macro fotografie reverse lens

Discussies over macro/micro objectieven

Onderwerp:

macro fotografie reverse lens

Berichtdoor DB73 » wo mei 25 2011 11:41 am

Beste leden,

Wie kent het werk van Thomas Shahan? http://www.ThomasShahan.com Zie hier zijn werk: http://www.youtube.com/watch?v=wqRn3at0H60
Hij maakt echt de mooiste micro/macro foto's. Ik ben zelf ook al een tijdje bezig om "bugs" te fotograferen.
Ik maak gebruik van een Sigma 180 mm macro lens, maar helaas gaat deze maximaal tot 1:1 vergroting en dat is veelal niet voldoende.
Alleen Canon schijnt een hoogwaardige 1:5 lens in het assortiment te hebben.

Maar goed, volgens de beste man Thomas Shahan heb je geen heel dure apparatuur nodig. Een omgekeerde lens en een set extention tubes is voldoende.
Nu heb ik om deze reden een set tubes aangeschaft en een omkeerring. Dat past allemaal prima. Ik gebruik hiervoor mijn lens (omgekeerd) van 28mm f2.8 D op een Nikon D700.

Ik ben begonnen met het fotograferen van een aantal vaste objecten. Een blaadje, grassprietje enz. Thomas geeft aan meestal geen gebruik te maken van focus stacking. Helaas reageert Thomas niet op informatie van mensen op youtube dus qua technische info wordt ik hier niet veel wijzer van.

Het valt me op dat er bij gebruik van een omgekeerde lens een heel klein DOF is. Zo klein dat je echt op de 1/2 mm moet focussen.
Ik krijg mijn onderwerp wel scherp, maar slechts een heel beperkt deel. En dan moet er geen zuchtje wind staan.
Het resultaat staat in geen vergelijk met de afbeeldingen die Thomas maakt.

Ik ben realistisch genoeg om te beseffen dat je "niet even" zulke foto's schiet. Dat duurt uren,dagen. Observeren, proberen en honderden foto's maken.
Echter de basis moet goed zijn. Zo ben ik heel benieuwd hoe Thomas een goed DOF krijgt. Zet hij dan zijn diafragma ring op f8 of f16 of maximaal? Vanwege het ontbreken van de intelligentie van de camera (de lens is niet elektronisch gekoppeld) moet je zelf je AF, A en S en flits regelen. Daar komt wel wat bij kijken.

Het zou leuk zijn als iemand hier ervaring mee heeft en me wat tips kan geven. Dus geen discussie en foto's over allerlei andere macro lensen, maar specifiek het gebruik van een omgekeerde lens i.c.m. tubes. Volgens de tabellen van Nikon kun je met een omgekeerde 28mm f2.8 lens een vergroting halen van 2.0 x. Met tussenringen nog meer. Zie hier een tabel voor de vergrotingen. http://forum.belgiumdigital.com/f36/uit ... 45068.html

Lens instellen op "infinity" wil dat zeggen grootste F waarde?

Graag jullie advies.

David
Nikon D800, AF-S 70-200mm f/2.8 VRII, AF-S 24-70mm f/2.8, Sigma EX macro - 180 mm f/3.5, Nikon 28mm f/2.8D, SB-900, SB-28, BR-2A, TC-20EIII, Kirk macro flash beugel, Giotto MTL-8360B + GTMH-1300-652, Pocketwizard TT5 & TT1, Sekonic L-758DR
DB73

Forumlid
Berichten: 25


Locatie: Hoofddorp

Onderwerp:

Re: macro fotografie reverse lens

Berichtdoor NIKON-187 » wo mei 25 2011 11:53 am

Bij macro opnames gebruikte ik altijd een diafragma tussen de F8 en F16
omdat je beperkte scherpte-diepte hebt en toch zoveel mogelijk scherp op de foto wilt hebben.
Ik denk dat het met je lens omgedraaid niet veel anders is.

Lens op infinity, dan staat hij op het platte achtje op de focusschaal van de lens.
Afbeelding

greetz Sander
Nikon D300 + SB700
AF 50mm f1.8
AF-S DX 16-85mm f3,5-5,6G ED VR
AF-S 28-300mm f3.5-5.6G ED VR
AF-S 70-300mm f4,5-5,6G IF-ED VR
Cullmann Magnesit 525M + Nanomax 200T
Meer tassen als gear
Gebruikersavatar
NIKON-187

Forumlid
Berichten: 246


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: macro fotografie reverse lens

Berichtdoor DB73 » wo mei 25 2011 11:21 pm

Hoi Sander,

Dank voor je aanvulling. Ik heb vandaag wat kleine stapjes gemaakt. Het blijft een opgave om met zo'n
kleine DOF de "bugs" scherp te krijgen. Oefening baart kunt moet je maar denken.

Ik denk dat ik toch ga voor de grootste scherptediepte aangezien de vergroting zo hoog is dat ik toch
al een volledig blurry achtergrond heb. Ook moet ik met een flitser met softbox gaan werken. Echter ik
wacht nog op de kirk flitsbeugel. Het lukt dus wel om soortgelijke beelden te schieten zoals Thomas Shahan.
De kwaliteit ervan is nog niet de helft van zijn werk, maar goed ik ben net begonnen. Vooral het handmatig scherpstellen
door zo'n omgekeerde 28mm lens valt niet mee.

Groet,

David
Nikon D800, AF-S 70-200mm f/2.8 VRII, AF-S 24-70mm f/2.8, Sigma EX macro - 180 mm f/3.5, Nikon 28mm f/2.8D, SB-900, SB-28, BR-2A, TC-20EIII, Kirk macro flash beugel, Giotto MTL-8360B + GTMH-1300-652, Pocketwizard TT5 & TT1, Sekonic L-758DR
DB73

Forumlid
Berichten: 25


Locatie: Hoofddorp

Onderwerp:

Re: macro fotografie reverse lens

Berichtdoor pacha » wo mei 25 2011 11:34 pm

Ik volg dit met meer dan gewone aandacht.
Nikon D7000, en wat glas.
http://blog.seniorennet.be/pacha/
Gebruikersavatar
pacha

Forumlid
Berichten: 1057


Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: macro fotografie reverse lens

Berichtdoor Hans Braakhuis » do mei 26 2011 7:58 am

DB73 schreef:Lens instellen op "infinity" wil dat zeggen grootste F waarde?David


Als je een objectief omgekeerd gebruikt, dan spelen er meerdere factoren. De belangrijkste is dat elk objectief voor wat betreft de ontwerpers een compromis is. Je maakt een 28 mm objectief zo dat het optimaal presteert op oneindig (infinity) want daar is het meest van. Je zou een objectief kunnen maken dat optimaal presteert op 2 of op 5 meter, alles kan, maar die afstanden worden minder gebruikt dan oneindig.
Vandaar dat je een omgekeerd objectief het beste op oneindig gebruikt. Je haalt dan de beste kwaliteit.

Het fotootje dat Sander laat zien, geeft aan dat dat objectief in normaal gebruik een scherptediepte heeft van oneindig tot 1 meter als je diafragma 22 gebruikt.
De grootste F waarde is het hoogste diafragma getal. Veelal 16, 22. De kleinste F waarde is bijvoorbeeld f/1,8. Met een klein diafragma (een hoog getal) krijg je meer scherptediepte. De terminologie grote opening - klein getal is verwarrend.
De foto van Sander gaat niet op als je een objectief omgekeerd gebruikt.

De foto's die Thomas Sahan maakt, zijn gemakkelijk na te maken als je de opleiding volgt die hij gedaan heeft. Als je zijn talent hebt. Als, als...
Dat hij een grote scherptediepte haalt heeft voor een gedeelte te maken met het feit dat hij veel licht gebruikt. Z'n flitser staat op zeg 5 centimeter van het onderwerp.

Afbeelding
http://thomasshahan.com/other
Gebruikersavatar
Hans Braakhuis

Forumlid
Berichten: 6051


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: macro fotografie reverse lens

Berichtdoor Mas » do mei 26 2011 10:02 am

Ben er ook wel eens mee bezig geweest, hier een voorbeeld :
Afbeelding


Daar de lens omgekeerd zit, is er geen exifinfo beschikbaar, ik meen echter dat ik diafragma 8 gebruikte (zeker geen oneindig) met sluitertijd 1/100. Gewoon flitser bovenop de camera (SB900), op hand, eerst een poosje schieten en bijsturen qua lichtopbrengst en dan aan de slag.
Scherpstellen doe je door middel van dichterbij/verderaf bewegen, het nadeel is dat je bijna niets ziet met zo'n klein diafragma. Dus deed ik als volgt : tijdens het 'scherpstellen' houd je met je wijsvinger je diafragma geheel open (palletje op het objectief) en juist voor dat je de sluiter ontspant laat je die los.
Mas

Forumlid
Berichten: 362


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: macro fotografie reverse lens

Berichtdoor DB73 » do mei 26 2011 3:00 pm

Beste Hans,

Bedankt voor de informatie.

Wat ik uit jouw verhaal begrijp werkt het diafragma dus anders bij gebruik van een omgekeerde lens? Is F22 dan niet meer het kleinste diafragma met de grootste scherptediepte?
Ik zou verwachten dat een F/22 de beste scherptediepte geeft. En ja, dat scheelt licht, maar dat kunnen we aanvullen met een flitser met softbox, ook op 5cm van het onderwerp. "Dat hij een grote scherptediepte haalt heeft voor een gedeelte te maken met het feit dat hij veel licht gebruikt". Kun je dat nader verklaren?

Hoe bedoel je "de foto's die Thomas Sahan maakt, zijn gemakkelijk na te maken als je de opleiding volgt die hij gedaan heeft". Wat voor opleiding? Fotografie?

Ik ben van mening dat je met goed materiaal, de juiste instellingen en veel oefenen ook deze resultaten moet kunnen halen. Echter helaas krijgen geintresseerden in
deze vorm van micro fotografie geen aanvullende info van deze man. Het is zijn handelsmerk en ik kan ook wel begrijpen dat hij daarom niet alles prijs wil geven.
Immers als "iedereen" dit soort foto's relatief makkelijk kan maken is zijn werk minder interessant.

Gelukkig hebben we hier een forum met veel technisch goed onderlegde fotografen en ik hoop dat als we alle kennis bij elkaar kunnen vergaren er een leuke "work around" uit komt die velen op dit forum kunnen gebruiken voor micro fotografie.

En aan Mas, mooie foto. Deze scherpte diepte haal ik tot nu toe niet met mijn omgekeerde 28mm. Maar goed ik zit ook enkele cm's van mijn onderwerp. Met mijn Sigma 180mm macro krijg ik ook wel dit soort beelden, maar nooit meer dan 1:1. Ik wil juist groter. Hoe ver zat jij van je onderwerp en wat voor lens heb je gebruikt? Ik gebruik ook nog tussenringen voor nog betere vergroting.
Wel goede tip van het diafragma. Ik heb een diafragma ring die ik moet draaien. Zal dat eens proberen.

Groet,

David
Nikon D800, AF-S 70-200mm f/2.8 VRII, AF-S 24-70mm f/2.8, Sigma EX macro - 180 mm f/3.5, Nikon 28mm f/2.8D, SB-900, SB-28, BR-2A, TC-20EIII, Kirk macro flash beugel, Giotto MTL-8360B + GTMH-1300-652, Pocketwizard TT5 & TT1, Sekonic L-758DR
DB73

Forumlid
Berichten: 25


Locatie: Hoofddorp

Onderwerp:

Re: macro fotografie reverse lens

Berichtdoor Mas » do mei 26 2011 5:03 pm

David,

ik gebruikte een 50mm 1.4, hoe ver ik van het onderwerp zat weet ik niet maar ik schat een 10 cm. Ik ben ooit op het idee gebracht door iemand die er een prachtige site over heeft gemaakt, waar hij alles uit de doeken deed over de gebruikte methoden. Niets geheimzinnigs aan, niet eens erg moeiijk, slechts geduld en veel experimenteren zijn van belang.
Helaas ben ik dus die site en de naam van de fotograaf helemaal kwijt ..
Mas

Forumlid
Berichten: 362


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: macro fotografie reverse lens

Berichtdoor nismod » do mei 26 2011 6:58 pm

Ik heb het geleerd van een oud collega, alhoewel ik er niet echt vaak mee bezig ben.

http://iloapp.mdsign.nl/blog/blog?Home&category=2

Het moeilijkste in deze tak van macrofotografie vind ik zelf de focus. Als je met f8 en hoger werkt is het erg donker en moeilijk om te zien of je nou in focus bent of niet. Heb je de focus goed, dan kan je foto bijna niet mislukken (mits je de rest van de instellingen goed hebt :P). Daarnaast is een goede flitser met diff vrijwel noodzakelijk, alhoewel een D700, zoals die van de TS, met een vrij hoge, en toch scherpe, iso kan werken.

EDIT: je kan natuurlijk gewoon je aperture met je vinger tijdelijk openzetten, dom dom dom :oops:
Laatst gewijzigd door nismod op do mei 26 2011 7:24 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
nismod



Onderwerp:

Re: macro fotografie reverse lens

Berichtdoor henkk » do mei 26 2011 7:14 pm

Ik vind dit ook een zeer interessant draadje. Ik hoop dat ipv een tube een balg ook mag :roll: Ik heb net een PB-4 balg uit de States gekocht en ben nu aan het experimenteren met een omgekeerde EL-Nikkor 50/2.8, een gewoon gemonteerde Micro-Nikkor 60/2.8. Omgekeerde 24/2.8 staat nog op het programma om te proberen. Het kunstje met het handmatig bedienen van het diafragmapalletje vind ik een super-tip. Ik worstelde er nl. ook mee dat ik bijna niets meer zie bij diafragma 16.
Overigens vond ik ergens op een Nikon-site een tabel met de range van vergrotingen die je kunt halen met div. objectieven.

https://nikoneurope-nl.custhelp.com/app ... UTlYdWs%3D

Of zoek op "pb6 repro scales" op de nikon support site.
Hier is ook een pdf te downloaden met een overzicht van allerlei combinaties van lenzen en balgen (of tubes), al dan niet omgekeerd, met de afbeeldingsmaatstaven die dat oplevert.
Groet, Henk
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4943


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: macro fotografie reverse lens

Berichtdoor DB73 » do mei 26 2011 10:59 pm

Dat met dat "palletje", dat gaat bij mij niet werken. Ik weet niet wat voor lens jullie gebruiken, maar ik heb er een met een diafragma ring. Je dient de vergrendeling op te heffen zodat je
de ring kunt draaien om het juiste diafragma te selecteren. Dan is dat palletje geblokkeerd. Dat palletje werkt wel als je de diafragma ring weer op f22 zit en de vergrendeling erop zet.

Groet,

David
Nikon D800, AF-S 70-200mm f/2.8 VRII, AF-S 24-70mm f/2.8, Sigma EX macro - 180 mm f/3.5, Nikon 28mm f/2.8D, SB-900, SB-28, BR-2A, TC-20EIII, Kirk macro flash beugel, Giotto MTL-8360B + GTMH-1300-652, Pocketwizard TT5 & TT1, Sekonic L-758DR
DB73

Forumlid
Berichten: 25


Locatie: Hoofddorp

Onderwerp:

Re: macro fotografie reverse lens

Berichtdoor henkk » do mei 26 2011 11:06 pm

David, het gaat juist wel werken met een lens met een diafragmaring. Met lenzen zonder diafragmaring werkt het niet. Inderdaad moet je de de vergrendeling opheffen. Maar dan is het palletje echt niet geblokkeerd (alleen als je je diafragma op grootste opening zet, dan kan en hoeft het niet meer te bewegen).
De werking van het palletje staat so wie so los van de vergrendeling of niet (het zijn allemal eenvoudige mechanische systemen).
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4943


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: macro fotografie reverse lens

Berichtdoor nismod » do mei 26 2011 11:30 pm

Ik denk dat er wat verwarring is.

Je hebt inderdaad een rood schakelaartje waarmee je de aperture los zet, vervolgens kun je hem in de gewenste setting draaien. Waar ik het over had was het tijdelijk openen naar 1.8 (mijn lens is de 50mm f1 8 ) zodat je tijdelijk genoeg lichtinval hebt om te focussen. Dit 'palletje' zit aan de achterkant van de lens.

Afbeelding

Afbeelding
nismod



Onderwerp:

Re: macro fotografie reverse lens

Berichtdoor iefie » do mei 26 2011 11:51 pm

Heb ook met mijn 50mm 1.8D mooie macro's gemaakt. superscherp, wel wat moeilijker maar werkte goed met omkeerring.
De omkeerring gebruik ik niet meer, dus als iemand intresse heb...
D90 /mb-d80 / 18-70 / 70-300 VR / 70-210D /35 1.8 / 50 1.8 / Tamron 90mm 2.8 macro / 2x sb-700.
Gebruikersavatar
iefie

Forumlid
Berichten: 1704


Locatie: spijkenisse
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: macro fotografie reverse lens

Berichtdoor oud0001 » vr mei 27 2011 1:06 am

Je hebt PB.
oud0001




Terug naar “Macro/micro objectieven”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten