Trip door Noorwegen (laatste aanvullingen)

Plaats hier foto's (gemaakt met een Nikon camera) die je graag wilt laten zien. Het gaat hier om de inhoud van de foto's, en niet zozeer om de technische kwaliteiten.
Daniël

Re: Trip door Noorwegen (4 Jotunheimen en omg.)

Bericht door Daniël » za jul 02 2011 9:30 pm

het is dat er geen applaus smiley is want die hoor je te krijgen.
Netjes, mooi, wederom erin gezogen. Mooi vast gelegd

Lilianne
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Lilianne » za jul 02 2011 9:45 pm

Stuk voor stuk erg mooie foto's! Misschien een domme vraag, maar ik vroeg me af of die sneeuwstokken een bepaald doel hebben.

george013

Bericht door george013 » za jul 02 2011 9:52 pm

Als het gesneeuwd heeft en de weg niet meer zichtbaar is, weet de sneeuwruimploeg hoe de weg loopt. Topjes moeten boven de sneeuw uit steken.
George

Lilianne
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Lilianne » za jul 02 2011 10:01 pm

Ah oke, duidelijk verhaal. Dank je!

amhuitenga

Bericht door amhuitenga » za jul 02 2011 10:18 pm

Al eens eerder een reactie gegeven, maar je voegt telkens weer van die strakke platen toe! Echt fantastische foto's (zowel technisch als esthetisch) van een fantastisch land!

Los van de foto's ook een mooie reis gehad? :D

derooijfotografie

Bericht door derooijfotografie » zo jul 03 2011 10:29 am

Stuk voor stuk prachtige foto's! Scandinavië is echt schitterend :)

Marc
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Marc » zo jul 03 2011 11:36 am

Geweldige serie foto's laat je zien.
Noorwegen zou ik ook nog graag een keer willen bezoeken.

Frankie
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Frankie » zo jul 03 2011 2:55 pm

Hierbij de laatste aanvulling. Deze foto's passen niet bij de rest van de serie maar voegen wel wat toe over Noorwegen, daarom plaats ik ze toch. Ze zijn gemaakt in enkele musea in Oslo: op een schiereilandje (Bygdoy) dat je per boot makkelijk kunt bereiken vanaf het stadscentrum. Wat mij betreft waren deze musea zeer de moeite waard, in de rest van de stad zijn er nog veel meer.

56. Het Noorse volksmuseum is gedeeltelijk in open lucht. Daar staan vele huizen en boerderijen gerangschikt naar streek en periode. Onderstaande staafkerk komt oorspronkelijk uit Gol en is rond 1200 gebouwd.
Afbeelding

57. Noren waren lang geleden al goede houtbewerkers, de details van de huisjes zijn erg fraai.
Afbeelding

58. Die huisjes waren hun tijd al ver vooruit want behoorlijk duurzaam: meestal gebouwd op palen en de daken geïsoleerd door gras.
Afbeelding

59. Van vakmanschap getuigen ook de verbindingsconstructies: mooi 'vervlochten' balken.
Afbeelding

60. In het overdekte gedeelte van het volksmuseum waren ook prachtige voorwerpen te zien: o.a. deze poppen in Sami-klederdracht. (de oorspronkelijke bewoners van Lapland - Noord-Noorwegen).
Afbeelding

61. En hier een oud kleed, ondanks de ontzettend donkere ruimte en glasplaat toch bijna net zo kleurrijk als het was. Met dank aan de D700 en NX2.
Afbeelding

62. Dit schip van vóór 1000 laat zien dat de Vikingen geweldige scheepsbouwers waren, in het Vikingschipmuseum.
Afbeelding

63. In hetzelfde museum ook allerlei kunst- en gebruiksvoorwerpen, zoals deze wagen met uitbundig houtsnijwerk en een wiel van meer dan duizend jaar oud.
Afbeelding

64. Liefhebbers van avonturenreizen komen ook aan hun trekken op Bygdoy. Bijvoorbeeld in het Kon Tiki museum waar de originele oceaanvlotten van Thor Heyerdaal te bewonderen zijn. Maar het meest was ik onder de indruk van het Fram museum. Met deze boot maakten poolreizigers Amundsen, Nansen en Sverdrup rond het begin van vorige eeuw diverse expedities naar de Poolgebieden. Het museum lijkt om de boot heengebouwd. Op de bovenste verdieping kun je op de boot klimmen.
Afbeelding

65. In etalage's op de verdiepingen om de boot heel veel informatie en foto's over de reizen en de voorwerpen die de avonturiers / wetenschappers meenamen. Heerlijk wegdromen en ervaren hoe het er aan toe ging voor en tijdens die reizen. Van speciaal voor een reis ontwikkeld melkpoeder...
Afbeelding

66. tot luxe geschenken...
Afbeelding

67. of gebruiksvoorwerpen. Het schip beschikte zelfs over een hele lijn koppen en borden met het woord 'Fram' er op. Kopieën daarvan lagen te koop in de shop :wink: naast een enorme collectie boeken over de polen.
Afbeelding

68. Hier nog een kaart (altijd leuk !) van één van de vele expedies. Kortom een paradijs waar 'jongetjes' (als ik) uren kunnen wegdromen. Maar ook de vele aanwezige 'meisjes' waren behoorlijk onder de indruk.
Afbeelding

69. Hieronder zie je Bygdoy vanaf het dek van de boot die me terugbracht naar Kiel. Het museum FRAM is duidelijk herkenbaar: het gele gebouw in driehoekvorm.
Afbeelding

70. De boot naar Kiel laat zien dat de huidige scheepsbouwers er ook wat van kunnen. Het restaurant aan de achterzijde met écht uitzicht op zee (hier nog Oslo) in de stijl van Titanic was schitterend.
Afbeelding

Allen nogmaals bedankt voor het kijken en de vele positieve reacties ! Hopelijk volgen er de komende tijd vele reisverslagen van forumbezoekers. Naar enkele zie ik nu al erg uit.

Amhuitenga: ja de vakantie was ook zeer geslaagd te noemen. Bijzonder intens en intensief. Dat geldt meestal voor het reizen op de motor (met tent) want je belééft het landschap veel sterker omdat je ook speelbal bent van de elementen. Je bent continu buiten, kunt makkelijk overal stoppen, ruikt de bomen, wordt nat en koud en geniet des te meer van droge dagen of fijne temperaturen. Omdat ik dit keer alleen reisde, had ik de luxe om veel (o.a. objectieven :P ) te kunnen meenemen en ook lekker veel tijd te hebben om foto's te maken. Ook al bleek dat in de praktijk minder dan gehoopt. Vanwege vaak lange dagen op de weg (er moesten flink wat kilometers afgelegd worden) en alle verregende dagen zie je niet terug in de serie. Maar het reizen op zich vind ik heerlijk en vormt voor mij ook een belangrijk deel van de vakantie.

Daniël

Re: Trip door Noorwegen (laatste aanvullingen)

Bericht door Daniël » zo jul 03 2011 6:32 pm

leuke laatste update.
Erg interessant zeg.

Marten
Forumlid
Forumlid

Bericht door Marten » zo jul 03 2011 6:47 pm

Een buitengewoon mooie serie. Daar kun je trots op zijn.
Plus een verzorgde nabewerking. Kom daar maar eens om.
Ik heb er met plezier naar gekeken.
Marten

MarcoD750
Ontwerp & Ontwikkeling
Ontwerp & Ontwikkeling
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door MarcoD750 » zo jul 03 2011 9:44 pm

Erg fraai Frank, ik heb er met plezier naar gekeken. TOP
met vriendelijke groet, Marco

Z6 | Z 24-120 | AF-S Nikkor 14-24 | AF-S Nikkor 24-70 2.8 | AF-S 70-200 2.8 VRI | SB910 | Insta360 |

Guy

Bericht door Guy » ma jul 04 2011 8:20 am

Heej Frank,

Erg mooie serie zeg!! :o
Super plaatjes zitten er tussen en nodigt alleen maar meer uit om erheen te gaan!
Stond al op me verlanglijstje maar gaat misschien toch paar plekken omhoog!

Werner
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Werner » vr jul 15 2011 6:31 pm

Top...
http://www.urban-avp.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Gino
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Gino » vr jul 15 2011 7:31 pm

Erg fraaie serie van een wel heel mooi land.
Zag dat je ook met de motor was, moet ik ook eens heen met de GS dus.

Groeten, Gino
"Every man dies, not every man really lives!!!" - William Wallace

http://www.flickr.com/photos/nikongino/

Genster
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Genster » vr jul 15 2011 8:04 pm

Een prachtige serie. Ik heb er van genoten :)

Plaats reactie

Terug naar “Foto presentaties”