speciale filters voor dlsr

Discussies over al het andere dat je bij fotografie nodig hebt. Denk aan tassen, filters, etc.

Onderwerp:

speciale filters voor dlsr

Berichtdoor Jos » di jun 20 2006 4:56 pm

Wat ik nu weer heb gehoord.... Een verkoper probeerde mij wijs te maken dat er op de lens een speciaal voor digitale camera's gemaakt UV-filter moet worden gezet. Dit omdat een 'analoog' filter 'straling' zou doorlaten die op den duur de CCD beschadigt. Ik moest hard lachen. Of heeft deze man toch gelijk.....
Laatst gewijzigd door Jos op di jun 20 2006 7:44 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Man sieht was man weiss - http://www.erfgoedfoto.nl
Jos

Forumlid
Berichten: 1521


Locatie: Amersfoort
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor Mark D » di jun 20 2006 5:00 pm

wist je dat niet dan? ik heb er al tijden zo'n filter voorzitten...
Mark D



Onderwerp:

Berichtdoor Harrie Gerrits » di jun 20 2006 6:05 pm

Hallo Jos,

Blijf maar gewoon lachen - deze mythe rondom filters is de grootste flauwekul.

Verkopers willen graag filters verkopen omdat deze significant meer bijdragen aan hun winstmarges.

Indien de CCD zo gevoelig zou zijn als dit "verkopertje" beweert dan was dit zeer kritische onderdeel van onze digitale camera's standaard hier tegen beschermd.

Het gros van de UV filters of zelfs neutrale filters heeft slechts een doel namelijk het beschermen van de frontlens.

Elk extra laagje glas heeft een enigszins negatieve invloed op de uiteindelijke beedkwaliteit.

De beste bescherming voor een frontlens is het gebuiken van een stevige bijpassende zonnekap.

Indien je toch van plan bent om filters te gaan gebruiken neem dan filters die zo dun mogelijk zijn om vignettering te voorkomen.

Ik zelf gebruik alleen filters als ik een bepaald effect wil bereiken (infrarood) of zeer flexibel wil zijn met de uiteindelijke belichting, nl. het controleren van de hoeveelheid doorgelaten licht (ND filters).

Een interessant artikel is te vinden via:

http://www.bythom.com/filters.htm
Harrie Gerrits



Onderwerp:

Berichtdoor Jos » di jun 20 2006 7:44 pm

Ik dacht al dat het een verkooppraatje is. :twisted: Ik gebruik trouwens nooit filters en altijd een zonnekap.
Man sieht was man weiss - http://www.erfgoedfoto.nl
Jos

Forumlid
Berichten: 1521


Locatie: Amersfoort
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor Hans Braakhuis » wo jun 21 2006 6:58 am

Het verhaal van Harry is duidelijk.

Elk extra laagje glas heeft een enigszins negatieve invloed op de uiteindelijke beedkwaliteit.


Dit is natuurlijk makkelijk te testen.
Pluk in de tuin enkele bloemen. Bij mij bloeien nu de rozen. Leg die op een wit papier.. Maak er in de zon twee foto's van. Één met filter en één zonder filter.
En wat zie je dan?
In de foto met filter wordt het witte papier ook enigszins rood. Dat komt door de overstraling die het filter veroorzaakt. De opname zonder filter, zal gewoon goed zijn.

Andere bloemen mogen ook, maar rood zie je zo gemakkelijk.

Dus alle filters er af.

Maak ook eens een foto (tegenlicht) met zonnekap en zonder zonnekap. Dus alle zonnekappen er op.

Soms heb je een fliter nodig voor een bepaald effect, bv een polarisatie filter. Dan gebruik je dat filter en daarna haal je het er weer af.
Gebruikersavatar
Hans Braakhuis

Forumlid
Berichten: 6051


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor Jos » wo jun 21 2006 1:36 pm

Zo is dat!!
Man sieht was man weiss - http://www.erfgoedfoto.nl
Jos

Forumlid
Berichten: 1521


Locatie: Amersfoort
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor vanson » do jun 22 2006 10:04 am

Niet dat ik hier alle verkopers wil gaan verdedigen, maar het is mijn ervaring dat er ook 'klanten' zijn die hardnekkig blijven geloven wat ze zelf menen te weten (of wat ze op een of ander internet forum hebben gelezen... :lol: ) terwijl de verkoper best zinnige dingen zegt.

Ten eerste is er GEEN speciaal UV-filter dat je op de lens schroeft om je CCD te beschermen, er zit wel een dergelijk 'filter' net voor je CCD die een bepaalde filter- en beschermings-functie heeft. Of verwijdering van dit filter leidt tot overmatige schade ten gevolge van UV-licht is mij niet bekend.

Ten tweede zijn er wel degelijk filters die Nikon speciaal gemaakt heeft voor gebruik in het digitale tijdperk. Deze zijn in mijn opinie echter meer bedoeld als bescherming voor de frontlenzen van (dure) objectieven en fungeren niet als UV-filter o.i.d.
De sales-pitch is dat deze NC-filters kleurneutraal zijn en dus geen kleur toevoegen aan je digitale beeld, iets dat wel zou kunnen gebeuren bij het gebruik van conventionele UV- en Skylight-filters (leg ze maar eens op een wit vel papier...)

Het lijkt erop dat het verhaal van Jos een combinatie is van het bovenstaande.
Misschien heeft de verkoper het verkeerd uitgelegd, misschien heeft Jos het verkeerd gehoord of onthouden. Het is allemaal mogelijk.
vanson



Onderwerp:

Berichtdoor Harrie Gerrits » do jun 22 2006 2:13 pm

Feit is dat elk "kleurneutraal" filter een enigszins negatieve invloed heeft op de uiteindelijke beeldkwaliteit - verlies van contrast.

Het filter wat zich in de digitale camera bevindt is het zogenaamde Bayer filter en deze zorgt er voor dat de niet zichtbare golven uit het spectrum, nl. infrarood en ultraviolet niet of nauwelijks de CCD kunnen bereiken en het beeld zoals wij dat wensen te zien niet kunnen beïnvloeden.

Infrarood en ultraviolet licht zijn in het geheel niet schadelijk voor de CCD, sterker nog als het Bayer filter wordt verwijderd kun je waanzinnig mooie foto's maken omdat de CCD dan ook infrarood licht registreert.
Laatst gewijzigd door Harrie Gerrits op do jun 22 2006 5:21 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Harrie Gerrits



Onderwerp:

Berichtdoor Kroko » do jun 22 2006 3:49 pm

Zo is dat!!
Kroko



Onderwerp:

Berichtdoor Jos » do jun 22 2006 6:20 pm

Ik denk dat ik het zeer goed gehoord en begrepen heb. Let wel: het was niet in een fotovakzaak, maar in zo'n Axxo Duiker Steenweg dozenschuiver. Heb daar al vaker onzin opgevangen.
Man sieht was man weiss - http://www.erfgoedfoto.nl
Jos

Forumlid
Berichten: 1521


Locatie: Amersfoort
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:


Terug naar “Overige fotoapparatuur”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten