Vlekjes op de sensor van mijn D7000

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.

Onderwerp:

Re: Vlekjes op de sensor van mijn D7000

Berichtdoor JeroenS » di jun 21 2011 5:44 pm

amateurt schreef:Als het zo zichtbaar is op je fotos zou ik er ook wat aan laten doen.
Is dit bij een 'normaal' diafragma?


Deze foto is gemaakt op f22 en 200mm. Dus iets aan de kleinere kant en lichte zoom. Op de 35mm overigens hetzelfde effect en boven f16 minder zichtbaar.
De zichtbaarheid is vooral op effen delen, mooi belicht - niet overbelicht in ieder geval - en meeste richting de zijkanten. Niet iets onoverkomelijks, maar zo nu en dan in beeld.
Het kwam niet in die mate voor dat ik er aan dacht actie te zullen ondernemen. Ook niet omdat ik weinig zin in een heen en weer sturen heb als het niet echt nodig is. En toen kwam dit onderwerp naar voren....
Omdat ik tweifelde aan de sensor heb ik toch richting Nikon mijn vraag gesteld en hun na overleg de camera doen toekomen.
Ben in ieder geval blij wanneer de camera weer terug is :)
Groet, Jeroen
Gebruikersavatar
JeroenS

Forumlid
Berichten: 746



Onderwerp:

Re: Vlekjes op de sensor van mijn D7000

Berichtdoor JeroenS » di jun 21 2011 5:50 pm

jantom schreef:Dag Jeroen(S),

Jammer dat je toch nog steeds problemen ondervindt.
Ik had al eens doorgegeven dat het opname-element in kwalitatief opzicht eigenlijk niet voldoet (dat moge nu toch wel blijken uit de vele klachten - klachten die ook niet kunnen worden opgelost).
Ik ben bang dat degenen die geen klachten hebben niet goed kunnen of willen zien - daar heb ik echter nog geen last van. Het lijkt me zalig om geen problemen te zien.....
100% kans (dus eigenlijk geen kans) dat elke chip onvolkomen is.

Als je katten maar gezond zijn. Nu de rest nog...

Groet, Jan


Gezondheid, wat mij betreft heb je helemaal gelijk. En niet alleen de katten :)
Groet, Jeroen
Gebruikersavatar
JeroenS

Forumlid
Berichten: 746



Onderwerp:

Re: Vlekjes op de sensor van mijn D7000

Berichtdoor jantom » di jun 21 2011 7:19 pm

Aan plincky:

Als fouten nooit opvallen is er niets aan de hand. Dan kan men gemakshalve ook stellen dat er geen fouten zijn.

Het enige probleem dat ik met digitaal heb is dat ik niet kan kiezen welk filmrolletje ik erin wil hebben. Voor de rest heb ik geen enkel probleem met een digitale camera. Prachtig dat ik meteen kan zien of het is geworden dat ik wilde vastleggen.
Maar één en ander betekent wel dat we volkomen afhankelijk zijn van het opname-element. Daar zit hem de kneep.

En als ik een vergelijking mag maken met jouw auto: bij een op hoge snelheid rijdende auto wordt het comfort wat minder en het rijgeluid indringender maar bij een niet optimaal opname-element komen de problemen "bij elke snelheid" voor.

Vandaar dat dit onderwerp zo belangrijk is. Maar als er geen last is, is er geen last.
Het probleem is dat het probleem zo vaak voorkomt.... Dat moet anders!
Een product dat goed gemaakt wordt hoeft niet 1000x te worden getest. Die kosten hoeven dus niet te worden gemaakt. Dat scheelt weer.

Voor de rest dank voor de inbreng. Je bent nuchter - ik zet het op scherp.
Gebruikersavatar
jantom

Clublid
Berichten: 1812


Locatie: IJmuiden
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Vlekjes op de sensor van mijn D7000

Berichtdoor plincky » di jun 21 2011 8:42 pm

jantom schreef:Aan plincky:
Het enige probleem dat ik met digitaal heb is dat ik niet kan kiezen welk filmrolletje ik erin wil hebben. Voor de rest heb ik geen enkel probleem met een digitale camera. Prachtig dat ik meteen kan zien of het is geworden dat ik wilde vastleggen.
Maar één en ander betekent wel dat we volkomen afhankelijk zijn van het opname-element. Daar zit hem de kneep.


Nee idd. je kan niet je filmrolletje kiezen. Maar dit is juist het grootste voordeel met digitale camera's!
Je wil niet weten wat voor varialbele je hebt met filmrolletjes. Denk aan de fabrikage van de rolletje daar ben je afhankelijk van de lichtgevoelige laag die de fabriek erop zet. Dat niet alleen maar ook aan het transport in de kamera. Zandkorrel in je kamera = streep in je film. Wat te bedenken van het onwikkelen bij de fotocentrale. Wat voor machine? hoe oud is het ontwikkelbad? Welke ontwikkelaar hebben ze. daar de fabrieks kwaliteit van, welke afstelling gebruiken ze? Ik heb met een fotolab/centrale gewerkt heb er dus ervaring mee. Dit zijn allemaal invloeden die we niet meer hebben met digitaal.
En met digitaal kan je eindeloos wisselen met ASA/ISO.

Het zou geweldig zijn als er 100% goede kamera's zijn. begrijp me niet verkeerd. maar dat is een utopie denk ik.
Drie stippen die je met drie muisklikken weg kan halen in cs. dat is niks met het gezeur van films kopen/ontwikkelen/afdrukken.
Ik heb liever dat ze de scherpte bij grootste lichtsterkte van de lenzen verbeteren. dat als je een F1.4 lens koop je ook scherpe foto's krijgt ipv bij F2. maar dat is een ander verhaal.
Gebruikersavatar
plincky

Forumlid
Berichten: 2183


Locatie: Nijkerk
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Vlekjes op de sensor van mijn D7000

Berichtdoor jantom » di jun 21 2011 8:51 pm

Aan plincky

Ja, er is nog wel wat te verbeteren op diverse terreinen. Maar dat kan alleen als we kritisch zijn (en Nikon dat ook nog is).

Ik ken de bezwaren met film goed genoeg. Dat was ook niet altijd koek en ei. ik zag ook weleens emulsieloze plekken op de film maar ik bekijk veel op micro-niveau.....
Maar we willen het samen toch beter hebben dan het nu is en die ruimte is er (nog).

De groeten van Jan
Gebruikersavatar
jantom

Clublid
Berichten: 1812


Locatie: IJmuiden
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Vlekjes op de sensor van mijn D7000

Berichtdoor JeroenS » vr jun 24 2011 8:10 pm

Vandaag m’n D7000 retour ontvangen. Fijn dat het heerlijk snel gaat! Zowel Nikon als GLS.

Over wel of niet kritsch gesproken... Wat betreft de vlekjes. Vanmiddag een snelle test ronde gemaakt.
Meeste is nu echt weg. Bijna niets te zien ook niet bij f22 en contrast erbij plus licht/donker.
Drie kleine plekjes bij f20/22 (contrast in de extra) blijven aanwezig en een vierde is verschoven.. maar normaliter niet te zien.
Zeker niet – zo lijkt me - wanneer de foto normaal verwerkt wordt. De toekomst zal het leren.
De camera hoeft wat mij betreft niet meer retour. Vervelend genoeg.
Blijft me wel vreemd dat na twee ronden schoonmaken nog steeds vlekjes op dezelfde plek zijn blijven zitten. Hiervoor zal ik Nikon nog eens vragen. Ben namelijk wel benieuwd. Dat kan dan toch geen stof zijn lijkt me..
Groet,
Jeroen
Gebruikersavatar
JeroenS

Forumlid
Berichten: 746



Onderwerp:

Re: Vlekjes op de sensor van mijn D7000

Berichtdoor ReneG » di nov 01 2011 4:47 pm

JeroenS schreef:Vandaag m’n D7000 retour ontvangen. Fijn dat het heerlijk snel gaat! Zowel Nikon als GLS.

Over wel of niet kritsch gesproken... Wat betreft de vlekjes. Vanmiddag een snelle test ronde gemaakt.
Meeste is nu echt weg. Bijna niets te zien ook niet bij f22 en contrast erbij plus licht/donker.
Drie kleine plekjes bij f20/22 (contrast in de extra) blijven aanwezig en een vierde is verschoven.. maar normaliter niet te zien.
Zeker niet – zo lijkt me - wanneer de foto normaal verwerkt wordt. De toekomst zal het leren.
De camera hoeft wat mij betreft niet meer retour. Vervelend genoeg.
Blijft me wel vreemd dat na twee ronden schoonmaken nog steeds vlekjes op dezelfde plek zijn blijven zitten. Hiervoor zal ik Nikon nog eens vragen. Ben namelijk wel benieuwd. Dat kan dan toch geen stof zijn lijkt me..
Groet,
Jeroen


Als hij via pakketpost gaat en men springt wat ruw om met de camera dan kan het. Er zit altijd stof in het camerahuis en op het moment dat er ruw met de camera wordt omgesprongen (of men springt ruw met de doos om) dan kan het zomaar zijn dat er weer klein stofdeeltjes op je sensor landen. Ik ben ooit gevallen met een oudere camera; Die was net daarvoor schoongemaakt. Na de valpartij meteen veel stof op de sensor.

Ik breng mijn camera daarom altijd persoonlijk weg en controleer het resultaat ter plekke. Dan weet ik zeker dat het niet aan de schoonmaakbeurt ligt als ik weer stof heb.
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5044


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Vlekjes op de sensor van mijn D7000

Berichtdoor Apenstaartjes » di nov 01 2011 10:48 pm

Ook dit heeft me weer aan het denken gezet, ben vandaag bij Foka geweest, blijkt dat ze daar ook sensor cleaning doen (staat niet op de site) breng hem morgen daar naar toe, ik ga hem niet nog een keer opsturen naar NSP in beverwijk, misschien iets duurder maar ik heb even met de man van Foka gepraat en ik heb er vertrouwen in, hij wist ook van de zgn olievlek problemen en hij verzekerde me dat het gewoon weg te halen is.
D7100, lenzen, statief, flitser en rugzak
Apenstaartjes

Forumlid
Berichten: 67


Locatie: Capelle aan den Ijssel
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Vlekjes op de sensor van mijn D7000

Berichtdoor JvdKooij » do nov 03 2011 11:13 pm

Vandaag bij Nikon in Beverwijk geweest.
Gaf aan dat ik een sensorcleaning wilde (er waren een heleboel vlekjes te zien aan de rechterzijde van de foto's).
Dame achter de balie gaf meteen aan dat dat geen probleem was maar ze even moesten kijken, mogelijk dat er een reparatie (onder garantie) gedaan moest worden omdat het een D7000 is.
10 minuten later kreeg ik inderdaad te horen dat er iets gedaan moest worden aan de sensor.
Camera wordt begin volgende week terug gestuurd (ze sturen niet op vrijdag op, omdat het pakketje dan in een magazijn blijft liggen in het weekend).
Juist omdat ik op internet het probleem met vlekken al gelezen had, ben ik naar Beverwijk gereden (heb dus een rondje Nederland gedaan vanuit Brabant)
Voordeel zal wel zijn dat het probleem verholpen wordt, ipv elke keer een sensor te laten schoonmaken.
Groetjes,
Jaap
Gebruikersavatar
JvdKooij

Forumlid
Berichten: 3168


Locatie: Podgornoe
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Vlekjes op de sensor van mijn D7000

Berichtdoor plincky » do nov 03 2011 11:18 pm

Welkom op het forum jvdk.
Gebruikersavatar
plincky

Forumlid
Berichten: 2183


Locatie: Nijkerk
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Vlekjes op de sensor van mijn D7000

Berichtdoor jan » do nov 03 2011 11:30 pm

jvdk schreef:Vandaag bij Nikon in Beverwijk geweest.
Gaf aan dat ik een sensorcleaning wilde (er waren een heleboel vlekjes te zien aan de rechterzijde van de foto's).
Dame achter de balie gaf meteen aan dat dat geen probleem was maar ze even moesten kijken, mogelijk dat er een reparatie (onder garantie) gedaan moest worden omdat het een D7000 is.
10 minuten later kreeg ik inderdaad te horen dat er iets gedaan moest worden aan de sensor.
Camera wordt begin volgende week terug gestuurd (ze sturen niet op vrijdag op, omdat het pakketje dan in een magazijn blijft liggen in het weekend).
Juist omdat ik op internet het probleem met vlekken al gelezen had, ben ik naar Beverwijk gereden (heb dus een rondje Nederland gedaan vanuit Brabant)
Voordeel zal wel zijn dat het probleem verholpen wordt, ipv elke keer een sensor te laten schoonmaken.


Dan worden de wachttijden vanzelf lang wanneer ze er van alles tussen door doen. Ik stuur het op met o.a. eenzelfde klacht en krijg te horen dat het ca. 2-3 weken duurt :?
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)
Gebruikersavatar
jan

Bestuurslid
Berichten: 4305


Locatie: Vaassen
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Vlekjes op de sensor van mijn D7000

Berichtdoor JvdKooij » vr nov 04 2011 7:52 am

plincky schreef:Welkom op het forum jvdk.


Dank je, lees hier al wel een tijdje, maar had nog niets geschreven :mryellow:
Groetjes,
Jaap
Gebruikersavatar
JvdKooij

Forumlid
Berichten: 3168


Locatie: Podgornoe
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Vlekjes op de sensor van mijn D7000

Berichtdoor lock » vr nov 04 2011 9:47 am

Ik vind het allemaal toch heel opmerkelijk. Bij Pentax hebben ze hun buik ook vol van de vuile K5 sensors, alhoewel dat inmiddels achter de rug lijkt te zijn. Dat was overigens volgens mij geen stof maar een andere hardnekkige vervuiling die mogelijk al tijdens de productie erop is gekomen. Volgens mij zou het tussen sensoroppervlak en AA filter hebben gezeten. endat zou hier dus ook wel eens het probleem kunnen zijn. Dan kan je poetsen tot je een ons weegt...
lock

Forumlid
Berichten: 827


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Vlekjes op de sensor van mijn D7000

Berichtdoor Giso » vr nov 04 2011 10:22 am

Misschien dat ze nu eindelijk van alle D7000's die binnenkomen meteen de AF nalopen om te kijken of er afwijkingen zijn.
Ze krijgen de laatste tijd wel opmerkelijk veel soortgelijke klachten binnen bij NSP
Als het niet gaat zoals het moet dan moet het maar zoals het gaat
Groet Giso
Giso

Forumlid
Berichten: 723


Locatie: Schagen Noord-Holland
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Vlekjes op de sensor van mijn D7000

Berichtdoor Paulus van Aken » vr nov 04 2011 7:44 pm

Ik merk wel dat ik mazzel heb met mijn D7000, een enkel vlekje dat nauwelijks te voorschijn te krijgen is en lekker scherp, sinds ik de AF op "S"laat staan!
Dit hele verhaal over minuscule stipjes vind ik trouwens een beetje mierenn**kerij, is een onvermijdelijk iets bij digitale camera's met wisseloptiek. Gewoon een schoonmaaksetje kopen voor ongeveer 40 euro, en je gaat er even een kwartiertje voor zitten. Meestentijds zul je er helemaal niks van zien, omdat het in het beeldmateriaal verdwijnt. Ja een strak blauwe lucht, of een egaal witte studio achter grond. Maar ik kan me niet voorstellen dat in dat laatste geval zulke kleine diafragma's worden gebruikt dat het opvalt..

Jongens, (en meisjes) niet zeuren maar fotograferen!
D7000 met MB-D11, 16-85, micro Nikkor 2,8 105, 35-1.8, 70-300, 50-1.8, en Tokina 10-17 en 12-24, benevens 2 SB600
en nog F801s met glaasjes.
Paulus van Aken

Forumlid
Berichten: 248


Locatie: Roermond


Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten