Nikon sb-700/900 samen met Sigma flitser

Discussies over flitsers
Plaats reactie
Hayko
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Nikon sb-700/900 samen met Sigma flitser

Bericht door Hayko » wo jun 01 2011 6:35 pm

Hallo,

Ik gebruik nu een Sigma EF-500 DG ST in combinatie met een Nikon D90, goed genoeg voor de gewone “kiekjes”.
Maar met een extra tweede lichtbron is het resultaat vaak toch veel beter.
Ik denk aan de aanschaf van een Nikon sb-700 of 900.
Kan ik bovengenoemde Sigma gebruiken in combinatie met de bovengenoemde Nikon sb700 of 900.
In de praktijk zou dit betekenen dat de Sigma in elk geval op de camera moet (heeft geen “draadloos” functie).

Met vriendelijke groet,
Hayko

nismod

Re: Nikon sb-700/900 samen met Sigma flitser

Bericht door nismod » za jun 04 2011 9:46 am

Ik kan nergens vinden of hij in het TTL systeem van Nikon gezet kan worden, dus ik ga er vanuit dat hij hierdoor de slaves niet aan zou kunnen sturen.

Hayko
Forumlid
Forumlid

Bericht door Hayko » ma jun 06 2011 9:48 am

Bedankt voor de info.

ALE
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door ALE » ma jun 06 2011 6:35 pm

Indien je de Sigma op je camera plaatst en de SB-900 of SB-700 als een SU-4 programmeert, kun je er wel manueel mee flitsen. Zodra de SB's het flitslicht van de Sigma, of welke andere flitser dan ook, detecteren vuren ze meteen af. Dat zou theoretisch moeten werken.
Groet,

ALE
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters

a3h
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door a3h » di jun 07 2011 8:36 pm

Hayko,

Om goed antwoord te geven heb ik eigenlijk wat meer info nodig. een paar punten;

De sigma is niet compatible met nikon CLS
De Sigma ondersteund ttl
De sigma is manueel beperkt instelbaar (of 1/1 of 1/16)
De Sigma heeft geen slave sensor

De sigma los van de camera gebruiken is minder interessant, tenzij je wilt investeren in pocketwizard radiotriggers (duur) voor draadloze ttl onderseuning. Manueel gebruik, met bijvoorbeeld cactus radiotrigers, is met de sigma niet intressant door de beperkte instelmogelijkheden.

De sigma op de camera als lichtbron (dus niet alleen als flashtrigger) kan in ttl, maar dan is het zonde om een dure sb700 of sb900 te kopen. Het enige wat de 2e flitser dan namelijk moet kunnen is de ttl voorflitsen detecteren en met de hoofdflits meeflitsen (de SU-4 optie van Ale). Dit kan prima met een manuele flitser (bijv yongnou of lumopro) die een fractie kosten van de nikon flitsers (vanaf €60,-)

Wil je echt aan de gang met meerdere lichtbronnen dan raad ik je aan slim te investeren. Ervan uitgaande dat je met 2 flitsers gaat werken zijn er een paar opties;

Optie 1; Koop 1 extra flitser met een slave mogelijkheid (goedkoop of duur...) en blijf de sigma op de camera gebruiken. Ga je overigens voor de sb700 of sb900 in dit geval dan zie ik echt geen enkele reden om de veel mindere sigma op de camera te blijven gebruiken. Dit is volgens mij de minst intressante optie.

Optie 2; Koop 2 manuele flitsers en een set radiotriggers (bij cactus of yongnuo). Dan kun je lekker experimenteren met meerdere lichtbronnen en als je on camera flash nodig hebt gebruik je de sigma (kosten vanaf €200 totaal)

optie 3; verkoop de sigma. Koop 1 nikon flitser en 1 manuele flitser met een radiotriggerset (kosten €400 uitgaande van de 700) Je bent dan in ieder geval ook voorbereid p de verslavende effecten van het flitsen, want dit kun je blijven uitbreiden.

Mijn voorkeur is optie 3, maar dat had je vast al begrepen. Natuurlijk zijn er nog tal van varianten mogelijk. Ik gebruik zelf een sb900 met sb600 en een lp160 (De sb600 gaat weg en daar komt een lp160 voor terug). Ik gebruik cactus v5 voor de aansturing. Ik doe dus alles manueel. Pocketwizard paste niet in mijn budget...

Houd er wel rekening mee dat er vermoedelijk nog wel wat zaken bij gekocht moeten worden (statief, plu, neigkop etc).

Om nog even terug te komen op de keus sb900 of sb700; daar is al veel over geschreven op dit forum. Ik en zelf een erg tevreden gebruiker van de s900. Mijn eerste flitser was de sb600 (ongeveer de voorganger van de sb700), maar die gaat nu dus weg, omdat ik hem alleen nog maar gebruik als domme flitser sinds ik de 900 heb. Bij 'normaal' gebruik is het budget eerder sturend voor je keuze dan de mogelijkheden van de flitsers.

Succes met het maken van je keuze.

Adry

Aan alle lezers; als ik met dit verhaal ergens de bocht uit gier, dan hoor ik het natuuuurlijk graag :o
D7100&D90
En een berg met toebehoren, aanvullingen en strobistmateriaal

Hayko
Forumlid
Forumlid

Bericht door Hayko » do jun 16 2011 11:17 am

Het wordt optie drie, ik wil wel de sigma behouden als backup flitser.
SB-700 gisteren besteld, wenslijst verjaardag verstuurd :wink: :wink:

Bedankt voor alle info,
Hayko

a3h
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door a3h » vr jun 17 2011 10:30 am

Veel plezier ermee!