nieuw: D7000
- Johan1025
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Re: nieuw: D7000
Flippie............................?
Hoe tevreden ben jij over de prestaties t.a.v. de D700 die jij ook hebt ?
Puur uit nieuwsgierigheid en hoef ook geen wetenschappelijk betoog en/of een ellenlange discussie!!!!!
Op schaal van 1 tot 10 bedoel ik zo ongeveer.
M.vr.gr.
Puur uit nieuwsgierigheid en hoef ook geen wetenschappelijk betoog en/of een ellenlange discussie!!!!!
M.vr.gr.
Fuji X Pro - 3 en divers glas :)
M.vr.gr.Johan1025
M.vr.gr.Johan1025
- André
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Nog geen idee, hij zit nog in de doos, de accu hangt aan het stroom, ik ga morgen en van het weekend wel eens stoeien.Johan1025 schreef:Flippie............................?
M.vr.gr.
Fujifilm X-T1 systeemcamera, XF 18-55, XF 55-200, XF 35, XF 56, EF-42 Flitser, VG-XT1 Grip
Verlanglijstje : XF 10-24, XF 23, Donaties zijn nog steeds van harte welkom.
Verlanglijstje : XF 10-24, XF 23, Donaties zijn nog steeds van harte welkom.
- Johan1025
- Forumlid
Ah..............................
Nou dan duurt het nog wel even............................... succes alvast !!!
Nou dan duurt het nog wel even............................... succes alvast !!!
M.vr.gr.Johan1025
M.vr.gr.Johan1025
Hallo ik ben nieuw op NCN en ik zal me ook nog voorstellen. Maar ik heb een D7000 besteld en nu ga ik twijfelen na het lezen van verschillende reacties hier op het forum. Was het een goeie keus?
Ik had hiervoor een Sony a550 maar ik wilde wat hoger om uiteindelijk een FF erbij te kopen. Ben nu nog amateur maar vind fotografie erg leuk.
Groetjes Aldrik
Ik had hiervoor een Sony a550 maar ik wilde wat hoger om uiteindelijk een FF erbij te kopen. Ben nu nog amateur maar vind fotografie erg leuk.
Groetjes Aldrik
- Johan1025
- Forumlid
Hoi Aldrik,
Ik ben er erg BLIJ mee..............................
Ik ben er erg BLIJ mee..............................
M.vr.gr.Johan1025
M.vr.gr.Johan1025
@ Aldrik: hier ook erg blij met de D7000...!
- Eeuw
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
- Contacteer:
Mijn D7000 is geweldig, valt echt totaal niets op aan te merken. Véél beter en fijner werken dan de D70 en D200 die ik hiervoor had.
Heel veel plezier ermee, fantastische keuze!
Overdrijf ik nou?
Nee, ik geloof toch van niet.
Heel veel plezier ermee, fantastische keuze!
Overdrijf ik nou?
Nee, ik geloof toch van niet.

*´¨ )
¸.•´¸.•´¨) ¸.•*¨)
(¸.•´ (¸.•´ (¸.•*´¯`*•>
There are two kinds of photographers: those who make pictures, and those who talk about it.
¸.•´¸.•´¨) ¸.•*¨)
(¸.•´ (¸.•´ (¸.•*´¯`*•>
There are two kinds of photographers: those who make pictures, and those who talk about it.
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
Auch sehr zufrieden.
- Ronald-D
- Clublid
- Ervaringsniveau: *
Hoi Aldrik, van harte welkom hier.
Zelf ben ik ook erg tevreden met de D7000.
Als je je camera binnen hebt, geef ik je als tip om niet tot in den treure je camera te gaan testen.....testfoto's op scherpte e.d. en daarna te gaan pixelpeepen om de foto's te gaan beoordelen. (100% en meer inzoomen)
Dat foto's er dan wat onscherper eruit kunnen zien, en waarom dat kan zijn, staat uitvoerig in dit topic beschreven.
Houdt ook in je achterhoofd voor wat je het toestel gaat gebruiken. Ben je pro, en krijg je opdrachten om superformaat afdrukken te laten maken, of ben je net zoals ik iemand die het voor hobby doet, en af en toe normale afdrukken laat maken of een fotoboek..... in dat laatste geval zou ik als ik jou was me helemaal geen zorgen maken.
Lees ook eens de volgende topics door op dppreview, misschien ook wel interessant. Deze topics zijn van Ray Soares, en gaat over instellingen van de D7000.
Let op, het is veel leeswerk, maar persoonlijk vind ik het hele interessante topics, en wie weet helpen ze jou ook wel.
Als je ze zelf ook wat vindt, raad ik je aan om de links bij je favorieten toe te voegen.
Deze,
Deze (het vervolg op de vorige)
Deze, gaat een beetje om hetzelfde onderwerp
En deze....excel bestand van settings
Alvast veel plezier gewenst met je D7000!
Zelf ben ik ook erg tevreden met de D7000.
Als je je camera binnen hebt, geef ik je als tip om niet tot in den treure je camera te gaan testen.....testfoto's op scherpte e.d. en daarna te gaan pixelpeepen om de foto's te gaan beoordelen. (100% en meer inzoomen)
Dat foto's er dan wat onscherper eruit kunnen zien, en waarom dat kan zijn, staat uitvoerig in dit topic beschreven.
Houdt ook in je achterhoofd voor wat je het toestel gaat gebruiken. Ben je pro, en krijg je opdrachten om superformaat afdrukken te laten maken, of ben je net zoals ik iemand die het voor hobby doet, en af en toe normale afdrukken laat maken of een fotoboek..... in dat laatste geval zou ik als ik jou was me helemaal geen zorgen maken.
Lees ook eens de volgende topics door op dppreview, misschien ook wel interessant. Deze topics zijn van Ray Soares, en gaat over instellingen van de D7000.
Let op, het is veel leeswerk, maar persoonlijk vind ik het hele interessante topics, en wie weet helpen ze jou ook wel.
Als je ze zelf ook wat vindt, raad ik je aan om de links bij je favorieten toe te voegen.
Deze,
Deze (het vervolg op de vorige)
Deze, gaat een beetje om hetzelfde onderwerp
En deze....excel bestand van settings
Alvast veel plezier gewenst met je D7000!

Met vriendelijke groet, Ronald
Nikon D7000+MB-D11
Tokina 11-16 2.8 AT-X PRO DX
Nikon AF-S 24-70 2.8G ED
Nikon AF-S 300 4.0 ED-IF
Nikon AF-D 50 F/1.8Nikkor AF-S VR 70-300mm f/4.5-5.6G IF-ED
SB700+SB900
AF-ON
Nikon D7000+MB-D11
Tokina 11-16 2.8 AT-X PRO DX
Nikon AF-S 24-70 2.8G ED
Nikon AF-S 300 4.0 ED-IF
Nikon AF-D 50 F/1.8Nikkor AF-S VR 70-300mm f/4.5-5.6G IF-ED
SB700+SB900
AF-ON
-
- Forumlid
@ Aldrik:
D7000 is een dijk van een camera. Om ermee te werken is het echter van ABSOLUUT belang de gebruiksaanwijzing goed door te nemen, en veel, nee héél véél te oefenen.
Ik fotografeer al 5 decennia, waarvan 4 met éénoog reflexen, en een jaar of 4 met digitaal, en liep tegen diverse dingen aan die bij de D7000 net even anders werken als je dan verwacht. Na zo'n 1000 foto's begon het genieten.........
D7000 is een dijk van een camera. Om ermee te werken is het echter van ABSOLUUT belang de gebruiksaanwijzing goed door te nemen, en veel, nee héél véél te oefenen.
Ik fotografeer al 5 decennia, waarvan 4 met éénoog reflexen, en een jaar of 4 met digitaal, en liep tegen diverse dingen aan die bij de D7000 net even anders werken als je dan verwacht. Na zo'n 1000 foto's begon het genieten.........
D7000 met MB-D11, 16-85, micro Nikkor 2,8 105, 35-1.8, 70-300, 50-1.8, en Tokina 10-17 en 12-24, benevens 2 SB600
en nog F801s met glaasjes.
- Zwarte
- Forumlid
- Contacteer:
Waar liep je zoal tegenaan Paul. Zeker ook leerzaam voor anderen, deze anderen en ook ik kunnen waarschijnlijk veel leren van jou ervaring.Paulus van Aken schreef:@ Aldrik:
-
- Forumlid
Diverse dingen zijn nogal drastisch veranderd (verbeterd noemt men het, wat ik niet altijd kan beamen). Vooral de scherpstelling is, komende van de F801 en de D80 niet echt een verbetering, het centrale scherpstelpunt (en dat wordt dor de meeste ouwe rotten gebruikt) is wel heel erg klein geworden, waardoor het voor mij soms lastig werd om de boel scherp te krijgen. Ook de camera zelf heeft er duidelijk vaak moeite mee, vooral als het wat donkerder wordt, terwijl de 7000 juist door velen wordt aangeschaft voor de mogelijkheden om met bestaand licht te werken. E.e.a. is wel op te vangen door met lichtsterke objectieven te werken, maar dat impliceert dan weer dat je vaak moet wisselen.....
De 16 Mp wordt ook door velen met gejubel genoemd, en het is natuurlijk fijn dat je een A3+ afdruk kunt realiseren met 300 DPI, maar hoe vaak doe je dat? Het kost echter wel erg veel tijd om ze te verwerken (werk altijd in NEF).
Daar tegenover staan een heleboel dingen die ik wél geweldig vind: de mechanisch in te stellen bediening van de opname stand (enkelbeeld, continubeeld, afstandbediening etc. ), de mogelijkheid om mijn oude AF en AF-D objectieven te gebruiken met de diafragma ring, en inderdaad de grote gevoeligheid.
Waar je echter weer die gebruiksaanwijzing goed op moet naslaan, zijn de menu's, er zitten echt ongelofelijk veel mogelijkheden in, en gelukkig kun je de voor jou persoonlijk belangrijkste fijn groeperen. Heb zelf b.v. active D-lightning, batterij indicatie, flitser instelling en nog een paar dingen waar je anders veel te lang voor moet bladeren in een persoonlijk menu gezet, werkt prettig.
In eerste instantie schrok ik bij het in gebruik nemen van deze bak. De D80 die ik hiervoor had, kon ik uit de doos gelijk 99% goede platen schieten, en mijn niet zo ervaren dochter, die hem nu heeft, idem. De D7000 heeft echter meer haken en ogen, maar eenmaal goed geoefend, maak je er de mooiste foto's mee!
De 16 Mp wordt ook door velen met gejubel genoemd, en het is natuurlijk fijn dat je een A3+ afdruk kunt realiseren met 300 DPI, maar hoe vaak doe je dat? Het kost echter wel erg veel tijd om ze te verwerken (werk altijd in NEF).
Daar tegenover staan een heleboel dingen die ik wél geweldig vind: de mechanisch in te stellen bediening van de opname stand (enkelbeeld, continubeeld, afstandbediening etc. ), de mogelijkheid om mijn oude AF en AF-D objectieven te gebruiken met de diafragma ring, en inderdaad de grote gevoeligheid.
Waar je echter weer die gebruiksaanwijzing goed op moet naslaan, zijn de menu's, er zitten echt ongelofelijk veel mogelijkheden in, en gelukkig kun je de voor jou persoonlijk belangrijkste fijn groeperen. Heb zelf b.v. active D-lightning, batterij indicatie, flitser instelling en nog een paar dingen waar je anders veel te lang voor moet bladeren in een persoonlijk menu gezet, werkt prettig.
In eerste instantie schrok ik bij het in gebruik nemen van deze bak. De D80 die ik hiervoor had, kon ik uit de doos gelijk 99% goede platen schieten, en mijn niet zo ervaren dochter, die hem nu heeft, idem. De D7000 heeft echter meer haken en ogen, maar eenmaal goed geoefend, maak je er de mooiste foto's mee!
D7000 met MB-D11, 16-85, micro Nikkor 2,8 105, 35-1.8, 70-300, 50-1.8, en Tokina 10-17 en 12-24, benevens 2 SB600
Hallo heb hem inmiddels binnen, en moet er erg aan wennen
Maar goed heb een paar foto's gemaakt en ben er achter gekomen dat de 18-105mm lens die er bij zit niet echt geweldige macro foto's neemt, want als ik inzoom op de foto wordt het vaag en pixel achtig dus ik neem aan dat dat aan de lens ligt, kan me niet voorstellen dat het aan de camera zal liggen.
En inderdaad ik ben eigenlijk overrompeld door de menu's pfff komt geen eind aan en het boekwerk wat er bij zit
lol, maar het is nogal een overgang van Sony naar Nikon, bij Sony camera's is het uit de doos een plaatjes schieten, en hier vergt het een beetje kennis van de fotograaf.
Ik hoop eerlijk gezegd dat als ik een micro lens aanschaf de macro's haarscherp zullen zijn.
Groet Aldrik

Maar goed heb een paar foto's gemaakt en ben er achter gekomen dat de 18-105mm lens die er bij zit niet echt geweldige macro foto's neemt, want als ik inzoom op de foto wordt het vaag en pixel achtig dus ik neem aan dat dat aan de lens ligt, kan me niet voorstellen dat het aan de camera zal liggen.
En inderdaad ik ben eigenlijk overrompeld door de menu's pfff komt geen eind aan en het boekwerk wat er bij zit

Ik hoop eerlijk gezegd dat als ik een micro lens aanschaf de macro's haarscherp zullen zijn.
Groet Aldrik
-
- Forumlid
Zwarte schreef:Waar liep je zoal tegenaan Paul. Zeker ook leerzaam voor anderen, deze anderen en ook ik kunnen waarschijnlijk veel leren van jou ervaring.Paulus van Aken schreef:@ Aldrik:
Wat op zich ook een heel belangrijk punt is, is de AF fine Tuning, ik heb geen lens die zonder kan, en op de D90 had ik daar geen last van.
Daar moet je echt tijd en energie insteken, met behulp van een focus chart en daarna veel buiten en binnenopnamen.
Ik heb ze nu allemaal goed en maak scherpe foto's.
Verder is het raadzaam om in vele omstandigheden met de diverse AF instellingen te expirimenteren, het werkt zo anders als voorgaande camera's, je moet het eerst door hebben willen de foto's in focus zijn. En ja het blijft electronica de AF zit er wel eens naast.
Ook oppassen als het heel helder is gebruik compensatie of meet anders, als je het eenmaal doorhebt zijn ook je snapshots prima.
Zo uit de doos fotograferen kan best tegenvallen.
En fotografeer als het even kan in RAW, de bewerking in de camera is niet echt geweldig, gebruik de software op je PC om alles eruit te halen.
En zo zijn er nog wel meer dingetjes die je in de praktijk tegenkomt.
Ben je een perfectionist gebruik dan de 14 bits omzetting. In snelheid scheelt het niks je bestanden worden alleen groter. Gebruik bij actiefotografie een razendsnelle SD kaart 45Mb/s
Je buffer is dan behoorlijk snel weer leeg, ik haal 10 opnamen voordat het traag wordt.
En last but not least, deze camera komt het best tot zijn recht met echt goede lenzen.
- Franklin
- Clublid
@Aldrik:Aldrik schreef:
Groet Aldrik
Deze is met de D7000 gemaakt met de Nikkor 105mm Micro erop. Voor mij is deze combinatie topklasse.

D850; D500; MB-D18; MB-D17; AF-S 14-24/2.8, AF-S 24-70/2.8; AF-S 70-200/2.8; AF-S 200-500/5.6E ED VR; AF-S 105/2.8 Micro; AF-D 50/1.8: AF-D 85/1.8; PC Nikkor 35/2.8; TC-14E III; SB-900; Nikon 1: 1J4; 10-30/3.5-5.6; FT-1