jan schreef:Willy,
Prachtig deze bewerking (en foto natuurlijk).
Ik heb ook andere foto's van je bekeken waarbij je z/w gebruikt met 1 kleur.
Concreet mijn vraag welk programma gebruik je voor deze bewerkingen? Tot op heden gebruik ik nog ViewNX van Nikon maar wil graag meer/anders en zoals jij dit doet spreekt mij aan.
Voorbeeld via Photoshop CS5
Beste Willy,
Ik gebruik geen programma om specifiek een detail te verkleuren in een zwart -wit beeld, alles is met het hand gadaan, dus manueel.
Uitleg en met de hoop dat je mij kunt volgen met mijn uitleg...
A) twee beelden op het bureaublad plaatsen, A) een zwart wit en B) het andere in kleur.
Kloonstempel gebruiken, modus normaal, dekking 100%, Stm: op 100%
Kloonstempel: hardheid op 1 en diameter uw eigen keuze...
Opgepast,
De twee beelden moeten wel identiek zijn van afmatigen en allebei in JPG of nog beter in TIFF, ook zien dat ze allebei op 8 bits of 16 bits.
Met de kloonstempel neemt je een wilkeurig detail op het kleur beeld, liefst een detail dat je gemakkelijk kunt herkennen, dan plaatsje de klonenstempel op het zwart-wit beeld juist op de zelfde plek en je kloon verder...
Eerst moet je alles klonen maar je moet wel en afstand houden van de randen die doe je als laatste.
Als je klaar ben met de rest dan moet je de Stm verlagen naar ongeveer 60 of 50% om kort bij de raden te werken en er voor zorgen om niet over de randen te gaan.
Zo dat was het, nog wat oefenen en het komt wel in order, maar geloof mij maar, dit is de enige manier om de randen zo perfecte mogelijke te realiseren.
Oh ja, sorry voor mij foutjes, maar als Franstalig is het voor mij niet zo eenvoudig, maar ja, zo leren we allebei nog wat bij...
Willi@m

Foto's zijn Copyright © - Nikon: D4 - AFS-85/1.4G - 135/2D DC - Mikro AFS-105/2.8G - 14-24/2.8 - 24-120/4 VRII - 24-70/2.8 - 70-200/2.8 VRII - AFS-300/2.8 IF - TC-20EIII - SB-800 - SB-910