Hoi Erik,
Ik ben het niet eens met bovenstaand commentaar over de te gele kleuren. Althans......Ik ervaar het niet zo op mijn scherm. de kleuren zijn warm, iets wat rond half twee in de middag op een dag als vandaag met het gefilterde licht door de bladeren vrij logisch is, naar mijn mening.
Over de foto zelf het volgende.
Je zei zelf al dat je boslandschappen als moeilijk ervaart. Dat klopt! Door de bomen het spreekwoordelijke bos niet meer zien is niet voor niets een gezegde.
Ik denk dat deze foto genoeg ruimte bied voor verbetering. Als er zoveel informatie voorhanden is, dan is het wenselijk om jezelf te dwingen je te beperken tot het wezenlijke. Wat wil je laten zien en hoe breng ik dat over naar de kijker, die.........alleen een twee dimensionale indruk krijgt zonder de emotie van geuren, temperatuur, geluiden etc.....Oftewel alles waar jij wel mee te maken hebt, maar wij.....als kijkers niet.
Om dit te bereiken zal je keuzes moeten maken in wat je wil benadrukken. En hierin ben je naar mijn mening niet helemaal in geslaagd.
Als ik de foto bekijk dan zie ik een paar elementen die opvallen en als hoofdonderwerp hadden kunnen fungeren.
De bomen rijen die symmetrisch de zelfde kant op hellen. ( zeer sterk onderwerp)
De gevallen boom links, die bovenstaande symmetrie onderbreekt.
Nu is er heel veel dode ruimte in de linker onder hoek waar niets gebeurt. Door een verkeerd standpunt is er geen visuele spanning aanwezig.
Door van positie te veranderen en wellicht een tele lens te gebruiken i.p.v. de groothoek (26mm) had je de repeterende vorm van de bomen kunnen vast leggen
met als speelse onderbreking de gevallen boom. (Een groothoek lens vraagt om een voorgrond onderwerp GROOT in beeld!!)
Door gebruik van een tele lens had je automatisch een hoop overbodige informatie weg kunnen laten. De kwaliteit van het reeds aanwezige gefilterde licht
had dan voor een heel sfeervolle foto kunnen zorgen. Tevens denk ik dat het tijdstip van de foto niet het beste is. Zeker in deze tijd met de huidige condities zal vroeg in de ochtend het beste licht aanwezig zijn. Nevel, zacht laag strijklicht en pastel tinten zullen dan de beloning zijn. En helpen je onderwerp nog meer te isoleren.
Conclusie: Het materiaal heb je, de locatie ook en tevens de juiste weersomstandigheden. Maar de keuzes die je maakt zijn bepalend voor een echt goede foto.
De Engelsen hebben een gezegde: "less is more", Dit is een gouden regel, geloof me.En vergeet niet dat wij ( als kijker) slechts kunnen oordelen over de kwaliteit van de foto op basis van wat we zien op het tweedimensionale scherm. Wij worden niet beïnvloed door het "daar" aanwezig zijn, en daarom kan onze beoordeling hierdoor ook niet beïnvloed worden.
Ik hoop dat dit een beetje geholpen heeft, en mocht je nog toelichting wensen....just ask.