Ja, dit ben ik ook wel eens vergeten, maar nu probeer ik gelijk thuis al om die dingetjes in te stellen voordat ik op pad ga. Maar inderdaad, een instelling die je heel snel over het hoofd ziet. Er zou eigenlijk een functie in de camera's moeten komen die de auto-iso uitgzet bij voldoende licht :mrgreen:Onno schreef:Ik was vergeten om de ISO waarde terug te zetten. Stond nog op 500. Beetje dom met die plas licht inderdaad.Ronald-D schreef:Bij F2.8 een sluitertijd van 1/3200 sec. en een iso waarde van 500...... vind ik persoonlijk een klein beetje zonde. Had je de iso beter niet op 200 kunnen zetten met deze weersomstandigheden? (ik weet niet zo 1-2-3 of de D300s een 100 iso heeft)
De D300 kent ISO 200 als laagste setting.
Is deze foto mislukt?
- Ronald-D
- Clublid

- Ervaringsniveau: *
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Re: Is deze foto mislukt?
Met vriendelijke groet, Ronald
Nikon D7000+MB-D11
Tokina 11-16 2.8 AT-X PRO DX
Nikon AF-S 24-70 2.8G ED
Nikon AF-S 300 4.0 ED-IF
Nikon AF-D 50 F/1.8Nikkor AF-S VR 70-300mm f/4.5-5.6G IF-ED
SB700+SB900
AF-ON
Nikon D7000+MB-D11
Tokina 11-16 2.8 AT-X PRO DX
Nikon AF-S 24-70 2.8G ED
Nikon AF-S 300 4.0 ED-IF
Nikon AF-D 50 F/1.8Nikkor AF-S VR 70-300mm f/4.5-5.6G IF-ED
SB700+SB900
AF-ON
- Patrick
- Clublid

- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
De gebruikte ISO waarde is wel het minste van de problemen.
Ik kon ook niet snappen wat nou eigenlijk de bedoeling was van de foto. Ik opperde dat Onno 'm in de selectie gelaten had vanwege het spandoek. Iets beters kon ik niet verzinnen...
Gelukkig overkomt het (bijna?) iedereen wel eens; je maakt een foto die je wel wat vindt hebben... en je blijkt de enige te zijn.
Oh ja, puur op grond van het argument "alleen de fotograaf kan beslissen of de foto mislukt is" tegen stemmen lijkt mij wat flauw.
Ik kon ook niet snappen wat nou eigenlijk de bedoeling was van de foto. Ik opperde dat Onno 'm in de selectie gelaten had vanwege het spandoek. Iets beters kon ik niet verzinnen...
Gelukkig overkomt het (bijna?) iedereen wel eens; je maakt een foto die je wel wat vindt hebben... en je blijkt de enige te zijn.
Oh ja, puur op grond van het argument "alleen de fotograaf kan beslissen of de foto mislukt is" tegen stemmen lijkt mij wat flauw.
-
Bob42
- Forumlid

Sorry, maar ik heb ja gestemd. Ik vind de foto rommelig en pas na lezing van het commentaar begreep ik wat eigenlijk de bedoeling was geweest. Het onderwerp was voor mij bepaald niet duidelijk en ik zou nooit hebben kunnen bedenken dat het meisje centraal stond.
'Misukt ' vind ik eigenlijk een term uit een analoog verleden, toen het nog wel eens gebeurde dat je bij de fotoboer de resultaten van je rolletje doornam en soms de helft meteen kon wegflikkeren wegens te donker/icht/onscherp/verkeerde kleur etc. etc. ..
Met onze moderne spullen gebeurt dat nog maar zelden (of je moet erg je best doen ).
Misschien zou je beter de vraag kunnen stellen : 'is dit een goeie foto ? ' Nee, dit is geen goeie foto
Alleen maar mijn mening, he.
Met onze moderne spullen gebeurt dat nog maar zelden (of je moet erg je best doen ).
Misschien zou je beter de vraag kunnen stellen : 'is dit een goeie foto ? ' Nee, dit is geen goeie foto
http://marcels.webklik.nl/page/homepage" onclick="window.open(this.href);return false;
- Patrick
- Clublid

- Contacteer:
Dus een foto kan niet meer mislukt zijn?Mas schreef:'Misukt ' vind ik eigenlijk een term uit een analoog verleden, toen het nog wel eens gebeurde dat je bij de fotoboer de resultaten van je rolletje doornam en soms de helft meteen kon wegflikkeren wegens te donker/icht/onscherp/verkeerde kleur etc. etc. ..
Misschien zou je beter de vraag kunnen stellen : 'is dit een goeie foto ? ' Nee, dit is geen goeie foto![]()
- Léon Obers
- Forumlid

Dat werkt standaard ook als zodanig. Maar de automatisch gekozen ISO is tevens afhankelijk van het gekozen belichtingsprogramma en bijv. een sluitertijd die je kiest. Kies je zelf een erg korte sluitertijd, en het diafragma staat daarbij reeds vol open, heeft de camera met de gegeven combinatie geen mogelijkheid meer een lage ISO te kiezen.Ronald-D schreef:Er zou eigenlijk een functie in de camera's moeten komen die de auto-iso uitgzet bij voldoende licht :mrgreen:
Vriendelijke groet, Léon Obers
- JBD
- Clublid

- Ervaringsniveau: ****
- Contacteer:
Ik heb nee gestemd. De foto is niet bepaald de allermooiste die ik ooit gezien heb, maar de aandacht waarmee dat kleine meiske naar de zangeres kijkt, doet me wat. Inderdaad met een invulflits was de foto beter tot zijn recht gekomen, maar om deze nu meteen mislukt te noemen???? Ik denk dat je wanneer je dit over kon doen, je een andere belichting zou hebben gekozen.
-
jettiny
- Forumlid

- Ervaringsniveau: ***
- Contacteer:
Voor mij is die mislukt, omdat een sfeerplaat me meteen moet pakken, en dat doet ie niet helaas.
vrgr
Tiny
vrgr
Tiny
-
george013
Wist niet dat het al komkommertijd was zo vlak na koninginnedag.
Heb telkens de neiging mijn bril schoon te maken als ik die foto zie. Is waarschijnlijk niet de bedoeling. En dit is niet als grapje bedoeld maar serieus.
En als ik dat dan toch heb gedaan blijft er niets hangen van de foto. Zit geen sfeer in.
Ja.
Heb het al een keer eerder gevraagd, weet niet meer hoe bij de pol te komen. Gevonden!
George
Heb telkens de neiging mijn bril schoon te maken als ik die foto zie. Is waarschijnlijk niet de bedoeling. En dit is niet als grapje bedoeld maar serieus.
En als ik dat dan toch heb gedaan blijft er niets hangen van de foto. Zit geen sfeer in.
Ja.
Heb het al een keer eerder gevraagd, weet niet meer hoe bij de pol te komen. Gevonden!
George
- Onno
- Clublid

- Contacteer:
Bedankt voor de kritieken. Leuk om te zien dat dit draadje dat ik gestart had om Patrick een beetje te plagen uitloopt op best wel een interessante discussie.
Het oordeel is duidelijk. Meeste stemmen gelden. De foto is bij deze officieel tot prutswerk verklaard.
Dus bij deze; Patrick je hebt gelijk!
Het oordeel is duidelijk. Meeste stemmen gelden. De foto is bij deze officieel tot prutswerk verklaard.
Dus bij deze; Patrick je hebt gelijk!
- JacTrum
- Clublid

Ik vind de foto niet zozeer mislukt, want ik ken de bedoelingen van de maker niet (die heeft wel vaker duistere bedoelingen:-) maar ik vind het geen erg sterke foto. De foto focust nergens op en is ook nergens echt scherp. Als ik hem gemaaklt had (maar ik maak niet zulke slechte foto's:-) dan had ik hem in de prullebak gekieperd.
Nikon D700 / Nikon 1.4/50 / NikonAF-S Nikkor 24-70mm 2.8 G ED / Nikon AF-S Nikkor 70-200mm 2.8GII / Micro Nikkor 2.8/105G ED / Nikon Speedlight SB910
-
Frederix
Ik vind deze foto mislukt. Er zit totaal geen structuur in, het is een rommeltje. Dan heb ik nog niet eens naar de technische kant van de foto gekeken.