen invloed op. Het is echt gewoon de eigenschap van een objectief. De optische eigenschappen.
Bij een zoomlens kan de mate daarvan wel verschillend zijn afhankelijk van de zoom-instelling.
niknack schreef: 1. Voor welke situaties bij het fotograferen zou jij de 17-55mm gebruiken?

2. Welk objectief zie jij geschikt voor onderwerpen in een recht plat vlak? Denk aan groepsfoto's.

3. Zou jij je storen aan een foto met de 17-55mm zoals genomen bij de foto voor de groepsfoto als het gaat om beeldveldwelving?
17-55mm is goed bruikbaar voor reportages. Daar is over het algemeen de actie in het midden het meest belangrijk.
Typisch ook de reden dat mensen die beeldveldwelving bij die andere opnamen met megafoon e.d. niet direct opmerken, omdat de personen op de rand eigenlijk helemaal niet zo belangrijk zijn in de actie.
Het komt ook voor dat mensen in een wat kleinere ruimte in een ronding "om" een fotograaf heen staan. Aan de zijkanten wat dichterbij dan in het midden. Dan pakt dit juist weer heel aardig uit. Je kunt er met die eigenschap ook positief op inspelen.

Voor groepsfoto's misschien een prime. Zoomlenzen hebben al gauw enige mate van beeldveldwelving.
Een 17-55mm of andere lens die beeldveldwelving heeft zou ik absoluut zelf niet gebruiken voor groepsfoto's .
Zelf maak ik bijv. zeer bewust gebruik van een manuele Voigtländer 40mm/2.0 gediafragmeerd tussen f 5.6 en f 8.0 op een D700, of een manuele Nikkor 50mm/1.8
Een Voigtländer 58mm/1.4 absoluut juist niet om dezelfde reden van beeldveldwelving.
Voor het DX formaat weet ik zo niet welke objectieven daar goed geschikt voor zijn omdat de brandpunten dan net wat anders liggen. Eerder gebruikte ik daar wel een Nikkor 18-35mm/3.5-4.5 voor.
Laatst gewijzigd door Léon Obers op di apr 26 2011 12:34 pm, 2 keer totaal gewijzigd.

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » di apr 26 2011 12:21 pm

Léon gaat vast al je vragen beantwoorden (EDIT: heeft hij net gedaan :) ). Ik houd het iets algemener. Zoek niet de grenzen van je objectief op, met name niet helemaal uitgezoomd. En niet je diafragma helemaal open of helemaal sluiten.

Waar de te verwachten prestaties optimaal zijn kan je zien door naar de grafieken bij reviews te kijken. Bijvoorbeeld hier. Wat overigens aangeeft dat f5.6 optimaal is voor 17mm wat betreft scherpte...

Maar een stuk achteruit en rond de 24mm uitkomen was zeker beter geweest. Helaas gaat dat niet altijd...

Tom
Forumlid
Forumlid

Bericht door Tom » di apr 26 2011 1:17 pm

Hoe je het ook optisch uitlegt, ik vind de onscherpte echt onacceptabel, en heb dit zelf nog nooit zó erg gehad bij mijn 17-55, helemaal niet op zo'n focusafstand met F/5.6.

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » di apr 26 2011 3:57 pm

Tom schreef:Hoe je het ook optisch uitlegt, ik vind de onscherpte echt onacceptabel, en heb dit zelf nog nooit zó erg gehad bij mijn 17-55, helemaal niet op zo'n focusafstand met F/5.6.
Het lijkt mij inderdaad ook een minder exemplaar.

yellowfish

Bericht door yellowfish » di apr 26 2011 6:48 pm

Absoluut onacceptabel slecht exemplaar.
Diafragma F:8 was beter geweest bij de groepsfoto en ook minder groothoek.
Maar zo slecht heb ik een 17-55 nooit ervaren.
Ding heeft ook nog eens gi-ga last van CA.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » wo apr 27 2011 2:07 am

De foto's nog eens bekeken op mijn desktop PC en vergeleken met foto's die ikzelf enkele jaren geleden heb gemaakt met een gehuurde Nikkor 17-55mm/2.8
Het exemplaar van de TS lijkt (veel) meer last te hebben van beeldveldwelving dan de foto's die ik indertijd maakte. Nu zijn het wel andere soort foto's en afstanden. Maar het karakter van de gemaakte foto's van de TS lijken daarmee toch wel erg veel van af te wijken, met name zoals te zien bij de groepsfoto.

Nu zit ik te denken of er in het gebruik niet een aantal lenselementen zijn ontregeld van de AF-S beweegbare groep lenzen, waardoor het beeld anders wordt gevormd met meer lensfouten tot gevolg.
De TS zou eens bij Nikon Service kunnen informeren, of ontregeling van een aantal lenselementen dit soort verandering van de beeldveldwelving zou kunnen veroorzaken, en of het door hen juist is af te regelen. Hoewel het afregelen door Nikon Service wel eens de nodige vraagtekens kan oproepen als ik nog terugdenk aan de draad hier op het forum van een fotograaf die zijn Nikkor 17-55/.2.8 wilde laten repareren toen die gevallen was en het ding eigenlijk nooit meer echt goed is geworden.
Zie betreffende draad: http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 25&t=29263" onclick="window.open(this.href);return false;

niknack
Clublid
Clublid

Bericht door niknack » wo apr 27 2011 12:09 pm

Leon,

Heb de foto's eerst doorgestuurd naar Nikon Service Hotline. Het volgende antwoord ontvangen waar ik niet veel mee kan:

---------------
In antwoord op uw vraag over de bijgesloten opname gemaakt met het 17-55mm f/2.8G ED-IF AF-S objectief kan ik u het volgende meedelen:

Het onderscheidend vermogen van dit objectief is aan de randen minder dan in het centrum. Met name bij de uiterste (groothoek) brandpuntsafstand van 17mm zal dit verschil onder omstandigheden waarneembaar zijn. Echter uit het door u meegestuurde voorbeeld is niet waar te nemen dat het bij uw objectief buiten de kwaliteitsnormen valt die door Nikon aan dit objectief worden gesteld.

Met vriendelijke groeten,

Frits Smit
Nikon Europa Support
http://www.europe-nikon.com/support" onclick="window.open(this.href);return false;
----------------------

Heb nu de foto's doorgestuurd naar Nikon Service Point in Beverwijk. Tot nu toe zeer goede ervaringen. Ik zal je op de hoogte brengen van hun reactie als deze binnen is.

Iedereen bedankt voor het meedenken.

@ Leon, bedankt voor de links over beeldveldwelving. Ik snap nu wat je met het 'kommetje' bedoeld.

Nik.

Tom
Forumlid
Forumlid

Bericht door Tom » wo apr 27 2011 3:26 pm

niknack schreef:Het onderscheidend vermogen van dit objectief is aan de randen minder dan in het centrum. Met name bij de uiterste (groothoek) brandpuntsafstand van 17mm zal dit verschil onder omstandigheden waarneembaar zijn. Echter uit het door u meegestuurde voorbeeld is niet waar te nemen dat het bij uw objectief buiten de kwaliteitsnormen valt die door Nikon aan dit objectief worden gesteld.

Met vriendelijke groeten,

Frits Smit
Nikon Europa Support
http://www.europe-nikon.com/support" onclick="window.open(this.href);return false;
----------------------
Ik weet niet hoe het met Frits gesteld is, maar de staat van dit objectief, met een adviesprijs van ver boven de 1000 Euro's binnen de kwaliteitsnormen van Nikon laten vallen is echt niet normaal. Zelfs een 18-55 van een paar tientjes presteert stukken beter.

Plaats reactie

Terug naar “Standaardzoom”