D3100 maakt geen foto's meer

Discussies over fotografie met de D40, D40x, D50, D60, D3x00 serie en D5x00 serie

Onderwerp:

D3100 maakt geen foto's meer

Berichtdoor Chantal1981 » za aug 06 2011 7:04 pm

Mijn D3100 maakt sinds vanmiddag geen foto's meer als ik foto's maak en daarbij kijk door het kijkglaasje (ja, ik ben een leek :D ) Als ik foto's maak via het lsd scherm, maakt hij ze nog wel. Ik heb niet aan de instellingen gezeten. Hij deed het gewoon ineens niet meer. Ik kan wel op de ontspanner drukken, en dan stelt de camera scherp, maar hij maakt de foto niet! Heeft iemand enig idee wat het kan zijn en wat ik eraan kan doen? Ik hoop dat jullie mijn verhaal begrijpen, wist niet zo goed hoe ik het moest formuleren ...
Chantal1981



Onderwerp:

Re: D3100 maakt geen foto's meer

Berichtdoor Léon Obers » za aug 06 2011 7:16 pm

Chantal1981 schreef:Als ik foto's maak via het lsd scherm, maakt hij ze nog wel.

Heb je toch aan de instellingen gezeten, want standaard staat de camera niet op Livebeeld (LiveView).
Draai de Livebeeld schakelaar weer terug naar de andere kant, kijk of de spiegel dan weer naar beneden staat en je gewoon opnamen kunt maken.
Verder lijkt het me verstandig simpel de gebruiksaanwijzing erbij te nemen en stapje voor stapje alles droog te oefenen.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

D3100 maakt geen foto's meer

Berichtdoor nikonf5 » za aug 06 2011 8:38 pm

Terugzetten op fabrieksinstellingen help vaak bij dit soort bugs van onverenigbare instellingen
Probeer eens???
nikonf5



Onderwerp:

Re: D3100 maakt geen foto's meer

Berichtdoor Chantal1981 » za aug 06 2011 8:39 pm

Uiteraard heb ik pas aan de instellingen gezeten (Liveview) toen de camera geen foto's meer maakte ...
Ik ga het even nakijken van die spiegel, bedankt in ieder geval.
Chantal1981



Onderwerp:

Re: D3100 maakt geen foto's meer

Berichtdoor Chantal1981 » za aug 06 2011 8:39 pm

nikonf5 schreef:Terugzetten op fabrieksinstellingen help vaak bij dit soort bugs van onverenigbare instellingen
Probeer eens???


Dat heeft mijn vriend al geprobeerd, helaas niet gelukt.
Chantal1981



Onderwerp:

Re: D3100 maakt geen foto's meer

Berichtdoor Daniël » za aug 06 2011 8:40 pm

naar de winkel terug waar je hem gekocht hebt.
Je hebt namelijk nog garantie
Daniël



Onderwerp:

D3100 maakt geen foto's meer

Berichtdoor nikonf5 » za aug 06 2011 8:41 pm

Ojee, dan klinkt het ernstig
De D3100 is toch een vrij nieuw model? Heb je nog garantie?
nikonf5



Onderwerp:

Re: D3100 maakt geen foto's meer

Berichtdoor Goodje » za aug 06 2011 9:28 pm

Chantal1981 schreef:Mijn D3100 maakt sinds vanmiddag geen foto's meer als ik foto's maak en daarbij kijk door het kijkglaasje (ja, ik ben een leek :D ) Als ik foto's maak via het lsd scherm, maakt hij ze nog wel. Ik heb niet aan de instellingen gezeten. Hij deed het gewoon ineens niet meer. Ik kan wel op de ontspanner drukken, en dan stelt de camera scherp, maar hij maakt de foto niet! Heeft iemand enig idee wat het kan zijn en wat ik eraan kan doen? Ik hoop dat jullie mijn verhaal begrijpen, wist niet zo goed hoe ik het moest formuleren ...

Ook welkom Chantal en succes met de D3100 hoop dat het iets kleins is. :wink2:
Goodje



Onderwerp:

Re: D3100 maakt geen foto's meer

Berichtdoor Chantal1981 » za aug 06 2011 9:52 pm

Goodje schreef:
Chantal1981 schreef:Mijn D3100 maakt sinds vanmiddag geen foto's meer als ik foto's maak en daarbij kijk door het kijkglaasje (ja, ik ben een leek :D ) Als ik foto's maak via het lsd scherm, maakt hij ze nog wel. Ik heb niet aan de instellingen gezeten. Hij deed het gewoon ineens niet meer. Ik kan wel op de ontspanner drukken, en dan stelt de camera scherp, maar hij maakt de foto niet! Heeft iemand enig idee wat het kan zijn en wat ik eraan kan doen? Ik hoop dat jullie mijn verhaal begrijpen, wist niet zo goed hoe ik het moest formuleren ...

Ook welkom Chantal en succes met de D3100 hoop dat het iets kleins is. :wink2:


Oh haha, had ik me eerst voor moeten stellen?? :oops:
Ik heb nog garantie ja, heb hem in januari gekocht. We zijn er wel achter dat het iets te maken heeft met de AE-L/AF-L toets.
Chantal1981



Onderwerp:

Re: D3100 maakt geen foto's meer

Berichtdoor Chantal1981 » za aug 06 2011 10:53 pm

We kunnen nu wel foto's maken als we de AE-L/AF-L knop ingedrukt houden tijdens het fotograferen. Zonder lukt niet. Hij maakt overigens onscherpe foto's dan ...
Iemand nog een idee?
Chantal1981



Onderwerp:

Re: D3100 maakt geen foto's meer

Berichtdoor GM » za aug 06 2011 11:10 pm

Zoals eerder geschreven...
Kijk eens in de handleiding.
Daar staat precies wat de bewuste knop doet of kan doen.
Kans dat je camera defect is acht ik erg klein.
met vriendelijke groet,
George
http://www.flickr.com/photos/georgementink/
D5100 70-300VR
Gebruikersavatar
GM

Forumlid
Berichten: 438


Locatie: Hengelo(Ov)
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D3100 maakt geen foto's meer

Berichtdoor Chantal1981 » zo aug 07 2011 6:40 am

Hebben we gedaan, we hebben hem helemaal nageplozen, maar helaas niets kunnen vinden wat het kan oplossen :(
Chantal1981



Onderwerp:

Re: D3100 maakt geen foto's meer

Berichtdoor Daan » zo aug 07 2011 11:04 am

weet zeker dat je de AE-L /AF- L niet in gesteld staat als AF - ON ?
Gebruikersavatar
Daan

Clublid
Berichten: 316


Locatie: Den Haag
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: D3100 maakt geen foto's meer

Berichtdoor a vgastel » zo aug 07 2011 12:21 pm

je kunt nog een ding proberen
kijk nog maals of alles op fabrieksinstellingen staat staat de dlichting uit of aan
objektief eraf halen goed schoonmaken op de kontakten batterij er uit kaart er uit
minimaal 10minuten
objektief terug plaatsen enkele keren doen [weet dat je geen fout melding hebt gehad]
dan alles terug , eventueel nogmaals reset
lijkt mij of de AE-L /AF- L niet goed is
mvgr bert

Nikon D-90 Nikon 7200 met grip 8-105 vr Nikon sb900 TRIOPODc-258t
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Tokina 12-24 f/4 AT-X DX (Versie I)
Tokina at-xpro 28-70 1:2.6--2.8 / 17mm 1:3.5 /70-210 1:4-5.6 /35-70ai1:3.5-4.8
Gebruikersavatar
a vgastel

Forumlid
Berichten: 4707


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: D3100 maakt geen foto's meer

Berichtdoor rpurschel » zo apr 29 2012 5:31 pm

Heb sinds vandaag exact ditzelfde probleem, ben gaan zoeken op internet maar kan nergens een antwoord vinden, heb al gekeken maar heb de laatste software en al. Ik heb de camera in augustus gekocht en kan nu alleen nog foto's maken met liveview of met de ae-l af-l toets ingedrukt, aangezien ik zag dat dit probleem al enige tijd geleden besproken is vroeg ik me af of het probleem nu inmiddels is verholpen en waar dit aan gelegen heeft? Alvast bedankt.
MvG Ricardo.
rpurschel




Terug naar “D40(x), D50, D60, D3x00, D5x00”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten