Lens huren!

Discussies over groothoek zoomobjectieven zoals de 17-35 mm of 12-24 mm
MauritsD
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Re: Lens huren!

Bericht door MauritsD » za jul 09 2011 12:52 pm

Kathmandu schreef:Als ik die Tokina 11-16 zou hebben denk ik eerlijk gezegd dat ik hem 95% van de tijd op 11mm heb staan..
Dat zou ik denk ik ook hebben, toch twijfel ik nog heel erg tussen Tokina 11-16 (lichtsterk & beter) en de Tokina 12-24 (handiger bereik)
Voor die 5% dat je m niet op 11mm hebt staan, schiet 16mm ook niet echt op; 't is bijna een prime.
en beiden zijn uitstekende lenzen ...
"Er zij licht; en er was licht." (Genesis 1:3)
Nikon heeft daar mooi op ingespeeld !

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Patrick » za jul 09 2011 12:54 pm

Uiteindelijk maakt het niet zoveel uit. Die extreme objectieven zijn er gekomen door de DX camera's, en ze zijn ook alleen maar te gebruiken op DX camera's. En is dat een nadeel? Volgens mij niet echt. DX objectieven zijn in ieder geval meestal een stuk compacter en lichter te bouwen.

Het grootste nadeel van DX en FX is eigenlijk dat je in feite twee verschillende bereiken nodig hebt als je beide systemen hebt. Of dat je andere objectieven nog hebt als je overstapt van het ene naar het andere systeem.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » za jul 09 2011 12:57 pm

amateurt schreef:Dat zou ik denk ik ook hebben, toch twijfel ik nog heel erg tussen Tokina 11-16 (lichtsterk & beter) en de Tokina 12-24 (handiger bereik)
De 11-16 beter? Er zijn vast evenveel (meer?) reviews te vinden die het tegendeel beweren.

Het is inderdaad een voordeel dat de 12-24 tot 24 gaat. Dat maakt het objectief geschikter om lekker mee rond te lopen zonder vaak te hoeven wisselen. Ik heb er bijvoorbeeld bij de NCN wandeling in Den Haag heel veel mee geschoten. Heerlijk objectief voor in de stad.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

MauritsD
Clublid
Clublid

Bericht door MauritsD » za jul 09 2011 1:04 pm

Patrick schreef:De 11-16 beter? Er zijn vast evenveel (meer?) reviews te vinden die het tegendeel beweren..
Dat kan ook best interpretatie van mijn kant zijn, maar de verschillende tests die ik las (KR,TH,etc) vonden m geloof ik weer nipt verbeterd tov 12-24 (scherpte and vignetting bij 1 stop groter diafragma)
Patrick schreef:Het is inderdaad een voordeel dat de 12-24 tot 24 gaat. Dat maakt het objectief geschikter om lekker mee rond te lopen zonder vaak te hoeven wisselen. Ik heb er bijvoorbeeld bij de NCN wandeling in Den Haag heel veel mee geschoten. Heerlijk objectief voor in de stad.
En dat lijkt mij dus ook veel fijner, maar verlies wel een stop licht (voor als t een keer handig is).

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » za jul 09 2011 1:10 pm

amateurt schreef:
Patrick schreef:Het is inderdaad een voordeel dat de 12-24 tot 24 gaat. Dat maakt het objectief geschikter om lekker mee rond te lopen zonder vaak te hoeven wisselen. Ik heb er bijvoorbeeld bij de NCN wandeling in Den Haag heel veel mee geschoten. Heerlijk objectief voor in de stad.
En dat lijkt mij dus ook veel fijner, maar verlies wel een stop licht (voor als t een keer handig is).
Op zich waar, maar met moderne camera's is dat niet zo snel een argument; je kan je ISO best een beetje opschroeven. Net iets meer scherptediepte lijkt mij een sterker argument voor de 11-16.

De 12-24 heeft nog een ander voordeel; hij is toch wel een stukje goedkoper, hoewel de prijzen wat naar elkaar toe gekropen zijn. En veel vaker tweedehands te koop. Gezien de bouw van de 12-24 kan je ze prima tweedehands kopen. Het is een heel stevig objectief. Als er iets mis mee is moet je dat direct voelen of zien volgens mij.

Ik heb de eerste versie. Die is al geweldig. Versie 2 schijnt nog beter te zijn, met name wat betreft flare. Kan best zo zijn. Ik heb het overigens nooit zelf als een enorm nadeel ervaren en zie mezelf 'm ook niet snel omruilen. Hij gaat niet weg zolang ik op DX schiet!

MauritsD
Clublid
Clublid

Bericht door MauritsD » za jul 09 2011 1:18 pm

Patrick schreef:Op zich waar, maar met moderne camera's is dat niet zo snel een argument; je kan je ISO best een beetje opschroeven. Net iets meer scherptediepte lijkt mij een sterker argument voor de 11-16.

De 12-24 heeft nog een ander voordeel; hij is toch wel een stukje goedkoper, hoewel de prijzen wat naar elkaar toe gekropen zijn. En veel vaker tweedehands te koop. Gezien de bouw van de 12-24 kan je ze prima tweedehands kopen. Het is een heel stevig objectief. Als er iets mis mee is moet je dat direct voelen of zien volgens mij.

Ik heb de eerste versie. Die is al geweldig. Versie 2 schijnt nog beter te zijn, met name wat betreft flare. Kan best zo zijn. Ik heb het overigens nooit zelf als een enorm nadeel ervaren en zie mezelf 'm ook niet snel omruilen. Hij gaat niet weg zolang ik op DX schiet!
Eens. Ik stel de keuze nog even uit afhankelijk van wat er 2e hands voor interessants voorbij komt :)

willemr
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door willemr » za jul 09 2011 2:10 pm

Kathmandu schreef:Hoef je als toerist in the U.S.A. ook geen belasting te betalen over je aankopen? Ik weet wel dat toeristen in nederland hun 19% btw aan het einde van de vakantie kunnen terugkrijgen bij zo'n loket..

vond hier al wat info: http://financieel.infonu.nl/belasting/1 ... n-btw.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Hoe verhoudt dat tax-free shoppen eigenlijk met het invoeren van die producten die je in het buitenland gekocht hebt? Voor veel spullen moet je officieel aangifte doen (en invoerrechten betalen en/of BTW) wil je het NL weer in krijgen. Zeker als het om grotere bedragen gaat.
Overigens heb ik een aantal jaar geleden bij B&H in NYC het 1 en ander gehaald, maar deden ze niet aan dat Tax-Free spul. Dus ook geen geld terug, maar dat geld terug was minder dan het officieel invoeren/aangeven bij de douane van die spullen (wat ik per ongeluk vergeten ben ;) ). Gezien de dollar koers en pre-crisis tijdperk scheelde het sowieso 35% met een NL aanschaf.
Vergeet ook niet dat de meeste US prijzen excl. sales-tax is. Die varieert per staat tussen de 1 en 10% zo'n beetje (NYC is dacht ik 6%).
Thuis te vinden en op SmugMug
Nikon: D300, 17-55mm f2.8G, 70-200mm f2.8G AF-S VR, TC1.7, SB-600
Sigma: 105mm f2.8 EX

Paulus van Aken
Forumlid
Forumlid

Bericht door Paulus van Aken » ma jul 25 2011 11:22 pm

16mm op full frame is ongeveer 10 mm op dx. De genoemde zooms komen allemaal in die richting. De Tokina 11-16 is dus ongeveer 16-24, de 12-24 is
18- 35, de sigma (ik ben er geen fan van) 8-16 is 12-24.
Een vast brandpunt (prime) van 8 of 10 is niet te krijgen. of is en visoog, en ontiegelijk duur. Landschap gaat trouwens heel goed met de 12-24, gebruik zelden iets anders.
D7000 met MB-D11, 16-85, micro Nikkor 2,8 105, 35-1.8, 70-300, 50-1.8, en Tokina 10-17 en 12-24, benevens 2 SB600
en nog F801s met glaasjes.

Plaats reactie

Terug naar “Groothoekzoom”