Vlekjes op de sensor van mijn D7000

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.

Onderwerp:

Re: Vlekjes op de sensor van mijn D7000

Berichtdoor JeroenS » ma jun 06 2011 6:54 pm

Om uit te sluiten dat het stof, olievlekken, fouten of wat dan ook betreft... even contact met Nikon Nederland opgenomen en in overleg de camera hun kant op gestuurd.
Censor wordt schoongemaakt en de foto op de SD kaart ter illustratie van mijn vraag bekeken.
Deze route leek me het meest veilig met oog op een eventuele garantieaanspraak wanneer dat nodig mocht blijken.
Groet,
Jeroen
Gebruikersavatar
JeroenS

Forumlid
Berichten: 746



Onderwerp:

Re: Vlekjes op de sensor van mijn D7000

Berichtdoor Paulus van Aken » wo jun 08 2011 7:35 pm

jantom schreef:Aan Paulus van Aken

Je kan het ook zo zien: een fabrikant die in staat is om 16.199.999 goed werkende pixels op een opname-element te maken (op een totaal van 16.200.000) moet toch ook in staat zijn om die ene andere (= dode pixel) ook goed te produceren.
Zo zie ik het en zo moet het echt!


Sorry hoor, maar deze redenering klopt niet. Omdat ze 16.199.999 goede kunnen maken op één chip moet die laatste ook 100% zijn? Nee, het is heel mooi dat de meeste sensors voor het oog foutloos zijn, en is een mirakel. Net wat elders gezegd wordt, neem even contact op met Nikon of er wat aan gedaan kan worden, maar ga niet op je mooie grote scherm naar die ene pixel zitten turen, want dan gaat het plezier aan fotograferen over.

succes
D7000 met MB-D11, 16-85, micro Nikkor 2,8 105, 35-1.8, 70-300, 50-1.8, en Tokina 10-17 en 12-24, benevens 2 SB600
en nog F801s met glaasjes.
Paulus van Aken

Forumlid
Berichten: 248


Locatie: Roermond

Onderwerp:

Re: Vlekjes op de sensor van mijn D7000

Berichtdoor jantom » wo jun 08 2011 9:45 pm

Aan Paulus van Aken

We verschillen van mening en ik vind het helemaal niet erg.
Had je al eens gelezen over dode pixels in mijn D2x? En dat na reparatie weer nieuwe zijn ontstaan? En denk eens verder....
Het repareren behoeft echt geen eenmalige zaak te zijn (ik ben getuige van dat feit) - als dat wel zo zou zijn heb je 200% gelijk van mij.
Ik kan telkens naar Beverwijk gaan maar dat kost mij geld want reparaties (ik heb er zelf een ander woord voor) zijn niet gratis.
Denk er eens over na - zie het eens vanuit een ander standpunt.
Zo doe ik dat altijd. Als ik niet kritisch zou zijn kan ik met gelijk welk merk in zee gaan maar ik heb in de jaren '60 na veel delibereren voor Nikon gekozen. Die keuze was eigenlijk niet moeilijk want Leitz was veel te duur en een ander -Japans- merk (er waren merken als Miranda, Topcon, Asahi en Canon) kwam gewoon niet in aanmerking. Ik had ook een oogje op Zeiss. Maar ik blijf Nikon nu gewoon trouw.

Nikon heeft altijd perfectie in zijn vaandel staan maar er zijn redenen om daaraan te twijfelen.

Maar ik denk zelf dat er binnen een jaar of twee een belangrijke nieuwe ontwikkeling zal hebben plaatsgevonden. Omdat ik weet dat er geen dode pixels moeten zijn waar men mee moet leven.
Waar ik aan denk is een camera met een zelfdiagnoseprogramma die dode pixels in het element van de camera opspoort. Dat is technisch niet zo ingewikkeld - naar mijn inschatting. Bij computers (harde schijven) is er al lang zoiets als een schijfcontrole met automatisch repareren.
Het scherm van de camera kan best ook als monitor worden gebruikt om de plaats van de dode pixels aan te geven. Het kan zijn dat de gebruiker zelf een keuze mag gaan maken uit welke andere (wel werkende) pixels de afbeeldingstaak van de dode pixel gaan overnemen. Het kan ook zijn dat dat werk op een computer wordt uitgevoerd waarbij de camera met de computer moet zijn verbonden. Of -wat ook zou kunnen- de camera kan via het internet gediagnosteerd worden door een Nikon reparatieservice zodat een klant snel en via eigen computer kan worden geholpen.
Wees ervan overtuigd dat niemand gebaat is bij de ellende van uitvallende pixels - als dat gebeurt moet er snel wat aan gedaan kunnen worden (en desnoods tijdens de vacantie in de rimboe). Ik zie dan ook geen enkele reden om me koest te houden. Eendracht maakt macht en klagen leidt tot oplossen van problemen.
Gebruikersavatar
jantom

Clublid
Berichten: 1812


Locatie: IJmuiden
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Vlekjes op de sensor van mijn D7000

Berichtdoor JeroenS » do jun 09 2011 12:34 am

JeroenS schreef:Om uit te sluiten dat het stof, olievlekken, fouten of wat dan ook betreft... even contact met Nikon Nederland opgenomen en in overleg de camera hun kant op gestuurd.
Censor wordt schoongemaakt en de foto op de SD kaart ter illustratie van mijn vraag bekeken.
Deze route leek me het meest veilig met oog op een eventuele garantieaanspraak wanneer dat nodig mocht blijken.
Groet,
Jeroen


Camera is retour en morgen - als het goed is - resultaat aanschouwen. Kosten .. geen! Onder coulance, tot dusver mijn dank aan NikonService.
Gebruikersavatar
JeroenS

Forumlid
Berichten: 746



Onderwerp:

Re: Vlekjes op de sensor van mijn D7000

Berichtdoor JeroenS » do jun 09 2011 11:46 pm

Camera ontvangen en sensor is gereinigd. Ik zag al even snel op een testopname dat inderdaad enkele vlekjes zijn verdwenen, andere niet - maar heel vaag.
Morgen ofzo eens verder onderzoeken en eventueel melding maken wanneer wenselijk.
Gebruikersavatar
JeroenS

Forumlid
Berichten: 746



Onderwerp:

Re: Vlekjes op de sensor van mijn D7000

Berichtdoor jantom » vr jun 10 2011 12:11 am

Dag Jeroen,

Je hebt volledige garantie op je camera; je camera is nu nagekeken door Nikon Service en het kost je niets. Maar zo moet het ook zijn!
Coulance veronderstelt dat er kosten zijn die je bij wijze van uitzondering niet hoeft te voldoen en daar is hier geen sprake van.

Ik begrijp dat niet alles is kunnen worden verholpen.
Kijk goed of in het dagelijkse gebruik van je camera de resterende onvolkomenheden (beeldsensor) in je foto's tot uiting komen.

Ik hoop dat het allemaal in de praktijk meevalt.
Gebruikersavatar
jantom

Clublid
Berichten: 1812


Locatie: IJmuiden
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Vlekjes op de sensor van mijn D7000

Berichtdoor JeroenS » di jun 21 2011 1:30 pm

Nou, ondertussen camera retour naar hier en weer terug naar daar... Wordt vervolgd.
En het is wederom onder coulance...
Groet, Jeroen
Laatst gewijzigd door JeroenS op di jun 21 2011 5:19 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
JeroenS

Forumlid
Berichten: 746



Onderwerp:

Re: Vlekjes op de sensor van mijn D7000

Berichtdoor MauritsD » di jun 21 2011 1:37 pm

JeroenS schreef:Nou, ondertussen camera retour naar hier en weer terug naar daar... Wordt vervolgt.
En het is wederom onder coulance...
Groet, Jeroen


Kun je de vlekjes zien bij normaal gebruik?
Ik heb er eentje helemaal rechtsbovenin die pas vanaf f/22 tegen egale achtergrond net zichtbaar wordt ...

Verder heb ik het idee dat de veel cameras het hebben: pak maar eens wat willekeurige fotos van anderen op dit forum en rommel met contrast/helderheid/schaduwen; meestal schrik je wat je dan ziet.

Tip: Ga er bij je camera niet naar zoeken, dan heb je er ook geen last van :D
"Er zij licht; en er was licht." (Genesis 1:3)
Nikon heeft daar mooi op ingespeeld !
Gebruikersavatar
MauritsD

Clublid
Berichten: 1468


Locatie: Amsterdam
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Vlekjes op de sensor van mijn D7000

Berichtdoor JeroenS » di jun 21 2011 1:45 pm

jantom schreef:Ik begrijp dat niet alles is kunnen worden verholpen.
Kijk goed of in het dagelijkse gebruik van je camera de resterende onvolkomenheden (beeldsensor) in je foto's tot uiting komen.
Ik hoop dat het allemaal in de praktijk meevalt.


Dank voor je bijdrage!
Klopt inderdaad. Niet alles is verholpen. Ik had eigenlijk geen zin om er nog weer werk van te (laten) maken. En zie op zich vrij weinig of niets van de vlekjes terug op foto's. Maar... bij effen achtergrond of omzetting naar zwart/wit - iets wat ik in de toekomst van plan ben meer te gaan doen - valt het op. Dus is de camera helaas weer retour.

Groet, Jeroen
ps: als voorbeeld een 100% uitsnede van wat ik bedoel. Het grootste aantal vlekjes bijeen gebracht. Er zitten er meer, maar minder zichtbaar.
En deze zaten er ook voordat de camera door Nikon gezien was.
De foto is niet aangepast met contrast. wel wat lichter en de donkere partijen wat donkerder. Dit heb ik gedaan om Nikon te laten zien wat ik zie.
En ik hoop zeker dat het allemaal mee gaat vallen. Het hoeft niet (overdreven) perfect te zijn, maar de krachtigste plekken zie ik liever verdwijnen.

Afbeelding
Gebruikersavatar
JeroenS

Forumlid
Berichten: 746



Onderwerp:

Re: Vlekjes op de sensor van mijn D7000

Berichtdoor MauritsD » di jun 21 2011 1:47 pm

Als het zo zichtbaar is op je fotos zou ik er ook wat aan laten doen.
Is dit bij een 'normaal' diafragma?
"Er zij licht; en er was licht." (Genesis 1:3)
Nikon heeft daar mooi op ingespeeld !
Gebruikersavatar
MauritsD

Clublid
Berichten: 1468


Locatie: Amsterdam
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Vlekjes op de sensor van mijn D7000

Berichtdoor JeroenS » di jun 21 2011 1:48 pm

amateurt schreef:
JeroenS schreef:Nou, ondertussen camera retour naar hier en weer terug naar daar... Wordt vervolgt.
En het is wederom onder coulance...
Groet, Jeroen


Kun je de vlekjes zien bij normaal gebruik?
Ik heb er eentje helemaal rechtsbovenin die pas vanaf f/22 tegen egale achtergrond net zichtbaar wordt ...

Verder heb ik het idee dat de veel cameras het hebben: pak maar eens wat willekeurige fotos van anderen op dit forum en rommel met contrast/helderheid/schaduwen; meestal schrik je wat je dan ziet.

Tip: Ga er bij je camera niet naar zoeken, dan heb je er ook geen last van :D


Klopt, ik zag het eerst niet bewust. Maar eerder al werkte ik wel al wat bij. De D3100 hier heeft totaal nergens last van. Ook niet met bijstellen van contrast ed. Vlekjes zijn ook eerder dan f22 zichtbaar, maar inderdaad bij open diafragma niet of nauwelijks zichtbaar.
Ik wacht het gewoon even af en weet dat stof nou eenmaal bestaat.
Groet, Jeroen
Gebruikersavatar
JeroenS

Forumlid
Berichten: 746



Onderwerp:

Re: Vlekjes op de sensor van mijn D7000

Berichtdoor jantom » di jun 21 2011 1:58 pm

Amateurt en JeroenS:

Ik heb weleens meer gereageerd op dit onderwerp ~ dat zal jullie niet onbekend zijn.
Ik wil ook niet in herhalingen vallen maar er zijn uitzonderingen op elke regel.

Je kan iets niet willen zien maar het is er en het wordt zo nu en dan toch zichtbaar. Als dat laatste alleen in extreme situaties zich voordoet is het niet echt erg. Met alles valt uiteindelijk te leven (= uitgangspunt) maar ook hier zijn weer uitzonderingen denkbaar (en ik zie ze al)......

Houd mij en de andere geinteresseerden in deze camera (en in het onderwerp) op de hoogte.
Ik wil zelf ook een D7000 kopen maar heb al met zoveel camera's pixelproblemen dat ik die aankoop uitstel.
Dat zouden er meer moeten doen als dit probleem dagelijkse routine is.

Pas als het probleem echt wordt aangepakt (b.v. een goede controle vóór de inbouw en uiteraard ook een beter productieproces van de chip) word ik weer klant. Dat moet een bedrijf als Nikon zich toch eens gaan realiseren. Eendracht maakt macht ~ een enkeling stelt niets voor.
En dat er anderen er anders over denken mag - maar ik ben nog steeds niet overtuigd.

En er is nog steeds geen sprake van coulance (-> JeroenS!!!).
Gebruikersavatar
jantom

Clublid
Berichten: 1812


Locatie: IJmuiden
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Vlekjes op de sensor van mijn D7000

Berichtdoor MauritsD » di jun 21 2011 2:09 pm

Dank je Jantom,

Je standpunt is helder en verdedigbaar.

Ik blijf geinteresseerd in de aanpak van dit probleem door Nikon en zal er zeker werk van maken als er een echte 100% oplossing wordt geboden.
Maar tot die tijd kan ik meer dan uitstekend leven met de D7000 die ik nu heb:
Van het ene vlekje weet ik dat hij er zit, maar zal m denk ik in de praktijk nooit tegen komen (ik moet echt veel moeite doen m zichtbaar te maken); onder de f/16 hoef ik niet eens te proberen 'm zichtbaar te maken.

Ik zou wel zeggen: Een aandachtspuntje als je een D7000 aanschaft.Mijn eerste was onacceptabel vond ik
"Er zij licht; en er was licht." (Genesis 1:3)
Nikon heeft daar mooi op ingespeeld !
Gebruikersavatar
MauritsD

Clublid
Berichten: 1468


Locatie: Amsterdam
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Vlekjes op de sensor van mijn D7000

Berichtdoor jantom » di jun 21 2011 2:12 pm

Dag Jeroen(S),

Jammer dat je toch nog steeds problemen ondervindt.
Ik had al eens doorgegeven dat het opname-element in kwalitatief opzicht eigenlijk niet voldoet (dat moge nu toch wel blijken uit de vele klachten - klachten die ook niet kunnen worden opgelost).
Ik ben bang dat degenen die geen klachten hebben niet goed kunnen of willen zien - daar heb ik echter nog geen last van. Het lijkt me zalig om geen problemen te zien.....
100% kans (dus eigenlijk geen kans) dat elke chip onvolkomen is.

Als je katten maar gezond zijn. Nu de rest nog...

Groet, Jan
Gebruikersavatar
jantom

Clublid
Berichten: 1812


Locatie: IJmuiden
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Vlekjes op de sensor van mijn D7000

Berichtdoor plincky » di jun 21 2011 5:32 pm

jantom schreef:Ik ben bang dat degenen die geen klachten hebben niet goed kunnen of willen zien - daar heb ik echter nog geen last van. Het lijkt me zalig om geen problemen te zien.....
100% kans (dus eigenlijk geen kans) dat elke chip onvolkomen is.


Pfff wilde net even reageren maar moest van mezelf eerst het hele topic lezen(voordat ik iets had gemist).................. dat had ik beter niet kunnen doen...

Ik heb zelf geen klachten, en nee ik ga echt niet testen op f32 met hoog contrast dat is echt een beetje zielig vind ik persoonlijk.
Ik wil best wel fouten in een product willen erkennen als ik er last van heb, maar ik heb het niet. En problemen zoeken kan ik natuurlijk altijd (bij alles wat je koopt natuurlijk. Mijn auto rijd ook niet helemaal lekker op zijn maximale snelheid en hij haald de 226 km/h ook niet wat in het boekje staat.Ook zijn niet alle sticksels even mooi gedaan.)
Let erop dat je een product koopt van nog geen gemiddeld NL maandloon wat in massaproductie word gemaakt. Wat verwacht je van zo'n product? 100% foutloos kan bijna niet.... Ja bij bv ferrari kan je een 100% foutloos product krijgen. maar daar betaal je meer dan 200.000 euro voor. Als ze dat met digi camera's gaan doen moeten we straks 10.000 euro betalen voor een normaal fototoestel. omdat ze er eerst 1000 testen mee moeten doen.

Als je er last van hebt gewoon mee naar de winkel. anders lekker foto's blijven maken.
Gebruikersavatar
plincky

Forumlid
Berichten: 2183


Locatie: Nijkerk
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:


Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten