aquarium fotograveren met de nikkor 50mm f1.8d AF

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Ernst Hartwich

Re: aquarium fotograveren met de nikkor 50mm f1.8d AF

Bericht door Ernst Hartwich » vr jun 10 2011 2:50 pm

yzf1kr schreef:
JacTrum schreef:Klopt niet helemaal yzf1kr (mijn hemel, hoe KOM je aan zo'n naam! :-)
Het advies om een polafilter te gebruiken was inderdaad niet zo geweldig. Niet omdat een polafilter bij kunstlicht niet werkt, want dat doet ' ie wel, maar omdat je bij aquaria in het algemeen van het donker naar het licht fotografeert en dan is een filter gewoon niet nodig. Bovendien ook niet gewenst, omdat het redelijk donker kan zijn in die aquaria en een polafilter inderdaad al gauw een stop licht kost.
Met de beweging van vissen valt het wel mee hoor. Wanneer je een vis eventje observeert zijn er best momenten waarop hij redelijk bewegingloos is en goed te fotograferen.
Je hebt gelijk, het heeft niets met kunstlicht te maken. Het zal voor geen enkel soort licht werken.

Bij het fotograferen van een aquarium of vitrine, sta je meestal haaks op het glas te fotograferen. Dus alle reflecties die je hebt zullen (ongeveer) van achter komen.
Polarisatiefilters werken alleen als het licht onder een bepaalde hoek op een object valt waardoor het licht gepolariseerd wordt. Als het licht niet gepolariseerd is, dan zal je geen verschil zien.
Juist bij niet gepolariseerd licht (van alle kanten) zie je verschil met een polarisatiefilter. Schitteringen, reflecties enz. Toch?

Het maakt natuurlijk ook veel uit wat je precies fotografeert. Van dichbij recht door het glas zal niet veel uitmaken, maar misschien is het ook leuk om dat jochie te fotograferen dat net met grote verbazing recht in de ogen van die vis kijkt aan de andere kant van het glas.

Heel erg afhankelijk dus van wat je precies fotografeert en onder welke hoek. En met reflecties weet je soms echt niet waar die vandaan komen. Ook hoe licht (of donker) het precies is, is vanaf hier moeilijk in te schatten.

Kwestie van uitproberen in de praktijk lijkt me. :-)

yzf1kr
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door yzf1kr » vr jun 10 2011 3:01 pm

Nee, dat is juist de denkfout die veel mensen maken.

Een polarisatiefilter laat allwen licht door dat in een bepaalde richting gepolariseerd is, door de filter haaks op de polarisatie te zetten, kan je het licht filteren.

Als je nu ongepolariseerd licht hebt, dan filter je maar een deel van het licht weg, en het andere komt gewoon nog door.
“Mooi, dan verminder ik de reflectie al met de helft”, zou je denken. Ware het niet dat je ook de helft van het licht dat (dat ook ongepolariseerd is) van je onderwerp achter het glas ook filtert.

Je zal je belichting nu 1 a 2 stops moeten opschroeven, en dus ben je weer terug bij af, met net zo veel reflectie.

Ernst Hartwich

Bericht door Ernst Hartwich » vr jun 10 2011 3:55 pm

Bedoelen we hier niet hetzelfde dan? Je filtert een deel van het licht weg, het ongepolariseerde deel (de schittering). Je houdt gepolariseerd licht over, minder schittering en reflecties. Of anders, van het ongepolariseerde licht (verschillende richtingen) hou je alleen licht over dat in een bepaalde richting is gepolariseerd.

Ik zal de theorie nog eens doornemen. :-)

yzf1kr
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door yzf1kr » vr jun 10 2011 7:04 pm

Om even de grens van de discussie vast te leggen, we hebben het hier over de situatie in het aqarium, en niet over andere situaties.

Je hebt gelijk, je filtert al het ongepolariseerde licht weg, en je houd gepolariseerd licht over.
Maar je wint niets, want de spiegeling die overblijft is welliswaar minder intensief, maar het licht afkomstig van je onderwerp polariseer je ook, dus dat wordt ook minder intensief.

Nogmaals, dit gaat over een aqarium/vitrine situatie.

Floor

Bericht door Floor » vr jun 10 2011 10:08 pm

Hallo.
Ik heb goede ervaringen met mijn 105mm -2.8 macro lens.
Bezit zelf een aquarium met vissen uit zuid-Amerika.
Dit soort bakken hebben weinig licht vergeleken een zee-water bak.
Maar met vissen fotograferen is het toch wel veel foto's maken om een enkele goede te hebben.
Timing en geluk hebben dat ze even stil staan ontkom je niet aan.
Werken met flitser geeft meer scherptediepte,maar ook veel reflectie van lichte delen op de vis,kleuren worden anders als in werkelijkheid.
Profs werken vaak met een hele opstelling van externe flitsers van boven en van voren onder een bepaalde hoek.
Vis komt er dan goed op,maar verliest zijn natuurlijke gedrag door al die poespas.
Dus zonder flits is moeilijker ,maar wel doenbaar.
Ik ben zelf maar een hobby liefhebber maar met deze lens en een statief ben tevreden met het resutaat.

Guanacara owroewefi
Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”