Nieuwe printer gekocht en nu ???

Discussie over foto-apparatuur die niet aan Nikon is gerelateerd

Onderwerp:

Nieuwe printer gekocht en nu ???

Berichtdoor André » di jun 21 2011 5:40 pm

Fotovrienden,

Ik heb vorige week, op verzoek van mijn vrouw overigens, omdat zij graag wil kunnen printen op A3+ formaat een mooie Epson R3000 gekocht.
Ik heb zelf een paar foto's die ik dolgraag op A4 of A3 formaat wil uitprinten en aan de muur hangen, en ik heb een behoorlijk aantal
kattenfoto's die ik graag wil uitprinten op A4 formaat en in een portfolio map wil doen.

Ik heb de kleurbeheer middag van Onno bijgewoond, maar ik ben bijna 50 jaar, het is alweer wat maanden geleden, en mijn geheugen
is dus wat sneller leeg dan bij een jonge vent van 21. Ik heb 3 vragen.

Welk merk en soort papier kan ik het best gebruiken (Ik lees veel over Ilford, want daar zijn goede printprofielen voor te krijgen)
Hoe gebruik ik deze profielen in Capture NX (of hebben jullie betere optie's)
Moet ik nog iets speciaals instellen bij de printerinstellingen zelf.

Ik heb een Mac met OS 10.6.7

Kort gezegd, heb ik even een opfris cursus nodig.
Fujifilm X-T1 systeemcamera, XF 18-55, XF 55-200, XF 35, XF 56, EF-42 Flitser, VG-XT1 Grip

Verlanglijstje : XF 10-24, XF 23, Donaties zijn nog steeds van harte welkom.
Gebruikersavatar
André

Forumlid
Berichten: 2603


Locatie: Amersfoort
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nieuwe printer gekocht en nu ???

Berichtdoor a vgastel » di jun 21 2011 6:32 pm

flippie
Kijk eens inde manual van de printer, als je deze met bij behorende software hebt ingesteld.
Dan moet dit in de instellingen allemaal te vinden zijn.
Ook moet de papier dikte en glansgraad in te stellen er in staan.
fotopapier is wat je zelf wil
mvgr bert

Nikon D-90 Nikon 7200 met grip 8-105 vr Nikon sb900 TRIOPODc-258t
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Tokina 12-24 f/4 AT-X DX (Versie I)
Tokina at-xpro 28-70 1:2.6--2.8 / 17mm 1:3.5 /70-210 1:4-5.6 /35-70ai1:3.5-4.8
Gebruikersavatar
a vgastel

Forumlid
Berichten: 4707


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Nieuwe printer gekocht en nu ???

Berichtdoor wblink » di jun 21 2011 7:33 pm

flippie17 schreef:Ik heb vorige week, op verzoek van mijn vrouw overigens, omdat zij graag wil kunnen printen op A3+ formaat een mooie Epson R3000 gekocht.
Welk merk en soort papier kan ik het best gebruiken


MI is de beste optie om in ieder geval te starten met Epson-papier, je hebt de benodigde profielen dan bij de hand.
"Lustrum" vind ik zelf wel mooi.

En NOOIT cartridges anders dan die van Epson gebruiken: uit ervaring: GROTE MISLUKKING.
Willem.
wblink

Forumlid
Berichten: 1325


Locatie: Gendt

Onderwerp:

Re: Nieuwe printer gekocht en nu ???

Berichtdoor André » di jun 21 2011 7:51 pm

Ik gebruikte ook bij mijn vorige printer (canon) nooit goedkope patronen, maar uitsluitend orginele.

Ik heb op de CD gekeken, maar er staan geen epson profielen op, ook op de website van epson niet. Of heb je bij het gebruik van epson papier i.c.m. een epson printer geen profielen nodig. (om de juiste kleuren te krijgen natuurlijk)
Fujifilm X-T1 systeemcamera, XF 18-55, XF 55-200, XF 35, XF 56, EF-42 Flitser, VG-XT1 Grip

Verlanglijstje : XF 10-24, XF 23, Donaties zijn nog steeds van harte welkom.
Gebruikersavatar
André

Forumlid
Berichten: 2603


Locatie: Amersfoort
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nieuwe printer gekocht en nu ???

Berichtdoor Dochoff » di jun 21 2011 8:19 pm

Heb je al foto's gewoon afgedrukt zonder al die extra's?
Beviel dat niet of nog niet gedaan?

Groetjes,
Dochoff
Dochoff



Onderwerp:

Re: Nieuwe printer gekocht en nu ???

Berichtdoor André » di jun 21 2011 9:17 pm

Dat heb ik nog niet geprobeerd, hij is net (3 dagen) uit de doos en hangt in mijn netwerk. Wat simpele testje geprint, maar nog geen echte test op fotopapier. Ik ben echt geen centenneu.... maar in het wilde weg wat uit gaan proberen op velletjes papier die al gauw 1 tot 3 euro per stuk kosten vind ik gewoon zonde. Ik wil dus eerst echt de zaakjes goed ingesteld hebben. Dus goed papier, goede kleurprofielen voor dit papier en op je de juiste manier geinstalleerd en ingesteld.
Fujifilm X-T1 systeemcamera, XF 18-55, XF 55-200, XF 35, XF 56, EF-42 Flitser, VG-XT1 Grip

Verlanglijstje : XF 10-24, XF 23, Donaties zijn nog steeds van harte welkom.
Gebruikersavatar
André

Forumlid
Berichten: 2603


Locatie: Amersfoort
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nieuwe printer gekocht en nu ???

Berichtdoor plincky » di jun 21 2011 9:41 pm

Als je het echt goed wil doen dan zal je een "Eye one" of ander callibratiemiddel moeten kopen. Zo kan je de monitor callibreren en de printer en deze op elkaar afstemmen maar dit is niet heel eenvoudig.
Maar ik zou het iets eenvoudiger houden als ik jou was en gewoon kijken in het prinmenu of je iets van kallibratie kan doen op oog. en kijk dan of je print overeen komt met wat je op je monitor ziet( dit kan natuurlijk met een willekeurig plaatje maar ook met b.v. dit http://www.eci.org/lib/exe/fetch.php?id=en%3Adownloads&cache=cache&media=downloads:altona_test_suite:altona_visual_1v2a_x3.pdf.) Let wel dat een monitor licht af geeft en dus altijd iets anders toont dan de print. Tenzei je een hele goede monitor hebt zoals een Eizo monitor (wat ik niet denk anders had je dit topic niet gestart)
Let wel op dat als je met een fotobewerkingsprogramma werkt je in het goede kleurprofiel werkt! vergeet ook niet dat je monitor RGB(rood,groen,blauw) is en de printer met CMYK (cyaan,magenta,yellow zwart.) werkt.

Als je je echt wil verdiepen in kleuren en kleurmagement zal ik advieseren eerst wat boeken te gaan lezen. Ik heb verschillende opleidingen ervoor gevolgd en het is niet heel makkelijk, en ook niet zo 1.2.3 uit te leggen.

Succes iig. en veel plezier met je nieuwe printer!
Gebruikersavatar
plincky

Forumlid
Berichten: 2183


Locatie: Nijkerk
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nieuwe printer gekocht en nu ???

Berichtdoor Cookie1397 » di jun 21 2011 11:59 pm

Ik gebruik bij mijn R1900 meestal het epson papier.. Bij mij was het zo dat bij de installatie van de printer (windows 7) er automatisch de kleurprofielen voor de diverse papiersoorten mee geïnstalleerd werden en die kan ik in het printer menu kiezen.
Bij de voorkeur instellingen van de printer in het tabblad geavanceerd ICM aanvinken dan alle kleurprofielen aanvinken en alle profielen incl. die van epson zouden zichtbaar moeten zijn. Zo gaat dat tenminste bij mijn R19000. Misschien helpt dit.
Nikon Z en Z glas
Gebruikersavatar
Cookie1397

Clublid
Berichten: 3985


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nieuwe printer gekocht en nu ???

Berichtdoor dotcat » wo jul 06 2011 10:03 pm

Ik heb zelf een epson 2880. Ik heb de printer driver geinstalleerd op een macbook met printer utilities erbij. Indien je dan vanuit een programma een afdruk maakt, kun je onder printerinstellingen keuzes maken voor
- afdrukmateriaal
- kleur
- kleurinstellingen
- afdrukkwaliteit

Met afdrukmateriaal bepaal je de papier soort (mat, glans, lustrum/zijdeglans). Volgens de driver maak je altijd gebruik van epson papier. Door het printer profiel van het gebruikte papier toe te voegen, is de printer het beste ingesteld voor het gebruikte type papier ipv het aangegeven epson papier.

Het epson papier geeft goede resultaten maar is erg duur. Ik gebruik ook ilford papier en dit geeft ook prima resultaten met de juiste printer profielen. Vooral het barytpapier (Ilford Galerie Gold Fibre Silk) geeft bij zwart/wit afdrukken prachtige resutaten. Verder gebruik ik Olmec papier (gloss/semi gloss/mat), dit papier is een stuk goedkoper maar wordt per minimale hoeveelheid van 50 vel verkocht. Erg goed indien de printer profielen worden gebruikt.

Succes
Gebruikersavatar
dotcat

Clublid
Berichten: 299


Locatie: Weesp

Onderwerp:

Re: Nieuwe printer gekocht en nu ???

Berichtdoor André » do jul 07 2011 11:45 am

dotcat schreef:Ik heb zelf een epson 2880. Ik heb de printer driver geinstalleerd op een macbook met printer utilities erbij. Indien je dan vanuit een programma een afdruk maakt, kun je onder printerinstellingen keuzes maken voor
- afdrukmateriaal
- kleur
- kleurinstellingen
- afdrukkwaliteit

Met afdrukmateriaal bepaal je de papier soort (mat, glans, lustrum/zijdeglans). Volgens de driver maak je altijd gebruik van epson papier. Door het printer profiel van het gebruikte papier toe te voegen, is de printer het beste ingesteld voor het gebruikte type papier ipv het aangegeven epson papier.

Het epson papier geeft goede resultaten maar is erg duur. Ik gebruik ook ilford papier en dit geeft ook prima resultaten met de juiste printer profielen. Vooral het barytpapier (Ilford Galerie Gold Fibre Silk) geeft bij zwart/wit afdrukken prachtige resutaten. Verder gebruik ik Olmec papier (gloss/semi gloss/mat), dit papier is een stuk goedkoper maar wordt per minimale hoeveelheid van 50 vel verkocht. Erg goed indien de printer profielen worden gebruikt.

Succes


Dank voor je info ditcat, olmec papier is inderdaad nog enigzsins betaalbaar, helaas geen profielen beschikbaar voor de Epson R3000.
Ik ga eerst maar eens een pakje Ilford kopen denk ik.
Fujifilm X-T1 systeemcamera, XF 18-55, XF 55-200, XF 35, XF 56, EF-42 Flitser, VG-XT1 Grip

Verlanglijstje : XF 10-24, XF 23, Donaties zijn nog steeds van harte welkom.
Gebruikersavatar
André

Forumlid
Berichten: 2603


Locatie: Amersfoort
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nieuwe printer gekocht en nu ???

Berichtdoor Skippy » do jul 07 2011 12:47 pm

flippie17 schreef:Ik ga eerst maar eens een pakje Ilford kopen denk ik.


Waarom niet gekozen voor het duurdere Epson-papier met bijbehorende profielen = gegarandeerd goed resultaat?
Nu ga je weer lopen klojen met afwijkend papier, uiteindelijk kom je toch bij dat Epson papier uit.
Die paar tientjes moet je gewoon zien als een eenmalige investering die je bij de aankoopprijs van de printer op moet tellen.
Skippy

Moderator
Berichten: 11663


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nieuwe printer gekocht en nu ???

Berichtdoor george013 » do jul 07 2011 2:00 pm

Weet niet of deze al voorbijgekomen is.
http://www.123inkt.nl/products/Papier-en-labels/Fotopapier/Epson-fotopapier/A4-12465.html
In de snelheid gezien gaat niet verdr dan A4.
George
george013



Onderwerp:

Re: Nieuwe printer gekocht en nu ???

Berichtdoor ramrod » vr jul 08 2011 6:54 pm

Volgens mij is het goedkoper om je foto,s bij ProFoto te laten printen , geweldig mooi papier en dito afdrukken tegen een zeer goede prijs , als ik zie wat die inkt kost voor de fotoprinters.... gisteren op tv een liter inkt voor een printer kost omgerekend €3000 voor de consument.... :shock:
ramrod



Onderwerp:

Re: Nieuwe printer gekocht en nu ???

Berichtdoor André » vr jul 08 2011 8:02 pm

ramrod schreef:Volgens mij is het goedkoper om je foto,s bij ProFoto te laten printen , geweldig mooi papier en dito afdrukken tegen een zeer goede prijs , als ik zie wat die inkt kost voor de fotoprinters.... gisteren op tv een liter inkt voor een printer kost omgerekend €3000 voor de consument.... :shock:


Dat weet ik natuurlijk ook wel, en als ik veel foto's wil afdrukken dan "besteed" ik dit ook uit, maar zo af en mooi een mooie plaat op A3 afdrukken wil ik ook gewoon zelf kunnen. Vandaar de aankoop (met een beetje sponsoring van mijn werkgever) van deze printer.
Fujifilm X-T1 systeemcamera, XF 18-55, XF 55-200, XF 35, XF 56, EF-42 Flitser, VG-XT1 Grip

Verlanglijstje : XF 10-24, XF 23, Donaties zijn nog steeds van harte welkom.
Gebruikersavatar
André

Forumlid
Berichten: 2603


Locatie: Amersfoort
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nieuwe printer gekocht en nu ???

Berichtdoor John'47 » vr jul 08 2011 9:24 pm

Ik heb een tijdje geleden ook een Epson (R800 een klein neefje van de jouwe) gekocht en werk ook op Apple met OSX 10.6.8
Het geeft inderdaad even wat zorgen om het goed ingesteld te krijgen en de software die bij de printer zat is dan niet genoeg.
Voor je de printer aan 1 macbook of imac hangt eerst op die machine de drivers en software van de site van Epson halen en installeren bij de programma's. Dan de Epson eraan hangen en printen niet vanuit je photoshop maar vanuit de software van Epson.
Hij print dan als je voor het juiste fotopapier kiest langzaam en legt ook een soort vernislaagje over de hele foto.
Daarna uitgebreid in je net hangen kan wel, maar delen op 1 machine werkt bij mij beter
Nikon D810, Sony RX1R II. 
Gebruikersavatar
John'47

Forumlid
Berichten: 2545


Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Niet aan Nikon gerelateerde foto apparatuur”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten