Mijn eerste kennismaking met raw gaat moeizaam. In Paintshoppro 10 lukte het me niet een rawbestand in te laden. In de probeerversie van Paintshoppro11 wel.
Ik dacht als volgt te kunnen gaan werken. Een eerste bewerking in capture 4.4 en daarna de foto verder bewerken in Paintshoppro 11. Die heeft weer andere mogelijkheden. Maaar mooi niet.
Als ik de foto eerst in Capture bewerk en daarna wil gaan in laden in Paintshop, dan krijg ik de volgende melding in Paintshop.
-Kleuren van document zijn geconverteerd naar het werkvlak
Ingesloten: nikon s RGB 4.0.0.3000
Actief: s RGB Color Space Profile.icm
Eenmaal ingeladen in Paintshop blijkt de foto wat kleur betreft veranderd te zijn en veel donkerder.
Dus verder bewerken in Paintshop heeft dan denk ik geen zin. Het is de vraag wat dan het eind resultaat zal zijn.
Ik heb twee vragen:
a. Wie werkt met beide programma's en kan mij advies geven?
b. wie heeft er tijd om mij een avondje les in deze materie te geven
N.B. advies om een meer professioneel bewerkingsprogramma te kopen heeft geen zin. Budget op dit moment helaas te krap.
Raw bestand bewerken in Capture 4.4. en in Paintshoppro 11
- Jur
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Tammo,
Het heeft geen zin om de NEF's eerst in Capture 4.4 voor te bewerken en vervolgens de NEF's verder te bewerken in PaintshopPro. Dat laatste programma leest domweg niet de bewerkingen (en basisinstellingen!) die je in NC4 hebt uitgevoerd. Dat geldt overigens ook voor alle andere niet-Nikon RAW converters als Lightroom, ACR, Capture One etc.
Het beste is om de NEF's te bewerken in NC4 (NX geeft nog meer mogelijkheden) en vervolgens te exporteren als TIFF's en/of JPEG's. De TIFF's en JPEG's kunnen daarna verder worden bewerkt in elk ander programma, zoals PaintshopPro.
Het heeft geen zin om de NEF's eerst in Capture 4.4 voor te bewerken en vervolgens de NEF's verder te bewerken in PaintshopPro. Dat laatste programma leest domweg niet de bewerkingen (en basisinstellingen!) die je in NC4 hebt uitgevoerd. Dat geldt overigens ook voor alle andere niet-Nikon RAW converters als Lightroom, ACR, Capture One etc.
Het beste is om de NEF's te bewerken in NC4 (NX geeft nog meer mogelijkheden) en vervolgens te exporteren als TIFF's en/of JPEG's. De TIFF's en JPEG's kunnen daarna verder worden bewerkt in elk ander programma, zoals PaintshopPro.
Jur