Wat kies ik als opvolger voor D50?

Discussies over fotografie met de D40, D40x, D50, D60, D3x00 serie en D5x00 serie
Plakplaatje

Wat kies ik als opvolger voor D50?

Bericht door Plakplaatje » di jun 28 2011 10:52 pm

Al jaren fotografeer ik met veel plezier in huis en tuin met mijn D50 en Sigma 18-200 3.5 / 6.3. Toevallig kreeg ik deze week een D90 in handen en sinds die tijd kriebelt het. :wink:

Dus ben ik op zoek naar een nieuwe camera en evt. lens. Want ik merk met de D50 + Sigma dat ik snel bij moet flitsen en zag op de D90 met Nikkor lens dat de belichting wel heel mooi was. ik heb alleen geen idee wat ik het beste zou kunnen aanschaffen. Een D90? of een D5100?

Ik zou het erg op prijs stellen als iemand mij een beetje op weg kan helpen. Ook met de keuze voor wel geen nieuwe lens.

Dingen die ik veel fotografeer; natuur en mijn kinderen (portret en beweging)
Alvast heel erg bedankt voor het meedenken!

Cookie1397
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: Wat kies ik als opvolger voor D50?

Bericht door Cookie1397 » di jun 28 2011 10:58 pm

Tja dat hangt voor een deel af of je de sigma wil blijven gebruiken en of deze een ingebouwde scherpstelmotor heeft. De D5100 heeft namelijk geen scherpstelmotor in de body en zonder deze motor in het objectief kan je dan niet automatisch scherpstellen. Verder zijn het beide erg goede camera's maar zou ik de D90 prefereren als was het alleen maar vanwege de motor in de body
Nikon Z Z & de maskers

Plakplaatje

Bericht door Plakplaatje » di jun 28 2011 11:11 pm

Dank voor je reactie Ed.

Ik denk dat ik een motor in de Sigma heb (want hij draait uit zichzelf bij het scherpstellen :roll:) conflicteert dat in de D90? (of is dat een hele domme opmerking?)
Ik heb ws geen beeldstabilisator (hij is van eind 2005) Als de kwaliteitsverbetering vooral ook in de lens kan zitten koop ik die ook meteen nieuw.... D7000 kan ik ws. niet genoeg uithalen, dus bleef ik bij D90 of D5100

strangeartefact
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door strangeartefact » wo jun 29 2011 12:01 am

Je hebt objectieven die een scherpstelmotor ingebouwd hebben, zoals de af-s van nikon.
Die doen het op de de 50, d90 en de d5100. Je hebt dus ook objectieven die dat niet hebben en een scherpstelmoter in de body van de camera gebruiken/nodig hebben.
De d50 en d90 hebben dat, de d5100 niet, dat moet je dus nachecken!

Peter
Bijna leeg hier....

Cookie1397
Clublid
Clublid

Bericht door Cookie1397 » wo jun 29 2011 1:25 am

Dat de Sigma een ingebouwde scherpstelmotor hoeft niet zo te zijn, de d50 heeft een scherpstelmotor in de body waardoor ook objectieven zonder eigen motor scherpstellen. Om daar zeker van te zijn zou je via de sigma site moeten kijken naar het exacte type van het objectief.
Nikon Z Z & de maskers

Plakplaatje

Bericht door Plakplaatje » wo jun 29 2011 11:31 am

Dank voor jullie berichten. Dt van die lens ga ik uitzoeken. Stel dat er geen motor inzit (in het slechtste geval) dan koop ik dus ook een nieuwe lens bij het toestel. Maar welk toestel kan dat dan zijn?

Cookie1397
Clublid
Clublid

Bericht door Cookie1397 » wo jun 29 2011 2:21 pm

Je hoeft indien er geen motor in het objectief zit niet gelijk een nieuw objectief aan te schaffen, je moet als je de autofocus wil gebruiken een camerabody aan schaffen waar een motor in zit zodat de sigma kan scherpstellen en dat wordt dan een D90, D7000, D300 of zo.
Nikon Z Z & de maskers

Goodje

Bericht door Goodje » wo jun 29 2011 4:38 pm

Zoals je zelf ook al schrijft zou ik gewoon een geheel nieuw zetje kopen want in jou 18-200 zit ook geen VR dus ook al oud.
Mijn advies koop een D5100 met een paar leuke lenzen er bij nieuw met twee kit lenzen 18-55mm VR en de 55-200mm VR € 844,59
http://tweakers.net/pricewatch/281331/n ... mm-vr.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Of de D7000 met de AF-S DX NIKKOR 18-200mm G ED VR II € 1461,00
http://tweakers.net/pricewatch/266106/n ... vr-ii.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Als dit geheel je te duur wordt kan je ook nog overwegen om de verouderde D90 te nemen met de 18-105 en de 70-300 bijde VR € 1099,00
http://tweakers.net/pricewatch/222262/n ... ed-vr.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Nikon D90 + AF-S DX 18-105mm G ED VR €709,00
http://tweakers.net/pricewatch/222259/n ... ed-vr.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Hier staan ook nog verschillende opties van alle modellen
http://www.digitalstreet.nl/index.php?cPath=880_438_440" onclick="window.open(this.href);return false;
Zie net ook de folder van de Mediamarkt met ook een paar leuke aanbiedingen
http://www.mediamarkt.nl/mcs/catentryli ... and&page=2" onclick="window.open(this.href);return false;
Veel wijsheid met je keuze we zien of horen het wel. :wink2:

Plakplaatje

Bericht door Plakplaatje » do jun 30 2011 11:06 pm

Dank voor alle hulp ik ga zoeken! Ga morgen eerst ook nog maar eens kritisch naar de D5100 kijken (ik heb niet zoveel met dat kantelbare scherm :huh: )

Haket
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Haket » do jun 30 2011 11:31 pm

Als je tevreden bent met de 18-200 van Sigma en deze wilt blijven gebruiken is de meest logische stap die naar de D90.
Met zijn scherpstelmotor ben je het minst afhankelijk van objectief keuze en kun je AF-S en AF(-D) beide gebruiken.
Als je iets totaal nieuws wilt maakt het niet uit wat je kiest. (Als het maar Nikon is :twisted: )

Plakplaatje

Bericht door Plakplaatje » vr jul 01 2011 4:07 pm

Ik kreeg vandaag in de fotowinkel een D7000 met mijn oude lens aangeraden. Met als motto D90 is aan einde looptijd, D700 is de opvolger, die loopt nog voorop in technologie. Was wel erg gecharmeerd van de lichtgevoeligheid., maar moest er wel aan wennen! Nu eerst maar eens lezen of die in mijn geval zijn geld waard is... en op zoek naar een D7000 draadje ;-) Ik houd jullie op de hoogte!

Goodje

Bericht door Goodje » vr jul 01 2011 8:56 pm

Plakplaatje schreef:Al jaren fotografeer ik met veel plezier in huis en tuin met mijn D50 en Sigma 18-200 3.5 / 6.3. Toevallig kreeg ik deze week een D90 in handen en sinds die tijd kriebelt het. :wink:

Dus ben ik op zoek naar een nieuwe camera en evt. lens. Want ik merk met de D50 + Sigma dat ik snel bij moet flitsen en zag op de D90 met Nikkor lens dat de belichting wel heel mooi was. ik heb alleen geen idee wat ik het beste zou kunnen aanschaffen. Een D90? of een D5100?

Ik zou het erg op prijs stellen als iemand mij een beetje op weg kan helpen. Ook met de keuze voor wel geen nieuwe lens.

Dingen die ik veel fotografeer; natuur en mijn kinderen (portret en beweging)
Alvast heel erg bedankt voor het meedenken!
Plakplaatje schreef:Ik kreeg vandaag in de fotowinkel een D7000 met mijn oude lens aangeraden. Met als motto D90 is aan einde looptijd, D700 is de opvolger, die loopt nog voorop in technologie. Was wel erg gecharmeerd van de lichtgevoeligheid., maar moest er wel aan wennen! Nu eerst maar eens lezen of die in mijn geval zijn geld waard is... en op zoek naar een D7000 draadje ;-) Ik houd jullie op de hoogte!
Of dat een goed advies is in die fotowinkel, weet ik ook niet :ugeek:
Met de D7000 is niks mis mee :?: maar is jou oude lens de Sigma 18-200 3.5 / 6.3 nog wel een D7000 waard :?:
Heeft hij VR volgens mij niet :?: en is de kwalitieit wel voldoende voor de D7000.
http://www.kieskeurig.nl/product/search ... ef&q=Sigma" onclick="window.open(this.href);return false; 18-200 3.5 / 6.3&lq=Sigma 18-200 3.5 / 6.3&rq=
De lens bepaald de foto, door een vuile bril kan je ook niet scherp kijken :ugeek:

Plakplaatje

Bericht door Plakplaatje » vr jul 01 2011 10:28 pm

Dank voor jullie kritische feedback, dat is wat een mens verder helpt. Op dit moment overweeg ik eerst de body te vernieuwen en dan voor de D7000 te gaan omdat die de meeste mogelijkheden geeft. Heb er vandaag een paar proeffoto's mee gemaakt, allemaal wazig :lol: Dus de opmerking dat je er veel mee moet oefenen klopt ws ook in mijn geval!

Dus dan heb ik de D7000 met oude lens, dan is de standaard weer up to date, dat is al een forse verbetering tov mijn D50 en kijk ik later of ik er nieuwe lenzen bijkoop en zo ja welke.
Tenminste dat is de redenatie die wel redelijk kloppend lijkt *ziet door de bomen het bos niet meer zo goed*

Goodje

Bericht door Goodje » vr jul 01 2011 10:32 pm

Plakplaatje schreef:Dank voor jullie kritische feedback, dat is wat een mens verder helpt. Op dit moment overweeg ik eerst de body te vernieuwen en dan voor de D7000 te gaan omdat die de meeste mogelijkheden geeft. Heb er vandaag een paar proeffoto's mee gemaakt, allemaal wazig :lol: Dus de opmerking dat je er veel mee moet oefenen klopt ws ook in mijn geval!

Dus dan heb ik de D7000 met oude lens, dan is de standaard weer up to date, dat is al een forse verbetering tov mijn D50 en kijk ik later of ik er nieuwe lenzen bijkoop en zo ja welke.
Tenminste dat is de redenatie die wel redelijk kloppend lijkt *ziet door de bomen het bos niet meer zo goed*
Doen wat je buik gevoel is, en een nieuwe lens kan inderdaad altijd nog, goed begin (D7000) is het halve werk en als fundering goed is wordt het gebouw stevig. :ugeek:
PS ketting zaag kopen voor weinig, kan je het bos kappen HAHAHAHAHA

Plakplaatje

Bericht door Plakplaatje » vr jul 01 2011 11:02 pm

dank Goodje, vooralsnog was jij mijn kettingzaag :wink:

Plaats reactie

Terug naar “D40(x), D50, D60, D3x00, D5x00”