Gewijzigde NEF's bekijken in Adobe Bridge

Deze sectie is bedoeld voor discussies en vragen over hardware en software die niet direct met fotograferen te maken heeft.

Onderwerp:

Gewijzigde NEF's bekijken in Adobe Bridge

Berichtdoor MarcvanZuylen » vr jul 08 2011 7:05 pm

Ik kan het me bijna niet voorstellen dat mijn vraag nog nooit hier gesteld is, maar met de zoekoptie "NEF, Bridge, gewijzigd" kreeg ik geen hit.

Mijn vraag is de volgende:

Als ik via Adobe Bridge een NEF-file op dan opent zich de foto automatisch in NX2. Als ik daarna (om wat voor reden dan ook) de NEF-file wijzig en opsla en ik ga terug naar Adobe Bridge dan krijg ik nog steeds de originele NEF te zien. Dus hoewel ik de NEF heb gewijzigd en heb overschreven laat Bridge de allereerste originele versie zien. Ook als ik Bridge opnieuw open, of als ik op 'refresh' klik, blijf ik het originele bestand zien.

Bestaat er een mogelijkheid dat ik Bridge aanpas waardoor ik de gewijzigde NEF kan zien?
MarcvanZuylen

Forumlid
Berichten: 474


Locatie: Zeeland, Maashorst, Nederland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Gewijzigde NEF's bekijken in Adobe Bridge

Berichtdoor Audion » vr jul 08 2011 8:15 pm

Landerd,

Omdat Nikon zijn NEF-formaat nooit kompleet vrijgegeven heeft (of misschien wel helemaal niet en hebben Adobe en andere er zelf iets van proberen te maken (reverse engineering) zien alleen Nikon programma's de wijzigingen die je in je beelden bewaard hebt. ViewNX2 en CaptureNX2 laten dus de gewijzigde NEF's zien zoals je ze gewijzigd hebt, Adobe's Bridge kan dat niet... Tenzij je de beelden als TIFF of met een ander bestandsformaat opslaat, dan laat Bridge de wijzigingen wel zien, dan raak je alleen de unieke edit mogelijkheden die de NEF's wel bieden kwijt...

Greetz,
Anton
Audion

Forumlid
Berichten: 137


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Gewijzigde NEF's bekijken in Adobe Bridge

Berichtdoor yzf1kr » vr jul 08 2011 9:02 pm

Landerd schreef:Ik kan het me bijna niet voorstellen dat mijn vraag nog nooit hier gesteld is, maar met de zoekoptie "NEF, Bridge, gewijzigd" kreeg ik geen hit.


Ik kan me het wel voorstellen, want ik kan je probleem niet reproduceren.
Ik zie de wijzigingen gewoon in Adobe Bridge.

PS: Ga eens naar preferences -> cache en klik eens op purge cache en kijk eens opnieuw.
yzf1kr

Forumlid
Berichten: 2112


Locatie: Uttendorf (AT)
Ervaringsniveau: *

Onderwerp:

Re: Gewijzigde NEF's bekijken in Adobe Bridge

Berichtdoor MarcvanZuylen » vr jul 08 2011 9:26 pm

yzf1kr schreef:
Landerd schreef:Ik kan het me bijna niet voorstellen dat mijn vraag nog nooit hier gesteld is, maar met de zoekoptie "NEF, Bridge, gewijzigd" kreeg ik geen hit.

PS: Ga eens naar preferences -> cache en klik eens op purge cache en kijk eens opnieuw.



Nope, werkt hier niet. Ik krijg nog steeds het originele bestand te zien.
MarcvanZuylen

Forumlid
Berichten: 474


Locatie: Zeeland, Maashorst, Nederland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Gewijzigde NEF's bekijken in Adobe Bridge

Berichtdoor flitslicht » vr jul 08 2011 9:48 pm

Misschien moet je de laatste versie downloaden?
flitslicht



Onderwerp:

Gewijzigde NEF's bekijken in Adobe Bridge

Berichtdoor paulg » vr jul 08 2011 11:03 pm

En als je in de orginele map kijkt waar de nef is opgeslagen? Is er dan wel een bestandje gekoppeld?
Weet niet of dan ook een xmp bestand is ....
Als die opent in bridge
Gr Paulg
D7000, D80 met grip, af nikkor 28-85mm 3.5-4.5, tamron70-300 f4-5,6 DI VC usd, tamron 17-50 2.8 ,cokin P, Lensbaby Composer. sb 700,sb 24 nikon f2,8 macro 60mm
Gebruikersavatar
paulg

Forumlid
Berichten: 138


Locatie: Delfgauw
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Gewijzigde NEF's bekijken in Adobe Bridge

Berichtdoor Léon Obers » za jul 09 2011 2:01 am

De bewerkingslijst aan wijzigingen in een NEF bestand die je in Capture NX2 hebt gemaakt worden door geen enkel ander programma gelezen dan alleen door Capture NX2 zelf. Dus zie je in een ander programma inderdaad die wijzigingen niet.

Maar zo vreemd is dat niet hoor. Andersom kan Capture NX2 net zo min overweg met door Adobe aangemaakte xmp-bestandjes, waar de settings en voorkeuren in komen te staan die je in Bridge of Photoshop hebt gemaakt wanneer je een RAW-bestand opent.
Het zijn totaal verschillende RAW-converters met verschillende gereedschappen die niet uitwisselbaar zijn in de settings die je daarin maakt.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: Gewijzigde NEF's bekijken in Adobe Bridge

Berichtdoor Corbr » za jul 09 2011 9:43 am

En dit is hou net een van de voordelen van NX2. Adobe en een aantal andere programma's plaatsen naast je fotobestand een xmp bestand. een sg. sidecar. Verplaats je die sidecar tijdelijk naar een andere map en je opent het fotobestand in bridge, zul je de originele onbewerkte foto weer zien. In NX worden de aanpassingen in het bestaande fotobestand opgeslagen en kun je daar de verschillende bewerkingen (crops, zwart-wit etc.) eenvoudig weer oproepen. Wil je laten afdrukken, sla je de bewerkte versie die je wilt hebben op in JPG.
Gebruikersavatar
Corbr

Forumlid
Berichten: 190


Locatie: Dordrecht
Ervaringsniveau: ****

Onderwerp:

Re: Gewijzigde NEF's bekijken in Adobe Bridge

Berichtdoor flitslicht » za jul 09 2011 10:14 am

@Léon: Er zit wel een jpeg in de NEF, dus die moet het veranderde beeld kunnen laten zien.

Ik gebruik Bridge nooit, heb nu de eerste NEF in een map met 150 beelden veranderd en Bridge gestart. Wat ik zie is dat Bridge de thumbnails inleest, waarbij het veranderde bestand correct wordt weergegeven. Nadat het programma klaar is met de map inlezen floept de verandere de foto weer naar de originele stand, dus zonder verandering. Het lijkt me toch ergens een instelling te zijn.
flitslicht



Onderwerp:

Re: Gewijzigde NEF's bekijken in Adobe Bridge

Berichtdoor Tom van Hell » za jul 09 2011 11:53 am

zie voorbeeld dan moet het lukken nadat je de cache gewist hebt bij voorkeuren
Afbeelding
maar het is niet een perfecte weergave zoals in view-NX
Beter wissen dan missen

Kijk ook eens op www.tomvanhell.nl
Tom van Hell

Forumlid
Berichten: 630


Locatie: Scherpenzeel (gld)
Ervaringsniveau: *
Contacteer:


Terug naar “Computer hardware en software algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten