coating van de NIKKORS

Alles dat niet in een van de overige secties over objectieven past, kan je hier kwijt

Onderwerp:

coating van de NIKKORS

Berichtdoor Hans Braakhuis » do aug 25 2011 8:37 am

emdeklerk schreef:Dhr. Braakhuis geeft een link met heel bruikbare informatie. Maar ook lees ik:

"Nikon was de eerste fabrikant die de lenzen in al haar objectieven ook aan de achterzijde ging coaten. Aanvankelijk werd bij de invoering van de coating in de fotografie in de jaren 60, een lens alleen aan de voorzijde gecoat. Daar kwam het licht binnen, daar moesten reflecties tegengegaan worden. Omdat de coating nu dus ook op de achterkant van de alle lenzen in een objectief zit, kun je het objectief nu ook omgekeerd gebruiken."

Ik zou hier graag een nadere onderbouwing en/of bronvermelding van lezen.
Volgens mij is het namelijk niet of niet geheel correct.


uit: viewtopic.php?f=35&t=34679&start=15#p466279

Bij de introductie van de F en de bijbehorende objectieven was een van de kenmerken van de objectieven dat de kleuren die je er mee kreeg bij alle objectieven gelijk was. In die tijd was het normaal dat een 135 tele toch wat andere kleuren had dan een opname met een 50 millimeter. Dat deed men bij Nikon door kleur-corrigerende coatings aan te brengen op de achterzijde van de objectieven. De coating aan de voorkant was meer gericht op het verminderen van reflecties.
Met de komst van de C objectieven werd het doel verbeterd.

Andere info: graag. In 1959 wist ik dat m'n vader een camera had. En dat was alles wat ik van fotografie wist.

Bron: dacht nog wel wat te vinden bij de info van Itoh, maar zijn verhalen zijn allemaal verdwenen:
http://www.nikon.com/about/info/history ... /index.htm
Gebruikersavatar
Hans Braakhuis

Forumlid
Berichten: 6051


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: coating van de NIKKORS

Berichtdoor emdeklerk » do aug 25 2011 10:44 am

Dat lensdelen pas in de jaren zestig van de vorige eeuw van coating werden voorzien is niet correct; het gebeurde voor amateur-objectieven al in de jaren vijftig, en alles wijst er op dat sommige fabrikanten het al lang daarvoor deden maar dit niet aan de grote klok hingen.

Dat alleen de voorkant van lensdelen gecoat zouden zijn meen ik sterk te mogen betwijfelen. Ik loop al de nodige jaren mee en ik heb dat nog nooit ook maar ergens vernomen of gelezen (waarmee ik zeker niet wil zeggen dat dit afdoend bewijs zou zijn!). Het gaat immers om de glas-lucht-overgang, en die is voor de achterkant van een lensdeel net zo belangrijk als de voorkant. Alleen de glasvlakken die verkit werden hadden geen coating, ik weet niet of dat nu nog zo is. Een coating breng je aan om de inwendige reflecties te verminderen, en dan doen in een samengesteld lenzenstelsel ook de achterkanten van de glasdelen mee. Dat de kleurweergave uitermate belangrijk is moge duidelijk zijn, Nikon was inderdaad één van de zeer weinige fabrikanten die mede met de kleur van de coatings zorgde voor een uniforme kleurweergave door het gehele objectievengamma. Waarbij dhr. Braakhuis ook al aangeeft dat deze coatings op de achterkant van de lensdelen werden aangebracht.

De "consumer"-coatings waren in die beginjaren enkellaags, dus single-layer. Misschien dat hiermee een misverstand in de wereld is gekomen doordat in een vertaling of zo werd aangenomen dat het maar op een enkele kant van een lensdeel werd aangebracht?

Na de enorme publiciteitscampagne van Pentax begin jaren zeventig als zouden zij de eersten zijn met multicoating bleken meerdere fabrikanten, ook Nikon, dit al sporadisch te hebben toegepast. Multicoating was dan ook al uitgevonden vóór 1940. Ook de enorme invloed van Kodak op lenscoatings wordt nog te veel onderschat. Kodak was er al in de jaren veertig mee aan de gang, ook voor "amateur" artikelen.

Met de publieksintroductie van de Nikon multicoating in 1973 (in de toenmalige brochure "Multi-layer coating") werden de Nikkors voorzien van een C in de benaming. Bijvoorbeeld werd de "Nikon NIKKOR-S Auto 1:1.4 f=50mm" toen de "Nikon NIKKOR-S.C Auto 1:1.4 f=50mm". Wat niet zo lang geduurd heeft, toen het "nieuwtje" van de multicoating er af was en alle objectieven er van voorzien waren veranderde de gehele Nikon-terminologie weer eens: het werd de "Nikon NIKKOR 50mm 1 :1.4".
Het bleek dat bijvoorbeeld de 1,4/35mm al vanaf de introductie multicoating had, pas na de Pentax-actie zag Nikon zich gedwongen hiervan een verkooppunt te maken. Waardoor het "C-tje" ook op die 1,4/35mm verscheen - op de eerste serie stond het dus niet. Ondanks de multicoating. Overigens had de allereerste serie ook een Thorium-element!

http://en.wikipedia.org/wiki/Anti-reflective_coating

http://www.ehow.com/about_5449821_multi ... enses.html

http://www.bnphoto.org/bnphoto/KodakID_db.htm

http://en.wikipedia.org/wiki/Katharine_Burr_Blodgett
Gebruikersavatar
emdeklerk

Forumlid
Berichten: 5075


Locatie: Rijswijk

Onderwerp:

Re: coating van de NIKKORS

Berichtdoor Léon Obers » do aug 25 2011 10:20 pm

emdeklerk schreef:Dat alleen de voorkant van lensdelen gecoat zouden zijn meen ik sterk te mogen betwijfelen. Ik loop al de nodige jaren mee en ik heb dat nog nooit ook maar ergens vernomen of gelezen (waarmee ik zeker niet wil zeggen dat dit afdoend bewijs zou zijn!). Het gaat immers om de glas-lucht-overgang, en die is voor de achterkant van een lensdeel net zo belangrijk als de voorkant.

Dat niet alleen, het gaat vooral om het aantal glas-lucht-overgangen.
Heb je een objectief dat bestaat uit 6 losse lensdelen, praat je dus al over 12 stuks glas-lucht-overgangen.
Verder is coating niet alleen bedoeld om reflectie tegen te gaan, maar tevens om de lichttransmissie te verhogen.

Met alleen coating op het voorste lensdeel en de rest niet, kun je het net zo goed helemaal nalaten, want enkel dat ene glas-lucht vlak beter op anti-reflectie voorbereiden stelt natuurlijk weinig voor als je het bij de andere 11 vlakken dan volledig nalaat. Zo naïef zijn fabrikanten (gelukkig) nooit geweest. Dus met de introductie van coating werd dat toch echt op alle lenzen toegepast, niet alleen op het voorste lensdeel, maar op elk lensvlak (voor zover niet gekit [?] ).

Lens coating is uitgevonden in 1935 door de Oekraïner (indertijd vallend onder Oostenrijk-Hongarije) "Olexander Smakula" die voor Carl Zeiss AG Jena werkte:
Zie: http://en.wikipedia.org/wiki/Alexander_Smakula

Verder, zie de geschiedenis van Zeiss: http://en.wikipedia.org/wiki/Carl_Zeiss_AG

"The last important Zeiss innovation before the Second World War was the technique of applying anti-reflective coating to lens surfaces. A lens so treated was marked with a red "T", short for "Transparent". The technique of applying multiple layers of coating was developed from this basis after the war, and known as "T*" (T-star)."


Nikon paste lenscoatinsg toe op hun meetzoekercamera van net na de 2e wereldoorlog vanaf circa 1945:
http://www.mir.com.my/rb/photography/co ... /index.htm

"The lenses made for the Nikon rangefinder system are quite numerous. Perhaps the frequent updates have also created many variations. Since the company had already started to apply lens coating as early as 1945, we would assume that all Nikkor lenses made for the Nikon rangefinder cameras were coated from the beginning. So, you may find some of the early Nikkor lenses that were made for the rangefinder cameras has a red 'C' after the first letter which should stand for "coated" (see a picture of my Nikkor-S 5cm f/1.4 lens below)."

Afbeelding
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****


Onderwerp:

Re: coating van de NIKKORS

Berichtdoor emdeklerk » vr aug 26 2011 12:18 am

Ik noemde als voorbeeld één glaselement met twee glas-lucht-oppervlakken. Uiteraard heeft een objectief meerdere lenselementen. Daarom schrijf ik ook, een regel verder: "Een coating breng je aan om de inwendige reflecties te verminderen, en dan doen in een samengesteld lenzenstelsel ook de achterkanten van de glasdelen mee." Meervoud dus. Maar goed.

Verder sluit ik me geheel aan bij de geciteerde bronnen.
Het eerste "C-tje" dat Nikon gebruikte in de objectiefopschriften sloeg inderdaad en uiteraard op hun eerst vorm van coating.
Nikon gebruikte het volgens mij ook al op de glasdelen van de meetzoekers.

Feit is wel dat multicoating werd ontwikkeld door Katherine Burr in 1938 op de research-afdeling van General Electric.

Op het net is heel veel info te vinden over het pionierswerk van Zeiss, maar dat heb ik er niet allemaal bij gehaald.
Ik heb me even beperkt tot het pionierswerk van Kodak, dat dus ook al in de oorlogsjaren coatings aanbracht op het glas van onder andere de Aero-Ektars. Ook om andere redenen legendarische objectieven. Is al veel over geschreven, tot op dit forum toe.

De multicoating-perscampagne van Pentax is al vaak aangehaald, hun SMC-coating kwam mede voort uit dezelfde samenwerking met Zeiss die resulteerde in de K-mount. Een wat vreemde en kortstondige samenwerking. Uiteindelijk werd voor de Contax RTS toch weer een andere bajonet gemaakt...
Laatst gewijzigd door emdeklerk op vr aug 26 2011 12:37 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
emdeklerk

Forumlid
Berichten: 5075


Locatie: Rijswijk

Onderwerp:

Re: coating van de NIKKORS

Berichtdoor emdeklerk » vr aug 26 2011 12:22 am

Over Nano-coating: zie ook het stukje "Moth eye" in het wikipedia-stukje:

"Moth eye / Moths' eyes have an unusual property: their surfaces are covered with a natural nanostructured film which eliminates reflections. This allows the moth to see well in the dark, without reflections to give its location away to predators.[3] The structure consists of a hexagonal pattern of bumps, each roughly 200 nm high and spaced on 300 nm centers.[4] This kind of antireflective coating works because the bumps are smaller than the wavelength of visible light, so the light sees the surface as having a continuous refractive index gradient between the air and the medium, which decreases reflection by effectively removing the air-lens interface. Practical anti-reflective films have been made by humans using this effect;[5] this is a form of biomimicry."

Moeder natuur geeft nog altijd de toon aan...
Verder alle hulde voor Nikon, die de nano-coating als eersten (?) commercieel hebben toegepast.
Gebruikersavatar
emdeklerk

Forumlid
Berichten: 5075


Locatie: Rijswijk

Onderwerp:

Re: coating van de NIKKORS

Berichtdoor Léon Obers » vr aug 26 2011 1:09 am

emdeklerk schreef:Verder alle hulde voor Nikon, die de nano-coating als eersten (?) commercieel hebben toegepast.

Zo zou ik het toch niet willen stellen. Ze maken er alleen meer bombarie omheen.
Andere objectieffabrikanten gebruiken ook al verscheiden jaren vergelijkbare technieken maar maken er niet zoveel ophef over.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: coating van de NIKKORS

Berichtdoor emdeklerk » vr aug 26 2011 7:43 am

Vandaar dus ook dat vraagteken.
Gebruikersavatar
emdeklerk

Forumlid
Berichten: 5075


Locatie: Rijswijk

Onderwerp:

Re: coating van de NIKKORS

Berichtdoor Léon Obers » vr aug 26 2011 9:09 am

emdeklerk schreef:De multicoating-perscampagne van Pentax is al vaak aangehaald, hun SMC-coating kwam mede voort uit dezelfde samenwerking met Zeiss die resulteerde in de K-mount. Een wat vreemde en kortstondige samenwerking. Uiteindelijk werd voor de Contax RTS toch weer een andere bajonet gemaakt...

Maar dat kwam omdat Contax uit de samenwerking voortkwam met Yashica (later Kyocera). Dan kiest men wellicht niet voor een bajonet van een "concurrerend" merk Pentax.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: coating van de NIKKORS

Berichtdoor Hans Braakhuis » vr aug 26 2011 9:15 am

Vanaf 2004 gebruikt Nikon regelmatig de nano coating. Men geeft niet altijd aan wanneer wel en wanneer niet. In de persberichten kom ik in 2009 alleen bij 105 AF-S tegen dat men de nano coating gebruikt heeft:
http://www.nikon.com/about/news/2006/0221_04.htm. Bij andere beschrijvingen wordt het soms wel, soms niet wel gebruikt.
(in het kader van we veranderen jaarlijks de linken, werkt de link helaas niet meer)
De Nikon nanotechnologie komt voort uit het Nikon onderzoek en productie van steppers en NSR's

De AF-S VR NIKKOR 300mm f/2.8G IF-ED uit september 2004 was de eerste met deze Nano coating. Bij dit objectief stond er aanvankelijk nog geen N op. Zie pagina 5.91 van Braczko: Das Nikon Handbuch III. Op de site van Roland Vink zie je hetzelfde objectief met wel een N gravure.

Volgens mij is Nikon de Nano hype eerst gaan gebruiken omdat Zeiss en Swarofski het op hun verrekijkers gingen zetten. Een van de leuke dingen van Nikon is het feit dat hun coating wel erg goed is. Dat willen ze graag zo houden dus zeggen ze eigenlijk nooit dat er een nieuwe coating wordt gebruikt. Dat zet de concurrentie op scherp. Bij de introductie van de SIC coating heeft men aanvankelijk ook niks gezegd. Maar je zag wel dat er converters werden vervangen waarvan iedereen zich afvroeg waarom is dat nu weer.

Soms zegt Nikon dat er wel een nieuwe coating is gebruikt. Bij de introductie van de 16-200 AFS VR II. Citaat:
"De AF-S DX NIKKOR 18-200 mm F/3.5-5.6G ED VR II is ook voorzien van een verbeterde Super Integrated Coating, een exclusieve coating van meerdere lagen voor het lenselement die beeldschaduwen en lensflare vermindert en een betere beeldkwaliteit en een beter contrast waarb
orgt." uit:
http://www.nikon.nl/nl_NL/press_room/pr ... mplatedata\nl_NL\news_article\data\BV-PR-WWA0907-45354

Volgens eigen onderzoek was dit meer bedoeld om de concurrentie zand in de ogen te strooien.
http://www.camera2go.nl/lenzen/Test-AF- ... VR-II.html
Laatst gewijzigd door Hans Braakhuis op za aug 27 2011 7:23 am, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Hans Braakhuis

Forumlid
Berichten: 6051


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: coating van de NIKKORS

Berichtdoor Léon Obers » vr aug 26 2011 10:20 am

Hans Braakhuis schreef:Een van de leuke dingen van Nikon is het feit dat hun coating wel erg goed is.

...... is ook voorzien van een verbeterde Super Integrated Coating, een exclusieve coating van meerdere lagen voor het lenselement die beeldschaduwen en lensflare vermindert en een betere beeldkwaliteit en een beter contrast waarborgt."

Dit soort superlatieve beschrijvingen kom je bij elk merk tegen.
Kijk beter gewoon wat er praktisch overblijft aan contrast en gevoeligheid voor flare bij testen van objectieven.

Maar het is de vraag of een fotograaf altijd gediend is bij de meest optimaal transparante beeldweergave.
Bepaalde objectieven zijn juist zo aantrekkelijk door hun eigenzinnig persoonlijke karakter in bepaalde "beeldfouten" die het een unieke beeldweergave geven.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: coating van de NIKKORS

Berichtdoor yellowfish » vr aug 26 2011 12:06 pm

Léon Obers schreef:
emdeklerk schreef:Verder alle hulde voor Nikon, die de nano-coating als eersten (?) commercieel hebben toegepast.

Zo zou ik het toch niet willen stellen. Ze maken er alleen meer bombarie omheen.
Andere objectieffabrikanten gebruiken ook al verscheiden jaren vergelijkbare technieken maar maken er niet zoveel ophef over.



Dat Nikon het als uithangbord gebruikt, klopt.
Maar ook terecht. Ik gebruik Nikon objectieven sinds 1990 en zie een hele grote kwaliteitsverbetering in beeldoverdracht t.o.v. de MF dan wel niet AF(s) Nano-gecoate objectieven zowel voor digitaal dan wel analoog.

Ze maken er alleen meer bombarie omheen.

Vind ik een suggestieve dan wel een overbodige opmerking. Bombarie is van toepassing als het overbodig is. Persoonlijke testen wijzen uit dat er zeker in kwaliteit is gewonnen. Dat de marketing je niet aanstaat is een ander verhaal, is eigenlijke overbodige subjectieve info binnen dit draadje.

Testen, Léon !
En dan bedoel ik zelf testen.
Laatst gewijzigd door yellowfish op vr aug 26 2011 12:14 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
yellowfish



Onderwerp:

Re: coating van de NIKKORS

Berichtdoor Léon Obers » vr aug 26 2011 12:13 pm

yellowfish schreef:Maar ook terecht. Ik gebruik Nikon objectieven sinds 1990 en zie een hele grote kwaliteitsverbetering in beeldoverdracht t.o.v. de MF dan wel niet AF(s) Nano-gecoate objectieven zowel voor digitaal dan wel analoog.

Ik zie een kwaliteitsverbetering door de jaren heen bij alle objectiefmerken die er op de markt zijn. Dat is niet iets specifieks voor Nikon.
Sigma objectieven van nu zijn ook beter als die van 20 jaar geleden, idem bij Tamron, Canon of wat dies meer zij.
Vandaar dat ik al die bombarie er omheen wat overdreven vind.

"Beter" is trouwens ook maar een subjectief gegeven.
Objectieven lijken in hun beeldvoordracht meer en meer "op elkaar te lijken" in een koel strakke weergave zonder enige "persoonlijkheid". AF-S of VR hebben vanuit het specifiek op die functie daarop aangepaste objectief-ontwerp dikwijls dan ook weer nadelen op andere beeldaspecten waar "voor het gemak" dikwijls aan voorbij wordt gegaan.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: coating van de NIKKORS

Berichtdoor yellowfish » vr aug 26 2011 12:32 pm

Maar wat is er de afgelopen jaren aan coating techniek gewonnen buiten Nikon om ?
yellowfish



Onderwerp:

Re: coating van de NIKKORS

Berichtdoor Léon Obers » vr aug 26 2011 1:20 pm

Je kent denk ik wel het "hot-spot" probleem in het midden van een beeld als reflectie tussen achterste lensdelen en de sensor, wat elders op het forum uitvoerig wordt behandeld van met name de "oude" Nikkor AF 50mm/1.8 versie?
Met name die negatieve eigenschap is voor Nikon o.a. de drijfveer geweest om coatings nog verder te verbeteren.

Een dergelijk probleem tussen lens en sensor hadden jaren terug bij de intrede van digitaal andere objectieffabrikanten natuurlijk eveneens.
En ook die sleutelden aan hun coatingstechnieken. Nu lees je er niet meer over, maar indertijd dat bijv. Tamron met "Di" objectieven op de markt kwam, waren dat objectieven "speciaal voor digitaal afgestemd". Dat afstemmen betrof specifiek verbeterde coatings om o.a. die hotspot tegen te gaan.

Hier nog een oud discussiedraadje op nl.foto 5 jaar geleden uit 2006 waar ik het aanhaal:
https://groups.google.com/group/nl.foto ... 9fe3?hl=nl
"Tamron schrijft zelf over het huidige 90 mm Di Macro-objectief dat hun coating is aangepast, voor met name het achterste lensdeel, wat voor problemen kan zorgen met een reflectie in de vorm van een "hotspot" in het midden van het beeld. De rest van het lens-ontwerp is het zelfde."
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****


Terug naar “Overig objectieven”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten