D90 en fotografie in het donker

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.

Onderwerp:

Re: D90 en fotografie in het donker

Berichtdoor Lauwaap » wo jul 27 2011 10:07 pm

Aaaah zo moeilijk! Het is jammer dat ik er nog niet veel verstand van heb, dat maakt de keuze zo moeilijk. Ik heb nog niet een flitser overwogen, niet eens over nagedacht! Ik denk dat ik de desbetreffende lenzen maar eens moet bekijken in een fotografie winkel. Ik zie door de bomen het bos niet meer :P
Gebruikersavatar
Lauwaap

Forumlid
Berichten: 69


Locatie: Emmen

Onderwerp:

Re: D90 en fotografie in het donker

Berichtdoor Dochoff » wo jul 27 2011 10:39 pm

Rusig aan beginnen en langzaam, naar behoefte en plezier, uitbreiden.
Het blijft leuk om je te verdiepen in nieuwe spullen en ze zeggen wel eens: bezit van de zaak is het einde van het vermaak.
Nu is het bezit van deze leuke spullen absoluut plezierig, maar het geeft wel aan hoe leuk het voortraject is. ;)
Dochoff



Onderwerp:

Re: D90 en fotografie in het donker

Berichtdoor Patrick » do jul 28 2011 1:14 am

De Tamron 17-50 f2.8 is echt een klasse beter dan de Nikon 18-105 VR hoor. Ook een stuk scherper nog. En de extra lichtsterkte is net alleen fijn bij minder licht. Het biedt ook extra mogelijkheden je onderwerp los te laten komen uit de voor- en achtergrond. De extra investering zeker waard!

Ook een veel mooier gebouwd objectief. Met name de lensvatting is een groot verschil; die van de 18-105 is van plastic, die van de Tamron van metaal.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26834


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D90 en fotografie in het donker

Berichtdoor Lauwaap » do jul 28 2011 1:29 pm

Ha! Dankje wel dat is wel een antwoord waar ik wat aan heb. In plaats van ervaring verhalen. De technische kant heb ik iets meer aan! Bedankt! Het blijft dus nog steeds de Tamron ;)
Gebruikersavatar
Lauwaap

Forumlid
Berichten: 69


Locatie: Emmen

Onderwerp:

Re: D90 en fotografie in het donker

Berichtdoor Patrick » do jul 28 2011 2:19 pm

Lauwaap schreef:Ha! Dankje wel dat is wel een antwoord waar ik wat aan heb. In plaats van ervaring verhalen. De technische kant heb ik iets meer aan! Bedankt! Het blijft dus nog steeds de Tamron ;)

Daar ben ik het dus niet zo mee eens. Technisch geneuzel maakt geen goede foto's. :twisted:

Ik ken beide objectieven. De Tamron heb ik zelf gehad. De eerste en nog steeds beste versie. Die zonder VC en scherpstelmotor. Wat dat betreft weet ik dus wel uit de eerste hand wat. De 18-105 VR heb ik een keer kunnen uitproberen en het valt op zich niet tegen. Prima prijs-prestatieverhouding. Maar de bouw viel mij tegen. Daarom probeer ik mensen ook vaak van Nikon de 16-85 VR richting op te praten. Hoewel de optische verschillen niet eens zo groot zijn is al het andere toch wel een stuk beter bij die 16-85.

Je moet mijn mening trouwens niet voor waarheid aannemen. Het is er slechts een van velen. Ik heb echt de waarheid niet in pacht! Je moet ze gewoon een keer bij een fotozaak vast gaan houden. Dan weet je direct waar het over gaat.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26834


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D90 en fotografie in het donker

Berichtdoor Lauwaap » do jul 28 2011 3:11 pm

Haha, als amateur hoor ik toch liever de technische kant! Ook al zegt dat misschien niet zoveel, maar het zegt mij veel omdat ik er nog niet zo veel ervaring mee heb. Dit omdat veel mensen gewoon vertellen wat hun fijn vinden (misschien jij ook wel), maar dat wil niet zeggen dat het voor iedereen zo geld. Vandaar dat de technische kant misschien voor mij meer spreekt. Maar alle mensen wel bedankt voor hun inbreng ook degenen die hun ervaring met de lenzen met mij hebben gedeeld natuurlijk :) Niet dat ik daar niets aan had, zo moeten jullie het niet opvatten! Het heeft me zeker meer in twijfel gebracht of ik wel de juiste keuze maak haha ;)
Gebruikersavatar
Lauwaap

Forumlid
Berichten: 69


Locatie: Emmen

Onderwerp:

Re: D90 en fotografie in het donker

Berichtdoor Dochoff » do jul 28 2011 3:35 pm

Ik denk juist dat je op basis van ervaringen een keuze kunt maken nadat je de technische kant hebt bekeken.
Als je alleen op de specificaties van de fabrikant afgaat, kun je je wel afmelden bij dit forum ;) (of je moet graag zelf wel die, soms ook negatieve, ervaring willen delen met andere gebruikers).

Hoevaak kijkt men bijvoorbeeld niet naar de reviews van gebruikers van een hotel of appartementen complex, terwijl alle info al wordt gegeven door de aanbieder (slechts 50m van het strand, etc. etc.)
Dochoff



Onderwerp:

Re: D90 en fotografie in het donker

Berichtdoor Patrick » do jul 28 2011 3:50 pm

Probleem is natuurlijk wel dat niet alles in cijfertjes en grafiekjes te vatten is. Je ziet bijvoorbeeld nooit een getal dat aangeeft hoe fraai de onscherpte is van een bepaald objectief (bokeh).

Dat een objectief scherp is is natuurlijk heel prettig, maar is zoveel meer. Zoals zaken als bouw, snelheid en betrouwbaarheid van de autofocus, ergonomie, hoe goed de zoom- en scherpstelringen werken, dat soort zaken. Dit soort zaken zijn ook vaak de oorzaak dat mensen een 18-105 VR kopen omdat de 16-85 VR nauwelijks beter is en wel veel meer kost.

Natuurlijk is het zoeken naar reviews wel een prima basis om een soort eerste selectie te maken. De mindere objectieven haal je er dan wel uit, hoewel er natuurlijk uitzonderingen zijn.

Nog even een voorbeeld ter illustratie. Wisten jullie dat de 50mm f1.8D scherper is dan de 50mm f1.4D onder veel omstandigheden. En nog duidelijker: de 85mm f1.8D is ook scherper dan de 1.4D versie. Maar geloof me, die 85mm f1.4D is een van de mooiste objectieven die je kan hebben. Juist door de kwaliteiten van de ONSCHERPTE. Niet omdat het het scherpste objectief is (hoewel daar op zich weinig klachten over zijn, want dat zit ook wel goed).

In ieder geval zijn er een paar keuzen als je een standaardlens wilt kopen en wat beter wilt dan de 18-55 of 18-105. Dat zijn de Nikon AFS 16-85 VR, Tamron 15-50 f2.8, Sigma 18-50 f2.8 en Tokina 16-50 f2.8. Waarbij de Tamron van de 3rd party objectieven de populairste is, ik denk terecht. Dit lijstje zal trouwens vast niet compleet zijn, maar de meest gekozen objectieven zitten hier wel bij.

Boven dit spul komen objectieven als de Nikon AFS 17-55 f2.8. Ook hiervoor geldt dat je je wel kunt afvragen waarom dat objectief zoveel meer moet kosten dan bijvoorbeeld die Tamron. Als je puur naar wat cijfertjes kijkt is dat een terechte vraag. Maar ga er eens mee rondlopen en je begrijpt vast wel waarom dit toch een veel gekocht objectief is ondanks die veel hogere prijs.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26834


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D90 en fotografie in het donker

Berichtdoor Lauwaap » do jul 28 2011 5:54 pm

Begrijp mij niet verkeerd. Dat is het nadeel aan een forum/chat/email e.d. je kan elkaar niet aankijken en horen terwijl iemand iets zegt. Ik bedoel te zeggen dat het mij meer aanspreekt om de technische kant te horen de daarbij behorende uitleg, de algemene opinie in fotografie land en eigen ervaring. Natuurlijk lees ik ook reviews en daar komen die algemene opinies dan ook vandaan. Een opinie van iemand over een lens zegt mij zeker wel wat! Maar om een goede keuze te maken vind ik het erg makkelijk als iemand mij even de feiten op een rijtje kan zetten = technisch+wat het zegt+ algemene ervaring + eigen ervaring EN dan ook nog de lenzen voor mij tegenover elkaar zet. Dat maakt een compleet plaatje in mijn opzicht. Dus begrijp me a.u.b. niet verkeerd!!
Gebruikersavatar
Lauwaap

Forumlid
Berichten: 69


Locatie: Emmen

Onderwerp:

Re: D90 en fotografie in het donker

Berichtdoor John'47 » do jul 28 2011 6:00 pm

Kijk dan ook eens hier om de verwarring compleet te maken :twisted:
http://www.kenrockwell.com/nikon/nikkor.htm
Nikon D810, Sony RX1R II. 
Gebruikersavatar
John'47

Forumlid
Berichten: 2545


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D90 en fotografie in het donker

Berichtdoor blackMTF » do jul 28 2011 6:06 pm

Hoi Lauwaap,

Hierbij nog een ervaring/gegeven/suggestie/opinie. :D

Stel als het zoomen jou bevalt en je dit eigenlijk niet wilt opgeven bij kroegfotografie, dan is bijvoorbeeld de eerder genoemde Tamron 17-50mm f2.8 mèt beeldstabilisatie een logische keuze. Misschien heeft 'ie niet dezelfde scherpte als de versie zonder de beeldstabilisatie. Maar als de versie zonder 95 punten scoort en de versie mèt 90 punten dan scheelt het niet zoveel bij wijze van dan.

De beeldstabilisatie heft de stop verlies in diafragmaverschil met een f1.8 of een f1.4 lens ook op, want de cameratrillingen worden erdoor opgevangen. En dan kun je bij langere sluitertijden als bijvoorbeeld 1/60, 1/30 of 1/15 sekonden er nog van op uitgaan dat de beeldstabilisatie nog wel scherpe foto's trekt. Bij een snelle test kwam mijn camera in een slecht verlichte ruimte uit op 1/30 sekonde bij een diafragma van f2.8 en iso 800. Een D90 moet op deze isostand nog niet al teveel moeite hebben met ruis. Maar misschien dat de techneuten onder ons hun visie kunnen geven.

De licht situaties waarin de bands optreden kunnen natuurlijk verschillen, kan ik verder ook niet beoordelen. Al zullen ze niet in zwart gat staan dan is er niets aan voor het publiek. Een paar spots staan er altijd wel op de band. Soms kan spotmeting helpen en dan vastzetten met ae-lock en daarmee kan soms een snellere sluitertijd behaald worden.

Hopelijk heb ik zo weer een paar bomen voor het bos voor je weggehaald.

Mvgr.
blackMTF
blackMTF



Onderwerp:

Re: D90 en fotografie in het donker

Berichtdoor Lauwaap » do jul 28 2011 8:46 pm

Nouuu! haha het is lastig moet ik je vertellen. Ik ben zojuist naar een winkel geweest waar ik eigenlijk wel heel graag de D90 wou vasthouden toen ik opmerkte dat de D90 er niet tussen stond wees de verkoper er mij direct op dat ik maar de 3100 moest kopen want die was volgens hem veel beter en hij wist het want hij had fotografie gestudeerd. En direct merkte hij ook op dat de D90 niet meer te bestellen was bij zijn fotozaak. Ik had daar helemaal niet om gevraagd. Enige wat ik wou is het bekijken en vasthouden van de camera.. Maar goed avond verpest ;).

Ik vind het jammer dat ik nog geen dingen kan proberen en iedereen in mijn omgeving een canon heeft (Waarom?) Ik neig toch meer naar een Nikon, goed he ;) haha. Maar wat lenzen betreft ben ik en blijf ik een leek en moet ik het misschien echt een keer zien.

@BlackMTF dus je denkt dat de Tamron met VR beter/vergelijkbaar is dan een f1.8 lens in die situatie? Dus dat ik de Tamron dan kan gebruiken voor algemeen én kroegfotografie. Scheelt wel een paar centjes natuurlijk ;)
Gebruikersavatar
Lauwaap

Forumlid
Berichten: 69


Locatie: Emmen

Onderwerp:

Re: D90 en fotografie in het donker

Berichtdoor Patrick » do jul 28 2011 10:08 pm

Lauwaap schreef:@BlackMTF dus je denkt dat de Tamron met VR beter/vergelijkbaar is dan een f1.8 lens in die situatie? Dus dat ik de Tamron dan kan gebruiken voor algemeen én kroegfotografie. Scheelt wel een paar centjes natuurlijk ;)

Zo werkt VR (VC, OS, IS, en nog meer afkortingen die allemaal hetzelfde betekenen) dus niet. Je kan in wezen twee soorten bewegingsonscherpte onderscheiden. De eerst kan je met VR verminderen: je eigen bewegingen. Handig dus als je een statisch onderwerp fotografeert. Dan kan je veel makkelijker scherpe beelden schieten. Wat je ook bereiken kan door de sluitersnelheid te verhogen (zie de tweede soort onscherpte).

Daarnaast heb je ene bewegend onderwerp. Daar doet VR dus niets tegen. Sterker nog: als je denkt dat je door VR geholpen wordt, dan wordt je onderwerp al snel een heel vage schim. Tegen dit soort onscherpte werkt maar een ding: de sluitertijd voldoende snel maken. Dat bereik je door de ISO waarde te verhogen en/of je diafragma te vergroten.

Het eerst is net als het tweede eindig; er zijn grenzen. Dat is het krachtenveld waar je je in begeeft. VR is ontzettend handig, maar ik kies altijd voor lichtsterkte als ik een keuze moet maken.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26834


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D90 en fotografie in het donker

Berichtdoor jan » do jul 28 2011 10:37 pm

Heb je geen Mediamarkt in de buurt van Emmen? Zij hebben meestal wel de diverse bodies staan. Kun je ze in ieder geval vasthouden. Lens keus is daar wel duidelijk minder.
Heb je al eens overwogen om naar bijvoorbeeld Konijnberg in Den Ham te gaan? Ik schat zo in dat dat zo'n 50-60km zal zijn/uurtje rijden. Kijk je eerst even op hun website of je belt of ze datgene op voorraad hebben waar jij naar zoekt. Cameratools in Apeldoorn is denk ik zo'n 120km dus waarschijnlijk niet echt een optie. CameraNu in Urk is ook zo'n 120km.
Voordeel van deze 3 winkels is dat ze een ruim assortiment hebben.
Maar het lijkt mij al gek wil er niet wat dichter in je omgeving zitten.

Succes.
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)
Gebruikersavatar
jan

Bestuurslid
Berichten: 4316


Locatie: Vaassen
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D90 en fotografie in het donker

Berichtdoor blackMTF » vr jul 29 2011 9:46 am

Hoi Lauwaap,

Wat betreft de Tamron heeft Patrick helemaal gelijk over het nut van beeldstabilisatie en bewegingsonscherpte. Was kennelijk niet helemaal met m'n gedachte bij de topic. Doordat de bandleden continu in beweging zijn heeft beeldstabilisatie niet al teveel zin voor scherpe foto's. Dit heeft alleen zin bij stilstaande of statische onderwerpen. Om bewegende personen nog enigszins te kunnen 'bevriezen' is een snelle sluitertijd nodig. En dan is een kleiner diafragmanummer zoals f1.4 of f1.8 in combinatie met een hogere isowaarde echt nodig om dit te bereiken zoals Patrick al terecht mij hierop corrigeerde.

Overigens jammer dat de D90 nergens in jou buurt niet meer in de winkel vast te houden is. Als het helpt de D7000 heeft ongeveer dezelfde fysieke formaten en gewicht. Als de D7000 je bevalt om in de handen te houden is het dan niet het overwegen waard om de D90 daarna via een webshop te bestellen. Oh ja, als je bij het vasthouden zegt "hé, die D7000 wil ik hebben" bedenk dan wel dat je van het prijsverschil €300,- een lichtsterk objectief kunt aanschaffen.

Mvgr.
blackMTF
Laatst gewijzigd door blackMTF op vr jul 29 2011 11:08 am, 1 keer totaal gewijzigd.
blackMTF




Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten