Welk grijsfilter is aan te raden?

Discussies over filters

Onderwerp:

Welk grijsfilter is aan te raden?

Berichtdoor Marleen » ma mei 23 2011 8:34 pm

Sinds kort ben ik op dit Nikon forum aangemeld en zit nu al een paar weken te twijfelen, zoeken en rekenen. Het gaat om 3 soorten grijsfilters waar tussen ik wil kiezen.
Ik kom er alleen niet uit en vraag dus jullie hulp/ervaring in deze.

Ik werk met een geleende Hoya ND8. Helaas gaat die deze week terug naar de eigenaar. Ik heb dus wel wat ervaring met grijsfilters.
Overdag, met de opgedraaide pol.filter erbij, kan ik best aardig het water van een zee sluierachtig maken. Ik zit dan wel op iso 50, f18/20. Niet de meest aan te raden instellingen dus.
Het lukt dan net om ong. een sluitertijd van 3 of 4 sec. te krijgen. Zie de foto's op mijn website...
Groot voordeel vind ik wel dat je nog door je zoeker heen kunt kijken, wat het gebruik wel aangenaam maakt.

Ik twijfel tussen de volgende filters:

LWC nd500 (deze verloopt tussen de 2 en 8 stops)
Hoya nd400 (-9 stops) is moeilijk te krijgen overigens
B&W nd106 (-6 stops) ook niet overal verkrijgbaar.

Ik heb de discussies over grijsfilters wel gelezen hier op het forum, maar heb er nog niet uit kunnen halen welke nu aan te raden is.
Ook ervaring van mensen die de LCW hebben stel ik zeer op prijs. Ik las wel iets over dat de autofocus niet goed of niet werkt. Maar dat is dan natuurlijk in samenhang met de donkerste stand
waar je niets doorheen kan zien.

Alvast hartelijk dank voor iedereen die de moeite neemt mij hiermee te helpen..

Marleen
Marleen



Onderwerp:

Re: Welk grijsfilter is aan te raden?

Berichtdoor gijs sandberg » ma mei 23 2011 9:00 pm

Beste Marleen,

Over AF: reken er maar op dat AF in de kamera niet wil werken, als een filter veel licht tegenhoudt blijft er te weinig over om scherp te stellen.
Voor dat soort excercities kan je het beste handmatig scherpstellen.

Nikon maakte in het verleden ND (Grijs) filters in de sterktes 1,2 en veel stops (ND4,8,400).
De huidige prijsllijst ontbeert deze hulpmiddelen.

Het trucje met twee polarisatiefilters ken ik, maar ieder extra filter beinvloedt het optische resultaat, dus : leuk voor een experiment, niet om scherpe foto's mee te maken.

Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6818


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Welk grijsfilter is aan te raden?

Berichtdoor emdeklerk » ma mei 23 2011 9:17 pm

Nooit meerdere filters op elkaar schroeven.
Voor redelijke prijzen en voor zover ik weet uitstekende kwaliteit kun je even op de site van Filterberg kijken.

http://www.filterberg.de/532109983509e7f08/index.php
Gebruikersavatar
emdeklerk

Forumlid
Berichten: 5075


Locatie: Rijswijk

Onderwerp:

Re: Welk grijsfilter is aan te raden?

Berichtdoor Hans Braakhuis » di mei 24 2011 8:22 am

Ik ben een fan van Filterberg, loop altijd bij hem langs op de beurs in Houten. Veel verloopringetjes liggen er zodat je meestal wel een bijzonder objectief passend kunt krijgen op je camera.
Ben geen fan van de ND filters van Heliopan. Ze zijn niet neutraal in kleur.

Mijn ervaringen met ND filters staan hier beschreven:
http://home.kpn.nl/braak117/filters.pdf
En binnenkort ga ik eens aan de gang met zo'n instelbaar filter.

Afbeelding
gemaakt met een B+W 10 keer
Gebruikersavatar
Hans Braakhuis

Forumlid
Berichten: 6051


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Welk grijsfilter is aan te raden?

Berichtdoor Marleen » di mei 24 2011 5:33 pm

Ehm ja, ik weet het ... nooit twee filters op elkaar schroeven... :roll: Maar nood breekt wet en ik moest gewoon minder licht binnen krijgen.
Let er altijd wel goed op dat ze echt losjes zitten hoor...

Ik ga je link eens bekijken Hans. Hoop dat ik er wat info uit kan halen. Hoop dat er trouwens nog iemand is die de LCW filters heeft uitgeprobeerd,
maar ik ben zeer benieuwd naar jouw bevindingen Hans!

Foto ziet er goed uit. Zonder filter had je waarschijnlijk een heel uitgebeten lucht gehad. Heb je ook voorbeelden met water?

Heb ook naar de link van Filterberg gekeken, maar het lijkt of ze zo weinig in huis hebben. En wat moet ik me voorstellen bij een 0,6 of 0,9 grijsfilter?
Ik weet niet hoeveel stops licht die wegnemen. Als iemand daar antwoord op heeft, graag...

Verder iemand nog ervaringen met de B&W106?? Of Hoya ND400?
Marleen



Onderwerp:

Re: Welk grijsfilter is aan te raden?

Berichtdoor weimaraner » di mei 24 2011 9:52 pm

Over AF: reken er maar op dat AF in de kamera niet wil werken, als een filter veel licht tegenhoudt blijft er te weinig over om scherp te stellen.
Voor dat soort excercities kan je het beste handmatig scherpstellen.


Ben bang dat dat wel eens moeilijk kan worden. Een filter dat 9 of 10 stops licht tegenhoudt is echt heel erg donker en ook handmatig scherpstellen kun je dus vergeten - je ziet immers niets. Ik gebruik zelf de B&W ND110 en dat is dus gewoon zonder filter de compositie maken en scherpstellen (handmatig of met AF) en daarna pas het filter erop. Oh ja, en niet vergeten voor je de ontspanknop indrukt de AF uit te zetten anders gaat de AF alsnog zoeken en kun je weer opnieuw beginnen ...
Gebruikersavatar
weimaraner

Clublid
Berichten: 2294


Locatie: Alblasserwaard
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Welk grijsfilter is aan te raden?

Berichtdoor Marleen » wo mei 25 2011 8:32 pm

Hmm, dat wordt nog eens goed uitproberen als ik weet welke filter ik ga kopen. Maar eenmaal gedaan lijkt het me ook weer niet echt moeilijk.
Heb gelezen dat je die verstelbare LCW fader niet tot het max. kunt draaien. Je zou moeten blijven steken op -7,5 stop, anders komt er een zwart kruis in je beeld.
Het lijkt me dat je misschien nog net door -6 of -7 stops kunt heen kijken. Afhankelijk natuurlijk wel met welk weer en op welk tijdstip je bezig bent.
Marleen



Onderwerp:

Re: Welk grijsfilter is aan te raden?

Berichtdoor Marleen » vr jun 03 2011 11:16 pm

Dank iedereen voor de feedback! Vandaag heb ik de knoop doorgehakt en de LCW fader gekocht bij Kamera-Express.
Ik heb heel benieuwd hoe het gaat werken en vooral hoe de resultaten zijn.

Nogmaals dank aan degene die mij respons hebben gegeven...

Marleen
Marleen



Onderwerp:

Re: Welk grijsfilter is aan te raden?

Berichtdoor weimaraner » vr jun 03 2011 11:57 pm

Succes ermee! En we zien de resultaten wel voorbij komen.

Nu moeten we echt een keer op pad naar de kust. :)
Gebruikersavatar
weimaraner

Clublid
Berichten: 2294


Locatie: Alblasserwaard
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Welk grijsfilter is aan te raden?

Berichtdoor MarileenK » za jun 04 2011 11:20 am

Hoi bijna naamgenoot! Ik heb pas geleden ook de LCW fader gekocht. Binnenkort maar eens gaan uitproberen. Ben ook erg benieuwd naar jouw resultaten.
MarileenK

Forumlid
Berichten: 886


Locatie: Houten
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Welk grijsfilter is aan te raden?

Berichtdoor Marleen » ma jun 06 2011 9:28 pm

Ben inderdaad heel benieuwd naar de resultaten. En Raoul, we moeten echt snel eens gaan!

Succes met je nd-filter Marileen. Ook ik ben benieuwd naar je resultaten. Zet je ze op je website? Ga nu trouwens ook even
kijken. Ik zie nl. dat je een website heb. Altijd benieuwd naar andermans foto's...

Groetjes,

Marleen
Marleen



Onderwerp:

Re: Welk grijsfilter is aan te raden?

Berichtdoor MarileenK » ma jun 06 2011 9:56 pm

Heb 'm van t weekend toevallig voor de eerste keer gebruikt ( http://kolley.nl/?p=1971 )

Langs de kust zou het zeker interessante resultaten moeten opleveren.
MarileenK

Forumlid
Berichten: 886


Locatie: Houten
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Welk grijsfilter is aan te raden?

Berichtdoor Marleen » wo jun 08 2011 11:00 pm

Ziet er goed uit Marileen! Mooi glad water. Weet je nog hoeveel stops licht je hebt weggenomen en hoe je instellingen waren?
Ik ben er helaas nog niet toe gekomen. Maar het kriebelt verschrikkelijk... :wink2:

Moet ook nog m'n nieuwe strobistfilters nog uitproberen, dus nog 'werk' genoeg. Maar zodra ik hem gebruikt heb en ze zijn goed gelukt
zet ik ze op mijn website.

Maar je website ziet er goed uit overigens. Mooie foto's. Heb je erover nagedacht om de foto's in categorieën in te delen? Misschien wordt het dan
wat overzichtelijker. Maar ik wijd hier niet verder over uit. Gaat natuurlijk niet meer over de nd-filter. Krijg ik straks op m'n ... :?

Groetjes weer,

Marleen
Marleen



Onderwerp:

Re: Welk grijsfilter is aan te raden?

Berichtdoor chrisje » ma jul 04 2011 11:26 am

Marleen schreef:Dank iedereen voor de feedback! Vandaag heb ik de knoop doorgehakt en de LCW fader gekocht bij Kamera-Express.
Ik heb heel benieuwd hoe het gaat werken en vooral hoe de resultaten zijn.

Nogmaals dank aan degene die mij respons hebben gegeven...

Marleen

Marleen zijn er alle foto's en ervaringen beschikbaar over de LCW fader . Ik ben ook van plan om zo'n filter aan te schaffen .
NIKON D80 18-135MM 50MM f1,8 70-300VR SB600

http://www.flickr.com/photos/christianvorstenbosch/
Gebruikersavatar
chrisje

Forumlid
Berichten: 114


Locatie: Asten
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Welk grijsfilter is aan te raden?

Berichtdoor MarileenK » wo jul 06 2011 8:09 pm

Inmiddels heb ik het filter voor een tweede keer gebruikt. Resultaat: http://kolley.nl/?p=2336
Afbeelding
Ervaring: met de hand instellen, op statief. Dus niet de lichtmeting van de camera gebruiken
MarileenK

Forumlid
Berichten: 886


Locatie: Houten
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:


Terug naar “Filters”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten