@Mas: Och, ze leest mee en ik leef nog dusssssss.

Ik ben een realist en mijn dinnetje ook. We hebben daar geen moeite mee. Zwaartekracht en de leeftijd doen nu eenmaal hun natuurlijke dingen. Als de uitstraling maar goed is. Ik ben ook een klein vatsig eng mannetje. Dat scheelt dan weer.
@Dochoff: Dan heb ik idd een andere mening. Bij deze dame hoeft niets te worden weggepoetst.
Dat heeft, naar mijn mening, in deze setting ook geen toegevoegde waarde.
De bedoeling is hier, denk ik, mooi uitlichten. Door met dat licht te spelen kun je de pukkeltjes ook laten verdwijnen door de schaduwen er van met licht, voor zo ver mogelijk, weg te nemen.
[edit]
Die ingevallen ruimte onder de ogen kon wel eens niet ingevallen zijn maar gesuggereerd worden door opgezwollen kaakholten door een verkoudheidje. Niets aan doen. Zo ziet ze er op dat moment gewoon uit. Een foto is een moment opname. Kan ook zijn dat ze te weinig heeft gedronken die dag.
Kan ook door make up worden gesuggereerd. Als je de lamp een tikje hoger zet krijg je dat mogelijk iets minder omdat dan de schaduw van het jukbeen minder zichtbaar wordt. Daarnaast kan make up gewoon heel veel doen.
Als je bij een vrouw van 50+ het gezicht strak wilt trekken krijg je de navel in je portret. Dat moet je zeker niet willen.

[/edit]
Als je echt een mooie dromerige foto wilt maken en de pukkeltjes kwijt wilt kun je ook nog een soft focus filter proberen of niet scherpstellen.

Hoe scherper de foto hoe duidelijker het wordt.