lightroom perikelen

Discussies over fotobewerking en archivering

Onderwerp:

lightroom perikelen

Berichtdoor iefie » ma jun 13 2011 4:50 pm

Ha,
Werk altijd in nx2, maar wilde overstappen naar een uitgebreider programma en ben op lightroom 3 gekomen.
Had een boek van capture nx2 gekocht( after the shoot) helaas in engels.

Nu heb ik ook een boek voor lightroom 3 gekocht (bewuster en beter.....) om wat beter met het programma om te kunnen gaan.
Maar wat ook al door andere is aangegeven, nx2 neemt netjes de in de body aangebrachte aanpassingen over en hoef ik vaak alleen maar op foto effects te drukken (heb de engelse versie) en op auto te klikken en de foto is voor mij nagenoeg goed. heel vaak gebeurt er weinig als ik de auto knop indruk alleen word het een tikkie donkerder.
Als ik nu dezelfde foto in lr3 open, ziet het er niet uit en ben ik een 15 minuten bezig om een klein beetje in de buurt te komen van de foto uit nx2 (wat in nx in nog geen 30 seconden gepiept is).

Heb een test gedaan en de nef op standaard gezet en alle andere bewerkingen op off gezet in nx2, in Lr3 heb ik de foto ook op camera standaard gezet ( normaal staat die op adobe standaard) en de foto's lijken nu heel erg op elkaar alleen de foto in nx2 heeft net wat meer contrast(diepte). de schaduwen zijn wat donkerder en dus toch wat mooier.
hoe kan dit? Dus heb de NEF geopend en in jpg opgeslagen, verder niets aangedaan.
en als allebei de foto's op standaard staan en zet de witbalans bij allebei hetzelfde, is er toch verschil.
ik dacht dat witbalans altijd hetzelfde resultaat gaf. Voorbeeld, in nx2 stel je de witbalans op daglicht en de foto word vaak wat geler, doe ik hetzelfde in Lr3 dan word hij veel minder geler en komt er een gloedje rood overheen.

Zijn hier mensen die lightroom wel heel goed vinden en zeggen dat ik gewoon door moet gaan met oefenen? of moet ik mijn boek (eergister gekocht voor 30 eurote koop aanbieden en gewoon met nx2 verder gaan.
Het lijkt me een heel mooi programma dat Lightroom 3 en wil ermee verder maar krijg ze niet zo mooi als met nx2 ondanks dat alle instellingen in de body op standaard staan.
Heb ook verschillende foto's bewerkt met alle twee en laten zien aan verschillende mensen, en steeds wezen ze de foto's die met nx2 bewerkt waren aan als beste..... :frown: :frown:
iemand tips voor instellingen met LR3 of weggooien die handel.
D90 /mb-d80 / 18-70 / 70-300 VR / 70-210D /35 1.8 / 50 1.8 / Tamron 90mm 2.8 macro / 2x sb-700.
Gebruikersavatar
iefie

Forumlid
Berichten: 1704


Locatie: spijkenisse
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: lightroom perikelen

Berichtdoor iefie » ma jun 13 2011 8:11 pm

Ja ik had jou topic al gelezen voordat ik de mijne tikte maar wilde er nog meer van weten.
Wat heb jij nu gedaan? LR3 weg en met nx2 verder of?
Heb jij misschien wat tips daar je met hetzelfde zit.

Ook de witbalans geeft hij anders weer dan met nx, en dat vind ik weer wel vreemd.
D90 /mb-d80 / 18-70 / 70-300 VR / 70-210D /35 1.8 / 50 1.8 / Tamron 90mm 2.8 macro / 2x sb-700.
Gebruikersavatar
iefie

Forumlid
Berichten: 1704


Locatie: spijkenisse
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: lightroom perikelen

Berichtdoor yzf1kr » di jun 14 2011 11:46 am

iefie schreef:
iemand tips voor instellingen met LR3 of weggooien die handel.


Zet in je toestel de "colorspace" in de camera eens op Adobe ipv sRGB.

Misschien dat dat wat uitmaakt.
yzf1kr

Forumlid
Berichten: 2112


Locatie: Uttendorf (AT)
Ervaringsniveau: *

Onderwerp:

Re: lightroom perikelen

Berichtdoor yzf1kr » di jun 14 2011 1:06 pm

Dat zou in theorie inderdaad niet mogen uitmaken.

Maar je weet het nooit. Ik snap ook niet waarom sommigen zo'n verschillen tussen L3 en NX zien, en anderen niet.
Zelf zie ik helmaal geen verschil.
yzf1kr

Forumlid
Berichten: 2112


Locatie: Uttendorf (AT)
Ervaringsniveau: *

Onderwerp:

Re: lightroom perikelen

Berichtdoor yzf1kr » di jun 14 2011 1:59 pm

Zelf toch nog maar eens de proef op de som genomen een foto in in Lightroom3 en Capture NX2 bewerkt.
Beide alleen gecropped:

AfbeeldingAfbeelding

En deze 2 zijn automatisch aangepast in lightroom en NX:

AfbeeldingAfbeelding

Je ziet het verschil is minimaal.
En gok maar welke foto met welk programma bewerkt is.
yzf1kr

Forumlid
Berichten: 2112


Locatie: Uttendorf (AT)
Ervaringsniveau: *

Onderwerp:

Re: lightroom perikelen

Berichtdoor Tom van Hell » di jun 14 2011 2:33 pm

ik schat foto links boven en rechtsonder met NX zijn gemaakt
Beter wissen dan missen

Kijk ook eens op www.tomvanhell.nl
Tom van Hell

Forumlid
Berichten: 630


Locatie: Scherpenzeel (gld)
Ervaringsniveau: *
Contacteer:

Onderwerp:

Re: lightroom perikelen

Berichtdoor ReneG » di jun 14 2011 2:36 pm

Tom van Hell schreef:ik schat foto links boven en rechtsonder met NX zijn gemaakt


Ik sluit me hier bij aan, ik denk ook linksboven en rechtsonder met NX.

Ik moet bekennen dat ik over de bewerkte versie veel meer twijfel dan over de eerste, maar als dat niet zo was hadden we deze discussie waarschijnlijk ook niet gevoerd. :)
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5044


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: lightroom perikelen

Berichtdoor San » di jun 14 2011 2:57 pm

Ik werk met LR .. ik vind het een geweldig programma wat betreft fotobewerking, de samenwerking met photoshop en de mogelijkheid tot categoriseren, classifiseren, de bibliotheekfunctie, exporteren, print templates, webviewer en nog veel meer. Bovendien heeft LR3 heeft een geweldige ruisreductie! ; )

Maar wat betreft Raw bestanden uitlezen negeert LR inderdaad de instellingen van de camera in tegenstelling tot Capture NX... Dus dat verklaart wel dat je contrast en pit mist als je het met NX vergelijkt. LR gaat namelijk uit van het RAW beeld en niet de Jpeg voorvertoning in de camera. (sowieso is je LCD schermpje op je camera geen goede graadmeter, maar je histogram).
Tijdens het inladen in LR zie je in de preview heel kort hoe het er in je camera uitziet en dan verandert de preview in hoe je het in LR kunt beinvloeden (het RAW beeld). Je kunt dit oplossen door een camera develop default in te stellen in lightroom en te associeren met het camera-type.. Deze presets kun je op internet vinden. Ik heb verschillende Nikon D700 presets die redelijk in de buurt komen met de preview in je camera.

Inmiddels ben ik er wel aan gewend, het is een andere denkwijze/proces. Op zich wat je in je camera te zien krijgt (mits je in RAW schiet) is ook maar een voorvertoning van een jpeg... Een RAW file ontwikkel/optimaliseer je zelf achteraf in een RAW converter. Ik vind het juist prettig dat je de controle hebt en het beeld zelf kan opbouwen. En als ik daar geen zin in heb, dan schiet ik in Jpeg en RAW.

Ik heb weleens een trialversie van Capture NX geprobeerd, maar werd helemaal simpel van de traagheid. Ik geloof dat de nieuwe versies inmiddels niet meer traag zijn..
San



Onderwerp:

Re: lightroom perikelen

Berichtdoor yzf1kr » di jun 14 2011 5:04 pm

Tom van Hell schreef:ik schat foto links boven en rechtsonder met NX zijn gemaakt


Nee, het is net andersom.
Maar ik heb nog even verder zitten pluizen waarom.

Het is gewoon zoals San zegt, je begint in NX niet bij 0, maar start al op een preset die jij in je camera hebt staan.
Dus kick jij op kleurige plaatjes, en heb jij je camera op "Vivid" staan, dan krijg je dit in NX ook zo te zien.
L3 laat dan een veel neutraler beeld zien.

Ik zag dat ik in mijn camera een heel rare preset had staan, met hele rare instellingen. (Mij was dit niet opgevallen, omdat ik de laatste tijd alleen nog maar L3 werk.) Vandaar dat dit er ook zo uit kwam in NX. Nu ik ze beide op standaard heb staan is er nog minder verschil.

Maar zoals al gezegd zijn er internet genoeg camera presets te vinden voor Lightroom waarbij de uitkomst nagenoeg gelijk is als die van NX. Gewoon zoeken op "Lightroom Preset" en dan je camera type.
yzf1kr

Forumlid
Berichten: 2112


Locatie: Uttendorf (AT)
Ervaringsniveau: *

Onderwerp:

Re: lightroom perikelen

Berichtdoor iefie » di jun 14 2011 5:29 pm

Als je de camera op standaard zet zie je inderdaad weinig verschil, maar ik heb in de body een preset gemaakt zodat de foto's nagenoeg al goed zijn en dat zie je dus niet in LR3.
En dat is nu juist een pluspunt voor NX.
Zelf gebruik ik geen catalogus of catagoriseren dus daarvoor gebruik ik lightroom niet.
Maar wat mij ook opviel is dat wanneer je alles op standaard zet en je zet de WB op daglicht, dan word hij in nx wat geler en in LR3 juist rooier, dat zou toch hetzelfde moeten zijn?

Nu heb ik wat presets gevonden voor de D90 maar dat zijn DCP files....en kweet niet hoe ik die moet importeren, daar kan ik niks van vinden.
Ik denk als je puur de RAW foto opent en dus bij 0 begint dat het een heel goed programma is. In mijn geval ben ik nu dus een paar stappen langer bezig met bewerken in LR3 dan wanneer NX de in de body opgeslagen instellingen overneemt.
D90 /mb-d80 / 18-70 / 70-300 VR / 70-210D /35 1.8 / 50 1.8 / Tamron 90mm 2.8 macro / 2x sb-700.
Gebruikersavatar
iefie

Forumlid
Berichten: 1704


Locatie: spijkenisse
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: lightroom perikelen

Berichtdoor André » di jun 14 2011 5:36 pm

Ik denk er ook al een tijdje over na om over te stappen naar LR3, met name om de vele voordelen die San noemt, maar met de trial liep ik ook al tegen de (verklaarbare) verschillen aan na het inladen van een onbewerkte raw. In NX veel minder sleutelen dan in LR3 zodat voor mij de voordelen alweer wegvielen tegen de nadelen. (snappen we hem nog ???) De traagheid van NX vind ik best wel meevallen, het stoort mij althans niet. Nu heb ik wel een erg brute machine, dat helpt denk ik wel.

Maar ik wist dus niet dat je LR3 default templates (of hoe je ook maar noemen wilt) kunt inladen voor een specifieke camera, zodat het basis-sleutelen een stuk minder is. Voeg daar bij dat er voor LR3 natuurlijk veel meer nederlandse boeken verkrijgbaar zijn. Ik ga er denk ik binnenkort toch maar weer eens serieus over nadenken. Een van mijn favorieten forum0fotografen, Laura Vink doet ook alles in LR3, en ik denk dat ik bij haar ook maar eens een workshop ga volgen. Haar manier van bewerken, vind ik echt waanzinnig gaaf.
Fujifilm X-T1 systeemcamera, XF 18-55, XF 55-200, XF 35, XF 56, EF-42 Flitser, VG-XT1 Grip

Verlanglijstje : XF 10-24, XF 23, Donaties zijn nog steeds van harte welkom.
Gebruikersavatar
André

Forumlid
Berichten: 2603


Locatie: Amersfoort
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: lightroom perikelen

Berichtdoor flitslicht » di jun 14 2011 6:33 pm

San schreef:. (sowieso is je LCD schermpje op je camera geen goede graadmeter, maar je histogram).


Het histogram dat je op de camera ziet wordt getrokken van de jpeg en bevat dus ook de veranderingen die de geselecteerde picture control teweeg brengen.
flitslicht



Onderwerp:

Re: lightroom perikelen

Berichtdoor wblink » di jun 14 2011 7:45 pm

Beste van beide:

Gebruik LR voor opslaan archiveren enz en tevens voor de makkelijke bewerkingen.
Gebruik daarnaast CNX2 (binnenkort 3) voor het moeilijke werk.

Mi is het allemaal een kwestie van de juiste instellingen, maar daaraan zul je veel aandacht en tijd moeten besteden.

Leuk: ik heb de dvd van Jason voor CNX met daarin voorbeeld-foto's en stap-voor-stap aanwijzingen hoe eea met CNX te bewerken. Allereerst heb ik problemen met de conclusies (de foto moet roder of meer contrast ed, ik zie dat nooit zo 123).

Ik heb daarom een keer zo'n foto geheel auto door DxO laten bewerken: resultaat: gelijk (in ieder geval zover ik kan beoordelen (da's niet ZO ver)) aan CNX .....
Willem.
wblink

Forumlid
Berichten: 1325


Locatie: Gendt

Onderwerp:

Re: lightroom perikelen

Berichtdoor Wim Hummelman » di jun 14 2011 8:15 pm

Nog een nadeel van LR is dat de foto's niet in een copieerbaar bestand staan, je moet ze exporteren naar een ander bestand. Bij NX zie je een duidelijke structuur in de files en kan je ze zo in een andere directory copieeren. Al vind ik NX duidelijk trager dan LR3.
Nikon E4300, D300, D70S, Nikkor 18-70G, 17-55 2.8, 28-105macro, 70-300, 60micro, 300 f4, bs900
Gebruikersavatar
Wim Hummelman

Forumlid
Berichten: 55


Locatie: Bergschenhoek
Ervaringsniveau: ***

Onderwerp:

Re: lightroom perikelen

Berichtdoor yzf1kr » di jun 14 2011 10:48 pm

Wim Hummelman schreef:Nog een nadeel van LR is dat de foto's niet in een copieerbaar bestand staan, je moet ze exporteren naar een ander bestand. Bij NX zie je een duidelijke structuur in de files en kan je ze zo in een andere directory copieeren. Al vind ik NX duidelijk trager dan LR3.


Die snap ik niet??
Bij mij staan de foto's gewoon netjes als NEF in de door mij gekozen directory structuur.
De bewerkeningen zitten inderdaad appart in een database, maar dat vindt ik alleen maar een voordeel. De originelen blijven behouden.
En ik kan ze dus ook nog gewoon in NX openen.
yzf1kr

Forumlid
Berichten: 2112


Locatie: Uttendorf (AT)
Ervaringsniveau: *


Terug naar “Fotobewerking en archivering”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten