D90 en fotografie in het donker

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.

Onderwerp:

D90 en fotografie in het donker

Berichtdoor Lauwaap » zo jul 24 2011 8:35 pm

Hallo,

Ik ben een echte amateur wat betreft het fotograferen met een spiegelreflex camera. Ik ben nu opzoek naar een camera en mijn oog is gevallen op de Nikon d90. Een eis zou zijn dat de camera/lens ook geschikt is voor het fotograferen van een band in bijvoorbeeld een kroeg (dus slecht licht). Ik vraag mij af of een d90 met de standaard lens (eventueel statief) voldoet aan mijn eis of kan ik dan beter een andere lens erbij aanschaffen?

Groetjes

Laura
Gebruikersavatar
Lauwaap

Forumlid
Berichten: 69


Locatie: Emmen

Onderwerp:

Re: D90 en fotografie in het donker

Berichtdoor geerttt » zo jul 24 2011 8:40 pm

Heey Laura,

Een D90 met bijvoorbeeld de 35mm f1.8 zou hiervoor geschikt zijn. Persoonlijk zou ik liever een D7000 nemen voor dit soort fotografie, vanwege de goede prestaties bij hogere ISO's. Of eventueel een D5100, deze is ook wat goedkoper dan de dure D7000.
geerttt



Onderwerp:

Re: D90 en fotografie in het donker

Berichtdoor Lauwaap » zo jul 24 2011 8:49 pm

Bedankt voor je snelle reactie!

Ik had inderdaad al gelezen op het forum dat de d7000 beter presteert onder hoge ISO waarden. Maar is het verschil voor een amateur, zoals ik, zo'n aanzienlijk verschil of komt het echt aan op de details? Ik vind het alleen al belangrijk dat de personen op het beeld scherp zijn, dit is namelijk absoluut niet haalbaar met mijn compact camera.

Om in de prijsrange te blijven van de d90 zou de d5100 dus een betere keus zijn? En dan in combinatie met de lens die je aangaf?

Groetjes!
Gebruikersavatar
Lauwaap

Forumlid
Berichten: 69


Locatie: Emmen

Onderwerp:

Re: D90 en fotografie in het donker

Berichtdoor geerttt » zo jul 24 2011 9:14 pm

De meeste mensen hier zijn amateurs, maar dat betekent niet dat ze niet op details letten. Maar deze verschillen zijn wel degelijk aanwezig. De D7000 staat er om bekend goed te werken op hogere ISO's, de D5100 heeft zo goed als dezelfde sensor in de camera zitten. De D90 heeft een oudere sensor, maar verder heeft de D90 weer extra mogelijkheden. (mogelijkheid voor verticale grip, eigen scherpstelmotor e.d.)
De 35 f1.8 is sowieso geschikt voor dit soort werk. Of een 50mm 1.8.
geerttt



Onderwerp:

Re: D90 en fotografie in het donker

Berichtdoor JanR » ma jul 25 2011 8:15 am

De D90 heeft geen slechte high ISO prestaties, maar de D7000 presteert toch een stuk beter wat dat betreft.
De D5100 zal op High ISO niet veel onderdoen of zelfs gelijkwaardig zijn. Maar mist de scherpstelmotor van de D90 en de D7000
Verder hebben de D90 en de D7000 meer instelmogelijkheden.

Voor wat betreft de ISO waarden met een 35 of 50mm en dan 1.8 of zelfs een 1.4 kun je met alledrie de cameras goed uit de voeten.
Nogmaals let erop dat de D5100 geen AF motor heeft, die zal dus in de lens aanwezig moeten zijn.
Dus alleen AF-S lenzen.
JanR

Forumlid
Berichten: 1115


Locatie: Hoogeveen
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D90 en fotografie in het donker

Berichtdoor Dochoff » ma jul 25 2011 10:57 am

Hoi,

ik maak gebruik van de D90 tot grote tevredenheid.
Heb zelf een keer een band gefotografeerd, waarbij gebruik werd gemaakt van gekleurde lampen. Moet zeggen dat dat erg goed gelukt is met de 50mm 1.4 De standaad kitlenzen komen echt te kort voor dit werk.

Het belangrijkste voor dit doel is je lenskeuze. Maar een goede camera erbij is wel prettig. De D90 is een goede en fijne camera. I.t.t. de D5100 heeft de D90 bijvoorbeeld wel een display bovenop de camera, zelf vind ik dit van grote waarde.

Succes met je keuze.

Dochoff
Dochoff



Onderwerp:

Re: D90 en fotografie in het donker

Berichtdoor Lauwaap » ma jul 25 2011 2:15 pm

Bedankt voor jullie reacties!

Ik weet niet waarom precies, maar de D90 trekt mij mij vanaf het begin van mijn zoektocht erg aan meer dan de 5100. Ik lees ook hele positieve dingen erover ik vroeg mij alleen af of hij ook wel eventueel mooie foto's in het donker kan maken met een goede lens en statief. Maar als ik dus een 35 of 55mm f1.8 lens neem dan moet het dus wel goed gaan? Wat is precies het verschil tussen een 35mm en een 50mm? En tussen een f1.8 of 1.4?

Groetjes
Gebruikersavatar
Lauwaap

Forumlid
Berichten: 69


Locatie: Emmen

Onderwerp:

Re: D90 en fotografie in het donker

Berichtdoor JanR » ma jul 25 2011 2:27 pm

Laura,

De D90 icm met een 35mm 1.8 is een hele goede keuze.
Een 50mm zou ik niet doen de beeldhoek wordt op een D90 ( DX Camera ) toch wat kleiner en dat kan zeker in een kroeg een nadeel zijn.
Het verschil tussen een 1.8 en 1.4 is, dat de laatste nog lichtsterker is. Maar de prijs is er dan ook naar.
De Nikkor AF-S 35mm 1.8 is voor zijn geld een topper, ik heb hem zelf ook en dan kun je al met heel weinig licht fotograferen.
JanR

Forumlid
Berichten: 1115


Locatie: Hoogeveen
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D90 en fotografie in het donker

Berichtdoor jan » ma jul 25 2011 2:41 pm

Laura,

Zoals al eerder geschreven heeft de D5100 iets hogere prestaties door de hogere ISO waarde (kan dus iets makkelijker omgaan met moeilijker lichtomstandigheden) en een kantelbare display. Maar de D90 heeft wel een paar extra zaken die je nu misschien bij aanvang niet zult missen maar later wellicht wel op de D5100. Bijvoorbeeld het display bovenop. Ik heb tot voor kort een D3100 gehad, daar zat dit ook niet op maar nu met de nieuwe D7000 merk ik pas hoe vaak ik hier snel op kijk. In ieder geval makkelijker als op het display achterop.
Dan voor wat betreft je lenzen. Kijk ook eens op de site van Nikon daar hebben ze een aardige simulator om te simuleren wat het verschil in brandpunt afstand is. Misschien brengt dit je een beetje dichter bij je beslissing omdat het iets inzichtelijker wordt. http://www.nikon.nl/nl_NL/product/nikkor-lenses/simulator

Ik maak zelf nog wel eens foto's bij de ballet voorstelling van mijn dochter en gebruik hiervoor een Tamron 17-50mm F2.8 SP Di II zonder VC . Deze lens zonder VC heeft een betere referentie dan met VC. Maar goed hij is minder lichtsterk dan de door jou bedoelde lenzen 1.8 of 1.4. Jouw bedoelde lenzen hebben nog minder licht nodig. Ik kan nog een beetje met de lenszoom (17-50mm) spelen en in jouw geval zul je moeten zoomen met je benen.

Succes met je keuze.
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)
Gebruikersavatar
jan

Bestuurslid
Berichten: 4306


Locatie: Vaassen
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D90 en fotografie in het donker

Berichtdoor Lauwaap » ma jul 25 2011 2:49 pm

@ JanR: Gelukkig! Dan koop ik de 35mm f1.8 erbij! Ik lees ook andere topics over welke lens je het beste als ''standaard' lens kan gebruiken. Ik had gelezen dat de KIT lenzen van Nikon zeker niet slecht zijn vergeleken met die van Canon. Of kan ik beter een andere lens aanschaffen?

@ jan: Ja mijn voorkeur gaat vanaf het begin af aan al naar de Nikon d90, ook al had ik er nog nooit wat over gelezen. Zal instinctief dan misschien ook wel de beste keuze zijn ;) De d7000 is natuurlijk wel weer beter in bepaalde opzichten, maar als amateur denk ik dat al een hele tijd gelukkig zal zijn met de D90. Wat betreft lenzen heb ik nog weinig verstand. Bedankt voor de link! Ik ga er nu zeker eens op kijken. Zat al te lezen in het topic van Huib hij had ook al allerlei vragen over lenzen die hij aan kan schaffen. Dus zo leer ik beetje bij beetje bij ;)

In een kroeg is meestal erg ERG slecht licht. Met een compact camera kan je dan alleen waardeloze opnames maken. Het niet kunnen zoomen is geen probleem aangezien ik dan meestal toch vooraan sta. Het is niet zo dat ik de camera meestal wil gebruiken voor opnames in de kroeg, maar zo nu en dan treed mijn vriend op met zijn band en dan is het toch leuk mooie kiekjes er van te hebben. Verder is fotografie gewoon altijd al een hobby geweest en zal het zeker voor veel andere dingen ook gebruikt worden. Dus ik moet nog wel een goede lens hebben die ik algemeen kan gebruiken. Maar of ik nou gewoon de Kit lens erbij moet nemen of een ander daar ben ik nog niet uit.
Gebruikersavatar
Lauwaap

Forumlid
Berichten: 69


Locatie: Emmen

Onderwerp:

Re: D90 en fotografie in het donker

Berichtdoor JanR » ma jul 25 2011 3:42 pm

Ik zou toch voor de 35mm 1.8 gaan, en als je het kunt betalen zou ik inderdaad de Tamron 17-50 2.8 zonder VC als kitlens erbij nemen. Dat is namelijk een uitstekende lens.
daar ben je dan buiten en op andere lokaties behoorlijk veelzijdig mee.

Tele lenzen kunnen altijd nog.
JanR

Forumlid
Berichten: 1115


Locatie: Hoogeveen
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D90 en fotografie in het donker

Berichtdoor Cookie1397 » ma jul 25 2011 4:21 pm

Als je zelf naar de D90 neigt zou je een losse body kunnen aanschaffen met als standaardzoom de veel geprezen Tamron "George" 17-50 2.8 zonder vc = beeldstabilisator ( ben van mening dat je die niet echt nodig hebt in dit zoombereik) en voor in de kroeg de 35mm 1.8 Dan heb je een prima pakket om te starten.
Nikon Z en Z glas
Gebruikersavatar
Cookie1397

Clublid
Berichten: 3985


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D90 en fotografie in het donker

Berichtdoor M@rcel » ma jul 25 2011 4:52 pm

Ik zou zeggen, probeer het eerst met de combi D90 en de tamron en maak een aantal foto's in de kroeg en bepaal dan of de combi voldoet aan de verwachtingen. Als je dat dan nog niet goed genoeg vindt, dan kun je voor de 35mm gaan.
M@rcel

Forumlid
Berichten: 500


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D90 en fotografie in het donker

Berichtdoor Daan » ma jul 25 2011 5:06 pm

Met de D90 zal het best gaan :) Ben zelf fan van een bepaalde zangeres waarbij ik regelmatig de camera meeneem naar tenten of donkere zalen :wink: Tot iso 2000 is heel goed te doen . Ik schiet wel in Raw/Nef zodat je achteraf nog veel kan herstelllen zonder veel verlies .
Gebruikersavatar
Daan

Clublid
Berichten: 316


Locatie: Den Haag
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: D90 en fotografie in het donker

Berichtdoor Lauwaap » ma jul 25 2011 6:19 pm

Daan schreef:Met de D90 zal het best gaan :) Ben zelf fan van een bepaalde zangeres waarbij ik regelmatig de camera meeneem naar tenten of donkere zalen :wink: Tot iso 2000 is heel goed te doen . Ik schiet wel in Raw/Nef zodat je achteraf nog veel kan herstelllen zonder veel verlies .


Ah oke! En wat voor lens gebruik jij?
Gebruikersavatar
Lauwaap

Forumlid
Berichten: 69


Locatie: Emmen


Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten