Verschil 50mm 1.4 / 1.4D
Verschil 50mm 1.4 / 1.4D
Zoals de titel al aangeeft, is er een verschil tussen de Nikon objectieven 50mm f1.4 en 50mm f1.4D. Zo "ja" wat is dat verschil dan?
-
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Re: Verschil 50mm 1.4 / 1.4D
Ik neem aan dat je de 50mm / 1,4 G bedoelt.
Hier heb je de testen van beide objectieven:
50mm / 1,4 G
50mm /1,4 D
Daar lees je de belangrijkste verschillen.
Hier heb je de testen van beide objectieven:
50mm / 1,4 G
50mm /1,4 D
Daar lees je de belangrijkste verschillen.
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Kort: D
De D staat voor distance, afstand. Met name belangrijk als je gaat flitsen. Dan weet je camera/flitser de afstand tot het onderwerp waarop je scherpgesteld hebt.
G objectieven geven trouwens ook die informatie. Alle moderne(re) objectieven doen dat.
De D staat voor distance, afstand. Met name belangrijk als je gaat flitsen. Dan weet je camera/flitser de afstand tot het onderwerp waarop je scherpgesteld hebt.
G objectieven geven trouwens ook die informatie. Alle moderne(re) objectieven doen dat.
- gijs sandberg
- Clublid
Beste Mustafa,
Er zijn vele 50 1.4 objectieven gebouwd door Nikon, als sinds 1962.
zie ook http://www.photosynthesis.co.nz/nikon/s ... tml#50fast" onclick="window.open(this.href);return false;
Ga er maar van uit dat de laatste de beste is.
Zelf bezit ik ook een 50 1.4 AF-D
Wat mij opviel bij eerste kennismaking met de laatste AF-S versie was dat die niet veel sneller is, maar wel een forse fysieke- en filtermaat heeft.
De 50 1.4 AF-D heeft de Nikon-standaard 52 mm filterdraad, net als eerdere versies.
Groeten, Gijs
Er zijn vele 50 1.4 objectieven gebouwd door Nikon, als sinds 1962.
zie ook http://www.photosynthesis.co.nz/nikon/s ... tml#50fast" onclick="window.open(this.href);return false;
Ga er maar van uit dat de laatste de beste is.
Zelf bezit ik ook een 50 1.4 AF-D
Wat mij opviel bij eerste kennismaking met de laatste AF-S versie was dat die niet veel sneller is, maar wel een forse fysieke- en filtermaat heeft.
De 50 1.4 AF-D heeft de Nikon-standaard 52 mm filterdraad, net als eerdere versies.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Dank voor jullie snelle reacties.
Ik bedoel niet de 1.4 G (die is boven mijn budget).
Wat ik bedoel is een oudere versie, waarop alleen 1.4 staat. Ik weet niet of ik hier een linkje mag plaatsen van een marktplaats advertentie, daarom doe ik het ook niet
Maar op marktplaats is er één te koop in Arnhem, op de foto van het objectief zie ik alleen 50mm 1.4 staan. Volgens mij is dit dus een oudere versie dan de 1.4D, maar is die dan ook minder goed/scherp/snel dan een 50mm 1.4D?
Te gebruiken op mijn nieuwe D90 by the way
Ik bedoel niet de 1.4 G (die is boven mijn budget).
Wat ik bedoel is een oudere versie, waarop alleen 1.4 staat. Ik weet niet of ik hier een linkje mag plaatsen van een marktplaats advertentie, daarom doe ik het ook niet

Te gebruiken op mijn nieuwe D90 by the way

- Patrick
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Linkje is geen probleem hoor. Handig zelfs! 

Ok, het gaat om deze:Patrick schreef:Linkje is geen probleem hoor. Handig zelfs!
http://audio-tv-foto.marktplaats.nl/fot ... m-1-4.html
Wat zijn de verschillen tussen dit objectief en de 50mm 1.4D zoals deze: http://www.cameranu.nl/nl/artikel/51/?u ... referrer_3
- Cees
- Forumlid
Dit is een ai of misschien een ai-s, een manueel focus objectief.
Prima spul, maar je moet in ieder geval zelf scherpstellen, werkt goed op D200 en hoger en op D40/60/3000/5000 en opvolgers.
Prima spul, maar je moet in ieder geval zelf scherpstellen, werkt goed op D200 en hoger en op D40/60/3000/5000 en opvolgers.
Groet, Cees
Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning
Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning
-
- Forumlid
Zie voor een bespreking
http://www.Kenrockwell.com/nikon/50f14ai.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.Kenrockwell.com/nikon/50f14ai.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Thnx voor de reacties!!!
Ik ga maar op zoek naar een gebruikte 50mm 1.4D, gezien deze wel werkt met autofocus op mijn D90.
Iemand nog één te koop?
Ik ga maar op zoek naar een gebruikte 50mm 1.4D, gezien deze wel werkt met autofocus op mijn D90.
Iemand nog één te koop?
- gijs sandberg
- Clublid
Beste Mustafa,
Degene die je inde MP link aangeeft is een AI versie, zonder CPU of autofocus, dat is waarschijnlijk niet wat je zoekt.
Op een D90 geeft dat geen lichtmeting.
Lees ook een pagina 228 en verder van de handleiding D90.
Iedere 50 1.4 AF lens (D of niet) moet goed werken op een D90.
Groeten, Gijs
Degene die je inde MP link aangeeft is een AI versie, zonder CPU of autofocus, dat is waarschijnlijk niet wat je zoekt.
Op een D90 geeft dat geen lichtmeting.
Lees ook een pagina 228 en verder van de handleiding D90.
Iedere 50 1.4 AF lens (D of niet) moet goed werken op een D90.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)