D300s en objectieven
D300s en objectieven
Goedemorgen allemaal,
Vandaag heb ik me aangemeld op dit forum, dus hartstikke nieuw. Nikon is daarmee ook heel erg nieuw voor mij. Ik ben al jarenlang een Sony(Minolta)gebruiker). Door een ongelukje met éen van mijn Sony camera's en Sony lens ben ik me aan het orienteren op een ander merk. Ms zijn ze totalloss...... en een camera en lens die al een tik hebben gehad........ ;=(
Nikon spreekt me zeker aan......Een vriend van mij is erg enthousiast. Sony is ook goed, maar je loopt toch steeds tegen ruisproblemen aan.....
Vandaar mijn zoektocht.
Ik fotografeer voorn. dieren, en dan met name hondensport en dierenportretten. Veel buitenwerk dus.
Mijn oog is gevallen op de Nikon D300s. Snelle camera volgens mij. En daarnaast zoek ik dus ook lichtsterke lenzens, 1 zoomlens en 1 lens vast brandpunt. Flitsen doe ik nl zelden, ook binnenshuis.
Wat zouden jullie mij adviseren, welke lenzen bij de D300s........... Hoe zijn jullie ervaringen met deze camera en welke lenzen gebruik je daarbij....
Bedankt alvast voor het antwoord en meedenken.
Vandaag heb ik me aangemeld op dit forum, dus hartstikke nieuw. Nikon is daarmee ook heel erg nieuw voor mij. Ik ben al jarenlang een Sony(Minolta)gebruiker). Door een ongelukje met éen van mijn Sony camera's en Sony lens ben ik me aan het orienteren op een ander merk. Ms zijn ze totalloss...... en een camera en lens die al een tik hebben gehad........ ;=(
Nikon spreekt me zeker aan......Een vriend van mij is erg enthousiast. Sony is ook goed, maar je loopt toch steeds tegen ruisproblemen aan.....
Vandaar mijn zoektocht.
Ik fotografeer voorn. dieren, en dan met name hondensport en dierenportretten. Veel buitenwerk dus.
Mijn oog is gevallen op de Nikon D300s. Snelle camera volgens mij. En daarnaast zoek ik dus ook lichtsterke lenzens, 1 zoomlens en 1 lens vast brandpunt. Flitsen doe ik nl zelden, ook binnenshuis.
Wat zouden jullie mij adviseren, welke lenzen bij de D300s........... Hoe zijn jullie ervaringen met deze camera en welke lenzen gebruik je daarbij....
Bedankt alvast voor het antwoord en meedenken.
- JBD
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Re: D300s en objectieven
Hallo Nel,
Welkom op dit forum
Ik heb de D300 dus de eerdere versie van D300S. Ik ben heel verguld met deze (semi) professionele camera. Ik heb de navolgende lenzen, (maar je moet natuurlijk zelf bepalen wat je nodig hebt)
- 50 mm 1.8 (Gebruik ik veel voor close-up en portretfotografie
- 105 mm F2.8 macrolens
- 17-55 F2.8 groothoeklens
- 70-200 F2.8 telelens
- 300 mm. F4 telelens
- 1.7 converter
Alle objectieven zijn van Nikon en ik ben meer dan tevreden over de kwaliteit. Je moet echter zelf eerst bepalen wat je favoriete manier van fotograferen is en daarna kun je kijken welke lenzen je wilt aanschaffen.
Als ik je beschrijving lees, dan denk ik dat heel veel zult hebben aan de 70-200 en de 50 mm .lens. Maar je kunt ook kijken naar de 70-300 mm lens van Nikon. Daar ben ik mee begonnen en ik vind dit een buitengewoon goede lens, en de prijs is betaalbaar.
Hoop dat je hier iets aan hebt.
Welkom op dit forum
Ik heb de D300 dus de eerdere versie van D300S. Ik ben heel verguld met deze (semi) professionele camera. Ik heb de navolgende lenzen, (maar je moet natuurlijk zelf bepalen wat je nodig hebt)
- 105 mm F2.8 macrolens
- 70-200 F2.8 telelens
- 300 mm. F4 telelens
- 1.7 converter
Alle objectieven zijn van Nikon en ik ben meer dan tevreden over de kwaliteit. Je moet echter zelf eerst bepalen wat je favoriete manier van fotograferen is en daarna kun je kijken welke lenzen je wilt aanschaffen.
Als ik je beschrijving lees, dan denk ik dat heel veel zult hebben aan de 70-200 en de 50 mm .lens. Maar je kunt ook kijken naar de 70-300 mm lens van Nikon. Daar ben ik mee begonnen en ik vind dit een buitengewoon goede lens, en de prijs is betaalbaar.
Heel erg bedankt voor deze info.Je hebt precies de modellen genoemd die ik bij voorbaat al in gedachten had! Bedankt en veel succes!Blacksheep schreef:Hallo Nel,
Welkom op dit forum
- 105 mm F2.8 macrolens
- 70-200 F2.8 telelens
- 300 mm. F4 telelens
- 1.7 converter
Misschien is het goed om aan te geven wat je van Sony/Minolta had/hebt en hoe dit bevalt (en waar je tegen beperkingen aanloopt)
Dat voorkomt een beetje dat iedereen een ongestructureerde opsomming van mooie producten gaat geven die je ook uit een folder had kunnen halen. Veel van jouw ervaring is natuurlijk 1 op 1 naar Nikon te vertalen.
Dat voorkomt een beetje dat iedereen een ongestructureerde opsomming van mooie producten gaat geven die je ook uit een folder had kunnen halen. Veel van jouw ervaring is natuurlijk 1 op 1 naar Nikon te vertalen.
Wat zijn dan de verschillen tussen bijv DX lenzen en AF lenzen. Waar moet ik op letten bij de aankoop van lenzen voor de D300s, als het gaat om snelheid en lichtsterkte... ik zie bijv AF-D staan, maar bij zmmige lenzen ook DX. Ik ben nog niet helemaal thuis in Nikon land....
Van Sony heb ik eigenlijk veel. Body's :Sony 700, Sony A550 (gesneuveld) Sony A33. En daarnaast diverse lichtsterke lenzen. Sony50 mm, Sigma85 mm Sony 70-200, (gesneuveld) en de Sigma 50-500Duuuv schreef:Misschien is het goed om aan te geven wat je van Sony/Minolta had/hebt en hoe dit bevalt (en waar je tegen beperkingen aanloopt)
Maar er is een soort nieuwsgierigheid ontstaan naar Nikon en de diverse objectieven. In ieder geval de D300s, nog wel betaalbaar voor mij.
Ik zal zeker mijn Sony camera's blijven gebruiken. Er komen in oktober trouwens weer 2 nieuwe Sony camera's op de markt.... Daardoor ga je dan weer twijfelen..... Sony heeft ruisproblemen. Geldt dat ook voor de nieuwe camera's?
Dus hier volop twijfel ......doorgaan ....., 1 Nikon body, de D300s, met daarbij welk lichtsterk Objectief ? Voor dierenfotografie, portret en hondensport.
- Rob Smit
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Hier ook een D300 in gebruik.
objectieven:
50mm 1.4 (AF)
50mm 1.8 (MF)
105mm 2.8 micro (AF)
180mm 2.8 (AF)
300mm F4 (MF)
18-135 mm (AF)
35-70mm (AF)
En nog wat los spul.
Ben zelf erg tevreden over de D300, ook qua ruis geen klagen.
Doe zelf erg veel dierenfotografie, zeg maar 90%.
Fotografeer al een jaartje of 25 met Nikon, voor mij niets anders.
Kan alles van 25 jaar terug ook nog gewoon gebruiken, perfect!
objectieven:
50mm 1.4 (AF)
50mm 1.8 (MF)
105mm 2.8 micro (AF)
180mm 2.8 (AF)
300mm F4 (MF)
18-135 mm (AF)
35-70mm (AF)
En nog wat los spul.
Ben zelf erg tevreden over de D300, ook qua ruis geen klagen.
Doe zelf erg veel dierenfotografie, zeg maar 90%.
Fotografeer al een jaartje of 25 met Nikon, voor mij niets anders.
Kan alles van 25 jaar terug ook nog gewoon gebruiken, perfect!
Ik heb zelf nu de D300s. Wat ik er bij heb kun je onder lezen. De D300s is inderdaad een geweldige camera, maar als wel 2 jaar oud en volgens sommigen eigenlijk, qua ontwerp, al 4 jaar oud. Ik ben er in ieder geval enorm tevreden mee. De camera is inderdaad erg snel, zowel met de opnamen zelf (8 beelden per seconde maximaal) al met het scherpstellen.
Het aanschaffen van snelle / lichtsterke lenzen is inderdaad aan te raden, maar vergt wel veel van het beschikbare budget, denk ik, als het al niet budget overstijgend is. Maar dat kun je alleen zelf bepalen.
Het aanschaffen van snelle / lichtsterke lenzen is inderdaad aan te raden, maar vergt wel veel van het beschikbare budget, denk ik, als het al niet budget overstijgend is. Maar dat kun je alleen zelf bepalen.
Tja, wat kan er eigenlijk niet op.
Alles past vanaf AI manual focus.
Zelf heb ik ook een 300s.
In mijn onderschrift staat de rest.
Lichtsterk is in zoom wel heel erg duur. Neem daar een paar prime objectieven voor.
Dat is goedkoper.
Voor binnen een 35mm f 1,8
Voor portretten een 50mm f1.8
Dan misschien nog een 70-200 of 70-300 tele zoom.
Dan kun je al heel wat kanten op.
Alles past vanaf AI manual focus.
Zelf heb ik ook een 300s.
In mijn onderschrift staat de rest.
Lichtsterk is in zoom wel heel erg duur. Neem daar een paar prime objectieven voor.
Dat is goedkoper.
Voor binnen een 35mm f 1,8
Voor portretten een 50mm f1.8
Dan misschien nog een 70-200 of 70-300 tele zoom.
Dan kun je al heel wat kanten op.

Bedankt tot dusverre voor de goede adviezen. Het is best een stap om van mijn vertrouwde merk Sony naar Nikon over te stappen. Wel blijf ik fotograferen met mijn oude Sony's. Ik heb veel Sony lenzen en inruilen..... tja,,,, wat krijg je er nog voor.
Ik overweeg inderdaad deze snelle camera aan te schaffen (is dit de snelste nikon trouwens?) met een prime lens en misschien in de toekomst de 70-200.
Even sparen nog.............
Ik overweeg inderdaad deze snelle camera aan te schaffen (is dit de snelste nikon trouwens?) met een prime lens en misschien in de toekomst de 70-200.
Even sparen nog.............
Stef: hoe bevalt de 24-70 lens? Zie deze lens in je onderschrift staanStef schreef:Ik heb zelf nu de D300s. Wat ik er bij heb kun je onder lezen. De D300s is inderdaad een geweldige camera, maar als wel 2 jaar oud en volgens sommigen eigenlijk, qua ontwerp, al 4 jaar oud. Ik ben er in ieder geval enorm tevreden mee. De camera is inderdaad erg snel, zowel met de opnamen zelf (8 beelden per seconde maximaal) al met het scherpstellen.
Nog éen vraag: welke lenzen zouden jullie adviseren voor sportopnames, dus op de D300s?
Gewoon van horen zeggen en uit eigen ervaring...........
Gewoon van horen zeggen en uit eigen ervaring...........
Ik heb 'm een paar weken en hij is maar 1 keer slecht bevallen: bij het afrekenen. Het is een geweldig objectief: lichtsterk (2.Nel schreef:[Stef: hoe bevalt de 24-70 lens? Zie deze lens in je onderschrift staan

Ik gebruik nu nog de 70-300 VR. Als je niet te veel in zoomt ook heel scherp bij een vol open diafragma en een fijn buiten objectief. Voor zaalsporten is hij niet lichtsterk genoeg.Nel schreef:Nog éen vraag: welke lenzen zouden jullie adviseren voor sportopnames, dus op de D300s?
- JBD
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
[quote="Nel"]Nog éen vraag: welke lenzen zouden jullie adviseren voor sportopnames, dus op de D300s?
Gewoon van horen zeggen en uit eigen ervaring...........[/quIk
Ik denk dat je met de 70-200 mm een heel end komt. Al,s je er dan ook nog een converter tussen zet, heb je behoorlijk wat mm's.
Zelf werk ik voor het buitenwerk (wild) heel veel met de 300 mm F4
Gewoon van horen zeggen en uit eigen ervaring...........[/quIk
Ik denk dat je met de 70-200 mm een heel end komt. Al,s je er dan ook nog een converter tussen zet, heb je behoorlijk wat mm's.
Zelf werk ik voor het buitenwerk (wild) heel veel met de 300 mm F4