Die AF finetuning is inderdaad ook zoiets: ik heb een aantal Nikkors en 2 Tokina lenzen, en met deze geen AF problemen. Ik heb ook (uit m'n analoge tijd) een Sigma 90mm macro lens, die ik met behulp van de finetuning moet aanpassen, wat maar net lukt, en ik had bij de 7000 in eerste instantie een Sigma 17-70 2.8-4, die ik zelfs met de finetuning op max niet scherp kreeg. Is dus inderdaad van belang DE goede objectieven te gebruiken. Waarschijnlijk dus Nikkors, wat je soms wel even een rib uit je lijf kan kosten. (wil zo graag een 17-55 2.8........)JanR schreef:Zwarte schreef:
Wat op zich ook een heel belangrijk punt is, is de AF fine Tuning, ik heb geen lens die zonder kan, en op de D90 had ik daar geen last van.
Daar moet je echt tijd en energie insteken, met behulp van een focus chart en daarna veel buiten en binnenopnamen.
Ik heb ze nu allemaal goed en maak scherpe foto's.
Verder is het raadzaam om in vele omstandigheden met de diverse AF instellingen te expirimenteren, het werkt zo anders als voorgaande camera's, je moet het eerst door hebben willen de foto's in focus zijn. En ja het blijft electronica de AF zit er wel eens naast.
Ook oppassen als het heel helder is gebruik compensatie of meet anders, als je het eenmaal doorhebt zijn ook je snapshots prima.
Zo uit de doos fotograferen kan best tegenvallen.
En fotografeer als het even kan in RAW, de bewerking in de camera is niet echt geweldig, gebruik de software op je PC om alles eruit te halen.
En zo zijn er nog wel meer dingetjes die je in de praktijk tegenkomt.
Ben je een perfectionist gebruik dan de 14 bits omzetting. In snelheid scheelt het niks je bestanden worden alleen groter. Gebruik bij actiefotografie een razendsnelle SD kaart 45Mb/s
Je buffer is dan behoorlijk snel weer leeg, ik haal 10 opnamen voordat het traag wordt.
En last but not least, deze camera komt het best tot zijn recht met echt goede lenzen.
Doe trouwens ook alles in NEF, 14 bit compressie zonder verlies, maar omdat ik nog op de "ouderwetse " manier fotografeer (eerst kijken, dan beeld bepalen en voorbereiden, dan pas schieten) hoef ik niet die dure 45Mb/sec kaartjes te gebruiken, heb gewoon ADATA kaartjes van 4, hooguit 8 Gb erin zitten (ongeveer 105 opnames per Gb, voor mij voldoende) en die laat ik daarna als backup in m'n lichte kamer.