1.

2.

3.

4.

5.

6.

7.

8.

Thanx! Klopt, er waren een heleboel deftig mensen met een of andere glamour-fotoshoot bezig, die dames stonden daar zo mooi, dus ik kon het niet laten even een fotootje mee te pikkenhela1 schreef:Foto 4: PRACHTIG !!!
Hier zit vast een verhaal achter.......?
Gr. Henny

Ja dat doe ik eigenlijk altijd zo ongeveer, t is wel scherp ja, ik pas wel op dat er geen witte randjes ed ontstaan. Ik maak ze 1200 px aan de lange zijde en geef ze een onscherp masker van 115%, 0,7 pixels en drempel van uhm 2 ofzo, misschien kan die drempel iets hoger, eerst zette ik die altijd op 0 en snap nu pas een beetje hoe dat werkt, wellicht kan dat nog iets hoger?Jolanda schreef:Allemaal eens met bovenstaande op één dingetje na: ik vind de verscherping iets té.
Die avondopname in de winkelstraat waarop die hond zo mooi stil blijft staan, is mijn favoriet.
Jolanda

Duidelijk, bedankt voor de toelichting. Analoge look is goed gelukt, mag iets minder scherp inderdaad. Ik zou de drempel in PS eens op 4 zetten.Boldey schreef:Eigenlijk best simpel, de NEFs gaan zonder bewerking via Lightroom naar Photoshop, daar maak ik 1 curves-laag, met een S-curve in het zwart (RGB), het rood iets lichter (boogje), blauw een S-curve en het groen ook. Verder wat vignettering waar nodig via lenscorrectie, of met de hand in een extra laag. En soms een heel klein beetje vervagen om het wat zachter te maken, zodat felle lichten wat mistig worden, zoals de lucht in foto 5. Eigenlijk om een poging te doen het wat analoog te laten lijken en minder vlak. En zodat de schaduwen wat blauwer worden en de rest warmer. En als laatste verkleinen en verscherpen met onscherp masker. En alle instellingen opslaan als preset, anders kost t wel heel veel tijd allemaal!
Eigenlijk doen plugins als Alien Skin en Nik Color Effects dat ook, die veranderen de curven en voegen vignettering en ruis enz toe om dat te krijgen, ook heel mooi, maar 250 euro voor een plugin die alleen maar aanpassingslagen gebruiken die photoshop al heeft vind ik wat prijzig, en ik zou daar maar een paar presets van gebruiken. Ik kijk er wel stiekem een beetje de kunst van af hoor, en dan lekker zelf tweaken.