JaapV schreef:Ik ben blij met je aanbod om wat meer te vertellen over de LCH-tool. Wat was je motivering om daarmee te werken? Of gebruik je het als onderdeel van een bepaalde procedure?
Ik gebruik het specifiek voor een bepaalde werkwijze.
Door de extreme algemene verstellingen van diverse tools zit er weinig kleurkracht in de opname. Dat wordt niet verbeterd door een algemene verhoging van de saturatie. Dan wordt het blauw van de lucht weer veel te overdreven. Aan de andere kant is het rood in de roestige stalen kunstwerken te flauw.
Door de volledige lijn van de LCH omhoog te schuiven gaat de saturatie in zijn geheel omhoog. Voor blauw dus veel te sterk. Door met de cursor even over het blauw van de lucht te gaan, kun je in de LCH tool zien op welk deel van het spectrum dat betrekking heeft. Een zwart bolletje zit dan op de lijn in dat kleurgebied. Dan trek je daar de saturatie van die lijn weer terug naar beneden. Links en rechts en de gevoeligheid naar nevengebieden in het spectrum en de glooing van de lijn, kun je met het schuifje regelen onder in het venster. Voor het rood van die stalen kunstwerken net andersom, nog sterker in saturatie gemaakt.
De andere "kanalen" van het LCH gereedschap werken vergelijkbaar, maar dan voor
licht / donker, of
verschuiving van een kleur.
Met name het verschuiven van een kleur gebruik ik nogal eens bij portretten van erg rossige types. De huidskleur kan soms zo overdreven rood zijn (zeker als kinderen net stevig geravot hebben) dat dit er fotografisch echt niet mooi uitziet. Door de kleur iets te verschuiven (golfje in het rood naar boven trekken), gaat de kleur naar wat bruin/geel.
Met daarbij dan tevens een saturatie voor dat rode gebied iets lager, wordt de kleur verder in intensiteit vermindert, en een stuk aangenamer.
Waarbij de andere kleuren in het onderwerp hetzelfde blijven.