EYE FI kaarten

Discussies over onderwerpen die niet passen in een van de andere secties

Onderwerp:

EYE FI kaarten

Berichtdoor Marti58 » vr jul 01 2011 3:31 pm

wie o wie gebruikt deze kaarten in combinatie met BV de D300's D700 of een ander model.

hoe bevalt het en hoe goed functioneert het via wifi hotspots ?

werkt het ook samen met bv Camera Control Pro voor tethered werken ?


wie wat info heeft ben ik dankbaar :-)
* living in harmony with nature and other beings...will create a better world for all * marti58 -2006
Gebruikersavatar
Marti58

Forumlid
Berichten: 515


Locatie: Rijswijk Z-H
Ervaringsniveau: *
Contacteer:

Onderwerp:

Re: EYE FI kaarten

Berichtdoor Léon Obers » vr jul 01 2011 3:48 pm

Even zoeken op het forum, want het is al meermalen aan de orde geweest.
Begin er maar niet aan, want het is niks voor serieus gebruik. Traag, onbetrouwbaar.
http://www.google.nl/search?num=100&hl= ... =&aql=&oq=
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

zag het later Leon

Berichtdoor Marti58 » vr jul 01 2011 4:18 pm

deed een search .........toch gemist zal mijn dag wel niet hebben denk ik.

zal het toch wel een WT worden.
* living in harmony with nature and other beings...will create a better world for all * marti58 -2006
Gebruikersavatar
Marti58

Forumlid
Berichten: 515


Locatie: Rijswijk Z-H
Ervaringsniveau: *
Contacteer:

Onderwerp:

Re: EYE FI kaarten

Berichtdoor flitslicht » vr jul 01 2011 5:44 pm

Ook niet zo'n fantastische oplossing. Lastig installeren en relatief langzaam, alleen geschikt voor kleine jpegs eigenlijk. Wil je snel een NEF op je computerscherm hebben dan is USB toch het beste. Er is een draadloze USB oplossing, maar de adapters zal je uit Amerika moeten laten komen:
http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1025&message=37822806&changemode=1

Mocht je zo'n setje bestellen dan wil ik graag 'meeliften' en er ook een hebben. Heb zelf geen creditcard.
flitslicht



Onderwerp:

Re: EYE FI kaarten

Berichtdoor JaapV » vr jul 01 2011 10:53 pm

flitslicht schreef: (...)
Mocht je zo'n setje bestellen dan wil ik graag 'meeliften' en er ook een hebben. Heb zelf geen creditcard.

(Off-topic:) Geen enkele reden om Pay-Pal niet te gebruiken bij bekende winkels. Werkt gewoon met afschrijving van je bankrekening. Doe ik al jaaaaren probleemloos.
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
Gebruikersavatar
JaapV

Clublid
Berichten: 5194


Locatie: Oud-Beijerland
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Onderwerp:

Re: EYE FI kaarten

Berichtdoor yzf1kr » za jul 02 2011 8:52 am

Ik zou zo'n eye fi kaartje wel eens willen proberen.

Het lijkt me leuk om (lage kwaliteit) JPG, direct naar mijn Android telefoon te streamen.
Er zijn een aantal apps waarbij je dit kan doen, zonder dat je verbinding nodig hebt met de Eye-Fi server.

En mijn telefoon heb ik toch altijd in mijn broekzak, dus binnen 1m afstand van de camera.
yzf1kr

Forumlid
Berichten: 2112


Locatie: Uttendorf (AT)
Ervaringsniveau: *

Onderwerp:

Re: EYE FI kaarten

Berichtdoor Léon Obers » za jul 02 2011 9:18 am

En dan heb je die lage kwaliteit foto's in je broekzak, en dan, wat is het nut?
Heeft die telefoon geen eigen cameraatje aan boord waarmee je lage kwaliteit foto's kunt maken?

De drijfveer om draadloos foto's van je camera te verzenden, is om SNEL hoge kwaliteit opnamen op een PC of laptop te hebben zonder gestruikel over een draad, bij typische fotografie waar die snelheid van belang is. Zodat data direct groot bekeken of beoordeeld kan worden, of verder verwerkt.
Maar snelheid haal je juist helemaal niet met die kaartjes. Dan is de belangrijkste reden om een draadloos kaartje te nemen vervallen.
Dan kun je net zo goed het kaartje uit de camera halen en in een cardreader stoppen, of het ongemak van een draadverbinding nemen om wel sneller te werken.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: EYE FI kaarten

Berichtdoor John'47 » za jul 02 2011 9:17 pm

Ik heb 2 eye-fi kaartjes, een gewone en een pro. De gewone in een Olympus PEN voor JPG's en de pro in de D7000 voor RAW en JPG.
In een helemaal metalen Leica M8.2 ging het wel, maar lastig. Het gaat met die pro niet heel vlot, maar daar heb ik iets op gevonden.
Ik zet de D7000 naast mijn Apple Airport (WIFI router) en ga andere dingen doen. Na een tijdje zet ik mijn laptop aan en intussen zijn via WIFI mijn foto's verzonden. Mijn laptop haalt dan de RAW en JPG files rustig op en laadt ze in twee aparte mappen. De JPG's staan intussen op mijn online-account. Voor dat laatste kun je kiezen voor bijvoorbeeld flickr, deviantart, istock, etc. Dat hele proces van uploaden en downloaden gaat zonder enige actie van de gebruiker nadat je eenmaal het kaartje hebt ingesteld met de bijbehorende software.
Je hoeft je geheugenkaartjes niet uit je body te wriemelen (dat is prettig als je reuma in je vingers hebt, zoals ik) je hoeft geen kabeltjes of readers te pakken, gewoon een half uurtje je Nikon aanzetten naast je WIFI en dan een minuut of vijf je laprop de gelegenheid geven de bestanden binnen te halen.
Het voegt dus behalve gemak niet veel toe, hoewel je kunt instellen dat de bestanden als ze overgezonden gewist worden of gewist worden als je kaartje te vol begint te raken (je maakt er dan een soort geheugen zonder grenzen van)
Je kunt per kaartje instellen wat allemaal moet gebeuren: welke WIFI-netten, hotspots of niet, waar de bestanden opgeslagen moeten worden etc.
Je krijgt van Eye-fi een mail als alles klaar is.
Je kunt gedurende enige dagen alles of een selectie van de bestanden doormailen naar wie je maar wilt, zo kun je een verkleinde versie zonder verder uploaden aan familie of bekenden mailen.
Nikon D810, Sony RX1R II. 
Gebruikersavatar
John'47

Forumlid
Berichten: 2545


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: EYE FI kaarten

Berichtdoor Léon Obers » za jul 02 2011 9:48 pm

John'47 schreef:Het gaat met die pro niet heel vlot, maar daar heb ik iets op gevonden......
......gewoon een half uurtje je Nikon aanzetten naast je WIFI en dan een minuut of vijf je laprop de gelegenheid geven de bestanden binnen te halen.

Wat je maar vlot noemt. Bij elkaar dus 35 minuten om een aantal bestanden binnen te halen. :lol:
Indertijd dat ik ermee experimenteerde was het mijn intentie bij schoolfotografie, de JPG-bestanden "on the fly" mijn laptop binnen te lopen zodat ze binnen een aantal seconden direct gekoppeld werden als "record" bij de leerlingkaart in de leerling database die op dat moment op de laptop actief was.
Te mooi gedacht, het werkte niet als zodanig "snel".
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: EYE FI kaarten

Berichtdoor John'47 » za jul 02 2011 9:54 pm

Als je de laptop bij je hebt en hebt aanstaan kun je de pro-kaartjes ook buiten internet en wifi rechtstreeks naar je laptop laten sturen.
Of de tijd van 35 minuten geheel gebruikt wordt betwijfel ik. Ik heb geen haast, zet als ik met foto's thuis kom de Nikon een tijdje aan en ga na een kopje koffie en een kletspraatje eens kijken en dan staat alles wel in de juiste mappen.
Voor mij gaat het om gemak, niet om snelheid :mryellow:
Nikon D810, Sony RX1R II. 
Gebruikersavatar
John'47

Forumlid
Berichten: 2545


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: EYE FI kaarten

Berichtdoor yzf1kr » za jul 02 2011 11:32 pm

Léon Obers schreef:De drijfveer om draadloos foto's van je camera te verzenden,,, bla bla bla


Onzin, dit is niet DE drijfveer, dit is jouw drijfveer.

Als ik een lage kwaliteit kopie van een foto wil hebben, om hem even snel met whatsapp of facebook te versturen dan is dat mijn drijveer.
Lage kwaliteit JPG's uit mijn D300s zijn nog alijd vele malen beter dan de foto's uit een GSM.
yzf1kr

Forumlid
Berichten: 2112


Locatie: Uttendorf (AT)
Ervaringsniveau: *

Onderwerp:

Re: EYE FI kaarten

Berichtdoor Léon Obers » zo jul 03 2011 1:10 am

En voor die paar fotootjes op Facebook gaan mensen speciaal daarvoor zo'n EYE FI kaartje kopen?
Je moet er maar lol in hebben.

John'47 schreef:....dan staat alles wel in de juiste mappen.
Voor mij gaat het om gemak, niet om snelheid :mryellow:

OK, met reuma heb je wat moeite kaartjes te verwisselen. Voor degene die geen moeite heeft kaartjes uit een camera te halen
kan ook een (freeware) download manager gebruiken om zijn bestanden in de juiste mappen te plaatsen of up te loaden naar sites als Flickr.
Of laat het kaartje ook dan gewoon zitten, en verbind camera en computer met een USB-kabel.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: EYE FI kaarten

Berichtdoor John'47 » zo jul 03 2011 8:01 am

Bijzonder hoor deze discussie...
Emoties om een SD-kaartje?? Ik ben lid van een club, waar men bewust discussies niet als strijd om de waarheid wil zien maar als vergelijking van meningen. Ieder mag zijn eigen mening en argumenten hebben, luistert naar die van een ander, vraagt eventueel door en besluit voor zichzelf of hij er wat aan heeft.

Ik lees hier dat er mensen de kaartjes hun extra geld niet waard vinden. Voor mij zijn ze dat wel, zoals ook de automatische versnelling in mijn auto voor mij het geld waard is en voor een ander niet omdat hij dan de lol van het schakelen en daarmee beïnvloeden van het weggedrag mist.
Ik begrijp dat deze kaartjes net niet doen wat een ander zoekt, of dat ze te traag zijn. Ik begrijp ook dat het een leuk experiment kan zijn om foto's rechtstreeks naar je smartphone te sturen. De kaartjes doen naar mijn ervaring letterlijk wat de producent belooft. Kijk op hun site en let er op dat niet ieder kaartje hetzelfde biedt. Verder is een USB-verbinding of een cardreader zeker sneller.
Voordelen zijn er ook, maar die noemde ik al. Oh, en vergeet de hogere prijs niet.
Nikon D810, Sony RX1R II. 
Gebruikersavatar
John'47

Forumlid
Berichten: 2545


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: EYE FI kaarten

Berichtdoor Léon Obers » zo jul 03 2011 10:33 am

Natuurlijk moet je zelf weten waar je die kaartjes voor gebruikt. Jij hebt kennelijk tijd zat en dan voldoet het.
yzf1kr wil het kennelijk proberen voor een smartphone met gebruik van een lage resolutie. Moet die ook zelf weten.

Maar de vraagstelling van de TS (Topic Starter) is duidelijk op een heel ander gebruiksdoel gericht dan waar jij en yzf1kr het voor (willen) inzetten.
Er wordt zelfs gevraagd "...werkt het ook samen met bv Camera Control Pro voor tethered werken ?"
Dat gebruiksdoel van de TS lijkt aan jullie volledig voorbij te gaan. Dat is duidelijk gericht op snelheid, en wellicht ook gewoon de volle resolutie, om van RAW en "Live View" maar niet te spreken bij gebruik van tethered werken.
Jouw antwoord maakt duidelijk dat zo'n Eye Fi kaartje juist daarvoor totaal ongeschikt is. :lol:
yzf1kr heeft helemaal geen ervaring met een Eye Fi kaartje waar de TS iets aan heeft en komt alleen met een eigen vraag/suggestie wat er niet op aansluit.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: EYE FI kaarten

Berichtdoor Mark Verheijen » zo jul 03 2011 11:54 am

*zucht*
Mark Verheijen




Terug naar “Overige discussies”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten