Even terug komen op de omkeerring

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.

Onderwerp:

Even terug komen op de omkeerring

Berichtdoor Ramona » di aug 23 2011 7:51 pm

Ik weet, ik zal het hier vast ergens terug kunnen vinden.
Maar toch even mijn persoonlijke vragen hierover.
Ik zie hier vaak zulke mooie resultaten voorbij flitsen wat betreft macro, ik vind het super.

Nu twijfel ik enorm over de aanschaf van een omkeerring en of tussenringen.
Stel ik kies voor de omkeerring, kan het helemaal geen kwaad aan body en of lens (daar ben ik namelijk een beetje bang om) ???
Welke lens het beste te gebruiken, zijn mijn lenzen hier wel geschikt voor?
Ik heb een normale kitlens, een 70-300 en een macro 105?
Of kan ik beter kiezen voor een andere lens?

Zou fijn zijn om jullie ervaringen te mogen horen.... :D
Ramona



Onderwerp:

Re: Even terug komen op de omkeerring

Berichtdoor J.Hoes » di aug 23 2011 8:15 pm

Omkeerring is een stuk goedkoper, maar je hebt een vaste vergroting. Deze kun je varieren (= vergroten) door tussenringen te gebruiken. Mogelijk dat je ook nog een verloopring moet hebben om de BR-2a op je lens te monteren.

Lees deze eens door:
http://www.nikon-club-nederland.nl/forum/viewtopic.php?f=34&t=34139
en deze http://www.nikon-club-nederland.nl/forum/viewtopic.php?f=29&t=32611
en bekijk deze http://www.youtube.com/watch?v=wqRn3at0H60. Op plm 0:55 laat hij zijn spulletjes zien.

Persoonlijk ben ik terughoudend om een courante en dure 24 a 35 mm te gebruiken wegens kans dat er een vuiltje in het scherpstelmechaniek komt en daarmee normaal gebruik onbetrouwbaar maakt. Zou er dan liever speciaal voor dit doel eentje kopen: mag ook uit een glorieus verleden stammen, mag zelfs een klein defekt hebben.


Groet Hans.
J.Hoes

Forumlid
Berichten: 1167


Locatie: Lisse

Onderwerp:

Re: Even terug komen op de omkeerring

Berichtdoor pacha » di aug 23 2011 9:38 pm

1- Gebruik reeds geruime tijd een omkeerring, met verschillende lenzen.
Tot op heden nog geen schade aan body of lens kunnen vaststellen.
Omkeerring zowel met primelenzen als met zoomlenzen, al geef ik de voorkeur aan korte primelenzen.
Gebruik regelmatig 50mm. omgekeerd.
Heb tevens, speciaal voor macro een 35mm lens gekocht, 25 euro tweedehands.
Op beide lenzen nog geen schade aangetroffen.
Omkeerring gebruiken bij brandpuntafstanden hoger dan 60mm. zie ik niet echt zitten, wegens de geringe vergroting.
Om het eenvoudig te stellen, een langere brandpuntafstand geeft minder vergroting, dan een kortere brandpuntafstand.

2- gebruik ook tussenringen, ben er tevreden over, ook hier geen schade aan body of lens.
Tussenringen kan zowel met gewone lenzen, als met macrolenzen.

3- tenslotte is er nog de techniek, waarbij 2 lenzen, omgekeerd op elkaar worden bevestigd.
De eerste lens zit hierbij normaal op de body, de tweede lens komt omgekeerd op de eerste lens.
Vergrotingsfactor is zowat het quotient van de brandpuntsafstanden van de twee gebruikte lenzen.
Je bezit een 70-300mm lens, zet je hierop een 50mm. lens omgekeerd,
dan heb je een vergrotingsfactor van 300/50=6x
6 maal vergrotingsfactor dat is niet niks, bij mijn weten gaan de macrolenzen maximaal tot 5x.
Maar...
nadeel is dat je erg kort (3,5 cm) op je onderwerp moet zitten en er veel licht noodzakelijk is.
De scherptediepte is ragfijn, een fractie van een millimeter bij open diafragma's.

Er zijn wellicht nog andere opties.
Wat de beste keuze is, hangt ervan af, wat je wil bereiken, persoonlijk bekijk ik elke opname, geval per geval, en maak dan mijn keuze.
Tot 1:1 vergrotingmaatstaf, is dit steevast de echte macrolens, kort of lange brandpuntafstand, naargelang het geval.
Voor meer vergroting, is het kiezen tussen de eerder genoemde opties.

Er is keuze genoeg,
probeer het gerust eens uit, wie niet waagt, blijft maagd.
Nikon D7000, en wat glas.
http://blog.seniorennet.be/pacha/
Gebruikersavatar
pacha

Forumlid
Berichten: 1057


Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Even terug komen op de omkeerring

Berichtdoor Arthur Mol » di aug 23 2011 9:57 pm

Beste Ramona, mijn ervaringen met DEZE omkeerring en DEZE tussenringen zijn prima! Een voorbeeld van foto's kan je zien in het macro-raadsel (die spijkerkop).
Pana FZ1000, Oly E-M5 II, 12-40, 40-150R, 75-300.

Gebruikersavatar
Arthur Mol

Forumlid
Berichten: 3403


Locatie: R'dam Zuid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Even terug komen op de omkeerring

Berichtdoor Ramona » di aug 23 2011 11:07 pm

Arthur Mol schreef:Beste Ramona, mijn ervaringen met DEZE omkeerring en DEZE tussenringen zijn prima! Een voorbeeld van foto's kan je zien in het macro-raadsel (die spijkerkop).


Als ik deze prijsjes zie, dan zou ik gek zijn als ik ze niet gewoon zou bestellen en inderdaad zelf mijn ervaringen zou op doen.
Misschien wel toch even kijken voor een andere (tweedehandse) lens?
Ramona



Onderwerp:

Re: Even terug komen op de omkeerring

Berichtdoor Ramona » di aug 23 2011 11:11 pm

J.Hoes schreef:en bekijk deze http://www.youtube.com/watch?v=wqRn3at0H60. Op plm 0:55 laat hij zijn spulletjes zien.



Groet Hans.


Heb dit filmpje op mijn hyvespagina staan en vind het geweldig... :D
Ramona



Onderwerp:

Re: Even terug komen op de omkeerring

Berichtdoor Arthur Mol » di aug 23 2011 11:23 pm

Ik geef je groot gelijk! Je kan ook je huidige lenzen gebruiken, zoals eerder beschreven krijg je met een groothoek de mooiste resultaten..
Pana FZ1000, Oly E-M5 II, 12-40, 40-150R, 75-300.

Gebruikersavatar
Arthur Mol

Forumlid
Berichten: 3403


Locatie: R'dam Zuid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Even terug komen op de omkeerring

Berichtdoor J.Hoes » wo aug 24 2011 1:40 am

Arthur Mol schreef:Beste Ramona, mijn ervaringen met DEZE omkeerring en DEZE tussenringen zijn prima! Een voorbeeld van foto's kan je zien in het macro-raadsel (die spijkerkop).


Het lijkt erop dat die Ebay set erg Spartaans is, maar voor dit doel wel geschikt.
Ik zat met Kenko/Soligor in gedachte; die hebben een diafragmakoppeling, elektrische contacten en mechanische koppeling voor de scherpstelling, en kost toch gauw rond 150 euro nieuw.
Voor de prijs van die Ebay set hoef je het in ieder geval niet te laten, hoewel de verzendkosten stevig kunnen aantikken.

Groet Hans.
J.Hoes

Forumlid
Berichten: 1167


Locatie: Lisse


Onderwerp:

Re: Even terug komen op de omkeerring

Berichtdoor Arthur Mol » wo aug 24 2011 9:59 am

J.Hoes schreef:Voor de prijs van die Ebay set hoef je het in ieder geval niet te laten, hoewel de verzendkosten stevig kunnen aantikken. Groet Hans.


Incl verzenden ben je voor nog geen €15,= eigenaar. En op mijn D90 en 50 mm 1,8 werkt het prima. Ik zal vandaag eens de combi van tussenringen en omkeerring gaan uittesten, de resultaten volgen.
Pana FZ1000, Oly E-M5 II, 12-40, 40-150R, 75-300.

Gebruikersavatar
Arthur Mol

Forumlid
Berichten: 3403


Locatie: R'dam Zuid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Even terug komen op de omkeerring

Berichtdoor Léon Obers » wo aug 24 2011 10:13 am

J.Hoes schreef:
Arthur Mol schreef:Beste Ramona, mijn ervaringen met DEZE omkeerring en DEZE tussenringen zijn prima!

Voor de prijs van die Ebay set hoef je het in ieder geval niet te laten, hoewel de verzendkosten stevig kunnen aantikken.

Kwestie van even opletten wat men rekent voor "shipping".
Die omkeerring is prijs inclusief verzending, die tussenringen zijn de verzendkosten net een fractie duurder als de tussenringen zelf.
Maar je hebt zeker ook wel aanbiedingen inclusief verzending, met name uit China of Hong Kong.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: Even terug komen op de omkeerring

Berichtdoor Ramona » wo aug 24 2011 10:21 am

J.Hoes schreef:
Het lijkt erop dat die Ebay set erg Spartaans is, maar voor dit doel wel geschikt.
Ik zat met Kenko/Soligor in gedachte; die hebben een diafragmakoppeling, elektrische contacten en mechanische koppeling voor de scherpstelling, en kost toch gauw rond 150 euro nieuw.
Voor de prijs van die Ebay set hoef je het in ieder geval niet te laten, hoewel de verzendkosten stevig kunnen aantikken.

Groet Hans.


Daar heb ik zelf dus ook naar gekeken, en bedacht me welke kosten ik dan ga maken, 150 voor tussenringen of misschien 300 voor een andere lens bij de omkeerring.
Je ziet en leest zoveel dat je het af en toe ook niet meer weet...Wat is wijsheid.
Ramona



Onderwerp:

Re: Even terug komen op de omkeerring

Berichtdoor Arthur Mol » wo aug 24 2011 10:25 am

Heb ik me toch nog laten tillen Léon.. :D Ik zie nu DEZE tussenringen voor €4.30 incl verzenden.
Pana FZ1000, Oly E-M5 II, 12-40, 40-150R, 75-300.

Gebruikersavatar
Arthur Mol

Forumlid
Berichten: 3403


Locatie: R'dam Zuid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Even terug komen op de omkeerring

Berichtdoor Ramona » wo aug 24 2011 10:27 am

Om er even een voorbeeld aan te geven. (hoop dat dit geen probleem is)
Dit soort foto's vind ik het einde....

https://lh4.googleusercontent.com/-NwFE ... erdaas.jpg
Ramona



Onderwerp:

Re: Even terug komen op de omkeerring

Berichtdoor pacha » wo aug 24 2011 12:11 pm

Ramona schreef:Om er even een voorbeeld aan te geven. (hoop dat dit geen probleem is)
Dit soort foto's vind ik het einde....

https://lh4.googleusercontent.com/-NwFE ... erdaas.jpg


Als jullie mij toestaan, gebruik ik uitzonderlijk een quote, om duidelijk te maken waarop onderstaand antwoord betrekking heeft.

'Het einde' lijkt me het resultaat van focus stacking.
En van zeer gedegen kennis van de materie.
Heb geen idee of dit echt het einde is, maar zonder focus stacking kan je dit resultaat niet halen, in mijn ervaring.
Heb geen weet van een lens, zeg maar voor gewone gebruikers, welke dergelijke hoge scherptediepte, kan weergeven, in 1 enkel shot.

Gebruik je focus stacking, dan is het begin van zo'n afbeelding, een vergroting van pakweg 3 tot 5 maal.
Eens je dit onder knie hebt, is het kwestie om meerdere, bijna identieke opnames te maken, waarbij je telkens de focus een heel klein beetje verlegt,
Het einde is dan, alle afbeeldingen, samen voegen in 1 afbeelding, waarbij telkens de scherpste delen worden behouden.
Moeilijk is dit niet met hiervoor bestemde (gratis)software.
Het is uiteraard aangewezen om dit te proberen, met een niet bewegend voorwerp.
Hoe je de vlieg lang genoeg onbeweeglijk kan houden, is mij een raadsel,
maar gezien het resultaat, zou het moeten lukken.

In mijn ervaring, is het aangewezen om, op weg naar extreme macro, te beginnen met relatief kleine vergroting, pakweg 1.5 tot 2 maal ware grootte,
dit geeft al genoeg problemen, indien niet ervaren in deze discipline.
Je loopt tegen redelijk wat beperkingen aan, welke lens je ook gebruikt.
Welke hulpmiddelen je ook toepast.
Oefenen is de boodschap, steeds oefenen.
Al smedend wordt men smit.
Al doende leert men.
Het is uiteindelijk je eigen ervaring, die je vooruit zal helpen.
Je kan bovendien, delen in de ervaring, van in extreme macro bedreven forumleden.
Succes.
Nikon D7000, en wat glas.
http://blog.seniorennet.be/pacha/
Gebruikersavatar
pacha

Forumlid
Berichten: 1057


Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:


Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten