meer detaillering in de lucht, met nx2

Discussies over fotobewerking en archivering

Onderwerp:

Re: meer detaillering in de lucht, met nx2

Berichtdoor Léon Obers » do jun 09 2011 10:40 pm

melkman schreef:De opname is inderdaad vervelend, maar er staat me bij dat het toch geen enorme bak licht was.

De zon zit precies achter dat stuk wolken. Dus feitelijk weinig anders als tegen de zon in fotograferen.
Bij volle zon krijg je donkere silhouetten tegen een lucht en een clippende zon erin. Nu krijg je iets minder silhouet en clippende wolken.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: meer detaillering in de lucht, met nx2

Berichtdoor JaapV » do jun 09 2011 11:31 pm

Mijn interpretatie van de werkelijkheid :wink2:

Belichtingscorrectie -1,25 en vervolgens drie "kleur"-sturingspunten verspreid over de onderste helft, met wijzigingen in Helderheid en Contrast. De plaatsing van die sturingspunten luistert nogal nauw.

Achteraf vind ik toch die van Léon mooier. De mijne is wat fletsjes geworden.

O ja: ook nog vignetteringscorrectie naar +100.

Afbeelding
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
Gebruikersavatar
JaapV

Clublid
Berichten: 5194


Locatie: Oud-Beijerland
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Onderwerp:

Re: meer detaillering in de lucht, met nx2

Berichtdoor Léon Obers » vr jun 10 2011 12:32 am

Voor de liefhebbers, als ze willen weten hoe bepaalde correcties in Nikon Capture zijn gedaan kunnen ze de bewerkingslijst bestuderen.
Het bewerkte NEF bestand staat online, ingepakt in een zip-bestand:
http://www.fotograaf.cc/ftp/NCN/CapNX/_DSC4933_corr.zip

Zet eerst in Capture onder voorkeuren bij "Algemeen" een vinkje bij "Alle stappen actief houden".
Dan kun je om en om in de bewerkingslijst vinkjes in- en uit schakelen en kijken wat het doet.

Allereerst de begin settings van de camera zelf.
Onder Picture Control: Neutraal en dan contrast naar -3 gezet om zoveel mogelijk data en dynamische rek over te houden.
Het wordt dan allemaal wel slap van contrast, maar wordt later weer gecorrigeerd.

Laatste 3 stappen is bedoeld voor resize naar het web.
Wil je zien waar stuurpunten zitten, selecties e.d. moet je die laatste 3 stappen eerst uitvinken (Resize en USM apart in twee stappen voor licht en donker).
Je hebt dan het volledige full res bestand ter beschikking waarop de correcties zijn gedaan.
Klap de bewerkingsregels open en kijk eventueel naar selecties (Bedekking tonen - Masker tonen bijv. bij regel 6).
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: meer detaillering in de lucht, met nx2

Berichtdoor Patrick » vr jun 10 2011 12:54 am

Geen half werk Léon... 8)

Apart dat je linksonder nog even aan het klussen bent geweest (stap 6). Oog voor details...

Altijd interessant wat en hoe jij de zaken doet in ieder geval. En allemaal met de hand. Ik gebruik vaak wat extra filtertjes. Ook prima resultaten, maar niet zo precies als jij het doet.

Dank in ieder geval voor het delen!
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Online
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26851


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: meer detaillering in de lucht, met nx2

Berichtdoor Léon Obers » vr jun 10 2011 1:04 am

Nou ja, details valt wel mee. Ik heb het bestand niet echt naar 100% vergroot om werkelijk op detail te letten. Ik heb gecorrigeerd op een weergave van het totaalbeeld.
Het moet wel een aardigheidje blijven door relatief snel met wat dingetjes te schuiven en te doen, om tot een redelijk resultaat te komen. :wink:
Bewust geen filters gebruikt (zoals bijv. de Nik Color Efex plugin) omdat diverse mensen die het bestand willen bestuderen die niet hebben, een deel van de bewerkingen dan niet werkt, en je dan een ander resultaat krijgt.

Overigens had ik eerder verwacht dat een oplettend iemand eerder een vraag of opmerking zou maken over de vreemde vorm van de LCH waarden (regel 4) dan het plaatselijk wat ophelderen van wat beelddelen (stap 6). De LCH-tool is voor diverse mensen toch een wat vreemd of minder bekend gereedschap heb ik de indruk.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: meer detaillering in de lucht, met nx2

Berichtdoor melkman » vr jun 10 2011 6:56 am

@leon

Ik heb je bestand net gedownload! Kijken of ik daar iets van van leren.

Groet,

Erik
Oude meuk is leuk.
Rolleiflex 3.5F | Leica R4s | Nikon D700
Gebruikersavatar
melkman

Forumlid
Berichten: 169


Locatie: Groningen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: meer detaillering in de lucht, met nx2

Berichtdoor melkman » vr jun 10 2011 2:36 pm

Enigszins gemotiveerd door leon, ben ik ook maar weer achter nx gaan zitten. Maar, in een van de laatste stappen weigerde nx de nef op te slaan, helaas gebeurt dat nog iets te vaak. Van een paar stappen terug heb ik nog een jpg gemaakt. Ik had het nog wat beter, handmatig de donkere staanders van de brug iets opgelicht, maar ik ga al richting 'tevreden'.
Ik had niet gedacht dat je vanaf een belichtingscompensatie van -2, de donkere partijen nog zo omhoog kon krikken!
Pluimpje voor nx2...

Op Flickr heb ik 2 foto's gezet, onbewerkt en bewerkt. Hier is de link naar de bewerkte versie:

http://www.flickr.com/photos/60130094@N07/5818133990/in/photostream/

Groet,

Erik
ps En iedereen bedankt voor de 'motivational' bewerkte nef'jes
Oude meuk is leuk.
Rolleiflex 3.5F | Leica R4s | Nikon D700
Gebruikersavatar
melkman

Forumlid
Berichten: 169


Locatie: Groningen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: meer detaillering in de lucht, met nx2

Berichtdoor Tom van Hell » vr jun 10 2011 2:44 pm

Hier een poging van mijn zijde op mijn manier zoals op de 1e pagina beschreven
Heb het daar even aangepast.
na plakken in masker wel even ctr+i om de sectie om te keren
bij deze foto in het masker bij de niveaus de linkerzijde naar binnen getrokken om de lucht goed te krijgen
Afbeelding
Beter wissen dan missen

Kijk ook eens op www.tomvanhell.nl
Tom van Hell

Forumlid
Berichten: 630


Locatie: Scherpenzeel (gld)
Ervaringsniveau: *
Contacteer:

Onderwerp:

Re: meer detaillering in de lucht, met nx2

Berichtdoor melkman » vr jun 10 2011 3:04 pm

@tom,

Jouw methode heb ik gister ook nog geprobeerd, maar lukte niet zo goed, zal nog eens proberen en het masker omkeren! Bij jou zit er in ieder geval ook weer kleur in de bomen in de achtergrond.

Hoe moest je ook alweer een foto hier plaatsen, was dat via picassa?

Erik
Oude meuk is leuk.
Rolleiflex 3.5F | Leica R4s | Nikon D700
Gebruikersavatar
melkman

Forumlid
Berichten: 169


Locatie: Groningen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: meer detaillering in de lucht, met nx2

Berichtdoor Patrick » vr jun 10 2011 3:06 pm

melkman schreef:Hoe moest je ook alweer een foto hier plaatsen, was dat via picassa?

De foto moet ergens staan op het internet, beschikbaar voor iedereen. Dan kan via Picasa, maar de meesten hebben wat anders.

Een voorbeeld kan je zien in dit draadje: http://www.nikon-club-nederland.nl/forum/viewtopic.php?f=34&t=6964
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Online
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26851


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: meer detaillering in de lucht, met nx2

Berichtdoor melkman » vr jun 10 2011 3:19 pm

@patrick: bedankt, ik was in de veronderstelling dat het alleen met picassa ging, maar ik krijg het niet voor elkaar met flickr. Als ik de link tussen de img-tag zet, krijg ik de melding 'De afbeelding kan niet worden geopend, of het is geen geldige afbeelding.'


Groet,

Erik
Oude meuk is leuk.
Rolleiflex 3.5F | Leica R4s | Nikon D700
Gebruikersavatar
melkman

Forumlid
Berichten: 169


Locatie: Groningen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: meer detaillering in de lucht, met nx2

Berichtdoor melkman » vr jun 10 2011 3:23 pm

Toch gelukt!
De eigen code van Flickr werkt niet, maar een alt-klik op de afbeelding levert een ander adres op!

Afbeelding
Oude meuk is leuk.
Rolleiflex 3.5F | Leica R4s | Nikon D700
Gebruikersavatar
melkman

Forumlid
Berichten: 169


Locatie: Groningen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: meer detaillering in de lucht, met nx2

Berichtdoor RVK » vr jun 10 2011 3:41 pm

Tom heeft gelijk, dit is een typisch onderwerp voor een HDR achtige bewerking.

In je NEF is de lucht volledig doortekend dus kun je twee belichtingen maken die je in bv een HDR programma of HDR samenstelt of (indien aanwezig) Smart merging

EasyHdr heeft nog een andere optie en dat is een LDR bewerking wat bij jouw NEF zeer goed gaat.
(wel voorzichtig met de instellingen, je krijgt al snel het bekende HDR effect)

Ik krijg de lucht volledig doortekend echter uploaden naar Photobucket haalt het hele effect weg zodat hier laten zien geen zin heeft.

Probeer het gewoon eens met de (gratis) testversie van easyHdr, je kunt bv eerst in je RAW converter een TIFF maken, die in EasyHdr laden en dan LDR bewerken.

(easyHdr heeft een raw converter, maar dan is er niets in te stellen en door verschillende RAW conversies te maken kun je de resultaten van EasyHdr sturen)

Deze LDR bewerking is vrij universeel toe te passen en geeft in veel gevallen (mits voorzichtig toegepast) een goed resultaat

Succes

RVK
Luiheid is feitelijk alvast uitrusten voor eventuele toekomstige inspanning

https://robvankralingen.fotoport.nl/
RVK

Clublid
Berichten: 958


Locatie: Nieuwerkerk ad IJssel
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: meer detaillering in de lucht, met nx2

Berichtdoor JaapV » vr jun 10 2011 4:15 pm

Léon Obers schreef:Nou ja, details valt wel mee. Ik heb het bestand niet echt naar 100% vergroot om werkelijk op detail te letten. Ik heb gecorrigeerd op een weergave van het totaalbeeld.
Het moet wel een aardigheidje blijven door relatief snel met wat dingetjes te schuiven en te doen, om tot een redelijk resultaat te komen. :wink:
Bewust geen filters gebruikt (zoals bijv. de Nik Color Efex plugin) omdat diverse mensen die het bestand willen bestuderen die niet hebben, een deel van de bewerkingen dan niet werkt, en je dan een ander resultaat krijgt.

Overigens had ik eerder verwacht dat een oplettend iemand eerder een vraag of opmerking zou maken over de vreemde vorm van de LCH waarden (regel 4) dan het plaatselijk wat ophelderen van wat beelddelen (stap 6). De LCH-tool is voor diverse mensen toch een wat vreemd of minder bekend gereedschap heb ik de indruk.

Dank voor de les, Léon! Ik heb je bewerking stap voor stap gevolgd. En hier en daar wat alternatieven en uitbreidingen geprobeerd. Dit is trouwens een mooie opname om ervaring op te doen. De twee storende stukjes afval oprapen bijvoorbeeld :)

Ik ben blij met je aanbod om wat meer te vertellen over de LCH-tool. Wat was je motivering om daarmee te werken? Of gebruik je het als onderdeel van een bepaalde procedure?
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
Gebruikersavatar
JaapV

Clublid
Berichten: 5194


Locatie: Oud-Beijerland
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Onderwerp:

Re: meer detaillering in de lucht, met nx2

Berichtdoor Léon Obers » vr jun 10 2011 4:55 pm

JaapV schreef:Ik ben blij met je aanbod om wat meer te vertellen over de LCH-tool. Wat was je motivering om daarmee te werken? Of gebruik je het als onderdeel van een bepaalde procedure?

Ik gebruik het specifiek voor een bepaalde werkwijze.
Door de extreme algemene verstellingen van diverse tools zit er weinig kleurkracht in de opname. Dat wordt niet verbeterd door een algemene verhoging van de saturatie. Dan wordt het blauw van de lucht weer veel te overdreven. Aan de andere kant is het rood in de roestige stalen kunstwerken te flauw.

Door de volledige lijn van de LCH omhoog te schuiven gaat de saturatie in zijn geheel omhoog. Voor blauw dus veel te sterk. Door met de cursor even over het blauw van de lucht te gaan, kun je in de LCH tool zien op welk deel van het spectrum dat betrekking heeft. Een zwart bolletje zit dan op de lijn in dat kleurgebied. Dan trek je daar de saturatie van die lijn weer terug naar beneden. Links en rechts en de gevoeligheid naar nevengebieden in het spectrum en de glooing van de lijn, kun je met het schuifje regelen onder in het venster. Voor het rood van die stalen kunstwerken net andersom, nog sterker in saturatie gemaakt.

De andere "kanalen" van het LCH gereedschap werken vergelijkbaar, maar dan voor licht / donker, of verschuiving van een kleur.
Met name het verschuiven van een kleur gebruik ik nogal eens bij portretten van erg rossige types. De huidskleur kan soms zo overdreven rood zijn (zeker als kinderen net stevig geravot hebben) dat dit er fotografisch echt niet mooi uitziet. Door de kleur iets te verschuiven (golfje in het rood naar boven trekken), gaat de kleur naar wat bruin/geel.
Met daarbij dan tevens een saturatie voor dat rode gebied iets lager, wordt de kleur verder in intensiteit vermindert, en een stuk aangenamer.
Waarbij de andere kleuren in het onderwerp hetzelfde blijven.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****


Terug naar “Fotobewerking en archivering”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten